Íme az epizód, amire a 4x08 óta vártunk: az ottani vendéggyilkos, Jason Alexander ül a rendezői székben.
Félhomályos szobában egy pszichiáternő beszélget egy nővel, akin kórházinak tűnő ruha van, biztos egy beutalt valami zárt helyen. Egy videokamera is működésben van, de az nő arca nem látható. A dilidoki Adam-ről akar beszélgetni, de a nő nem, és az kérdi, hogy ő meg azt akarja tudni, hogy mit keres...Dr. Reid? Reid ekkor előlép egy sötét sarokból, és azt feleli: Adam-et. A nő azt mondja, csak azért, mert elfogták, nem fogják Adam-et is megtalálni, annyira azért nem okosak. Reid azt mondja, ez nem az okosságról szól, hanem hogy azt kell tenni, ami helyes. A nő viszont úgy véli, ő éppen azt tette, ami helyes.
Hét nappal korábban a 2009-es tavaszi szünetet múlatják az ifjak valami helyen, kevés ruhában táncolnak, apró lézerkardokkal a kézben. Ja, hogy ez egy hotel udvara... A hallban egy srác telefonál: a barátnője csak holnap érkezik. És (nyilván más a körzetszáma, irányítószáma is, mert) magától értetődően követ egy csinos hátsójú lányt a lifthez, bemutatkozik neki, majd együtt bemennek a 319-es szobába. Kisvártatva a srác az ágyon hasal, kezei kikötözve, szája bekötve, a nő műkörmeivel végigcirógatja a karjait. Odalent a kertben dübörög a zene, ugrálnak a cickók. Fent a szobában a srác feje nylonzacskóban, csak a tompa ordítása hallatszik, és az is csak a szobában. Reggel a hallban a recepcióst helyettesítő főnöknő kéri az Adam nevű takarítófiút, hogy tegye rendbe a 319-es szobát. A srác valami punkzenét illeszt a füleibe, és elkezd takarítani, lecseréli az ágyneműt, belenéz a fiókokba, de azok tele vannak ruhákkal, ezért kinyitja a szekrényt, ami tele van egy pucér hullával.
Quantico-ban JJ prezentálja az ügyet a csapatnak: 3 éjszaka alatt két tavasziszünetelő fiatalembert is megerőszakoltak és megöltek a south padre-szigeti Hudson Street Hotel-ben. Emily-ből kiszakad egy "Ez aztán a fordulat!", ami profilozóúl valami olyasmit jelent, hogy végre egy üdítő különlegesség. Reid azt mondja, különleges, hogy a két hullát meztelenül, magzatpózban helyezte el a gyilkos, Rossi azt mondja, ez valami üzenet lehet. (Szerintem meg így fért be a srác legjobban a szekrénybe.) Ha a gyilkos egy diák, akkor addig kell elkapni, míg a szünet végén vissza nem megy az egyetemére. Ha helyi, akkor addig, amíg a vadászterületéről el nem tűnik a sok egyetemista.
Egy szónak is száz a vége, nincs sok idő, mert a tavaszi szünet a hétvégéig tart. Főcím és idézet Reid-től: A fény azt hiszi, hogy mindennél gyorsabban halad. De téved. Mindegy, milyen gyorsan halad a fény, azt veszi észre, hogy mindig a sötétség ért oda előbb, és már ott vár rá. - Light thinks it travels faster than anything. But it is wrong. No matter, how fast light travels, it finds the darkness has always gotten there first and is waiting for it. Terry Pratchett
Csapat a gépen, JJ mutatja a TV-t a többieknek, landolás után muszáj lesz nyilatkozni, mert a csapból is ez folyik már. Reid 16 évesen diplomázott először, ezért most JJ kénytelen elmagyarázni neki, hogy részeg szünetelő egyetemistákkal senki nem értetheti meg azt, hogy ne álljanak szóba idegenekkel. Prentiss kérdésére Garcia a laptopképernyőn elmondja, hogy több mint 100 DNS-mintát rögzítettek. (Ész szemöldökei az égbe szaladnak, Erőnek viszont a szeme sem rebben, micsoda kontraszt!) De egyiken sem volt címke, hogy mikor került a helyszínre, úgyhogy a tudomány most egyáltalán nem használ. A két áldozat között pedig semmi, de semmi összefüggést nem talált, szóval feltehetőleg random préda volt mindkettő. Reid csodálatával kísérve Morgan elmondja, hogy mivel az ifjúság úgy spórolja meg a lézerkardravalót, hogy sokan vesznek ki egy szobát, így a hotel férőhelyeinek többszöröse az a létszám, amely valós lehet. Egyébként a nemi erőszak tényéből nem feltétlenül következik az, hogy az elkövető homoszexuális, mert a férfiakon elkövetett erőszak lényege általában a hatalom és a dominancia. Hotch két részre osztja a csapatot, egyik társaság a helyi őrsre megy, a másik a hotelbe.
Ész Erő és Tapasztalat nyerte a hotelt, a főnöknő bevezeti őket a 319-es szobába, ahol Reid azonnal kiszúrja az ágyon a kötözés nyomait. (Lehet, mégis többet tud a világ ledérséggel teli részéről, mint hinnénk?) Rossi szerint már csak az a kérdés, hogy az áldozat akarta-e, hogy megkötözzék. Hotch-ot és a lányokat Evans rendőrnő fogadja az őrsön, és mondja, hogy az első áldozat apja már megérkezett, de a rázósabb részleteket nem mondta el neki a telefonban. JJ azt mondja, akkor innentől átveszik a dolgot, úgyis van pár rázós kérdés a részletek mellé. Rossi-ék a szobában tovább modellezik, hogyan történhetett a kikötözés, végül arra jutnak, hogy vagy beleegyezett az áldozat, vagy az elkövetőnek volt egy társa. A szekrénybe rejtés pedig azt szolgálta, hogy a takarító személyzet mindent letöröljön, mielőtt a hulla előkerül. JJ és Hotch az első fiú apjától megtudja, hogy a fiú aktív sportoló, rendszeresen tesztelték, szóval nem drogozott, csak pár haverjával jött ide, lazítani. Hotch pedig felteszi a rázós kérdést: Uram, az ön fia meleg? A hotel tetején az Adam nevű takkerfiú gubbaszt, Morgan és Reid érkezik hozzá, és a második hulláról kérdezi, de a srác azt mondja, sosem látta még azelőtt, viszont az a kép azóta sem megy ki a fejéből. Reid azt kérdi, látott-e valami szokatlant a szobában, de Adam szerint a hullán kívül minden normális volt, de egyébként is, a részeg egyetemista mind egyforma: azt hiszi, bármit megengedhet magának. Ismeri a fajtáját, mert a közelben nőtt fel, fél éve pedig itt is dolgozik. Morgan megköszöni az idejét, és indulnak, de a fiú Reid után szól. Azt kérdi, mennyi idő kell, hogy ne lássa a hullát, ha becsukja a szemét. Reid nem tudja, neki ez nem szokott elmúlni.
Rossi-nak Hotch és Prentiss meséli az őrsön, hogy a hozzátartozók és a barátok szerint egyik áldozat sem volt meleg, viszont imádtak csajozni. Rossi elmondja, mit láttak a szobában, és arra jutnak, hogy ha ezek az alfahímek két férfivel találkoztak volna, akkor nem egyeztek volna bele a kikötözésbe. Ha viszont az egyik tettes nő, az simán ráveheti az áldozatot a játékra, és amikor a delikvens már ártalmatlan, jöhet a hímnemű tettes, hogy megerőszakolja és megölje.
Este egy másik hotel kertjében mulat az ifjúság, a barna hajú nő újabb fiatalemberrel ismerkedik meg, nem sokáig él már ő sem. Másnap már Rossi-ék és a rendőrnő áll a hotelszobában, utóbbi mondja, hogy a haverja a zöldruhás barna hajú nővel látta távozni az elhunytat. Hotch és Prentiss profilt mond a rövidgatyás zsernyákoknak. Az elkövetők ketten vannak: egy alá- és egy fölérendelt huszonéves férfi és nő, legalább az egyik vendég vagy alkalmazott az első hotelben. Az erőszaknak nincs köze szexuális irányultsághoz, hanem a hatalom és a dominancia a lényege. Ezért választanak alfahímeket, revansot vesznek az embertípuson. Már csak 2 nap van a tavaszi szünetből, eredmény kell. Hotch és a lányok Garcia-val értekeznek. Miss P talált valamit a hotel biztonsági felvételein: az első áldozat halála előtti napon a medencénél az első áldozat kikezdett az egyik dolgozóval, Madison-nal. Adam, közbeavatkozott, de a vasmacsó fél kézzel a padlóra lökte a fiút, mire az nekirontott az alfahímnek, és beleborultak a medencébe. Nocsak, nocsak, de hisz Adam azt mondta, hogy sosem látta az első áldozatot! Hotch kéri Garcia-t, hogy derítsen ki mindent Adam Jackson-ról, majd hívja Rossi-t, hogy helyzet van. Rossi ront is be a Madison irodájába, és eléggé ordít ahhoz, hogy Madison elmondja, Julie kérte, hogy ne szóljon a medencéről, és Adam talán a tetőn van. Rossi hívja Morgan-t, hogy menjen a tetőre. És Adam tényleg ott van, látjuk is, de nincs jól, a fejét fogja, ahogy ül, majd felkel, de egyre csak a fejét fogja, és fura hangot hallunk, talán ő is ezt hallja? Ajjaj.
Garcia közben Adam életét meséli a nyilvántartás alapján: mostohaapa által vert majd hirtelen meghaló anya, mostohaapa általi terror és verések, állami gondozás, majd 16 évesen szélnekeresztés. Morgan és Reid felér a tetőre, Adam ott áll a szélén, kérik, jöjjön közelebb. Morgan megragadja, Adam nem érti, mi történik. Az őrsön Reid megy be hozzá a kihallgatóba, Prentiss, Hotch, Rossi és Morgan az ablakon át nézik, Emily szerint nem az a tipikus domináns gyilkos. De Morgan szerint őt keressük, illi rá a profil ugyanis. Majd Reid megpuhítja, ő már korábban is szót értett vele. (Naná, a frizurájuk is egyforma.) Odabent kérdi is tőle, miért nem szólt a medencés dologról, de Adam csak azt mondja, nem emlékszik rá, és Julie-val akar beszélni. Garcia kiderítette, hogy Julie főiskolásként önkéntes munkát végzett abban az intézetben, ahol Adam volt, összebarátkoztak, és amikor kisebb kihágásai voltak, ő hozta ki a letartóztatásból, és jelenleg a hotel a lakhelye is. Hotch azt mondja, hogy eszerint nem Adam lesz a domináns, hanem Julie. Aki 15 perce itt és itt használta a hitelkártyáját, nyomás utána! Beesteledett, valahol mulat a nép, Julie felszed egy helyes srácot, táncolnak, majd kifelé indulnak, de ott áll előttük Hotch és Rossi, utóbbi pedig azt mondja a srácnak: Higgy nekem, öcskös, ez életed legszerencsésebb éjszakája. A srác elkotródik, Julie mérges.
(Ugrunk az időben, a dilidokinő és Reid kérdezik a beutalt nőt arról, megbánta-e, amit tett, és hogy hol van Adam. A nő szerint ő azt tette, amit kell, Adam pedig jó helyen van ott, ahol van.) Reid az őrsön Adam-et kérdezi továbbra is a medencés balhéról, és szembesíti azzal, hogy korábban azt mondta, nem emlékszik semmire. Adam azt mondja, addig emlékszik, hogy ellökte a srác, de utána már csak arra, hogy Julie kihúzta a medencéből. Hotch eközben a dohányzó Julie-t faggatja, miért segíti folyton Adam-et, vajon ölne a kedvéért? Reid pedig arról, hogy ő veszi-e neki a drogokat is. Adam azt mondja, azok a migrénjére kellenek, és megsértődik. Hotch szembesíti Julie-t azzal, hogy 2003-ban megerőszakolták, de a rendőrök nem nagyon akarták megtalálni a tettest, csak nem sorsközösséget érez Adam-mel? Julie mindent tagad, Hotch azt mondja, jöjjön a poligráf. Mindkettejüket alávetik a vizsgálatnak, Morgan Adam-et, Prentiss Julie-t kérdezi, szép vágásokkal párhuzamosan meg, nagyon jó! Reid a medencés videót nézi, Morgan-ék érkeznek a hírrel, hogy Adam és Julie átment a vizsgálaton. Reid nem érti, és kipillant Adam-re, aki a pultnál áll Julie-val, nyilván a hazamenés papírjait írogatják alá. Adam felnéz Reid-re, nyaka megfeszül, és meredten-keményen bámul rá, Reid furcsállja, majd látjuk a medencés videón, hogy a földre lökött Adam felnéz, nyaka megfeszül, és felugrik.
A hotelben Adam és Julie elköszönnek egymástól, Julie azt mondja, aludni megy, Adam azt, hogy megy karbantartóskodni. Ám Julie nem a szobájába megy, hanem elszalad. Az őrsön a csapat küpped egy asztal körül, Reid nézi a videófelvételt, majd arról kezd beszélni, hogy talán Adam tudta a matekos kérdésre a választ a poligráfos vizsgálatkor, csak eljátszotta, hogy nem tudja. Mialatt Reid azt sorolja, hogy Adam-nek a medencénél filmszakadása volt, visszahúzódó viselkedése van és olyan gyerekkora volt, amilyen, látjuk, ahogy Julie bemegy Adam szobájába, és letakart tükörhegyeket, női ruhákat, kötelet talál. Reid összefoglalja: mi van, ha az elkövető páros nem is egy pár? Hotch mondja a megfejtést: disszociatív személyiségzavar. Szóval Adam-nek többszörös személyisége lenne? Prentiss szerint is stimmel, nem ez lenne az első eset. Reid megmutatja a felvételen Adam testbeszéd-váltását, és azt mondja, ez arrogancia, és az is az volt, amikor rábámult a papírozás közben, pedig Adam kerüli a szemkontaktust. Szóval Adam ölt, de mégsem ő, és nyilván nem is tud róla.
Julie a tetőre megy Adam-hez, és mutatja, mit talált. Kérdezgetni kezdi, hogy is van ez, meg a ruhák, ha megmondja, ki az a nő, aki ebbe belerángatta, megpróbálhat segíteni neki, menjen vele a rendőrségre, különben egyedül megy. Adam erre felegyenesedik, megfordul, és egy lágyabb, nőiesebb hangon azt mondja, szó sem lehet róla. Julie nagyon megijed, pláne, mikor megtudja, hogy nem Adam-mel, hanem Amanda-val áll szemben, aki szerint Adam-nek már nincs szüksége rá, ezért le is dobja gyorsan a tetőről. Csapat és a zsaruk egyszerre érkeznek a hotelhez, Ész és Erő mehet a tetőre, zsarunő szól Hotch-nak, hogy menjen a hátsókertbe, ahol Julie a bukszusban landolt, és még el tudja nyögni, hogy Adam megváltozott, és Amanda-nak hívta magát.
Oké, tehát Reid-nek igaza volt, Julie-ért jöhet a mentő, Adam/Amanda hollétét gyorsan ki kell találni. Reid-ben felsejlik a Rafael-nél való vendégeskedésekor átélt halálközeli élménye, és azt mondja, Amanda ahhoz az emberhez mehetett, akit mindenért okol. Morgan hívja is Garcia-t, aki megmondja Adam rohadvány nevelőapjának címét, ahová száguldanak is. A ház hálószobájában a férfi térdel az ágyon, liluló fején nylonzacskó, nyakán kés pengéje, mely fölött a mögötte álló Adam/Amanda az úr. Fegyvert fognak rá, és kérik, engedje el a férfit. Reid elteszi a fegyverét, és azt mondja, szerinte Adam anyjának halála után a férfi Adam-et öltöztette be, verte és erőszakolta meg, és mivel Adam túl gyenge volt, és védtelen, Amandára volt szüksége, hogy megvédje. Amanda szerint a férfinek meg kell halnia, de Reid megígéri, hogy ha elengedi, akkor megszervezi azt a segítséget Amanda-nak és Adam-nek, amire szükségük van. Amanda nem akarja, hogy az ő tetteiért Adam-et ítéljék el, a kést immár a saját torkához szegezi. Reid viszont azt mondja, ha Amanda megöli Adam-et, az nem számít védelmezésnek. Amanda azt mondja, egyszer és mindenkorra biztonságba helyezi Adam-et. Azzal eldobja a kést és ellöki a fuldokló férfit, akin JJ segít. Morgan megbilincseli Amanda-t, aki a már ismert nézéssel bámul Reid-re, mikor az Adam-et szólongatja. Morgan azt mondja Reid-nek: Adam elment.
Reid eléggé kiborulva áll a hotel tetején, Morgan jön érte, és kérdi, mi gyötri. Hát az, hogy meg kellett volna menteni Adam-et, mert most az ártatlan bűnhődik bezárva. Morgan szerint a profil jó volt, a helyzet meg rendkívüli, de mi bántja igazából? Hát, Tobias Hankel. De hát Tobias 2 napon át drogozta és kínozta Reid-et, ám Reid szerint az Tobias személyiségének az a hasadása volt, akivel az apját tartotta életben, az igazi Tobias megmentette az életét a kunyhóban. Morgan azt mondja, Tobias miatt nem érezheti, hogy adósa lenne Adam-nek. Kölyök - mondja.- El kell fogadnod, hogy néha nem tudunk mindenkit megmenteni.
Dilidokinőnél Reid azt mondja az immár vele szemben álló Amanda-nak, hogy addig fog idejárni hozzá, míg meg nem találja Adam-et. Mert neki jár az élet, és az a helyes, ha Amanda kiengedi. Amanda szerint az nem most lesz.
Aztán az ajtóból még visszanéz Reid-re szótlanul, Reid pedig a tükörbe bámulva idéz: A szörnyek valódiak, és a kísértetek is. Itt élnek bennünk. És van úgy, hogy ők győznek. - Monsters are real, and ghosts are real, too. They live inside us. And sometimes they win. Stephen King
Facebook kommentek