Sötét képernyővel nyitunk, csak hang van: egy gyermek dúdol magában, majd megérkezik a fekete-fehér kép is: hatéves forma fiúcska dúdol, egy vele egymagasságú, Legóból épített torony körül sétálgat elégedetten. A háttérben egy filmvászon, rajta az Empire State Building. Az volt a minta. A srác szól, hogy készen van. Közben végig látjuk a bal alsó sarokban a baljóslatú feliratot: For Centre use only.Megjelenik egy férfi, áradozik, hogy milyen tehetséges ez a fiúcska, pedig csak nemrég hozták be. Belép a gyerekhez: 'Szia Jarod, Sydney vagyok. Egy ideig én vigyázok rád.' Jarod érdeklődő tekintettel néz rá: 'Miért? Hol van a mamám és a papám?' A kép elsötétül, sorozat elkezdődött.
A narrátortól megtudjuk, hogy 1963-ban találtak egy csodagyereket, aki képes beilleszkedni bárhová, szó szerint képes bárkivé átváltozni. Kaméleon. Egy rendkívül kreatívan Központnak nevezett intézményben nevelték, irányított környezetben, a tudását kutatási célokra használva. Egy nap a Kaméleon megszökött.
1996, Alaszka: Egy teherhajó fedélzetén vagyunk. Egy harmincas nő és egy jóságos arcú öregúr éppen azt beszéli meg a hajóssal, hogy Jarod itt járt. A csaj szájában cigi, ezt sem mostanában forgatták. A hajós rögtön figyelmezteti is, hogy a rakomány robbanásveszélyes, nem kéne bagózni. 'Én is az vagyok' - szól a csaj, és a tűsarkúval eltapossa a csikket. Hűha. A hajós mesél Jarod kapitányról: kissé különös volt, érdekelték az emberek. A nő közben egy piros füzetet lapozgat, örül nagyon, íme egy nyom, Jarod biztos sietett, hogy így itthagyta. Sydney (a jóságos arcú öregúr) szerint szándékosan. A csaj szerint ez is lehet, elvégre még egy szörnyetegnek is jár Teddy maci, hogy játszadozzon. Sydney kikéri magának, Jarod nem szörnyeteg, ő maga nem Dr. Frankenstein, és ugyan az lenne a dolga, hogy megmondja, de nem tudja, hol lehet Jarod. Nevén nevezi végre a csajt: Miss Parker. A füzetben beragasztott újságcikkek vegyi anyagtól megbetegedett eszkimókról: Jarod a megmentésükön dolgozott hajóskapitányként. Szegény hajós, ő közben azon morfondírozik, hogyan lehetséges, hogy Jarod nem is volt igazi hajóskapitány. Sydney talál még egy könyvet Jarod hagyatékából: Modern sebészet.
A következő képen már forgalmas kórházfolyosó, nővérek, orvosok sietnek mindenfelé, csak egy magas, idétlen, mamakedvence frizurás pasi sétálgat, látszólag céltalanul.
Felfigyel egy görögül beszélő idős hölgyre, aki folyamatosan zsörtölődik, de a nővér nem érti. Jarod (mert ki más lehetne?) nekiáll tolmácsolni, elvégre mégiscsak egy zseni, az a minimum, hogy perfekt görögül is. A néni nem akar műtétet, és nem bízik az orvosokban. Jarod kaján mosollyal közli, hogy ezért nem hibáztatja.
Újra fennforgás a folyosón, most egy mentőscsapat érkezik egy kislánnyal, aki lenyelt egy golyót és nem kap levegőt. Elérhető orvos nincs, a nővérek próbálkoznak az életben tartásával. Jarod besétál a vizsgálóba, kabát le, gumikesztyű fel, elkezdi utasítani a nővéreket, hogy mit adjanak a kezébe. Azok persze inkább a biztonságiakat hívnák és egy orvost, Jarod pedig jön a kulcsmondattal, valami félelmetes hangsúllyal: 'ÉN orvos vagyok!' Kislány megmentve, Jarod orvosként alkalmazva rögvest. Már műtősruhában sétál az igazgatóval a folyosón, ki is szúrja, hogy az egyik nővér egy fiatal rezidenssel tűnik el egy 'ebédszünet' feliratú röntgenszoba ajtaja mögött. Ez az infó biztos jó lesz még valamire. Miles, a kórházigazgató és Trader, a sebészet vezetője érdeklődik, hogy hol tanulta azt a technikát, amivel megmentette a kislányt. Jarod őszintén megmondja, hogy egy könyvben olvasta. Igazgató kacag, micsoda humora van! A sebészfőnök mentegetőzik, hogy bedöglött a csipogója, azért nem érték el. Közben leülnek tárgyalni, állásinterjú utólag. Miért ezt a kis kórházat választotta, ilyen 'húde' diplomákkal Mr. Russel? (Jarod, a hajón diplomákat is gyártottál magadnak?) Természetesen részvényopcióért, hiszen nemsokára kilábal a kórház a bajból, megveszi őket az egyik egészségbiztosító. Még ígérnek neki egy Lexust, nehogy lelépjen, és meghívják fallabdázni. Jarod biztosítja őket, hogy hallott már arról a játékról, szívesen megy.
Helyszínt váltunk, a valóban csodás Központot látjuk, de hogy ne legyen annyira csodás, Miss Parker arrogáns hangját is halljuk.
Miss rohan a folyosón, Sydney alig tud vele lépést tartani, de örömét fejezi ki, hogy együtt dolgozhatnak. Ennyi őszinteséget egy helyen! Miss biztosítja, hogy nem lesz ez hosszú munka, már le is nyomozta Jarod számláját, ha használ egy ATM-et, elkapják. Különben sem célja végigrohanni az országon a Csodafiú után, neki itt komoly karriertervei vannak. Sydney csodálkozik, hogy de hát olyan boldog kislány volt, mi lett magával? Felnőttem, Sydney, tegye maga is. Megnézik Jarod szobáját, az utolsó munkáját. Egy felrobbant repülő fekete doboza helyett Jarod mondta el, hogy mi történt. Beleélte magát az életéért küzdő pilóta szerepébe. Szép feladat, én is megléptem volna a helyében. Jarod persze itt is hagyott üzenetet: egy origamit, ami a büntetés görög istenét ábrázolja. A görög és a japán kultúrát tehát nagyon tudja, ráadásul önkéntes segítő és bosszúálló akar lenni.
Jarod megint megtöltött egy piros füzetet. Egy tizenkét éves, balesetben elárvult fiú, kerekesszékben. Komor ügy. Úgyhogy Jarod életében először vesz egy fagyit, hosszasan érdeklődve arról, hogyan is csinálják, és miért olyan, amilyen, amitől kicsit agyára megy a fagyisnak. Gyermeki rácsodálkozás egy felnőttől, Sydney, te baromi rossz apa voltál. Hiába Jarod boldog vigyora, mi azért ezt tragédiának érezzük.
Durva váltás, épp jön a fiú a kerekesszékkel, Jarod újra elkomorul. 10 másodperc, újabb váltás, egy hajléktalan nézi a Szerencsekereket a kirakaton át a tévében. Jarod megint kérdez, legalább olyan súlyos ez a probléma, mint a fagyi: ezek pénzt kapnak, hogy kitalálják a feladványt? Megvan belőle két betű, úgyhogy ő meg is mondja a megfejtést, majd továbbáll. Egy másik hajléktalant lefizetett, hogy használja a kártyáját, de persze nem lehetett pénzt felvenni vele, hála Miss Parkernek. Jarod, ezen most miért vigyorogsz? Az öreg is értetlenkedik: 100 dollárt kap zsebből azért, mert kiderítette, hogy emberünk le van égve? (Jarod, ugye remélhetjük, hogy a pénzt nem a hajón gyártottad, közvetlenül a diplomáid után?) Közben megérkezett a megfejtés a Szerencsekerékben is, úgyhogy ez a jelenet két nagyon csodálkozó hajléktalannal ért véget.
Újra a kórházban, Jarod birtokba is vette az irodáját, most éppen vért vesz magától, biztos ez is normális. Bekopog egy nővérke, megint tolmács kell a görög nénihez. Szívességért szívességet, kér egy teljes diagnosztikát a saját vérén, lehetőleg gyorsan. Görög néninek rendel egy adag gyógyteát, a nővér majd elájul, ilyen hülyeséget, ez kórház. A néni boldogan csacsog: hát maga nem is orvos! Jarod arcára kiül a pánik, Úristen, lebuktam! Maga igazi ember! Ja, vagy úgy.
Helyzet van a Központban, Missnek jelentik, hogy Jarod használt egy ATM-et. Műholdas követést is sikerült szervezni, meg is mondják, hol van a Csodafiú: egészen pontosan Santa Fében. Remek, azonnal készítsék a gépet. Izé, az is lehet, hogy Rómában, vagy Luxemburgban, Chicagoban, New Yorkban. Esélyes még Miami, Philadelphia, Barcelona. Az ATM kameraképéről pedig büszkén vigyorog a hajléktalan, kezében egy 'Hi Guys' táblával. Parker kezdi sejteni, kivel van dolga, bár én úgy látom, tetszik neki ez a fordulat.
Jarod beront az ebédszünetelő röntgenszobába, ahol szétrebben az ott talált párocska, de előtte még megfigyeli, hogy a másik nővér mennyire örül az épp most érkezett családjának. A kis doki vad begombolkozás közepette elemzi a balesetes fiú röntgenképeit Jaroddal. Hopp, az operáció előtti kép nem is az, azt másolóval csinálták, az operáció utánit másolták le. Ez tuti, a kis rezidens bevallja, ő öntötte le üdítővel a gépet, azóta foltos minden másolat. De jó munkaerő vagy, csoda, hogy csődben a kórház?
Jarod önmaga szórakoztatására videózik egy kicsit, egy orvlövészt szimulál a felvételen, kb. 10 éves gyerekként. Kizökken a feladatából, Sydney-t kérdezi, hogy egy gyerek elfelejtheti-e a szüleit. Koncentrálj a feladatra! Az eredmény az, hogy az orvlövész nem lehetett egyedül. A másolat készítője vajon egyedül volt-e?
Akkor fallabdázzunk egyet a főnökökkel. Kiderül, hogy Miles nagyon sportos életet él, vigyáz magára, hisz volt már egy infarktusa, még egy, és vége. Trader meg szereti a Martinit. Hm. Hogy is volt az eset a balesetes fiúval, Kevinnel? Ó, csak a sajtó fújta fel, boszorkányüldözés volt. Hát persze.
Sydney kap egy telefonhívást a Központban ülve, Shreve Harmon keresi (Shreve and Harmon, az Empire State Building építői :) Jarod panaszkodik, hogy le van égve. Sydney figyelmezteti, hogy a szülei sírjára tett virágok még frissek, tehát közelednek hozzá, inkább haza kéne jönni, Jarod. Azt már nem, jól le is üvölti a 'jóságos' pszichiátere fejét: az összes kísérletet a hadsereg használta fel, mindegyik nyomán meghalt egy vagy akár egy tucat ember. Összesen több száz, ez mind Jarod lelkén is szárad.
A nyomtatóból viszont már épp jön egy kártya, Jarod Wall Street-i belépője. A Központban is lázasan dolgoznak egy tranzakción, Jarod kísérletei alapján, ma van a próbanap. De nem jön össze, a Központ bukott 5 millió dollárt, manipulálták a parkettről a piacokat. Nahát, vajon ki lehetett? Sydney viszont optimista: de legalább tudjuk, hol _volt_.
Ennek nyomán meg is érkezik Parkerrel egy New York-i szállodába. Miss útközben szinte minden irónia nélkül kifejti Sydneynek, hogy milyen jó, hogy csak 137 kórház van New York-ban, ahol Jarod sebészkedhet. A felismerés jutalmául a recepción várja egy meglepetés: már ki van fizetve a szobája, készpénzben előre. Ajándékot is hagyott neki egy úriember. Stílusos:
Jarod részéről most ennyi a szórakozás és az öngondoskodás, jöjjön a nyomozás utolsó fázisa. Félrecsúszott nyakkendővel és kétségbeesett arccal be is megy a bárba, ahol Trader iszogat, és bevallja neki, hogy bennfelejtett a betegben egy törlőkendőt Nézőként újabb döbbenet: Jarod, te tényleg műtöttél? Hát persze, miért is ne? Elolvasott a sebészetről egy egész könyvet, két hét alatt. Trader szállítja a megoldást: mondd, hogy a betegnek még egy műtét kell, vedd ki a törlőt és kész, mindenki hinni fog neked. Te vagy az orvos. Végszóra megszólal Trader csipogója, rajta egy üzenet: 'Hol van Kevin eredeti röntgenfelvétele?' Trader idegesen elrohan, egyenesen a családos ápolónőhöz, Gwenhez. Ő a társ. Jarod le is nyomozza, a nő bizony börtönviselt.
Este Parkerék szállodájában tűzriadó van. Szirénázó tűzoltóautót látunk, a folyosón védőfelszerelésbe öltözött tűzoltó terelgeti a pizsamás vendégeket. Parker tép lefelé, Sydney lemarad, eddig sosem bírta a tempót Parker mellett. A tűzoltó elélép, sisak le: helló Sydney, bocs, hogy felébresztettelek. Itt az instrukció, hogyan kaphatja vissza a Központ az ötmillióját. Jarod jófej, csak a jutalékára tart igényt, illetve egy magyarázatra: hol vannak a szülei, mert a vérvizsgálata szerint a temetőben nem. Sydney magyarázkodik, ő is úgy tudta, hogy a szülők meghaltak repülőgép-balesetben. Parker még mindig lefelé rohan a lépcsőn, az egyik fegyverese meg röhög rajta, hogy most is bagózik. Miss ránéz a cigire, és villámként csap bele a felismerés: ég a szálloda, és nincs füst? Irány vissza, de gyorsan. Sydney tovább sajnálkozik Jarodnak. Jarod akár meg is bocsátana, cserébe kéri a holnapi kódot a Központ rendszeréhez, hogy megtalálhassa az infókat a szüleiről. Parker megjelenik a folyosó végén a fegyvereseivel, Jarod fut, Sydney megakadályozza a lövést, Jarodot szó szerint a becsukódó liftajtó menti meg Parker karmaitól. Miss tombol egy kört Sydney-nek, ne anyáskodjon, legyen tudós. Sydney viszont megkönnyebbülten sóhajt.
Következő helyszínünk egy vasútállomás, Gwen rohan a lépcsőn. 'Véletlenül' összefut Jaroddal, aki egyből kérdőre vonja a röntgenfelvétel miatt. Gwennek persze fogalma sincs. Na jó, mégis, csak Trader tudta, hogy Gwen börtönviselt, de most családja van és munkája, nem tudnak a múltjáról. Trader ezzel zsarolja, ezért kell hallgatnia. A baleset éjszakáján Trader volt ügyeletben, de ivott, elszakította Kevin gerincvelőjét. Lemásoltatta a műtét utáni röntgent, kicserélte a műtét előttivel és megparancsolta Gwennek, hogy égesse el az eredetit. Gwen inkább megmutatta Milesnak, aki úgy használta fel a felvételeket, hogy kicsalt egy kis pénzt a biztosítótól. Egyébként is évek óta fedezi Tradert. De sok eszed van Gwen, ha ezt tudtad, tényleg jó helyre fordultál az igazsággal. Persze, nem is te vagy a zseni a sorozatban. Vagy mégis? Mert a kulcsmondat most tőle jön: 'Miles inkább meghal, minthogy kockáztassa a kórház eladását'. Jarod gonoszul néz, ajaj, ez képes megölni.
Bosszúakció: Jarod odaszól Tradernek telefonon, hogy találkozzanak a bárban. A következő telefon Milesnak megy: menjünk fallabdázni. Miles kineveti, elvégre Jarod baromi rosszul játszik, közli is vele, hogy 'az lesz a te halálod'. Nem tudja, hogy már telefonálás közben készül neki valami egy kis porcelánmozsárban. Jarod válaszától sem rázza ki a hideg, csak a nézőt: 'mindannyiunkra ez a sors vár'
Edzőterem, játék után. Jarod vesztett, Miles örömében rosszul lesz pár korty víz után. Trader közben kap egy üzenetet a bárba, hogy Jarod késni fog, iszogat hát tovább nyugodtan. Milest szívrohammal beviszi a mentő a kórházba, Jarod kíséri, stabilizál, műtőt rendel.
A szálloda halljában az elégedett Miss közli Sydney-vel, hogy mehetnek is begyűjteni Jarodot, mert a kóddal sikeresen lenyomozták, megvan a kórház. A jelenet zárómondatait muszáj szó szerint idéznem:
Sydney: - The Centre wants him alive.
Miss Parker: - Preferably.
Miles egyre rosszabbul néz ki, alig kap levegőt, de Jarod megnyugtatja: hívta Tradert, ő fogja műteni. Miles könyörgőre fogja, azt ne, műtse Jarod. Jól van, de hol van a röntgenfelvétel. Miles elmondja, Jarod meg cserébe bevallja, hogy ő bizony nem orvos, ez pedig nem szívroham, és már veszi is le a köpenyét. Trader megérkezik, gondjaiba veszi Milest, aki ha eddig nem kapott infarktust, majd most. Jarod a folyosón szól egy nővérnek, hogy állítsa le a műtétet, mert Trader megint ivott. Miles irodájában megkeresi a felvételt, a piros füzetet az asztalra hajítja. Nagy lendülettel kilép a folyosóra, aminek a másik végéről Sydney és Miss rohan felé. Üldözés szobáról szobára, Jarod betéved a görög hölgyhöz. A folyosón forgolódó Parker sikítást hall, beront a szobába, a néni az ablakra mutat. Parker rohan a tetőre, mintha fizetnének érte. Jarod kikászálódik az ágy alól, lesétál a lépcsőházban, fog egy taxit, integet a tetőn álló üldözőinek.
Parker kiakad, Sydney elmereng. Jarod postára adja a röntgenfelvételt Kevinnek, ezzel már perelhet az igazáért. Végül megtekinti az Empire State Building-et élőben is.
Zárójelenet, reptér. Jarod ül a váróban, újságot olvas. A cikk szerint Kevinnek komoly kártérítést ítéltek meg, a két dokit vád alá helyezték. Egy légikisasszony odalép hozzá, és megkéri, hogy szálljon fel a gépre, ha nem akar lemaradni. De Jarod nem izgul:
Valamiért úgy gondolja, hogy nélküle úgysem indulnak el.
Facebook kommentek