Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.
Hogy volt?

Lost 4x05 - The Constant

2008. május 05. 06:21 - sixx

Azt eddig is tudtuk, hogy valami nem stimmel a szigettel meg az idővel, a hajóról kilőtt rakéta 34 perces eltéréssel érkezett csak meg, és hiába ment el a helikopter már egy napja Dzsekk vezértől, ha a hajóra még nem érkezett meg. És ahelyett, hogy a kísérleteket végző Danielt addig pofoznák, hogy mondja el, mi az úristen folyik itten időileg, a vezérkar egyik fele egy faluban hoz létre afféle Vidám Barakk 2.0-át, a másik fele meg a parton ücsörög, és a homokba firkál. A harmadik meg éppen úton van a hajó felé a helikopteren - ez a rész róluk fog szólni, tessék nagyon megkapaszkodni az ikeás kanapé lassan foszló karfájában.


Dez Penny képét nézegeti, és az a zene szól éppen, ami olyankor szokott, amikor valami szomorú történik. A permanensen koszos Lapidus (a pilóta) Daniel tanácsát megfogadva követi az irányt, amit a zilált kisember megadott neki, és nem fog róla letérni, illetve nem szeretne, még akkor sem, amikor Szájid felhívja a figyelmét arra, hogy egy vihar közepébe repülnek bele, és ez azért annyira nem kóser. Elkezd villámlani, és ekkor valami történik Dezmonddal, amitől konkrétan beszartunk.

Dez egyszer csak flashbekkel, de nem úgy ám, mint a többiek, lófaszt. Ő felébred valamikor a múltban, amikor a brit hadsereg (skót) tagjaként tengette az életét, és a tudata (SzigetDez) valahogy átugrott a testébe (RégiDez), és kurvára fogalma sincs, hogy miafasz van, mint ahogy nekünk sem. Mivel a hadsereg az egy olyan intézmény, ahol a lassan kelőket nem díjazzák, Dez menten bajba keveri a kis pajtásait, és miatta kell majd büntibe menniük. Dez azt mondja az őrmesternek, hogy álmodott, egy helikopterben utazott, de nem érti, hogy mi történik vele.


Miközben a büntit töltik (esőben felülések, mert az jó a testnek és a morálnak), Dez megint flessel, ezúttal előrefelé, azaz vissza a helikopterbe, ahová viszont RégiDez érkezik meg, ÉS KURVÁRA NEM TUDJA, HOGY HOL VAN. A múltbeli tudata ugyanis belekerül a helikopterben ülő testébe, és cirkuszolni kezd, ami Lapidusnak annyira nem jön be, sőt, elég nehéz viharban repülni, hát még ha egy őrült skót őrjöng a szomszéd ülésen. Dez nem ismeri meg Szájidot sem, azt sem tudja hol van és mi történik vele. És ki akar szállni menten.


Közben a parton Juliska és Dzsekk egyre idegesebb, mert a helikopterről nem hallottak semmit,  attól meg méginkább, hogy Sárlott meg Dániel nem aggódnak, sőt, nekik az természetes, hogy egy 40 mérföldes helikopterút 24 órába telik. Dániel azt javallja, hogy "mondjuk el nekik", amivel egyetértünk, miafasz van már??? Egy, ketto harom, MONDJADMÁR! Ez a Lost, kérem szépen, szóval egyenes válaszokat ne várjunk, de azt Dániel kiböki, hogy Szájidék nem feltétlenül annyi ideje vannak távol, mint azt Dzsekkék gondolják az eltelt időt látva. Ezt így most hogy? Dzsekk sem érti teljesen, és az sem nyugtatja meg, hogy ha Lapidus nem tér le a megadott koordinátákról, akkor minden oké lesz, de ha igen, akkor lesznek "mellékhatások".


Dezmond továbbra is őrjöng a helikopterben, és rémülten veszi tudomásul, hogy egy hajó felé közelítenek ezerrel, és csak a kezében tartott Penelope-kép láttán nyugszik meg egy kicsit. A helikopter leszáll, fényes nappal, ami Szájid szerint annyira nem kóser, hiszen szürkületben indultak el, és ezt meg is jegyzi Lapidusnak, aki csak összehúzza a szemét, és néz rá koszos arccal. A fogadóbizottság annyira nem örül annak, hogy ezek a szigetlakók a hajóra kerültek, Miszter Keamy (később MiszterKimi) nevét és fizimiskáját tessék megjegyezni, mert érdemes. Dez tovább folytatja a "ki vagyok én, hol vagyok én, maguk meg kik" értetlenkedést, szegény, kurvára meg van zavarodva. A hajó legénysége mintha annyira nem csodálkozna ezen, van aki egyenesen röhög rajta. Majd az orvos segít neki.


Miközben SzigetDezt viszik az orvoshoz RégiDez a gyakorlótéren hepajkodik, és áll fel a felülést szorgosan csináló kollégák közül, ez megint nem jön le jól az őrmesternél, újabb bünti jön. Dez elmeséli egy bajtársának, hogy a tudata átugrott egy hajóra, aztán meg vissza a skót esőbe, és csak Pennyre emlékszik a történetből, mint ismerős arcra. Elmegy, és egy fülkéből fel akarja hívni a csajt, de mire odajuthatna, ismét a hajón van, ismeretlen emberek között, akik viszik a dokibácsihoz, illetve beviszik egy kajütbe, majd rázárják az ajtót. Nincs azonban egyedül, egy fura kis fickó fekszik az ágyra leszíjazva, aki hasonlóan szar helyzetben van, mint Dez.


A fedélzeten Szájid figyel, és látja, hogy MiszterKimi nagyon lebassza Lapidust, mert idehozta őket, és elkéri tőle a telefont, hogy Daniellel beszélhessen. A fegyveréért cserbe meg is kapja, és telefonoz is menten. Dzsekk felveszi a telefont, és megkönnyebbül, majd kihangosít, hogy Dániel is hallhassa mi történik. A kisfickó kissé ideges lesz, amikor meghallja, mi van Dezzel, és azt kérdezi, hogy volt-e radioaktív sugárzásnak vagy elektromágnesességnek kitéve mostanában - hát igen, amikor Lokkbácsi szíjjelbaszta a bunkert, akkor kapott egy emberes adagot (mondjuk a hobbit, Ekó, meg Lokkbácsi is, és ugyan ebből ketten már halottak de nem időutaztak, a kopasz meg egészen jól van).


Dániel elmagyarázza, hogy a szigetre bejövő és onnan távozó emberek közül akadnak olyanok, akik kicsit "összezavarodnak". És nem, nem amnézia, mondja a segítőkész Juliskának. Dez közben a furcsa fickóval kommunikálna, aki szintén flesselt egyet, és közli az érkező orvossal, hogy nem hülye, mással is megtörténik ez a valami, hogy a tudata a hajó és egy körhinta között ugrál, és mindenkire ez a sors vár. Kap egy szurit, és lenyugszik, legalábbis időlegesen. A faszi egyébként Minkowski, a hajó komunkációs tisztje, akiről az előző részben azt mondták a telefonban, hogy "nem nagyon ér rá telefonozni". Most már értjük, miért.


Dez kicsit ideges, és ugyan hagyja, hogy az orvos megnézze a szemét (eszembe jut a Stargate egyik epizódja, amiben Jack O'Neil kérdezi a dokitól, hogy mi az istent keres a szemében, ami az időutazásra magyarázatot adhat - ez szerintem egy kiszólás volt arrafelé), de flessel menten, vissza a skót esőbe, a telefonfülkéhez, és megy felhívni Pennyt. A csaj nem nagyon örül a hívásnak, sőt, minek hívogatsz te engemet? Elhagytál, bevonultál, menetelgessél csak, ha szereted az ilyet. Dez kétségbeesik, Penny kőkemény. Nesze neked örök szerelem. Dez találkozni akar vele, nem fog menni.


A hajón felgyorsulnak az események, megjön Lapidus a gyengélkedőbe, hozza Szájidot és a telefont, amitől az orvos kiborul de kap egy gyors pofont. Dez Dániellel telefonoz, aki azt javasolja neki, hogy menjen el Oxfordba, keresse meg ŐT MAGÁT, és mondja el neki, hogy valami szerkezetet mittudoménhogy kell beállítani, ja és azt is, hogy tud Eloise-ról. Dez ugyanis azt képzeli, hogy 1996-ban van, legalábbis RégiDez tudata ott van. Dániel továbbra sem ad tiszta magyarázatot, de Dez felír mindent a tenyerére, nehogy elfelejtse. A telefonozásnak MiszterKimi vet véget, Dez a múltban elkeseredve látja, hogy a tudattal a filctoll nem utazik át az időn.


Dez Oxfordban van, ahol megtalálja Dánielt, akinek hosszú hippihaja van, és eleinte nem hiszi, hogy Dez saját magától hozott üzenetet, de a számok és Eloise említése meggyőzi. Eliose egy patkány mellesleg, akit RégiDaniel besugároz, majd elenged egy labirintusban, és a patány nagyon faszán átmegy rajta. A probléma csak az, hogy a patkánynak fogalma sincs a labirintus létezéséről, sose látta, tehát nem tudta megtanulni -  a besugárzást követően viszont faszán átrohan rajta, és ez azt bizonyítja (?) hogy időben utazott. Dez nincs meggyőzve, de mire elmagyarázná, hogy mit keres itt, megint a hajón van, ahol MiszterKimi elveszi tőle a telefont.


Minkowski egy tiszta pillanatában közli, hogy Dezmondot elég gyakran keresték telefonon a hajón, mégpedig egy Penny nevű nő. Hoppácsak. Dez magához tér Oxfordban, ahol 75 percig feküdt katatón állapotban, de a jövőben csak 5 perc telt el. Dániel közli vele, hogy úgy látszik, egyre roszabb a helyzet, és egyre nehezebben ugrik vissza a múltba a tudata, ami nagyon szar. Ja, és Eloise közben elpusztult, ami Dez sorsát illetően nem jó jel. Az van ugyanis, hogy akiknek így ugrál a tudata, azoknak kell egy konstans, egy olyan faktor, ami a múltban és a jövőben is állandó, mert csak úgy tudja leállítani ezt az ugrándozást. Ez lesz Penny, de sajna a telefonszáma megváltozott. Irány London, illetve csak menne, mert összeesik, és a tudata a hajón van megint. Dez közli Szájiddal, hogy fel kell hívnia Pennyt, de Minkowskinak rossz híre van: valaki szétbaszta a rádiót, úgyhogy ez nem fog menni. Kis naiv, Szájid kommunikácós tiszt volt az iraki hadseregben! Irány a rádiószoba, mégpedig azért, mert az ajtó nyitva áll. Valaki (Lapidus?) direkt kinyitotta nekik, így minden oké. Szájid két perc alatt öszerakja a telefont, igen ám, de kell egy telefonszám is, amit Dez ugye nem tud, mert a múltban Penny száma megváltozott. Így nehéz lesz megtalélni a konstanst. Minkowski orra vérezni kezd, helló.


Dez magához tér Oxfordban és elindul Londonba, ahol egy aukcióra megy - Widmore ugyanis a Black Rock nevű hajó hajónaplójára licitál, amit a család (Hanso család!!!) bocsátott eladásra, és Widmore vásárol meg nagyon tudományos összegért. Minek neki a hajónapló? Csak nem a szigetet keresi? Dez a budiban beszélget egy sort a nagyon paraszt Widmore-ral, aki hugyozás közben fölényeskedik neki, hogy mit akarsz te kis pondró? A lányommal beszélni? Tudod mit? Megengedem, mert tudom, hogy ki fog rúgni! Itt a címe. Dez megint elájul, és a hajón tér magához, ahol Minkowski megint visszamegy a múltba, nem lehet ezzel az emberrel normálisan beszélni. Meg is hal mellesleg.


Dez negpillant egy naptárt a falon, 2004 decemberében vagyunk, és elkezd vérezni az orra. A következő úton mindenképpen meg kell tudnia Penny telefonszámát, vagy lőttek neki. Magához is tér a budiban, majd rohan Pennyhez, és elmondja neki, hogy csak annyit kér, hogy adja meg a telefonszámát, mert 2004 december 24-én felhívja, addig nem. A jelent eszméletlen, a két színész kitűnő munkát végez benne, le a kalappal. Megkapja a számot, megjegyzi, kimegy a lakásból, és visszamegy a tudata a hajóra.


A telefon működik, habár az akksi elég gyenge - ettől még a hívás sikerül, Penny felveszi, Dez megtalálja  a konstanst, és  egy olyan beszélgetés következik amit nagyon megsirattunk, de komolyan. Penny szereti Dezt, Dez szereti Pennyt. Dez tudata helyre kerül, és közben mutatják a múltat, ahol RégiDez Penny háza előtt mosolyog megkönnyebbülten. Penny három éve keresi Dezt, és most megtalálta, tud a szigetről, na akkor kié a hajó? Sajnos ez most nem nagyon derül ki, mert a vonal (az íók gecisége miatt) elég szar. Dez most már megismer Szájidot. Yeah.


És a szigeten Daniel a kis noteszában lapozgat, ahol talál egy bejegyzést a múltból: "ha szar kerül a palacsintába, az én konstansom Dezmond lesz." Aztakurva, nesze neked időutazásos paradoxon. Ez volt a Lost eddigi legjobb epizódja, ami egyben a sorozattörténelem csúcsdarabja is, köszönjük meg Carlton Cuse és Damon Lindelof mestereknek. Kudos.

Címkék: lost
122 komment

Facebook kommentek

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Agur 2008.05.05. 12:46:02

Az időutazás tényleg nem magyarázat mindenre. Én már az 1. évadban feltételeztem, és a 3. évad óta nagyon valószínűnek tartom, hogy valamiféle "párhuzamos univerzumok"-elmélet lesz a megoldás. Márminthogy a sziget az, ami egy szakadás a "tér-idő kontinuumban", átjárót nyitva a párhuzamos világok közt. És a 4x4 epizód alapján (útlevelek, Sayid jövője) Ben lehet az, aki tudja, hogyan lehet biztonságosan közlekedni... (mármint a felrobbantott tengeralattjárón kívül). De ez csak én szvsz-em... :))

Slugger 2008.05.05. 12:46:52

Mathiask 2008.05.05. 12:21:26

Az a Flashes Before Your Eyes lehetett a 3. évadból.


jozicsenko 2008.05.05. 08:56:19

Remélem ő lesz az új miniszter...

Többnyire egyetértek Tupuval, ez a rész nekem sem ütött akkorát.

Savafan 2008.05.05. 12:56:37

bevallom nekem annyira nem jött be:((
a vágások nagyon királyok voltak és a szereplők is igen jól produkáltak.
de nekem ez az ide-oda utazgatás annyira nem tetszett.
eddig legalább tudtam, hogy van a sziget jelenben, van flashback és flashforward (ezekből többféle időpontban) de ez az időutazgatás nem az én világom.
ahogy beharangoztátok a múlt héten, azt hittem valami nagy dolog fog kiderülni és megint kapunk az arcunkba egy nagy csattanót (mint pl. áron, pöttyös bögre fia). de ehelyett csak az derült ki, hogy a szigeten más idő működik és máshogy halad az idő.
akkor ezek szerint lehet, hogy nem is több tíz napja estek le, hanem lehet, hogy évek óta a valóságban? mert akkor teljesen új értelmet nyernek bizonyos időintervallumok

kla 2008.05.05. 13:00:54

Én megértem, hogy ez a rész nem jön be egyeseknek, de ne gyertek már a realizmussal. Eddig se volt éppen reális a sorozat. Ez a konstansos cucc még viszonylag elfogadható szerintem. Nyilván, ha tudományos magyarázatot kapunk valamire, az ilyen áltudomány-szerűség lesz. (a szrzők azt mondták, hogy az a céljuk, hogy az átlagember számára hihető legyen a tudományos rész)

Mathiask 2008.05.05. 13:04:30

Slugger: Az az. Abban is időutazott, csak ott úgy, hogy a jövőre is emlékezett. Ezért tudta elmondani a havernak, hogy a szigeten lesz majd és penny ezért keresi, szóval nem idegen tőle az időutazás:)

Egyébként már csak arra nem emlékszem pontosan, hogy mikor volt az a könyves jelenet amikor dez könyvébe penny írt valamit hogy megmenti a világot majd dez.

kla 2008.05.05. 13:05:58

Egyébként ebben a részben szerintem inkább a kisebb szálak voltak fontosabbak. Az, hogy valaki kinyitotta az ajtót, hogy valaki szétbaszta a kommunikációs rendszert (ne feledkezzünk el Ben kéméről), a hajónapló, az, hogy Penny tud a szigetről és keresi, de a hajósoknak nem szabad foglalkozniuk vele.
Ennek a konstansos mókának a későbbiekben szerintem nem lesz túl nagy jelentősége, még biztos flessel valaki egyet-kettőt, de ami az idővel kapcsolatos kavarásokat illeti, fontosabb lesz a sziget és a külvilág közti eltérés.

Savafan 2008.05.05. 13:11:40

kla!

ezek valóban érdekes és elgondolkodtató dolgok.
mert ezek szerint vagy 2 teljesen eltérő végcéllal rendelkező egyén van a hajón vagy ben "valahogy" a tudtára adta emberének, hogy a szigeteseket segítse a hajósokkal ellentétben. és akkor a rádióromboló és az ajtónyitogató egy és ugyanaz.

sixx+ egy képet berakhattál volna a nagyon megjegyzendő emberről. abszolúte nem figyeltem a fizimiskáját és a neve se volt fontos számomra. kapitány azt kész. de így, hogy felhívtad a figyelemet, érdekel a pacák:)

Fega 2008.05.05. 13:19:55

ebben az a legjobb, hogy Des ugye 2 részre lett "betervezve"

Mathiask 2008.05.05. 13:29:14

Mondjuk szerintem az ellentmondás, hogy míg Dez nője emlékezett, hogy fel fogja hívni Dez, addig Daniel nem emlékezett, hogy régen megkereste Dez.

s3v3n 2008.05.05. 13:42:49

fega, ez nem igaz, 1. évad közepémn megvolt már desmond karakterének a sztorija..

Thrasher 2008.05.05. 13:53:22

Hát nemtom, akiknek már az időbeni csúszások is a túlzás kategóriába tartoznak, szerintem csak csalódhatnak a későbbiekben, mert nem hiszem, hogy túl hétköznapi magyarázatok várnak még ránk.
Mathiask:
nem ellentmondás, az előző részben, amikor Charlotte és Daniel kártyáztak, már elhintették, hogy gondok vannak Dan memóriájával, ezért most több dolgot is a naplójából kellett kilesnie Faradaynek, mert nem emlékezett rá, amiatt, mert a fején soha nem volt védőcucc a kísérletek alatt.

Nem Penny hajója 2008.05.05. 14:01:42

Nekem az előző részek jobban tetszettek, mint ez. De nem is ez a lényeg... mert azért voltak érdekes apróságok: például az árverés. Ahol volt egy festmény a Fekete Szikláról - ami a sziget belsejében piheg - és Penny faterja egy valag pénzt kifizetett a hajónaplóért, vagy miért.

Nem lehet, hogy még a Fekete Sziklával érkeztek a szigetre a Mr. Méjbelinék? Korábban azt mondták, hogy amikor a Dharmások a szigetre mentek, akkor már voltak ott őslakosok. Ezek az őslakosok lehettek az egykori hajótöröttek. Igaz, hogy a hajó 1800akárhányban került oda, de hát ha nem öregszik ott senki, akkor tök mindegy.

Savafan 2008.05.05. 14:25:09

kla!

köszi! most már figyelem:)

Porcelán az elefántboltban 2008.05.05. 14:30:27

Ez a méjbölin a mai világban is jól elvan. Ő toborozta Julietet. Szóval ő is ki-be járkál.

Dark Wolf 2008.05.05. 14:47:10

A legsúlyosabb Lost-rész, az biztos. Bár ilyeneket csak félve merek mondani, amíg nem láttuk a 4. évad tripla-fináléját.

kla 2008.05.05. 15:02:39

Szerintem Dan nem csak a memóriája miatt nem emlékezett Desre - akkor még nem történt meg az, hogy találkoztak. Ha akkor, amikor Sayid és Des elindult volna a hajóra, valaki megkérdezte volna Pennyt, hogy mit fog csinálni karácsonykor, nem azt mondta volna, hogy Des hívását várja. Azután viszont, hogy Des beszélt Dannel, illetve Pennyvel, megváltoztatta a múltat, ezért került bele Daniel naplójába a beírás, és ezért várta Penny Des hívását. Szerintem most már Daniel és emlékszik arra, hogy találkozozz Des-zel - korábban azért nem emlékezett, mert még nem történt meg, bármilyen zavaros is ez. (meg persze azért sem, mert rossz a memóriája szegénynek, de arra csak emlékezne, ha meglátogatja valaki a jövőből)

ddevil 2008.05.05. 15:09:00

Lesznek itt még érdekességek!

sélli_ 2008.05.05. 15:43:56

Über-giga-satu rész volt!!! Az első 5 percet konkrétan nem is értettem... na de aztán...! :) Csak ismételni tudom magamat: NEM_BÍROK_VÁRNI_VASÁRNAPIG!!!Ja, és asszem Jackről átnyergelek Dezmondra... ;P

Póniló 2008.05.05. 15:50:37

A Hanso család, azok kik??? A Dharmas ürge, vagy kicsoda???

Thrasher 2008.05.05. 15:54:47

kla:
Van abban valami, amit mondasz, alátámasztja az is, hogy a legvégén az az "if anything goes wrong, Desmond Hume will be my constant" felirat Dan számára újnak tűnt, és asszem fellélegzett, amikor meglátta, tehát lehet, hogy ha Dan folyamatosan sasolta volna azt az oldalt, egyszercsak előtűnt volna a semmiből.
Viszont ha Pen szemszögéből nézzük, akkor meg kavar van, az ő számára ez a beszélgetés már mindenképpen megtörtént.
Utálom ezt az egész paradoxont, A Vissza a jövőbe filmekben viszont olyan jól meg volt oldva... :D

Savafan 2008.05.05. 16:08:25

Póniló: azok nekem sem ismerősek:(( de ennyi nevet meg apróságot figyelni...

OnixTitan 2008.05.05. 16:14:36

A rész télleg a legjobb ever (4x09 sem rossz), de valaki, aki végigjátszotta a lost experiencet, a find 815-t az igazán összefoglalhatná egy postban h mik is voltak benne, mert én tegnap úgy-ahogy megtudtam a sztorit, és mondjuk úgy kurva sok minden derül ki belőle. Mi a dharma célja, mik a számok, hanso bácsiról és benről is pár dolog. Ezek után gyakorlatilag a megválaszolatlan kérdések fele meg lesz válaszolva 8huh szép szerkezet). Szal aki élesben végigtolta ezeket a játékokat (+ esetleg Via Domus, de annak a sztoriát ha kell az érettságik után leírom) légyszi foglalja össze őket hogyvoltban, ha lehet, már ha nincs sixx és a csapat ellenére. Nos sixx, ugye nincs ellenedre :P?

sixx · http://comment.blog.hu 2008.05.05. 16:38:17

de, kurvára ellenemre van, mert most tolom a via domust...

kla 2008.05.05. 16:49:26

A Find 815 meg a Via Domus nem kánon, van bennük pár érdekes dolog, de nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni belőlük. Az Experience már inkább az, abból sok minden kiderül. Amik viszont érdekesek, azok a mobisode-ok, az utolsó KÖTELEZŐ, de a többit is érdemes csekkolni, ha valaki nem látta volna őket.

spoilerslost.blogspot.com/2008/01/lost-mobisodes-final-recap-and-thoughts.html

Yeto 2008.05.05. 17:05:36

Nem volt egy rossz epizód, de azért különösen a 4x09 vonatkozásában azt mondanám, hogy you aint seen nothing yet.

Phédra (törölt) 2008.05.05. 17:06:18

Ignatius: engem érdekelnek az új infóid. Érettségi után megírod akkor? Hol találom majd meg?

OnixTitan 2008.05.05. 18:15:59

még nem tudom. ha majd tudom akkor szólok. de előbb az érettségi:S

m_agnes_1 2008.05.05. 18:50:31

Számomra ez volt a legszarabb, leggázabb rész, nagy csalódás... Az über-giga-satu-t erőteljes túlzásnak érzem... Igaza van annak, aki azt mondja, hogy ciki jövőbe-múltba utazásos részekkel megspékelni egy amúgy jónak tűnő, és igenis - logikusan talán megmagyarázható sorozatot ezzel a sci-fi szarsággal megoldani (?). Kár érte. Mivel sokatok kábé elélvezett ettől a résztől, biztosan velem van a baj, nekem viszont a kedvem ment el...
kla 2008.05.05. 15:02:39 - na ettől a posttól meg egyenesen hányok, kedves kla, természetesen nem tőled, mégcsak attól sem amit írtál, de sajnos én ebben az időutazás dologban nem látok semmi izgalmasat.

sixx · http://comment.blog.hu 2008.05.05. 18:57:25

"és igenis - logikusan talán megmagyarázható sorozatot" muahaha, most nagyon jó kedvem lett. smoke monster? dead father? Walt? Jacob? Ageless Maybelline-man? soroljam????? ne már.

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2008.05.05. 19:00:45

Nagyon jó rész volt, nem lennék meglepve, hogyha egy H.G. Wells történet lett volna átemelve a sorozatba, ő írt hasonlókat rész lezárt, és következetes történetvezetésével. Viszont Minkovszkij nekem túlságosan is őrültre sikeredett sajnos, nem úgy tűnt mint aki normális, csak éppen néha nincs itt.

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2008.05.05. 19:06:06

Érdekes, egyeseknek a nem létező szörnyek, eltűnő házak, nemlátható Jákobok, felrobbanós bunkerek, és az ezektől lezuhanó repülők a teljes realitás talaján mozognak, ugyanakkor egy egyszerű - csupán gondolati síkon mozgó - időutazás, maga az eretnekség a megtestesült sátán, illetve a sci-fi. Na nem. 1000x inkább ez az - úgy ahogy - megmagyarázott dolog, mint a soha nem látható szörnyekkel, meg jegesmacikkal való ijesztegetés.

OnixTitan 2008.05.05. 19:06:39

az egész attól függ mi a logikus. szerintem lehet, hogy ésszerűen meg tudják magyarázni majd a fent említett érdekességeket, lehet h elcseszik a végét. A maybelline man -re kaphatunk magyarázatot a LOST experienceből, a somke monsterre van egy nagyon közkedvelt magyarázat, halott apuci - 1: nem minden hulla ami annak tűnik, 2: ua. mint maybelline man. Walt és Jacob, itt is számos számos teória van, de ha más nem, akkor miért ne létezhetne a hologram kivetítés, ha téridő-anomália-generálás igen... na persze aki már abban sem hisz, az nézzen culombot, ott a végén tuti elmondja peter folk, hogy ki a gyilokos és miért hogyan tette.

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2008.05.05. 19:06:59

Ja, sixx, már válaszolt Szőkeségre.

Sitrep 2008.05.05. 19:42:37

szerintem ott a fő félreértés hogy az alkotók anno mondták, hogy mindenre "tudományos" válasz lesz.
Ez igaznak is tűnik eddig, csakhogy nem az alkalmazott tudomány(ok) adják a válaszokat, hanem az elméletiek.

Olaj 2008.05.05. 19:51:08

Én lepadlóztam ettől a résztől amikor láttam, egyszerűen zseniális. Azt hittem nem jöhet jobb, de a 9-ik részt semmi sem űbereli! -NO SPOILER!-

Mathiask 2008.05.05. 20:30:12

hűű most lemaradtam.
Find815-ről Experience-ről mit kell tudni? vagy lehet őket valahol játszani? Vagy mik ezek?

Mathiask 2008.05.05. 20:32:18

Ja és mi az maybelline man?

Mathiask 2008.05.05. 20:33:29

"Szerintem most már Daniel és emlékszik arra, hogy találkozozz Des-zel"

De a beírásra is kellett volna emlékeznie, de úgy tűnt nem emlékezett rá.

s3v3n 2008.05.05. 20:51:12

szőkesége akkor remélem van valami zacskód, nem szép dolog összehányni a berendezést

m_agnes_1 2008.05.05. 20:52:30

Hú, micsoda össztűz rám... :) Elnézést, hülyén fejeztem ki magam és Ignatius fogalmazott helyesen: LEHET, hogy ésszerűen meg tudják magyarázni. Én igazság szerint erre várok, ennek a "hogyanja", ami érdekel, a "na ebből hogy jönnek ki" izgalma, így nekem kissé csalódás az elcsépelt időutazás dolog. Mondtam: valószínű velem van a baj, hogy nem tetszett... Reménykedem a biztató folytatásban.

Hero44 2008.05.05. 21:02:00

Szweintedé sszerüen meglehet magyarázni, hogy egy halott ember újra meghal a szigeten?(locke apja). Meg most sorolhatnám, ez a LOST, valószínű nem az lesz majd, hogy ahány szereplő annyi idősík lesz, különbenis, nem maga Desmond utazott a jövőben, csak a tudata, azért nem ugyanaz.

Hero44 2008.05.05. 21:03:43

Hupsz, bocs az előző postom eleje miatt:DD

Na, azt kihagytam, hogy megnyugodhatsz, elég biztató folytatása lesz:)

Bár nem követem magyarul, a 3.évad utolsó részét megnéztem magyarul is, de abban kimaradt az a jelenet amikor Locke Waltal dumál...hát ha a TVben is kihagyták, akkor....

m_agnes_1 2008.05.05. 21:06:44

Kár, hogy aki a tietektől gyökeresen eltérő véleményen van, az már kábé szellemi fogyatékos, egy igazi realista állat... De nem baj, ilyen egy igazi fan! Elismerem, rosszul fogalmaztam. Egyébként meg attól, hogy "nem maga Desmond utazott a jövőben, csak a tudata" máris megnyugodtam :)

dupi 2008.05.05. 21:34:40

> Mathiask 2008.05.05. 20:32:18
> Ja és mi az maybelline man?

kihúzott szemű furcsaszexuálisnak kinéző bácsi, lostpedia.com/wiki/Richard_Alpert

Thrasher 2008.05.05. 21:38:11

szőkesége:
Most komolyan, ha közhely az, hogy csajoknak nem való az SF, ha nem, szinte mindig csajok szólják le az ilyesmit. Nem való neked, készvégehaccáz, nem vitatéma, csak olyan izé mindig elolvasni a sorozat legfontosabb húzásainál, hogy kinek miért nem tetszettek. Ez van, ez ilyen sorozat, mindig is ilyen volt. Én se járok értetlenkedni mondjuk valami Gossip Girl blogra.

sixx:
fú bazz, akkor tényleg nagyon vigyázz a spoilerekre, láttam videot a játék végéről, és khm, érdekes... :D ha canon, ha nem az, mégiscsak az egyik showrunner, márnememlékszemmelyikük írta a befejezést, úgyhogy...

BruceWayne 2008.05.05. 22:02:35

ez az időutazás messze nem bosszantó, sőt ez a jobb vrezió, mint a szellemek meg füstszörnyek meg hasonlók.
mondjuk annál nagyobb hülyeséget hogy az a 3 ember sértetlenül túlélte a hatch robbanását belülről, nem igazán fognak tudni mutatni... arra még nem tudományos magyarázat sincs :-)

Hero44 2008.05.05. 22:07:02

Szőkesége:
Nem mondtam h idiota hülyeállat vagy, a saját véleményed, most zeért nem szóllak le, csak ez a cirkusz se kell mellé, hogy most vágta el nálad a sorozat magát, most oyat láttál h hú. Mer ha mondjuk Desmond közösül a jegesmacival, vagy kiderül, hogy az egészet valaki álmodta, vagy ilyenek akkor megértem, na de ez mégis a lost...lehet nehezen lenyelhető, de aki eddig szerette a lostot az nem emiatt fog elfordulni tőle. És ne is tegyen úgy senki... csak ennyi

kla 2008.05.05. 22:35:35

Csak szőkesége kedvéért: (ha valaki spoilernek tekinti azt, amit a producerek nylatkoznak a részről, akkor ne olvassa el)

To be clear, Desmond's past was different before ''The Constant.'' Before his time-travel adventure, Desmond never met Faraday at Oxford, never got Penelope's digits. As a consequence of changing the past, Desmond's personal history has been ''course corrected'' by The Powers That Be, beginning from the moment he walked away from Penny's apartment. Lindelof says this interpretation is also correct. But here's a Big Question: since scoring Penelope's phone number, has Course-Corrected Desmond lived his life knowing that on Christmas Eve 2004, he MUST be on a freighter in the South Pacific in order to make a call to Penelope if he wants any chance of having a future with her? Lindelof says this is indeed a matter we should be mulling. Perhaps in the future, Lost will give us an episode that replays Desmond's backstory (getting the boat from Libby; killing Kelvin; meeting the castaways) from the point of view of this knowingness.

OnixTitan 2008.05.05. 22:46:26

LOST experiencet meg a find815-t meg a viadomust majd összefoglalom, és felrakom, csak legyek túl legalább az írásbeliken. Am. ezek mind különböző lost játékok, és főleg az EXP. marha sokat elárul a sztoriból. Am a Missing pieces-t is ajánlom mindenkinek, főleg a 13. részt. Van mobil játék is, azt nem ismerem. Am. a hatch béli UV térképről marha sok infot ki lehet találni, ezzel kapcsolatban (is) ajánlom a lost.hu-t meg a lostpediát.

Mathiask 2008.05.05. 23:27:32

Ne legyenek reményeink, nem lesz tudományos magyarázat sok mindenre. Mert nem lehet erre tudományos magyarázat. Se olyan ami mondjuk elmélet(nem bizonyított). Persze, ha egy kívülálló(mondjuk én) kitalálok elméleteket, hogy így meg úgy lehetséges ez meg az, attól még az nem ér semmit, mert nem tudományosan megalapozott.

Az elme időutazás, még nagyobb hülyeség mint a sima.:)

kla 2008.05.05. 23:45:45

Most komolyan, ti azt várjátok, hogy egy logikailag megcáfolhatatlan levezetéssel elmagyarázzák a füstöt, Jacobot meg a látomásokat? Nem fizikusok írják a sorozatot, tudományos magyarázat olyan szinten várható, mint ebben a részben. Azaz: elektromágnesesség hatására az elme utazik az időben. Miért? Csak.

Endr00 2008.05.05. 23:52:40

A gyürük urára is fizikai levezetést vártok, mikor a gyürü hatására láthatatlanná válik Frodo... vagy mikor Luke a Star Wars-bol az akaratával huzza magához a fénykardot...szerintem ez is ugyanaz, mert a Lost is egy sci-fi, kalad, dráma. A sci-fi-be megszokott dolog az idöutazás, ugyhogy én teljesen elfogadom, söt én imádom az ilyen sztorikat, fogadjátok el, ez van :D

BruceWayne 2008.05.06. 00:08:00

de engem akkor is zavar hogy csak úgy túlélték a hatch robbanást

Endr00 2008.05.06. 00:13:59

Engem csak a szellemekkel suttogo miles zavar, nem szeretem az ilyen szellemes, zobis, vámpiros dolgokat...

Dark Wolf 2008.05.06. 08:08:25

Csak a fogalmak tisztázására: amit mi ide írunk az komment, nem poszt. A főszöveg a post (=bejegyzés).

tupu 2008.05.06. 09:26:44

Látom, az időutazás mellett/ellen kb. két politikai párt alakult már ki:D Nekem igazából nem is a valószerűséggel, hanem az eredetiséggel van bajom, ment itt a nagy várakozás, hogy mekkora überdurva rész lesz ez, és azért nem volt AKKORA ötlet. Őszintén, amikor kiderült, hogy Kate gyerekét Aronnak hívják (és persze ettől még lehet egy másik Aron), nekem nagyobb meglepetés volt.

sélli_ 2008.05.06. 09:42:21

Jahahaaaj...! úgy látom ismét fel kell hívnom a figyelmet, hogy a villódzó dobozban lévő műsorok szórakoztató jellegűek. Ha ennyire nem tudtok elvonatkoztatni a valóságtól, akkor nézzétek a Deltát. Nem értem miért kell kiakadni az időutazáson (spec. EZT PONT NEM vártam volna a Lostban), nekem tetszett, másnak nem, oszt jónapot. Nem kell egyből fújjogni.
Arról nem beszélve, hogy logikus, tudományos megoldást nem várok.. SŐT nem is AKAROM hogy mindent megmagyarázzanak - bízzák az emberek fantáziájára, sztem ez a dolog szépsége! :)

EasyFriend 2008.05.06. 10:34:54

Most jutottam odáig, hogy kommenteljem ezt a fantasztikus epizódot, és csak osztani tudom sixx lelkesedését. Kurvajó sztori, Dezt szeressük, fiatal Daniel vicces, Sonya Walgerbe belezúgtam, és még geciember Alan Dale is volt. Legjobb eddigi Lost epizód. A végén a Dez-Penny párbeszédet én is megsirattam komolyból, lehet rajtam röhögni. Most olvasok kommenteket is.

EasyFriend 2008.05.06. 11:15:03

"Az van ugyanis, hogy akiknek így ugrál a tudata, azoknak kell egy konstans, egy olyan faktor, ami a múltban és a jövőben is állandó, mert csak úgy tudja leállítani ezt az ugrándozást." - Én azt vettem ki Dan hablatyolásából, hogy a konstans sem állítja le az ugrándozást, csak általa nem hal bele az ember (mint Eloise vagy Minkowski).
Nekem az tök egyértelmű volt egyébként, hogy a végén a bejegyzés Dan naplójában újkeletű, azáltal kerül bele, hogy Dez megváltoztatta a múltat, és azért csodálkozik rá ennyire Dan. Más dolgok is változhattak a naplóban.

Aki az egész sorozathoz kézzelfogható magyarázatokat vár a végére, az szerintem most hagyja abba, amíg nem késő... :-) Én szórakozásként nézem a Lostot, nyilván vannak szálak, amik (szerintem) jobban illeszkednek a sorozat egészébe, és ezért jobban szeretem/elfogadom őket, és vannak olyanok, amik kevésbé, és ezért kevésbé szeretem/értem meg/fogadom el őket. Másoknak meg bizonyára más ez a leosztás. Na és? Ez olyan, mint hogy kinek kik a kedvenc karakterei.

Ezt a részt meg fogom tartani, és ha sírni támad kedvem, megnézem. Eddig egyetlen sorozatepizód tudta ezt elérni nálam, éspedig a Harmadik műszak 2x07 (After Hours). Egyértelműen a tévézés csúcsait ostromolják ezek a darabok.

Bruti · www.facebook.com/Brutistandup 2008.05.06. 12:36:25

Jó kis rész volt és ez így is megy tovább ebben az évadban.

Dark Wolf 2008.05.06. 12:40:41

"Kate gyerekét Aronnak hívják (és persze ettől még lehet egy másik Aron)"

NEM, nem lehet! Ne kezdjük már itt is!

Abdani 2008.05.06. 15:39:17

Ez nagyon nagy: "Dániel azt javallja, hogy "mondjuk el nekik", amivel egyetértünk, miafasz van már??? Egy, ketto harom, MONDJADMÁR!" Hát ez rotfl volt nálam, dettó én is így ordítoztam a tévével, hogy mondjadmár bazzeg... :D Sixx, amelyik Csillagkapus epizódot emlegeted, az történetesen a legendás 4x06 Window of Opportunity, sokak szerint minden idők legjobbja, ott mondja Jack, amikor időhurokba kerül (időhurok még: Idételen időkig - Bill Murray egyetlen nézhető filmje), bár hogy kiszólás lett volna ... nem tudom. A másik, ez nincs összeföggésben azzal, hogy Dez előre látott dolgokat?? Talán ez ennek a maradványa? Egyébként a rész egy klasszikus időparadoxont pedzeget, ha, ahhoz hogy megtörténjen valami a múltban, ami már megtörtént, valamit meg kell tegyek, ha nem teszem, nem fog megtörténni ... Szóval értitek... Eddig ezt ügyesen elkerülték. Valaki írta, hogy esetleg itt párhuzamos univerzumok vannak, nem rosz ötlet mellesleg.
Ja, és erről a lassabban telő időről meg egy régi HBO-s film jut eszembe, amit az istennek se tudok megtalálni az IMDB-n (talán mert nem tudom az angol címet): A sziget, ahol megállt az idő. Itt is hasonló van sztem, csak nem megállt, hanem lelassult, csak még nem tudjuk, hogyan és miért ...

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2008.05.06. 16:10:10

Dark Wolf, pedig az lenne az igazán meglepő. Én már a rész felénél tudtam, hogy Két gyereke csakis a céklafej lehet. Engem nem lepett meg. Persze lehet, hogy már túl sok efféle sorozatot néztem, és ráállt az agyam :-(

Mathiask 2008.05.06. 19:30:51

Sitrep: "szerintem ott a fő félreértés hogy az alkotók anno mondták, hogy mindenre "tudományos" válasz lesz."

kla: "Most komolyan, ti azt várjátok, hogy egy logikailag megcáfolhatatlan levezetéssel elmagyarázzák a füstöt, Jacobot meg a látomásokat?"

Persze nem baj, ha nem tudományos, csak legyen jó. A gond ott kezdődik, ha azt mondják(nézők, szerzők, mindegy), hogy a lost tudományosan megalapozott. Olyan mint Uri Geller esete. Nincs semmi baj azzal amit csinál, ha azt mondja, hogy ő bűvész és szórakoztatni akar. A gond ott van, ha azt mondja hogy ő pusztán az akaratával hajlít meg kanalakat, stb.

Vagy mondjuk, hogy a lost kurva jó, de tudományosan megalapozatlan

Vagy mondjuk hogy a lost szar, mert azt várjuk tőle hogy tudományosan megalapozott legyen és ezt nem teljesíti.

Nyílván az első megállapítással értünk itt egyett.

Olyan variáció nincs, hogy a lost jó mert tudományosan megalapozott.

s3v3n 2008.05.06. 19:39:24

nem mondtak ilyet a készítők hogy minden tudományosan magyarázható.

s3v3n 2008.05.06. 19:40:13

eyébként meg, 2x1 címe: Man of Science, Man of Faith. Szeritem igen egyértelmű, hogy a végsőmegoldás a kettő keveréke lesz. és az a jó.

kla 2008.05.06. 21:12:21

Nincs olyan ember a világon, aki össze tudná szedni, hogy Damon & Carlton mi mindent nyilatkoztak már, én emlékszem valami olyasmire, hogy mindennek van tudományos alapja. Bár azt asszem a 2. évad környékén mondták, valahogy úgy, hogy "minden eddiginek", itt gondolom a gombnyomkodásra gondoltak elsősorban.

Egyébként érdekes, hogy a Loston sokan számon kérik a tudományos magyarázatot, míg ez más, rejtélyekre építő sorozatnál nem fordul elő, és egyetértek sevennel, nyilván a hit meg a tudomány is szerepet fog játszani a végső magyarázatban, és a sorozat nem fog állást foglalni az egyik vagy a másik mellett.

OnixTitan 2008.05.06. 21:36:26

Én egy valamire vagyok kíváncsi, de nagyon: ha a Hatch célja a gombnyomogatással a sziget elektromágneses erejének úm kisütése volt, akkor most mi van ezzel az egésszel, hogy "felrobbant" a bunker?
ad1: arra, hogy egy ilyen EM robbanás hatására desmond flessfowardozik, tehát egyfajta időutaz még vannak nagyon bonyolult elméleti relativitás elméletes fizikai feltételezések, mindenféle téridőkontinuum koncentrációkkal, meg forgú feketelyukakkal. ez tehát még ok.
De nem lett volna egyszerűbb korábban elfordítani azt a kulcsot a francba, ha ezek után minden ok lett... Már ha minden ok lett... Mi a francért nem nézi meg senki mi maradt a hatchból azt nem tudom, de nem ártana végre...

OnixTitan 2008.05.06. 21:43:01

Am. az időutázás nem lehetetlen, lévén a gyakorlatban minden dolognak a világon van kiterjedése minden dimenzióban, a dimenziók száma meg végtelen, legalábbis kurva sok van...
Az "első" 3 dimenziót mindenki ismeri, a 4. dimenzió az idő. mivel az első 3. dimenzióban szabadon mozoghatunk, ezért feltételezhető h. ue. megtehető a 4. ben is (és a többiben is, akármik is legyenek azok). csak még nem tudjuk hogy.
A probléma az időparadoxonnal. Erről gondolom mindenki hallott, és igazából ahány ember annyi elmélet a következményekkel kapcsolatban. (szerintem az idő folyama "túlárad", kilép a medréből (a téridőkontinuum dimenzióiból) és egy felsőbb dimenzión keresztül úm. kiárad és egybefolyik a sok (vagy akár csak 1) időfolyam és gyakorlatilag az egész téridő egybeolvad és ennek a koncentrációjából egy végtleneül nagy szingularitás lesz amiből lesz egy szép kis ősrobbanás... de ez már nem a Losthoz tartozik (vagyis... hát ki tudja...)

kla 2008.05.06. 21:53:22

Azért nem fordították el, mert nem tudták, hogy mik lehetnek a következmények. Hogy a 2x03-ban, amikor valaki véletlenül belelőtt a gépbe, miért nem jutott eszébe Desmondnak a kulcs, azt nem tudom. Így követelte a történet.

Mathiask 2008.05.06. 22:13:44

"az időutázás nem lehetetlen"

Elég könnyen jelentesz ki dolgokat:)
Az utána lévő bizonyítás meg mókás.:) Azért, mert úgy szokták mondani a fizikusok, hogy az ember 3+1 dimenziót érzékel, attól még az a +1 dimenzió nem biztos hogy olyan mint a többi, pusztán így nevezik. A névrokonság miatt pedig arra következtetni, hogy ha a többiben is lehet minden irányba menni akkor a +1-ben is, meg jól leírja hogy szoktak születni az áltudományos "okosságok". A fizika nyelve a matematika. Ott jönnek ki az elméletek, nem így józan paraszti ésszel. Persze a fizikusok gyakran beszélnek képekben, hogy elmagyarázzák nekünk, vagy egymásnak az elméleteket, de mögötte komoly matematika van. Nem szabad ezeket a képeket továbbvinni és azokat továbbfejleszteni, mert abból értelmes nem sül ki.

Ja és nem végtelen dimenzió van, hanem pont 11.:) Ebben már rég megegyeztek a fizikusok.

OnixTitan 2008.05.06. 22:33:49

Igen, a fizikusok képletekkel gondolkoznak, mindenre kitalálnak valami képletet. Einstein is levezette valahogy a "semmi sem mehet gyorsabban a fénynél"-t. Sajnos a fizikia nem egyenlő matematika, ami egy kitalált rendszer. A fizikában csak azt hiszem el amit kísérlettel bebizonyítnak. Tehát amíg meg sem tudjuk közelíteni a fénysebességet, addig nem hiszem, hogy végtelenné válik a tömegem ha mégis elérném. Gondolom a 11 dimenziót is valami marha bonyulult sokadfokú sokismeretlenes egyenlettel számolták ki. De ezeknek a képleteknek csak más képletek és feltételezések az alapjai, amit ha látszólag bizonyítva látnak máris egész világokat építenek rájuk.
Igen, szerintem lehet időutazni, ha másért nem, hát azért, mert nem bizonyították még be hogy nem lehet.
Mathiask, gondolom ismered azt az állítást, hogy egy minél gyorsabban haladó dologban máshogy telik az idő mint egy álló dologban. Az, hogy ez lehetséges inkább az időutazás tényét bizonyítja mint az ellenkezőjét. Mellesleg ha valami minél gyorsabban megy, annál nagyobb lesz a súya/tömege, és így nagyobb gravitációs mezőt hoz létre maga körül. Tehát egy nagyobb súlyú/tömegű, de álló test (pl feketelyuk) feltételezhgető, hogy a téridőkontinuumot is hasonlóképp torzítja, egyfajta időutazás létrehozva. És akkor még a forgó feketelyukról még nem is beszéltünk.
Amúgy a fizikusok a történelem folyamán sok mindenben megállapodtak, például abban is, hogy a föld lapos, és az a világegyetem középpontja. Ezekről a téveszmékről a "paraszti ésszel" gondolkodók lökték tovább a tudományt. Úgyhogy lehet, hogy egy merő marhaság, amit én vallok fizika terén, de lehet, hogy ez a következő lépés az univerzum megismerése felé (akármilyen nagyképűen is hangzik). A fejlődéshez nem elég a múlt, kellenek új ötletek is.
De én ezt, mint humán irányultságú ember mondom, soha nem szerettem zárt rendszerekbe gondolkodni, mert félő, hogy emiatt fontos dolgokat is túl hamar zárunk ki. Persze ne feledjük hogy Einstein is megbukott matekból...

Mathiask 2008.05.07. 09:16:11

"Igen, a fizikusok képletekkel gondolkoznak, mindenre kitalálnak valami képletet. Einstein is levezette valahogy a "semmi sem mehet gyorsabban a fénynél"-t. Sajnos a fizikia nem egyenlő matematika, ami egy kitalált rendszer."

Nem azt mondtam, hogy egyenlő, hanem hogy a fizika nyelve a matematika. Egyébként azon máig megy a vita, hogy a matematikusok azok alkotók(ahogy te mondod, hogy kitalált rendszer), vagy felfedezők, akik csak pusztán rájönnek, hogy működik a "természet".


"addig nem hiszem, hogy végtelenné válik a tömegem ha mégis elérném."

Hidd el a spec és az általános relativitás elmélet is működik, eddig minden jóslata bebizonyosodott! Sőt, ha van GPS-ed akkor nap mint nap használod őket. Ugyanis a műholdak gyorsak(na azért nem nagyon, csak mondjuk a földi sebességekhez képest) ott fennt, ezért lassabban telik az idő ezért olyan az órájuk ami ezt kompenzálja. Ha nem lenne relativitás elmélet, nem lenne ilyen pontos műholdas navigáció.

"Az, hogy ez lehetséges inkább az időutazás tényét bizonyítja mint az ellenkezőjét."

Hát ez kb semmit nem bizonyít. Ez egy tény, de azért mert szerepel benne az hogy "idő" meg hogy "másképp telik" attól még nem időutazás.

"Tehát egy nagyobb súlyú/tömegű, de álló test (pl feketelyuk) feltételezhgető, hogy a téridőkontinuumot is hasonlóképp torzítja, egyfajta időutazás létrehozva."

Ki kell számolni. Gondolom már sokmindenkinek eszébe jutott ez. Pontosan ki lehet számítani mi történne.

"Ezekről a téveszmékről a "paraszti ésszel" gondolkodók lökték tovább a tudományt"

Ez egyszerűen nem igaz. Ez tévhit. Szerintem úgy Newton kora óta egyre kevesebb kívülálló jött rá okosságokra és ők is főleg úgy hogy valamit akartak(pl gyártani) és nem sikerűlt, tehát tapasztalatból. Nem úgy hogy ültek otthon és gondolkoztak. Manapság már olyan komoly a fizika tudománya, hogy kívülálló(te, vagy én) már nem tud beleszolni. Egyszerűen nem ismerjük a fizikát, így nem tudunk benne továbblépni. Persze értem én hogy hallottunk a relativitás elméletről és akkor megmondjuk a frankót az időutazásról, de ahhoz hogy egyáltalán pl az általános relativitáselméletet megértsük kéne 1 év(fizikus mondta), úgy hogy minden nap azzal foglalkozunk, számolgatunk! És ez nem vicc! Addig kár is tovább menni és következtetésekkel eljutni az időutazásig.

"Persze ne feledjük hogy Einstein is megbukott matekból..."

Én úgy tudom nem, csak németországba fordítva osztályoznak és akkoriban volt is ezzel valami variálás, és az okos aki kézbevette bizonyítványt nem értette a szitut. Egyébként Einstein a nehezebb számításokat matematikus barátaira hagyta, de azért penge volt ő is, csak nem annyira.

"A fejlődéshez nem elég a múlt, kellenek új ötletek is."

Úgy szokott lenni, hogy el akarnak valami kisérletet végezni (pl megmérni a fény sebességét), de eltérő eredményt kapnak az addig ismert elmélet( Newton-i mechanika) által megjósolt eredménytől. Gondolkoznak és alkotnak egy modelt amiben kijön a kisérlet és nem sérti az előzőeket, hiszen az előző (a Newtoni mechanika) kiválóan működik. Szóval az új elméletből (a spec relativitás elámélet) kijön a régi is, viszont mindig hoz új dolgot, amit a kisérleti fizikusok, igazolnak, ha nem, megy az elmélet a levesbe. Minden elmélet addig él, míg akár 1 eset megcáfolja.

OnixTitan 2008.05.07. 14:00:59

1: hát szerintem akik rájönnek arra hogy hogy működik a természet azok a fizikusok (biológusok stb) nem a matematikusok.
2: hát mégis zavar az, hogy a végtelen egy teljesen relatív fogalom. Sokan mondják hogy az ŰR végtelen. Na igen, elég sokáig mehetünk,d e sosem érünk a végére. A világegyetem, a téridő egy folyamatosan táguló gyurmadarab a semmiben, , mi a gyurmában élünk, és ha el is jutnánk a gyurma szélére (ami nem annyira egyszerű) csak tovább tágíthatjuk azt, lévén a gyurma része vagyunk, de ki nem léphetünk belőle, mert mi vagyunk a gyurma. A semmit meg a végtelennel összekeverni butaság. mert a semmi egyszerúen semmi, nem lehet rá jelzőket aggatni
3: vitázhatunk arról hogy mi az időutazás, de az hogy beülök egy gépbe 2000 ben bent vagyok 2 percet és amikor kiszállok már 3000 van az időutazásszagú. csak egy gyors gép kell. ugyanúgy ahogy a műholdak is...

OnixTitan 2008.05.07. 14:06:42

... működnek mint ahogy azt te kifejtetted.
4: ebben egyetértük. számolja ki valaki aki ért hozzá. nekem már az exponenciális függvényekkel is gondjaim vannak
5: de igen. A filozófusok a "paraszti eszüket" használták. Ezt nevezzük logikának. Pascal, Newton, Arisztotelés, Pytagorasz, valamilyen szinten Einstein is filozófusok is voltak. A fizikusnak meg aki egy évet filózott a relativitáselméleten ajánlom a Rettentő tudomány vagy rettentő híres könyvsorozat Einsteines részét, kábé 2 óra alatt felfogtam miről is szól. PEdig az gyerekkönyv. MOndjuk nem az Idő rövid történetéből kéne tanulni.
6: nem tudom, lehet, igazából tökmind1
7: és kell mondjuk az ötlet is hogy milenne ha el tudnám transzportálni magam a francba. Hú, kezdjü nk el gondolkozni hogy az hogy lehetséges...

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2008.05.07. 14:12:25

Nem merek hozzászólni, mert úgy érzem, kevés a főiskolai diplomám ennek a Lost epizódnak a megvitatására :-)

sélli_ 2008.05.07. 14:15:30

Hű... csatlakozom Fedorhoz :)
Delta lesz ebből, én már látom! :))

Mathiask 2008.05.07. 14:46:31

hűű a 2-es pont nem tudom hogy jött most ide.

"bent vagyok 2 percet és amikor kiszállok már 3000 van az időutazásszagú."

Ennyi erővel a hibernálás is időutazás.:)

"A filozófusok a "paraszti eszüket" használták."

Pusztán filozófusok nem is jönnek rá semmire. Einstein se úgy jött rá a speciális relativitás elméletre hogy filozofálgatott, hanem számolgatott és mindennek csak akkor volt értelme ha a fénysebesség állandó. Ezt adták ki az egyenletek, persze utána továbbgondolta, hogy mit is jelent ez és minden filozofikus elgondolását igazolta is számokkal, ha pusztán filozófus lett volna soha nem jön rá semmire ilyen szinten.


"kábé 2 óra alatt felfogtam miről is szól."

Pont ez a baj, hogy nem lehet ennyi idő alatt felfogni és ezért találsz ki olyan elméleteket, amiknek köze sincs a tudományhoz. És a mögötte lévő matematika megértése nélkül, nem is nagyon lehet felfogni.

Egyébként a transzportálás elmélete már ki van dolgozva. Állítolag pár atomot már tudnak transzportálni. De kő kemény matek van mögötte. Alapos mátrix ismeretek kellenek hozzá.

EasyFriend 2008.05.07. 14:50:04

Te jó ég, talán érdemes lenne a Spektrum / NatGeo / Discovery sorozatokat is hogyvoltozni?

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2008.05.07. 14:54:48

Én vállalom a "Hogyan készült"-et :-)

OnixTitan 2008.05.07. 15:50:48

úgy hogy a téridőkontinuumban nem lehet végtelen, emrt akkor az véges. egyszerűsítve nem férne bele.
Igen a hibernálás is egyfajta időutazás. Te milyen időutazásra gondolsz? A "ki vagy doki" fajta is egy... de a hibernálás is. időutazás az. amikor az ember olyan állapotba kerüól h a szubjektív ideje másként telik, mint a külvilági idő. Erre példa lehet a hibernálás is.
Dehogynem jönnek rá. Úgy kezdődött a föld mégis gömybölyű sztori, h görög bácsi (nevét nem tom már) észrevette hogy nocsak a tengeren először az árbóc bukkan fel. Ebből feltételezte hogy a föld lehet h gömbölyű (ez a filozófia) és aztán megpróbálta bebizonyítani (ez meg a fizika. Nem azt mondtam hogy csak a filozófia elég.
Nem azt mondom hoogy mostantól én vagyok a relativitás mester, de nagyjából értem hogy mire vonatkozik, s az miért van így. És igen, matematika nélkül is meg lehet érteni, mert ez nem egy képlet, hanem egy elmélet. amit meg lehet érteni matekfakt nélkül is.
A transzportálásnak meg örülök, mert utálok tömegközlekedni, van nekem is egy-két elképzelésem hogy lehetne megvalósítani bizonyos formában (persze pusztán elméleti, semmi gyakorlati).
Egyébként ha megkérdezhetem puszta kíváncsiságból akkor te a szakmában dolgozol, vagy csak piszkosul érdekel a téma (mert vágod, az biztos)?

Mathiask 2008.05.07. 17:36:59

Engem mindig is érdekelt a fizika. Fizikából éretségiztem, aztám a BME-n villamosmérnök hallgatóként volt 3 félév kötelező fizika(abból 1 kb csak a speciális relativitáselmélet volt és szerintem még így is csak karcolgattuk) plusz még volt egy félév fakultatív gyakorlat arra is jártam, meg utána felvettem a Kvantuminformatika választható tárgyat. Ott tanultuk meg hogy lehet teleportálni,levezetéssel, stb. De azért annyira nem foglalkoztam vele, hogy itthon számolgassak, stb, de azt látom, hogy aki nincs benne napi szinten a fizikában annak kb semmi esélye világmegváltó ötletekre, mert nincs meg az eszköztára, meg ismerete mi az amit már kitaláltak és működik.

"És igen, matematika nélkül is meg lehet érteni, mert ez nem egy képlet, hanem egy elmélet."

Erre azt kell hogy mondjam hogy igen is, meg nem is. Mert valóban sok mindent meg lehet érteni, ha elmondják, de soha nem szabad elfelejteni, hogy mögötte micsoda képletek vannak és igazából amit mondanak nekünk az a képletekből jött ki, vagy igazolják az elméletet. És azt sem szabad soha elfeljteni, hogy amit hallunk elmélet szóban, az mindig csak móricka ábra szerű, az elmélet igazi mivolta jóval összetettebb és komoly matematikával lehet csak leírni. Persze vannak elméletek(mint mondjuk a tied), amelyet nem igazolnak képletek, de ez nem is természettudomány, hanem esetleg filozófia vagy spekuláció, de ez kívül esik a fizika területén.
Tovább lépni egy elméletből(még ha az ember meg is érti szóban amit mond a fizikus) pedig szinte kizárólag akkor lehet ha ismered mi van mögötte. Prof mesélte, hogy valaki hallotta az elméletet, hogy az univerzum olyan mint a lufi, úgy tágul, stb. És utána az a valaki elkezdett számolgatni a lufihoz húzott érintőkkel, mert komolyan vette ezt a modelt és ezt vitte tovább saját elméletek gyártásához. Mert nem ismerte a mögötte lévő tényleges matematikai modelt. A lényeg hogy ezeket a "képeket", amiket hallunk a fizikusoktól ha beszélgetnek egymás közt, nem szabad komolyan venni, ezek nagyon sarkított szemléltetések csupán.

OnixTitan 2008.05.07. 22:16:35

Nos, ezzel teljes mértékben egyet tudok érteni, és az eddigi álláspontjaidat is teljesen megértem, és elfogadom, noha én néhány helyen (mint kiderült) mást gondolok, de ez a különbség csak abból adódik, hogy én nem látom át a matematikai részét a fizikának olyan jól, és inkább a "paraszti ész" szerint logikus(nak tűnő) következtetésekkel gondolkozom. Nem mintha a matematika nem lenne logikus. Én csak most érettségizem, rádaásul alap matek és semmi fizika, szóval te nyilván jártasabb vagy a témában, mint én, s már csak ezért is tartom teljes mértékben elfogadhatónak az álláspontodat. Köszönöm ezt az érdekes vitát, régóta akartam már ezekről a dolgokról beszélni valaki hozzáértővel.

Mathiask 2008.05.08. 07:47:12

Hát ja jól elvoltunk.:)

Amúgy kb arra volt elég a fizika, amit tanultam, hogy az áltudományos hülyeségeknek ne dőljek be.(vízzel működő autó, semleges áram, stb)

Egyébként minek tanulsz tovább ha nem vagyok indiszkrét?

Ha érdekel a téma akkor biztos minden nagyobb egyetemen van valami fiikai választható tárgy.

Gabba 2008.05.08. 09:57:13

Már bocs, de nem lehetne ezeket inkább privátban?

OnixTitan 2008.05.08. 12:44:05

HÁt első helyen ELTE történelem szak van bejelölve, de igazából még nincsen konkrét célom, hogy mi akarok lenni, lehet hogy a végén valami reálnál kötök ki. Csak mint mondtam hadilábon állok az másodfukú egyenletnél nehezebb matekkal. Meg inkább az összefüggések okai érdekelnek, nem az, hogy mindennap használjam őket.
Amúgy irogatni szoktam novellákat, verseket, novellákból sci fit is, lehet h az írói pálya vár rám nem tudom :)...

Gabba: mert egyébként ebben a postban olyan sokan tárgyalnak más dologról, hogy biztos nagyon zavarjuk őket.

Gabba 2008.05.08. 14:46:21

Ignatius: Én megértem, hogy mindenkinek a saját hozzászólása tetszik a legjobban, de a csetelésetek akkor is flame, ha szerinted másokat nem zavar.

Mathiask 2008.05.08. 16:43:18

Nem chatelés volt bárki hozzátehetett volna, sőt jó is lett volna ha kiderűl ki hogy áll a fizikához. Vagy jön egy prof és megmondja mi valóban tudományos a lostban.
Egyébként legutoljára 2 napja volt még úgy ahogy a részhez köthető hozzászólás és mindjárt itt a következő hogyvolt ide már nem jár senki. Nem értem miért idegesít téged, a fizikárról való beszélés, ami végülis a losthoz is kapcsolódik.

sixx · http://comment.blog.hu 2008.05.08. 16:47:57

álljon meg a nászmenet. ha én, a blog szerkesztője úgy gondolom, hogy elfajult a beszélgetés, akkor javaslatot teszek alternatív platformra. nem fajult el, nem teszek. continue, gentlemen.

OnixTitan 2008.05.08. 18:12:03

kösz, sixx.
Egyébként tényleg jó lenne ha ezt ezt és a lost más részeit is megbeszélhetnén valakivel akinek ez a munkája.
Egyébként a lost-béli történéseknek lehet egy fajta félig sci-fi magyarázata. Például a fanok között egy időben meggyőződés volt hogy a füstszörny (aka cerberus) nanobotokból álló védelmi rendszer. Ez a kép teljesen ré is illik, magyarázza a hangok, a lukat (amiben lokkbát is le akarta húzni), az oszlódást a villámokat, a szonárkerítést, mindent. de ezt az elméletet Carlton és damon megcáfolták, de végülis ki tudja.
Mindezzel csak azt akarom mondani, hogy felelőtlenség kijelenteni, hogy erre és erre nem lehet tudományos magyarázat mert lehet. Egyébként nanobotok már léteznek, habár még elég fejletlen "értelmi képességekkel" bírnak.
Egyébként a producerek azt nyilatkozták, hogy walt bír valamilyen paraképességekkel. De ez is a tudomány egy olyan területe amit szkeptikusan fogad a nagyközönség. Persze Uri geller nem az agyhullámaival hajlítja meg a kanalat (csak a house epizódokba rezegtet be vele...), de vannak olyan kísérletek, hogy pl ikrek távol egymástól is megérzik hogy a másik bajban van pl. Elméletek vannak arra, hogy hogyan működhet a telepátia, de számításokkal nincs alátámasztva semmi. (legalábbis nem tudok róla).

Mathiask 2008.05.08. 19:12:37

Nanorobotok éppenséggel lehetnének a tudomány szerint, de technológiailag akkor nagyon a szeren voltak a dharmasok:)

OnixTitan 2008.05.08. 19:26:05

A dharmások matematikailag is a szeren vannak
FIGYELEM: ez a videó a spoileresség határán mozog: a már véget ért LOST experience alternatív valóság játékában volt ez a videó, a létező részek között nem! Ebben a videóban elárulják a számok eredetét, illetve a dharma valódi célját a szigeten! Ezek az információk nyilván előbb utóbb a sorozatban is benne lesznek. AKI NEM AKARJA OTT KIVÁRNI CSAK AZ NÉZZE MEG. magyar felirat van.
youtube.com/watch?v=1wbH5zLBCic

Mathiask 2008.05.08. 22:44:46

"A dharmások matematikailag is a szeren vannak"

Hát sok köze nem lehet a matekhoz a számoknak, mert akkor hogy húzták ki a lottón őket, vagy hogy volt annyi babszem a kosárba vagy mibe.

OnixTitan 2008.05.09. 08:17:45

Igen, elsőre furának tűnik, de lehet h erre is van valamilyen féltudományos magyarázat. csak még nem tudom mi.

OnixTitan 2008.05.09. 08:18:19

am. azért vannak a szeren ami ebben a videóban van, nem azért mert mindenütt azok a számok szereplenek.

Mathiask 2008.05.09. 08:39:09

Nem akarok spoilerkedni, ezért inkább nem mondom el mi a véleményem a videóban lévő magyarázatról.

Egyébként nem szeretem a féltudumányos szót, mert valami vagy tudományos, vagy mellérakunk valami sületlenséget és akkor oda a tudománynak. Onnantól kezdve fikció, vagy áltudomány.

Ezért nehéz olvasmány egy áltudományos elmélet, mert az egyik mondat igaz tudományos szempontból, a másik nem. És ezt nehéz szétválogatni. És a valóban igaz állítások erősítik a hamisokat, ezért hihető gyakran a féltudományos magyarázat.

OnixTitan 2008.05.09. 10:15:37

Na igen. Persze ami a videóban van dolog nem létezik és nem is létezhet soha. Amiről szól az túl bonyolult, h megvalósulhasson. Káoszelmélet. Minden mindenre hat. épp ezért is.
Egyébként szerintem pl. az emberteleportálás féltudományos dolog, mert megvalósítani nem tudják, illetve kérdés h mi történik az életttel a teleportálás során, de semmiképpen sem áltudományos, mert van rá megyarázat, és van egyfajta mód, ahogy a teleportálást meg lehet valósítani. már csak a technika kell hozzá. szerintem.
Áltudományos dolognak a féreglyuk generátort nevezném, mert az embernek nem csak a téridő kapukról, de a téridő kontinuum igazi természetéről sincs bizonyítható elmélete.

EasyFriend 2008.05.09. 10:49:10

Mathiask 2008.05.09. 08:39:09
"az egyik mondat igaz tudományos szempontból, a másik nem. És ezt nehéz szétválogatni"
És akkor még nem is beszéltél az olyan esetekről, amikor mindkét mondat igaz, csak az egyikből nem következik a másik, vagyis a következtetések láncolata logikailag nem állja meg a helyét. A fentiek mellett erre is figyelni még nehezebb.

OnixTitan 2008.05.09. 11:50:59

na igen. mint amikor a houseban valakinek valamilyen latin nevű betegsége van erre egy májbiopsziát kell végezni, de az negatív ezért valami őrült kezelést javasolnak. Mondjuk az jó, hogy megpróbálják elmagyarázni szegény nézőnek hogy mi is az a lupus, meg wilson kór, meg autoimmunbetegség, de attól még nem, biztos hogy a valós eljárást csinálják. csak épp logikusnak állítják be a magyarázatokkal meg a flash-in-ekkel (vagy akárhogyis hívják azt, amikor a beteg szervezetében lejátszódó folyamatokat mutatják, biztos van rá egy profi sorozatos szó...)
süti beállítások módosítása