Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.
Hogy volt?

Miért nem ír több Walking Dead-részt Robert Kirkman?

2018. augusztus 05. 11:00 - Sick Rhymes

170625robertkirkman-tw125-800x650.jpg

Az ötödik évad volt az utolsó Walking Dead-évad, amelyben a franchise atyja, Robert Kirkman íróként is közreműködött. Ugyan Kirkman hivatalosan csak 2017-ben hagyta ott az AMC-t, az ötödik évad miatt érdemes kicsit átvenni, miért történt a szakítás, hogyan hatott ez a sorozatra, és mit csinál Kirkman manapság.

Természetesen mindenről Jeff Bezos és az Amazon tehet. A cég a Prime-mal elindította a saját streamingjét pár egész jó sorozattal, azonban nem csak azzal igyekszenek beszállni a nagy kontentversenybe, hogy milliárdokért megvették a Gyűrűk ura tévés jogait, illetve megmentették az Expanse-t a Syfytól, hanem azzal is, hogy 2017-ben átigazolták a Kirkmant az AMC-től, és olyan megállapodást kötöttek a produkciós cégével, a Skybounddal, hogy minden új produkciójukra elsőbbséget élveznek, vagyis Kirkmanék bármit találnak ki, az Amazoné az elsőbbség, hogy azt berendelje. Mindezt azok után, hogy két évvel korábban Kirkman hasonló szerződést kötött az AMC-vel, ahol a szintén hozzá köthető Fear the Walking Dead is fut.

Valahol érthető Kirkman váltása, hiszen amíg az AMC "csak" egy kábelcsatorna, addig az Amazon már az újgenerációs szórakoztatóipar egyik ékköve igyekszik lenni. Kirkmanék egy ideje nem csak tévére fókuszálnak a Skybounddal, ők a producerei a Scare PedDiePie nevű Youtube Red-sorozatnak, ami a világ legismertebb vloggere köré épül, de finanszíroznak Nerd Court címen websorozatot is, illetve Gone címmel az első virtuális valóságban nézhető sorozaton is dolgoznak. Arról nem is beszélve, hogy a népszerű Delusion horrorszínház VR-re fejlesztésébe is belekezdtek. Csupa olyan újszerű projekt, amit valószínűleg egy tradicionális kábeltévének nem tudnának eladni. Természetesen Kirkman később jelezte, hogy továbbra is dolgozik a Walking Deaden, amíg tart, de talán nem véletlen, hogy a sorozat az utolsó másfél-két évben egyre inkább eltért a képregényeitől.

0987264146547.jpeg

Az már egészen más kérdés, hogy Frank Darabonthoz, a tévés adaptáció atyjához hasonlóan Kirkman többed magával szintén perli az AMC-t, amiért a csatorna szerintük nem fizetett elég részesedés a produkcióból származó bevételekből. Kirkman mellett Glenn Mazzarra, korábbi showrunner és két producer, David Alpert és Gale Ann Hurd is perli a csatornát.

Egészen Bill Clintonig úgy ment a rendszer a '70-es évektől, hogy egy stúdió és egy szolgáltató megállapodtak egy produkció gyártásáról és sugárzásáról, a különböző jogdíjak bizonyos százaléka pedig a két fél mellett a kreatívoknak, producereknek, íróknak, zeneszerzőknek showrunnereknek, vagy éppen azoknak ment, akiknek a művére alapult a produkció. Clinton azonban később változtatott ezen a rendszeren, és létrehozott egy olyan jogi kiskaput, aminek köszönhetően az AMC Studios (gyártó) és az AMC Network (szolgáltató) voltaképpen saját magával tárgyal egy új sorozat pénzügyeivel kapcsolatban, ami kicsit olyan, mintha a kormány egyezkednek a közmédiában megjelenő hirdetések áráról. Amikor mindkét fél ugyanazt az oldalt képviseli, akkor pont a harmadik részes, a kreatívok húzzák a legrövidebbet, ahogy ez történt Darabont, Kirkman, Mazzara és még sokak szerint a Walking Dead esetében.

amc_twd_s4_pp4_kirkmansettour.jpg

Egy egyszerű példa. Az AMC Network berendel még három évadot az AMC Studiostól, de mivel ilyenkor egyik zsebből teszik át a másikba a pénzt, a lehető legalacsonyabb árban egyeznek meg a szerzői jogok használatáról. Mivel a kreatívok százalékot kapnak a szerzői jogból, így ők sokkal kevesebb pénzt kapnak, mintha tényleg tárgyalás után jött volna létre a megállapodás. Ami súlyosbítja az ügyet, hogy a külsős gyártásban készült Breaking Badről és Mad Menről kiderült, hogy jóval drágábban kerültek a csatornához, mint a sokkal nézettebb Walking Dead. Az ilyen ügyek pedig egyre gyakoribbak a szórakoztatóipar központosádával, mint például amikor az ABC bekerült a Disney alá, de ez várható  a Fox-Disney összeolvadásánál is.

Az AMC arra hivatkozik, hogy ez teljesen bevett szokás az iparágban, és valószínűleg egy precedens értékű ügy kell ahhoz, hogy a törvényhozók felismerjék, a hatalmas médiacégek nem csak felzabálják a kicsiket, de még kevesebb pénzt is fizetnek az alkotóknak a jogdíjrendszer kijátszásával. Nem véletlen, hogy Darabont és Kirkmanék két pere összesen egymilliárd dollárt is számonkérhet az AMC-n. Ez pedig már nagyon súlyos pénz. Ettől függetlenül belsős források szerint Kirkmannek esze ágában sincs visszaszerezni a Walking Dead jogait az AMC-től azok után, hogy több tíz millió dollárt invesztált a franchise-ba saját maga is.

Mivel a jogi procedúra hosszú évekig is elhúzodhat, az AMC-t semmi sem állítja meg abban, hogy még több évadot gyártson a Walking Deadből. Az már más kérdés, hogy mennyire vet jó fényt a produkcióra, ha lassan az összes olyan ember (Darabont, Kirkman, Mazzarra), aki tevékeny részese volt a show sikerének, perli az anyacéget.

Szólj hozzá!

Facebook kommentek

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása