Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.
Hogy volt?

Trónok harca 4x04 - Hűség

2014. április 29. 06:57 - sixx

Elöljáróban csak annyit, hogy aki nem naprakész a könyvekből, (mint pl. én, aki a negyedik kötet első harmadánál tart) annak lesznek nagy meglepetések az epizódban.

Mereen

Szürke féreg nyelvleckét vesz Dany tolmács csajától, és a múlt időt menten nem a “tegnap reggel vettem egy traktort” mondattal illusztrálják, hanem arról beszélgetnek, kit, honnan hurcoltak el gazdáik. És hát halál a Mesterekre, mondják mindketten nagy meggyőződéssel, a jóisten mentsen meg mindenkit a fanatikusoktól, én mondom. Az meg sem fordul a fejükben, hogy valahol Dany is igencsak főnök, és bár mondja, hogy mehet mindenki isten hírével, ha akar, hiszen szabad ember, de azért megnézném a fejét, amikor az összegründolt Makulátlan-serege nekiindul a nagy büdös semminek, ő meg ott áll Ser Jorah meg 3 tanácstalan sárkány társaságában.

Az ostrom, amitől Mereen bevételét várjuk, elmarad, van helyette viszont a csatornákon keresztül a város alatti katakombákba bejutó Makulátlan-kommandó: Szürke Féreg és társai vászonzsákokban fegyvereket visznek a városi rabszolgáknak, akik között van gyáva meg merész is, de a kardok láttán mindenki szeme felcsillan, jólvanakkor, így már fellázadhatunk rendesen. S lőn, egy helyi potentát meglincselését még látjuk, utána viszont vált a kép, és már azt látjuk, ahogy Dany bevonul a városba, és felszabadított rabszolgagyerekek gyűrűjében lépked, majd Ser Barristan tanácsa ellenére nem mutat kegyelmet a városlakókkal szemben, és 163 rabszolgatartót keresztre feszít. Hogy a többi tanuljon belőle. Aztán meg megáll egy CGI-piramis tetején, és eltökélt arcot vágva nézi legújabb hódítását.

Királyvár I.

Bronn újabb vívóleckét ad Jaimie-nek, persze a jelenet csak a felszínen szól a kardozásról (amiben Jaimie határozottan fejlődik bal kézzel), leginkább a hűségről van szó, mert az írók ebben az epizódban Népszavakalapáccsal verik a fejünkbe az Üzenetet, amit egyébként kurvára rühellek. Bronn ráébreszti Jaimie-t arra, hogy bezony Tyrion nem az a gyilkos típus, ráadásul méreggel nem gyilkolna. Nem mintha Jaimie nem sejtette volna mindezt korábban. Bronn elzavarja az öccséhez, menj, és beszélj vele, te vagy a bajnoka, téged akart annak Lady Arryn, én csak beugró voltam ott is.

Screen Shot 2014-04-29 at 5.21.23.png

Jaimie elmegy Tyrionhoz a sittre, és elbeszélgetnek a hűségről és a testvéri szeretetről, Cerseiről és Tywinról, és hát Tyrion igazán nagy szarban van, mert nincs élő ember, aki neki hinne, kivéve Bronnt, Sansát meg Jaimie-t. Ez viszont édeskevés, ráadásul Sansa meglógott ugye, és az meg végképp gyanús.

A Királyölő-testvérek. Tetszik?

Screen Shot 2014-04-29 at 5.26.22.png

Úton Sasfészek felé

Sansa kicsit tengeribetegnek vagy inkább ijedtnek tűnik Kisujj hajóján, mert azt sem tudja, merre tartanak, Kisujjtól meg fél, mert egy szarkavaró rohadék. Joffrey halálál beszélgetnek egy sort, Tyrion nem tette, Sansa nem tette, akkor ki tette? Teszik fel a költői kérdést, és Kisujj végig olyan cinikusan mosolyog, hogy legszívesebben pofán verné az ember. Szépen levezeti Sansának, hogy ő volt az értelmi szerző, és azt is, hogy vannak olyan barátai, akik ezt akarták - és ő azért a legjobb választás erre, mármint a gyilkosságra, mert nincs motivációja, mindent a Lannistereknek köszönhet, így nincs értelme, hogy ártson nekik. Sansa egyre jobban retteg Kisujjtól, aki éppen Lady Arrynhez igyekszik, hogy elvegye feleségül, és magasabbra kapaszkodjon az uborkafán.

Screen Shot 2014-04-29 at 5.36.00.png

Királyvár II.

Megmutatják nekünk Kisujj barátait, akik a királygyilkosságban részt vettek, azaz egyet: a Töviskirálynőt, aki ki is mondja, hogy ne már, Margaery, azt hitted hagyom, hogy hozzámenj ehhez a szadista állathoz? Ha jól emlékszem, a könyvekben mág mindig nem tisztázott, ki nyírta ki Joffrey-t, itt meg a Kisujj-Töviskirálynő összeesküvést le is papíroztuk. Na mindegy, a beszélgetés nem erről szól, hanem arról, hogy az öregasszony, amikor még fiatal volt, rettentő jól kúrt, és amikor a későbbi férjét a testvéréhez akarták hozzáadni, belopózott a szobájába, és a gerincvelőt is kiszopta belőle - nem is akarta már elvenni a testvért. És, náz rá Margaeryre, itt az ideje, hogy Tommennel közelebbi kapcsolatba kerülj, mert Cersei nem hülye. Margaery meg csak néz maga elé, ne már, volt egy meleg férjem, egy szadista, aki meg sem dugott, és most egy 12 éves kölyök pöcsét fényezzem? Hát mikor dug már meg valaki tisztességesen?

Screen Shot 2014-04-29 at 5.36.14.png

Cersei kezd full alkesz lenni, úgy vedeli a vörösbort, mint más a vizet, és ezzel, mármint az alkohol szintjének emelkedésével együtt egyre gyökerebb is, különösen Jaimie-vel, bár ha az előző részben látottakat nemi erőszaknak tekintjük, akkor valahol érthetően. Beszól neki, hogy a hűsége lófaszt sem ér, hiszen Joffrey is belehalt, és Tomment nem hagyja, hogy így járjon, Jaimie meg jobban teszi, ha inkább azzal a hűségesküjével foglalkozik, amit Lady Starknak tett, és elmegy megkeresni Sansát. Jaimie kurvára nem akar semmi ilyesmit, mert jó neki itt, a várban, ahol talán megmentheti Tyriont az enyészettől és ahol Cerseit dughatja.

Felkeresi hát Brienne-t, akinek először is nekiadja a kardját, amit Brienne elnevez Hűségnek, (és meg ezen a ponton már sírtam a központi téma állandó emlegetése hallatán) majd ad neki egy páncélzatot, feketét, és elküldi Sansa után. Brienne, aki hóttszerelmes Jaimie-be meg megy, Podrickkal az oldalán, akinek meg nem árt mihamarabb elhúzni Királyvárból, mielőtt Cersei ki nem józanodik és le nem gyilkoltatja. Pod megkapja Bronntól Tyrion csatabárdját ajándékba, és vigyorog hozzá, mint a tejbetök.

Margaery megfogadja a nagyanyja tanácsát, valahogy leküzdi érthető rosszullétét, (hiszen éppen egy gyereket készül megrontani) és belopózik Tommen hálókamrájába, aki Karom Úr nevű macskájával alszik. Legyen nekünk titkunk, mondja Margaery olyan hangon és tekintettel, hogy Tommen láthatóan felizgul tőle, jövök majd még, most nem dugunk (köszönöm, Istenem). De szép cica. Na erre felvillanyozódik Tommen is, mert még gyerek, ugye.

Joffrey rühellte Karom Urat és azt mondta, egyszer majd élve nyúzza meg, a beleit meg belekeveri a vacsorámba, és nem fogom tudni, hogy megettem.

Joffrey, de rohadt állat, te.

Screen Shot 2014-04-29 at 6.07.51.png

A Falon

Havas Jon igyekszik kardvívásra oktatni a Varjakat, ami nem sül el jól, mert Ser Alliser Thorne lebassza, te nem vagy felderítő, ne ugráljál itten. Thorne és Ser Janos Slynt aztán megbeszélik, hogy ebből a Havas-dologból baj lesz még, mert a Varjak szeretik, és ha választásra kerül sor, Thorne-nak nem sok esélye lesz. Szóval lehet, nem is lenne nagy baj, ha kieresztenék a Falon túlra, hogy a Craster vackában táborozó lázadók végezzenek vele. Aztán kapunk egy meglepetést is az egyszer csak feltűnő Locke személyében, aki Roose Bolton utasítására ugye eljött északra, hogy megkeresse (értsd: legyilkolja) Brant és Rickont, hogy Rémvár ura lehessen Észak királya. A Falon persze nem ezt mondja, hanem azt, hogy a gyerekeinek lopott kaját, és azért van itt, és lelkesen rühelli Thorne-t Havassal együtt.

Havas és Samu éppen egy térképet nézegetnek, és arról beszélnek, vajh merre tarthatott Bran és Hodor a Falon túl (Samu meg Szegfűért aggódik közben), amikor megjelenik Locke, és szól Havasnak, hogy Thorne látni akarja. És mivel van füle (kettő), így pontosan tudja, hogy Brant a Falon túl kell keresni. Thorne aszongya Havasnak az étkezőben, hogy jól van, fiam, eredj, és csapd le a fejét a lázadóknak a Falon túl, de embert nem adok melléd. Ha valaki menni akar veled, vagy megy magától, vagy sehogy. Havas tart egy lelkesítő beszédet, amire lassan ugyan, de beindulnak a kollégák, és vagy hatan jelentkeznek, hogy mennek az öngyilkos küldetésre. Köztük Locke is, aki újonc ugye, de sebaj, majd a portya előtt leteszi az esküt.

A Falon túl

Craster vackában vagyunk, ahol a lázadók tombolnak: zabálnak és dugnak, mert miért ne, Crasternek sok felesége/lánya maradt parlagon. Kvázi vezetőjük egy Karl Tanner nevű tapló, aki nem elég, hogy Ser Mormont koponyájából issza a vért és káromkodik, mint egy kocsis, még a saját embereit is baszogatja, köztük egy Rast nevű másik gyökeret. Közben a háttérben a nőket lelkesen dugják a lázadók, de minden jónak vége szakad, amikor bejön egy nő, a kezében egy síró csecsemővel, ez itten Carster utolsó fia, mondja, mire a többi nő katatón állapotban azt hajtogatja, hogy Ajándék az isteneknek. Karl vállat von, jól van, akkor nem ölöm meg, Rast, vigyed kifelé a kölyköt.

Rast kiviszi a csecsemőt az erdőbe, ahol havazik egy kicsit és hideg van. Aztán megy a ketrecbe zárt Szellemhez, Havas farkasához, hogy adjon neki egy sertéscsülköt, de mivel a farkas kissé idegesen hörög, Rast a vizét kiönti a hóba, mert egy nyomorult faszszopó, azért. A gyereksírásra közelednek a Mások, amitől befagy a hóba kiöntött víz Rast meg menekülőre fogja. A sírásra viszont a kicsivel messzebb táborozó Bran is felfigyel, és ugyan Meera tiltakozik ellene, belebújik Nyár bőrébe, és elmegy megnézni, mi van. A farkasa szemén át meglátja Craster táborát, és benne Szellemet, de csapdába esik, és kiszáll az állat testéből. Menjünk oda, mondja, mire Hodor hodorozni kezd nagyon idegesen, Meera meg a fejét ingatja, nem, nem, nem megyünk. Meera tesója, Jojen mellesleg kurva szarul néz ki, lázas tán?

Másnap reggel odalopóznak Craster táborához, ahol persze elkapják őket, mert idétlenek. Karl egy kicsit őket is baszogatja, de csak szőrmentén, mert látja rajtuk, hogy nemesi származásúak - bár hárman sokan lesznek neki, ezt sietve kijelenti, miközben az udvaron szerencsétlen Hodort láncra verik, mint egy medvét, és lándzsákkal szurkálják a lázadók. Mert taplók, nagyon fogom örülni, ha majd végre valaki megöli mindet. Karl előhúzza a kését, és már-már elvágja Meera torkát, amikor Bran kiböki, hogy ő bizony Stark-gyerek, Jojen meg ebben a pillanatban kap epilepsziás rohamot. Nagyszerű.

És hogy mi lett a gyerekkel? Kérem szépen, eljött érte egy zombilovas, zombilovon, és komótosan poroszkálva elviszi messze északra, ahol nagyon hideg van, és 13 White Walker (ezeket hogy mondjuk hivatalosan?) áll egy jégoltár körül. Egyikük előrelép, felemeli a gyereket, mi meg közelebbről is szemügyre vehetjük, lecsiszolt fog, szarvszerű testmódosítás a fejen, hófehér bőr, kék szem, mintha egy Marilyn Manson-videóklipből jött volna. Felemeli a csecsemőt, majd az egyik körmével megpiszkálja a szemét, ami tök kék lesz ettől. Szóval ez lesz Craster fiaiból. És felnőnek, hogy kifejlett zombik legyenek? Ezt már csak jövő héten tudjuk meg.

A 4x05 előzetese:

Címkék: trónok harca
168 komment

Facebook kommentek

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

akrosztikon 2014.04.29. 13:28:00

@stevieg18: Csatajelenetek és CGI. Talán a két legdrágább dolog a filmgyártásban. Érthető, hogy spórolnak vele. Korábban is ezt tették, úgyhogy meg sem lepett. Jó, ha egy évadban van egy rendes, igazi csata.

Felagund 2014.04.29. 13:32:43

@akrosztikon: @stevieg18: Ha ez megnyugtat, idén is lesz nagy csata, olyannyira, hogy Alan Taylor, a rész rendezője nemrég nyilatkozta, hogy a 10. részi csata annyira masszívan CGI-támogatott lesz, hogy a végleges verzióval csak június elejére fognak elkészülni, alig egy-két héttel a bemutatása előtt, addig gőzerővel dolgoznak az utómunkán...

Meth, Not even once 2014.04.29. 13:33:37

@stevieg18: Mondjuk az egy dolog, hogy elfoglalt eddig minden nagyvárost, ami az útjába akadt, de azért ettől nem lesz arany élete. Most van egy hatalmas adag éhező koszos rongyokba öltözött rabszolgája, akikkel úgy nem nagyon tud mit kezdeni, azon kívül, hogy felszabadította őket.

Felagund 2014.04.29. 13:36:13

@Meth, Not even once: Klásszik Robert király sztiuáció :)

Meth, Not even once 2014.04.29. 13:44:46

@Felagund: Legalább Robert hagyta, hogy valami normális tanácsadó vezesse az országot, ha már neki nemmegy (Jon Arryn). Dany még erre sem képes, amikor kivégeztette a mestereket szinte láttam Ser Barristan arcán a gondolatot, hogy "Basszameg, az apjára ütött".

akrosztikon 2014.04.29. 13:49:39

@Meth, Not even once: Mit lett volna a megfelelő döntés ebben a helyzetben? Milyen előnye lett volna annak, ha életben hagyja a rabszolgatartókat, azon túl, hogy tetszeleghet a "kegyes uralkodó" szerepében egy kicsit? Vajon a saját - korábbi rabszolgákból álló - hadserege és az újonnan felszabadított rabszolgák mit szóltak volna ehhez? Növelte volna a hűségüket? Az életben maradt rabszolgatartók talán minden további nélkül elfogadják, hogy "kissé" megváltozott a társadalmi helyzetük, és hogy elvették a városukat?

Bikli néni 2014.04.29. 14:09:51

"Kingslayer Brothers" - a leghatalmasabb mondat, ami sorozatban elhangzott, ever.
Kisbaba miatt tökre kikészültem idegileg, bár ezt betudom annak, hogy a saját kis csimótám meg itt horpasztott, míg néztem.

A white walkereket (bizonyára más is írta már előttem) meg rendkívül fantáziadúsan Mások-nak fordították.

Aszusz 2014.04.29. 14:16:21

@Bikli néni: Igen, a Más a rendkívül fantáziadús "Other" fordítása :)

Meth, Not even once 2014.04.29. 14:24:55

@akrosztikon: A történelemből rengeteg példa van arra (Nagy Sándoré a kedvencem), hogy egy hódító a meghódított területen uralkodó elitet nem kivégzi/elűzi/egyéb, hanem felkínálja a lehetőséget, hogy a hatalmuk bizonyos fokú megtartása mellett az ő alattvalóivá válhatnak. Ez jelentősen megnöveli a stabilitást a meghódított területen, főleg ha a hódító kultúrája eltér a meghódítottakétól (így alakult ki a Hellenizmus a görög és perzsa-egyiptomi kultúrák keveredtek). Ez Dany esetében úgy nézne ki, hogy a mesterek megtarthatják életüket, és vagyonuk egy részét, miután kárpótolták a rabszolgákat. Cserébe hűséget kell fogadniuk Danynek. Persze, így is lesznek olyanok akik majd ki akarják nyírni a mesterek közül, de amennyiben néhány privilégiumot - pl. a mesterek is képviselhetik magukat a tanácsában, kapnak bizonyos pozíciókat a város vezetésén belül - adna nekik, jóval megosztottabb lenne az ellenállás, mint abban az esetben ha könyörtelenül lép fel ellenük.

Bikli néni 2014.04.29. 14:25:10

@borzlány: Semmi ilyesmi nem történt a köynveb, szóval nem kevés WTF rész volt. Ugye szá kba rágták Joffrey gyilkosait, aztán a kisbaba (hallod, leállítottam a filmet és bementem megnézni, hogy az ágyában van-e még a gyerekem :O), Branék meg egy mukival (akinek direkt nem írom le a nevét) tartanak Észak felé, Craster erődjét messzire elkerülve. Hát nemkicsit néztem én is, hogy ezt most így hogy.

Tehéntőgy 2014.04.29. 14:27:59

@Felagund: A gyilkosság kapcsán ami azért rejtély még a könyvben (az Olenna-Baelish összeesküvés persze egyértelmű), az az, hogy a Tyrell-családból kik tudtak róla. Margaery? Garlan? Esetleg a fafejű marhának _tűnő_ Mace? Akár Loras? (Mondjuk mivel a Tyrell-házat így is eléggé átírták a sorozatra, ez itt majdnem érdektelen.)

Tehéntőgy 2014.04.29. 14:35:18

@Bikli néni: egyszerűen annyi szvsz, hogy fel kell tölteniük az évadot plusz anyaggal Branéknek (valamint a kretén producerek már megint nem bíznak eléggé a regényben, de ezt meg megszoktuk), és így Jonnak is lehetősége van, hogy megmutassa, milyen faszagyerek ő (amire dramaturgice szükség van.) Legalábbis remélem, hogy "hajderettentően senkilenemgyőzött még engem párbajban" Karl bácsit megkínálja Jéggel.

Felagund 2014.04.29. 14:36:15

@Tehéntőgy: Szerintem Kisujjnál és a Töviskirálynőnél senki nem tudja jobban, hogy kettő még oké, de amit három ember tud, az már nem titok többé, szóval szerintem ezt szigorúan kettesben beszélték meg...

Bikli néni 2014.04.29. 14:52:09

@Aszusz: Köszi, közben haladok a hsz-aitokkal is. Én ugyan olvastam a könyveket is, de csak magyarul, a sorozatot meg angolul nézem csak.
Azt tudom, hogy vannak ugye ezek a világító kék szemű izék, őket hívják a könyvben Másoknak (illetve, én úgy gondolnám, hogy a filmben ők a WW-ek), meg vannak a feltámasztott élőhalottak, ők voltak azok, akik visszatértek Castle Black-be és ott nekiálltak garázdálkodni, míg oda nem pörköltek nekik egy fáklyával.
Azt, hogy most akkor valójában ki kicsoda, már végképp nem tudom eldönteni, de az én olvasatomban a világító kékszemű rémpofák továbbra is a WW-ek/Mások. És ha rosszul gondolom, cáfoljatok nyugodtan.

@Tehéntőgy: Ha így van, hogy kell egy kis fordulat meg izgalom, akkor hála Istennek. Remélhetőleg tanultak Frodó és Samu sokórás szenvedéséből, amitől kb. minden normális nézőnek égnek állt a haja. Gyűlöltem a semmibe vándorlós, semmi nem történős nyivákolós hobbit jeleneteket, és Branék vándorlása is erre hajazott erősen. Kérdés, hogy most csak fel akarták dobni a könyvbéli (nem)történéseket, vagy elspoilerezték még a könyveket is? Az kétségtelen, hogy a könyvben Jon sosem tudta meg, hogy Branék életben vannak, mert Sam tartja a száját. És - nem akarok spoilerezni - a történet ottani jelen állása szerint elképzelhető, hogy már így is marad.

Felagund 2014.04.29. 14:56:27

@Bikli néni:
White Walker=Other=Más=a fura, humanoid, de idegen külsejű, kékszemű, fehérpofájú izék

Wight="zombi"= a Mások (lsd fent) által feltámasztott ember (vagy egyéb, pl ló), akinek szintén kék a szeme

Bikli néni 2014.04.29. 14:58:50

@Tehéntőgy: Szerintem Mace Tyrell semmit nem tudott erről az egészről, ahogy Loras sem. Ha tudtak volna bármit is, akkor az ő karakterüket is legalább valamennyire a szánkba rágták volna, nem véletlen, hogy örökké Olenna Redwyne-t láttuk a színen (és nagyon sajnálom, hogy kiírják a nagyit, a legkirályabb karakter volt Tyrion után).
Meg azért logikusabb is: Mace Tyrellnek az a fontosabb, hogy a családok közötti gazdasági-politikai egyezség megköttessen, nem foglalkozik olyan dolgokkal, mint a kislánya lelkivilága. Érted, ő egy középkori nemesúr: megkapja a házasságtól, ami neki kell, hogy az édes lányával mit művel a kedves férje a hálószoba zárt ajtaja mögött, az meg egyedül rájuk tartozik.
Olenna viszont egy nő, akinek voltak/vannak érzései, és nagyon szereti az unokáját. Ő - nagyon okosan - felmérte, hogy nem konkrétan Joffrey a megegyezés kulcsa, és nem akarta Margeary-t egy ilyen házasságba belekényszeríteni. (A homokbánya Renly legalább békét hagyott neki, azzal nem kellett sokat törődnie.)

Bikli néni 2014.04.29. 15:00:21

@Felagund: Ahh, köszönöm, akkor mégiscsak jól gondoltam :)
Csak a "wight" szó hiányzott az egyenletemből.

Bikli néni 2014.04.29. 15:03:47

@Felagund: Na de akkor azt mondd meg nekem: a Craster-baba most akkor White vagy wight? :) (És ez is mekkora kavarodásra adhatna okot, tekintve, hogy a két szót ugyanúgy ejtjük...)

Felagund 2014.04.29. 15:07:02

@Bikli néni: Jó kérdés, itt már a kánont ismerőknek is megáll a tudomány, én arra tippelnék, hogy Más (White :)) lesz belőle, mivel ugye előtte nem halt meg, valamint a szeme kéksége is más (más, éééérted... höhöhö) volt (jóval szikrázóbb és élénkebb, jobban hasonlított a Másokéhoz, mint a zombikéhoz), szóval én inkább erre gondolok, de aztán ugye ki tudja :)

zizi77 2014.04.29. 15:15:36

@Felagund: én is a white-ra szavazok. Ha zombi lenne belőle, túl sok haszna nem lenne, mert megrekedne csecsemő szinten(szerintem). Viszont ha jól gondolom, így teremtődnek a Mások, és ezért gondolom, hogy a 13 valamiféle teremtő, vagy mágus, vagy istenség, vagy mittomén.

Felagund 2014.04.29. 15:21:01

@zizi77: Ebben igazából csak az az érdekes, hogy akkor vajon a Mások egy teljesen külön faj, vagy csak átalakított emberek, akiket a FőMás teremtett?

akrosztikon 2014.04.29. 15:22:18

@Meth, Not even once: Ez rendben van, csak van itt pár fontos körülmény. Dany el akarja törölni a rabszolgaságot, ugyanakkor Meereen társadalma és gazdasága generációk óta a rabszolgaságra épül. Egy ilyen radikális, külső társadalmi és gazdasági reform nem kivitelezhető úgy, hogy egyszerűen megtartja a korábbi társadalmi elitet és pozíciókat osztogat nekik. Ez a módszer csak akkor hatékony a hatalomátvételkor, ha nem párosul radikális átalakításokkal.

Ebben a helyzetben szerintem szükségszerű a korábbi társadalmi elit (a rabszolgatartók) szinte teljes eltávolítása. Az alapvető lenne, hogy Dany megbízza Grey Wormot, hogy gyűjtsék össze a város összes korábbi rabszolgatartóját. Ezt követően dönthet úgy, hogy mindet kivégzi. Ez persze a legradikálisabb és legkegyetlenebb megoldás. Nyilvánvaló előnye, hogy így a továbbiakban a korábbi rabszolgatartók nem okozhatnak problémát, és nem kell etetni őket, ugyanakkor nyilván tömeggyilkosságról lenne szó. A másik lehetőség, hogy mindet bebörtönzi. Ennek előnye, hogy így nem követ el tömeggyilkosságot, ugyanakkor ott van a lázadás veszélye, és az, hogy sok embert és energiát leköt a bebörtönzés, ráadásul etetni is kell a fogvatartottakat. Persze dönthet úgy, hogy nem egyenesen megöleti őket, de hagyja őket éhenhalni. Végül megvan az a lehetősége is, hogy a korábbi rabszolgatartók közül azokat, akik nyitottnak és alkalmasnak tűnnek az ő megítélése szerint arra, hogy egy rabszolgaságtól mentes társadalomban éljenek, szabadon engedi, és esetleg pozíciókat is ad nekik az új társadalmi rendben. Ez hasonlít a legjobban a te javaslatodhoz, azzal a különbséggel, hogy szerintem a rabszolgatartóknak csak egy nagyon kicsi része lenne ilyen, továbbá valós veszélyt jelent, hogy megpróbálnának olyanok is Dany bizalmába férkőzni, akiknek valódi célja a rabszolgaság visszaállítása.

A lényeg az, hogy Dany azzal, hogy elfoglalta Meereent, lerombolta annak társadalmát és gazdaságát. Ha valóban a rabszolgák sorsa a legfontosabb a számára (efelől erős kétségeim vannak), akkor újjá kell építenie ezt a társadalmat és gazdaságot. Ezt pedig úgy teheti meg, ha uralkodik Meereenen, törvényeket hoz, amellyel kijelöli az új társadalmi rendet, továbbá kijelöl egy új elitet. Ez utóbbi azért nehézkes, mert a rabszolgák nagy része korábbi élete alapján valószínűleg nem tud megbirkózni azzal a feladattal, hogy olyan önálló döntéseket hozzon, amelyek sok ember életét befolyásolják. A korábbi rabszolgatartók pedig potenciálisan megbízhatatlanok, hiszen számukra a rabszolgaság normális, továbbá a rabszolgasághoz kötődnek az anyagi érdekeik is. Valószínűleg egy új társadalmi berendezkedés csak generációk alatt tud stabilizálódni. Kérdés, hogy Dany az egész életét ezzel akarja-e tölteni. (A jelenlegi tanácsadói valószínűleg nem szeretnék, a seregének viszont talán megfelelne.) És ez csak a probléma egyik fele. A rabszolgaságon alapuló gazdaság összeomlott. Ha azt akarja, hogy a felszabadított rabszolgák ne haljanak éhen, akkor új gazdaságot kell szerveznie.

Összességében egyetértek azzal, hogy százvalahány rabszolgatartó keresztre feszítése önmagában hülyeség, de az még nagyobb hülyeség, ha elfoglalja a várost, "felszabadítja", majd ott hagyja.

Meth, Not even once 2014.04.29. 15:24:43

@zizi77: Valószínűleg olyan mágus, mint Melisandre tűzmágus, csak a mások fagymágusok. Valahol a könyvben említi is Melisandre, hogy ő R'hollor a tűz istenénének szolgálja, de a White walkerek a tűzistenség ősi ellenségét, a "Great Other"-t szolgálják. Mivel láttuk, hogy a tűzmágia igencsak durva eredményekre képes, valószínűsíthetjük a Mások mágiája is képes hasonlókra.

zizi77 2014.04.29. 15:28:13

@Felagund: szerintem kezdetben voltak a 13-ak, majd teremtettek maguknak népet, aztán jöttek a zombi "rabszolgák". Persze ki tudja, mi lesz a vége. :)

akrosztikon 2014.04.29. 15:28:43

@Felagund: Az szerintem is egyértelmű, hogy a csecsemő nem wight lett. A Másokkal kapcsolatos igazi kérdésekre pedig úgy tűnik, hogy jelenleg még a regények alapján sem lehet válaszokat adni, a sorozat alapján pedig végképp nem.

Mondjuk az legalább egy korábbi hozzászólásból kiderült, hogy a Mások azért haladnak ilyen elképesztően lassan, mert arra várnak, hogy a vadak bevegyék előttük a falat, amin egyébként valószínűleg nem tudnának átmenni. Örülök, hogy ez kiderült, mert eddig nem értettem, hogy miért nem haladnak rendesen.

Felagund 2014.04.29. 15:30:18

@akrosztikon: Szerintem az én voltam (mármint a hozzászólás), és nem kinyilatkoztatás volt, hanem hangos gondolkodás :)

akrosztikon 2014.04.29. 15:31:33

@Meth, Not even once: Az egyértelmű, hogy a tűzmágia tényleg olyan hatékony, mint amilyennek Melisandre hiszi. Sokszor volt az az érzésem, hogy olyan eseményeket is a saját tevékenységének eredményeként értelmez, amelyek simán függetlenek is lehetnek tőle. Persze ez nem dönthető el egyértelműen. Igazából ez szerintem azon múlik, hogy inkább misztikusan vagy inkább szkeptikusan tekintünk erre a fiktív világra.

akrosztikon 2014.04.29. 15:32:49

@Felagund: Számomra ez meggyőző érv volt, szóval én legalábbis elfogadom.:) Egyébként ez (mármint, hogy a Mások nem tudnak önerőből átjutni a Falon) a sorozatból is egyértelműen kiderül vagy csak a regényekből?

akrosztikon 2014.04.29. 15:33:30

@akrosztikon: Az első mondatot kérdésnek szántam. Szóval szerinted (szerintetek) ez egyértelmű?

Bikli néni 2014.04.29. 15:33:52

@Felagund: @zizi77: Érdekes kérdés még, hogy mit tudott valójában Craster. Mert neki simán csak annyi állt az érdekében, hogy a fiúgyerekektől - akik az ő "egyeduralkodását" veszélyeztették volna a háremében - megszabaduljon. Ettől még simán megölhette volna a csecsemőket, neki ez nem okozott volna morális problémát. De ő valamiért odaadta a kicsiket a Másoknak, ami elég mély meggyőződésre vallhatott - lásd most a nőket, a gift for the gods. Most az egyszer sajnálom, hogy az öreg megmurdelt. Valószínűleg ő volt az egyetlen a Földön, aki tudta, miről van szó valójában.

akrosztikon 2014.04.29. 15:38:56

@Bikli néni: Nem feltétlenül. Lehet, hogy csak annyit tudott, hogy ha odaadja a gyermekeket, akkor (egy ideig) békén hagyják. És mivel a fiúktól meg akart szabadulni, ezért "két legyet ütök egy csapásra" alapon meg is tette.

A már más kérdés, hogy a Mások miért érték be ennyivel? Egyszerűen azt nézték, hogy amíg ad gyereket, addig jó, ha meg már nem ad, akkor megyünk és Mássá változtatjuk őt és a lányait is? De az is elképzelhető, hogy a (fiú)csecsemők különösen értékesek a Másoknak. Mert mondjuk ők erősebb vagy bármilyen értelemben jobb Mások lesznek.

Felagund 2014.04.29. 15:40:00

@akrosztikon: A regényekből sem derül ki egyértelműen, mert a Falat (legalábbis a legendák szerint, mert írásos történelem gyakorlatilag azokból az időkből nincs) csak azután emelték, hogy az emberek és az Erdő Gyermekei nagy nehezen vissza tudták verni a Mások invázióját (ezt nevezték a Hosszú Éjszakának és innen kapta a nevét az Éjjeli Őrség) és vissza tudták őket szorítani északra. Tehát a Fal éppen azt a célt szolgálta, hogy legközelebb ne tudjanak lejönni, és ezzel összefüggésben azt is beszélik, hogy a pusztán fizikai erődítéseket a Gyermekek hathatós mágiával támogatták meg a Mások ellen.
Hogy ebből mi igaz, azt nem tudni, mert a Fal megépülése óta (kb 8000 éve) a Másoknak színét se látták, ennek is köszönhető az, hogy a kezdetben nagy presztízsű, és többezer fős Éjjeli Őrség effektíve egy alig pár száz fős kényszermunkatáborrá züllött. A Vadak időnként bepróbálkoztak, de sose jártak sikerrel, talán ez volt az egyetlen oka annak, hogy az Őrég egyáltalán fennmaradt 8000 év alatt.

Meth, Not even once 2014.04.29. 15:40:01

@akrosztikon: Igen, nekem is az a bajom, hogy Dany kábé bosszúból feszíti keresztre a mestereket, nem látom mögötte a racionális elgondolást. Mondjuk nem tudom mennyire érdekli a helyi gazdaság meg a társadalom, tekintve, hogy már két várost is feldúlt, és vonult tovább mit sem törődve mi lesz ott. Persze most merőben új a helyzet, hiszen itt nem csak feldúlta a várost, hanem konkrétan elfoglalta, ráadásul a következő város már jóval messzebb van, addig meg nem sok rabszolga érne el az élelemhiány miatt.
Szóval maradjunk annyiban, hogy Danynak van egy profi imázsa (Mother of Dragons, Breaker of Chains), meg jó serege és tanácsadói, de azért egy kicsit fejébe szállt ez az egész dolog, eléggé nemátgondolt döntéseket tud hozni.

Meth, Not even once 2014.04.29. 15:41:26

@akrosztikon: Hát a tűzmágiával kapcsolatban engem a Renlyt ledöfő árnyéklény győzött meg :D

Felagund 2014.04.29. 15:41:42

@akrosztikon: Hát, Melisandre bűbájoskodott valamit némi tűzzel meg három királyi véren hízlalt piócával, és lám, a három célpontból kettő már halott ;)

Felagund 2014.04.29. 15:42:33

@Meth, Not even once: Az árnymágia kicsit más, Melisandre minden bizonnyal "multiclassos", merthogy Asshaiban alapvetően az árnyékmágia a "menő" :)

akrosztikon 2014.04.29. 15:45:18

@Meth, Not even once: Igen, ezt én is így gondolom. Úgy érzem, Dany fő motivációja, hogy hatalmasnak érezze magát. Valójában nem a rabszolgák érdeklik, hanem a saját énképe. A keresztre feszítés végülis csak erődemonstráció. Nem azért teszi, mert igazságos akar lenni, hanem azért, mert erős. Bár nem gondolom, hogy ezt bevallja magának.

Abban viszont egyáltalán nem vagyok biztos, hogy jó tanácsadói vannak. Azért azon is érdemes elgondolkodni, hogy mik a tanácsadók szándékai. A sorozatban (legalábbis ebben az évadban) nagyon a háttérbe szorulnak. Szóval erről szerintem nem sokat tudni.

Meth, Not even once 2014.04.29. 15:48:17

@Felagund: Lehet, hogy kitalentolta az árnymágiát is nem tudom :D De mondjuk a tűz árnyakat vet, szóval lehet köze egymáshoz, de mondjuk a tűzmágia hatékonyságát mutatja Lord Beric Dondarrion felélesztése is.

akrosztikon 2014.04.29. 15:49:04

@Meth, Not even once: @Felagund: Igen, Renly esete valóban meggyőző. De a másik kettő? Szerintem Robb és Geoffrey halálát a piócáknak tulajdonítani már nem olyan egyértelmű, hiszen azok, akik a gyilkosságokat kitervelték és végrehajtották, elég világos okokkal rendelkeztek. Szerintem pont akkor lenne meggyőző a dolog, ha olyanok gyilkoltak volna, akiknek erre semmi okuk.

Nem azt mondom, hogy egyáltalán nincs tűzmágia. De szerintem Melisandre egy fanatikus, aki túlértékeli a tűzmágia erejét.

Felagund 2014.04.29. 15:52:17

@akrosztikon: Erre mondják azt, hogy a véletlen igazából az isten álneve ;)

Persze magyarázhatjuk úgy, hogy a két király teljesen jól követhető politikai manővereknek köszönhetően patkolt el (és Balon még hátravan, ugye...), de előre megmondani, hogy mindhárom király rövid határidőn belül feldobja a pacskert, hááááát... itt jön be a hit kérdése :)

akrosztikon 2014.04.29. 15:56:08

@Felagund: Igen, ez az, amit előbb mondtam. Ez azon múlik, hogy inkább misztikus vagy inkább szkeptikus nézőpontból értelmezzük az eseményeket. Én jobban hajlok a szkeptikus értelmezésre, de ez már valóban ízlés kérdése.

Én azért vagyok szkeptikus ezzel a jóslással és mágiával kapcsolatban, mert egy olyan világban, ahol rendszeresek a politikai gyilkosságok, azt jósolni, hogy a trónkövetelők előbb-utóbb meg fognak halni, nem egy túl kockázatos állítás.

Felagund 2014.04.29. 16:02:06

@akrosztikon: Azért annyira nem rendszeres, a legutolsó királygyilkosság olyan jó 20 évvel ezelőtt volt, azelőtt meg nem is tudom, hogy volt-e rá egyáltalán precedens ;)

akrosztikon 2014.04.29. 16:13:15

@Felagund: Egyrészt, ha belegondolsz, Westeros utolsó három királyát meggyilkolták. Aerys és Joffrey esetében ez teljes egyértelmű, de Varys szerint Robert halála sem baleset volt. A királygyilkosságok mellett meg lehet további példákat említeni, pl. Ned Stark halálát. Szóval én azért elég gyakorinak érzem ezeket a politikai gyilkosságokat. Persze ez a politikai kultúra sajátossága is lehet.:)

Felagund 2014.04.29. 16:18:14

@akrosztikon: Melisandre vajon mennyire ismerhette mélyen Westeros elmúlt 20-25 évének történelmét, és a benne résztvevő főbb alakokat, amikor nincs 1-2 éve, hogy egyáltalán idejött? ;)

akrosztikon 2014.04.29. 16:22:19

@Felagund: Nagyon mélyen valószínűleg nem, de azért feltételezem, van benne némi érdeklődés a politikai események iránt, tekintve, hogy az a célja, hogy Stannis üljön a Vastrónra.:) Az már más kérdés, hogy ezzel mi a további célja.

Felagund 2014.04.29. 16:27:18

@akrosztikon: Nem tudom, hogy ez spoilernek számít-e, de Melisandre csak annyiban érdekelt Stannis királlyá koronázásában, hogy akkor lényegesen nagyobb erőforrások fölött rendelkezhet a (szerinte) küszöbön álló a "Great Other"-rel vívandó csatában :)

akrosztikon 2014.04.29. 16:31:41

@Felagund: Szerintem ez nem spoiler, mivel Melisandre viselkedése alapján lehet következtetni arra, hogy őt nem a Vastrón érdekli igazán.:) Az viszont, hogy Melisandre világképe mennyire felel meg a valóságnak, csak akkor fog kiderülni, ha többet tudunk meg a Másokról.

Tomi from Space · http://bodybuilding.blog.hu 2014.04.29. 16:58:33

Komolyan muszáj Index címlapon 50-es betűtípussal spoilerezni?

akrosztikon 2014.04.29. 17:02:38

@Tomi from Space: Egy hírportálon friss hírek szoktak szerepelni. Ez már csak ilyen.:)

Tempus-Anh 2014.04.29. 17:07:02

A Mások másokat is Mássá tesznek :). Ld. már az első kötet előszavának véres végjelenetét, ami tkp. egy Más-csináló aktus volt. Szóval a filmben minden világító szemgolyójú szörny Más...Azok is, akiket ők gyártanak.

Felagund 2014.04.29. 17:28:20

@Tempus-Anh: Nope, ser Waymarból sima mezei zombi (wight) lett, azok messze nem olyan veszélyesek...

Bikli néni 2014.04.29. 17:49:29

@akrosztikon: És akkor Jon Arrynról még nem is tettünk említést...
(Viserys is trónkövetelő lett volna ugye, de őt nem politikai okból nyírták ki, ezért őt csak zárójelben írom.)

Tempus-Anh 2014.04.29. 17:49:31

@Felagund:
A vakondprémes kesztyűsből?
Én már az előszó elolvasása után éreztem a penge jeges hidegét a bordáim közt, annyira érzékletes volt a leírás/fordítás...:)

Tempus-Anh 2014.04.29. 17:51:04

Szegény Hodor...Miután térdkalácson szúrták, még be is szóltak neki, hogyaszongya, "ha akkora lennék, mint te, már a sziget ura lennék"...Jó morbid jelenet.

Felagund 2014.04.29. 17:53:09

@Tempus-Anh: Abból.

A zombiknak nem a harci képességeik az igazán durvák, hanem hogy nem éreznek se félelmet, se fájdalmat, ellenben az ember nehezen tud napirendre térni afölött, hogy a nemrég holtan látott bajtársad hirtelen fölkel és megtámad...

A Mások ellenben hihetetlenül agilisek és kiváló fegyverforgatók, mint ahogy azt Ser Waymar is tapasztalta röviddel előtte...

Tempus-Anh 2014.04.29. 18:04:31

@Felagund: Ilyetén módon visszakanyarodhatunk a vámpírokhoz és azok rugóra járó szemfogaihoz, ahogy nyakonharapásukkal másokat is vámpírrá tesznek.
Ugyanígy az eltemetett testvér, szülő, nagyszülő, rokon, ismerős és jóbarát kikel a földből és megtámad...:)

Bikli néni 2014.04.29. 18:40:28

@Tempus-Anh: Martin teremtményei máshogy működnek, ez nem a TWD vagy valamelyik vámpíros univerzum. Itt egész egyszerűen el kell fogadni, hogy nincs olyan szabály, hogy akit a Más feltámaszt, az is ugyanolyan Más lesz. Az csak "zombi" lesz.
Amikor ugye a halott testvérek visszajutnak Castle Black-be, és Jon nagy nehezen elintézi őket egy fáklyával, ott például tipikus zombi megmozdulásokat láthatunk (de Felagund olvtárs, mint hardcore rajongó majd kijavít, ha rosszul emlékszem :)). Ehhez képest ezek a kékszeműek, akiket itt Másoknak hívunk, nagyon is élnek, gondolkodnak, tudatosan cselekszenek.

Felagund 2014.04.29. 18:52:43

@Bikli néni: Így van.

Egyébként valami korlátozott intelligenciával a zombik is bírnak, pl a Fekete Várba bejutott két példány pl céltudatosan a parancsnoki lakótoronyba akart bejutni, nem csak nekiálltak lődörögni az alakulótéren - bár nem tudjuk, hogy nem-e esetleg valamilyen módon a Mások "távirányítják" őket - mondjuk hasonlóan a vargoláshoz.

Annyi pontosítás, hogy ugye a könyvben csak az egyiket gyújtja fel Jon, a másikat (névszerint Jaffer Flowerst) a Fekete Testvérek effektíve miszlikké aprítják, és a (még mindig mozgó) kezét befőttesüvegben elküldetik Ser Alliserrel Királyvárba, hogy corpus delictiként bemutassák, hogy mennyire szar a helyzet a végeken, küldjenek embert...

Tempus-Anh 2014.04.29. 18:55:21

@Bikli néni:
Rólam tudni kell, hogy csak nagyon felületes ismerője vagyok a GoT-nak, a kötetek megvannak, a sorozatot is követem, de az elolvasás hiánya nagyon megérződik rajtam. Fogalmam sincs ki melyik házból jött, melyik ház felé tart, ki kivel csinálta és hányszor, kiből mi lesz, a térképet csak úgy felszínesen ismerem (az feltűnt, hogy kissé Nagy-Britanniát mintázza, és a fal valahol az angol-skót határon húzódik), Peter Dinklage jobb, mint a könyvbéli Tyrion, Joffrey sem lehetne jobb ennél, Khal Drogo a filmben is tökbrutálistenkirályvadember volt, jók a számítógéppel animált sárkányok, ágybavizeltetősen rútak a Mások és Lidércek, szóval beleélem magam néha a sztoriba, de töredékét ha ismerem...

Tempus-Anh 2014.04.29. 19:38:10

Azért valamit csak elért ez a nagyon okos és nagyon ravasz ember, GRRM: a mai, elsősorban vizuális média által uralt világban emberek millióit (X és Y, stb. generációt egyaránt) sikeresen visszavezette az OLVASÁSHOZ, ami kevés íróról mondható el. A magyar olvasók is csont nélkül elfogadták az öt kötet min. 15k árát és szorgalmasan olvasgatták/olvasgatják a sokezer sűrűn írott oldalt - egyrészt, másrészt pedig GONDOLKODNAK, amihez természetesen játék és a varázsvilágban történő megmerítkezés is társul, kilépés a mindennapok betonfalanszteréből és visszatérés valami boldogabb világba. GRRM zsenije ebben is rejlik.

Felagund 2014.04.29. 20:07:50

@Tempus-Anh: Egyébként remek észrevétel, Martin többször említette, hogy Hadrianus fala ihlette a történetbeli Falat - no nem méreteiben, mert az előbbi ma már néha csak térdig ér, hanem atekintetben, hogy egy világos határvonalat húzott az _ideát_ és az _odaát_ között :)

Bikli néni 2014.04.29. 20:27:44

@Tempus-Anh: Nekem nem kell magyaráznod, pontosan tudom, mennyit láttál/olvastál a történetből, ezért írtam magyarázatképpen azt, amit.
Amit egyébként leírtál az olvasásról - nagyjából szó szerint ugyanez elmondható J.K. Rowling világáról is :)) (Nálunk felvilágosultabb országokban már megreformálták egyébként is a kötelező olvasmányokat, éppen azért, hogy a gyerekek rájöjjenek: olvasni nem csak fájdalmas kényszer. Így például - ha jól emlékszem - Lengyelországban a Narnia krónikái kötelező olvasmány a nagyfiad-korú gyerekeknek.)

Hooshee · http://hooshee.blog.hu 2014.04.29. 20:30:50

Csak egy apróság, Meereen és nem Mereen.

Littlewood · http://mslittlewood.blogspot.hu/ 2014.04.29. 20:52:59

A "félig betakart baba hogy nem fagyott meg" problematikát enyhítette volna, ha legalább rendesen be van bugyolálva, de a gáz az, hogy akkor is megfagyott volna simán. Amikor a WW felszedte, már pirkadt, szóval majd egy éjszakát töltött a hóban. Szóval a pucérsága valószínűleg csak a hatás fokozását szolgálta, nálam mondjuk be is jött, rosszul voltam a látványtól.

@akrosztikon: Kizárólag a sorozatból kiindulva Dany kb minden mastert kivégeztetett, így nem nagyon maradt ki előtt erőt demonstrálnia. A rabszolgák felé ugyanez szerintem nem keménykedés, hanem igazságtétel, végül is az ő gyerekeiket feszítették keresztre százasával.

2014.04.29. 21:23:15

@Bikli néni: @borzlány: a vállamon aludt a kölyök, és azon a ponton belőlem is kibukott a szolid bazmeg a hóban hagyott babától, pedig nem is hormonális anyatigris dolog, lévén hogy egy középharmincas, szakállas állat vagyok.

2014.04.29. 21:25:21

Ja, csecsemőabuzálás témában ez kanyarban nincs G.R.R. Martin "Lázálom" című gőzhajós-vámpíros könyvéhez képest.
Spoiler nélkül ott azon voltam, hogy kibaszom a Kindle-t a zárt ablakon.

fehérfarkas 2014.04.29. 21:26:32

@stevieg18: "az, hogy Dany minden essosi nagyvárost különösebb vérontás nélkül (sőt, sárkányok nélkül) bevesz az számomra egy picit valószerűtlen. lassan azt mondom hagyja a picsába Westerost Essosban ígyis-úgyis arany élete lesz innentől."

Egyáltalán nem élettelen. A történelemben voltak olyan hódítók, akik a birodalmuk nagy részét fegyverek nélkül foglalták el - és csupán néhány stratégiailag fontosabb ütközetet kellett megvívniuk. Sőt, a legtöbb helyen egyenesen felszabadítóként fogadták őket.
Nagy Sándor III. Dareiosz legyőzése után mint a kés a vajban tudott előre nyomulni, és Egyiptomban és Babilonban egyaránt felszabadítóként fogadták (és nem pedig hódítóként), és Babilont tette meg fővárosának. De a perzsa birodalom fővárosába Persepolisba harcok nélkül vonult be (más kérdés, hogy utána leromboltatta - hiszen szimbólikusan is ki kellett mutatni a győzelmét a perzsa birodalom fővárosának elpusztításával).
És lehet még más példákat is mondani a történelemből, amikor egy nagy hadvezér néhány csatával nyer meg hatalmas területeket, és így a területek többségét békésen foglalja, sőt egyenesen felszabadítónak tartják a korábbi uraikkal szemben.
És persze vannak ellenpéldák is, amikor a hódító szinte mindent elpusztít, ami az útjába kerül (pl. Dzsingisz Khán mondgol hordái).
És a Trónok Harca ebből a szempontból reális, mert mindkettőre van példa: az útjába kerülőket elpusztítókra, és a hódítót felszabadítónak tartottra is.

Felagund 2014.04.29. 22:15:38

@fehérfarkas: Mondjuk Dzsingisz kán is csak azokat a városokat romboltatta porig, amelyek ellenálltak neki - meg néhány random helyet is, csak hogy a hírek hatására a többie város ne akarjon ellenállni, úgy is fogalmazhatunk, hogy a pszichológiai hadviselés egy extrém példáját láthatjtuk esetében... :)

Bikli néni 2014.04.29. 22:27:07

@Equinoxe: Középharmincas, szakállas állat - egészséges apai ösztönökkel :) Nincs ezzel semmi baj, légy büszke magadra.

fehérfarkas 2014.04.29. 22:31:56

@fehérfarkas:
Ebben igazad van, de azért elég sok város ellenállt neki :)
Főleg az olyan nagy civilizált városok, mint Isfahán, Shiraz, Szamarkand, Bukhara, Damaszkusz, Bagdad, stb, amelyek a nomád mongolokat lenézték. Meg is lett a vesztük.
Ha úgy vesszük, akkor viszont Dzsingisz Khán volt a világ egyetlen igazi szavatartó politikusa - hiszen amít ígért betartotta: azokat a városokat amelyek harc nélkül behódoltak neki, azokat meghagyta, de amelyek ellenálltak, azokat lerombolta; és ezt be is tartotta.
Egyébként a "pszichológiai hadviselés egy extrém példáját"-ra az ókori asszíroktól kezdve a perzsákon és görögökön át a rómaiakig sok példát találunk. Ennek pont ez volt az értelme, hogy egy várost (lehetőleg stratégiai fontosságút, mert annak nagyobb egyrészt a demonstratív ereje, másrészt utána könnyebb tovább terjeszkedni) teljesen elpusztítanak, aminek a hírére az adott nép/királyság többi városa megadja magát, mert nem akar úgy járni. Így kevesebb harc, és kevesebb emberáldozat árán tud a hódító területeket/városokat meghódítani.
(persze nem mindig válik ez be - de ettől függetlenül az ókorban eléggé elterjedt volt ez azon biradalmaktól, amelyek nem csupán kifosztani akartk az adott területet, hanem uralni és a birodalmukhoz csatolni szerves részéként)
A Trónok Harcában nekem pont az tetszik, hogy a politikai/hatalmi konfliktusok mennyire valóságosak, mennyire jól ki vannak dologzni. :)

Battenfeld 2014.04.29. 23:20:34

@sixx: Az élőhalott lehet akár vámpír, ghoul, meg bármi Más is, amit a szerző kitalál. b+

Cervisia 2014.04.29. 23:29:21

@Meth, Not even once: Kérdés mennyire tervez hosszútávra? Megtartja az elfoglalt városokat? És akkor feladja a Vastrón visszaszerzését, majd vagy lesz valami alkirálya, akivel féléves hajófordultával levelez, meg néha kap egy kis aranyat? Aki ha fellázzadna összecuccol Westerosban egy nagy sereget, és visszajön rendet tenni? Szerintem ez nem működne. Egyszerűen sereget-népet gyűjt, és a rabszolgák hűsége érdekli csak, mert úgyis kis idő és továbbáll.

Felagund 2014.04.29. 23:30:33

@fehérfarkas: Hát, azért nem tudom, hogy a teljes élő lakosság (plusz járulékos állatok, kutyák-macskák-lovak-tehenek) módszeres és teljes kiirtása és koponyáiknak csinos halmokba való hordása mikor volt divat előtte, bár mondjuk az asszírokból kinézem :D

zolij 2014.04.29. 23:57:43

páran leírták, de akkor már én is :)
A Más nem zombi és az átváltoztatott baba sem zombi. A zombik a mások által megölt, majd feltámasztott lények, akiknek önálló gondolataik nem igazán vannak, csak végrehajtják amit a Mások mondanak nekik.
Mellesleg elég fura lehet a Mások társadalma, ha csak "pasik" vannak köztük. Illetve a legendákból tudjuk, hogy legalább egy női Más is volt, de hogy jelenleg mi a helyzet az jó kérdés.

sixx · http://comment.blog.hu 2014.04.30. 05:33:32

Csodálatos ez a terminus technicus-vita, irigylem azokat, akiknek ennyi idejük van a ghoul, wight, zombi, vámpír, faszomtudja témakörben véleményt nyilvánítani. én ettől függetlenül zombinak fogom hívni őket, oszt kalap.

XocoLatte 2014.04.30. 07:42:06

@sixx: Amen.
De tényleg, azt hittem, vannak még érdekes dolgok a történetben vagy ebben az epizódban is akár, de nem, nekünk Necromancer vagy faszom tudja mi c. önkéntes továbbképzőre kellett beiratkozni, ha tetszik ha nem.

XocoLatte 2014.04.30. 07:45:43

@Cervisia: A félresikerült terhességgel elveszítette szaporodóképességét és ezzel női vonzereje nagy részét (egészét?) is, már ami a partiképes ara tulajdonságot illeti, ezzel kb. kalap a vérmes trónkövetelői reményeinek is. Legalábbis a régmúltkor logikája ezt diktálja, tetszik-nem tetszik alapon. Persze még feleségül veheti Varys-t, ezt elfelejtettem...

XocoLatte 2014.04.30. 07:49:10

@Tempus-Anh: Tudod, én szeretek olvasni, sőt nem vetek meg semmiféle ponyvagyanús fost sem , de ezt olvashatatlannak ergo nem éppen olyannak tartom, amivel a műveletlen tömegeket vissza lehetne szoktatni az olvasáshoz. Aki bármelyik magyar írótól képtelen elolvasni 100 oldalt, az kétlem, hogy nekiáll ennek a milliónak.

akrosztikon 2014.04.30. 08:51:18

@Littlewood: Szerintem nem halt meg az összes korábbi rabszolgatartó, hiszen szimbolikus oka van annak, hogy pont ennyit feszíttet keresztre. Persze a sorozat alapján nem lehet megítélni sem azt, hogy hányan élnek Meereenben, sem pedig azt, hogy a város bevétele során hány rabszolgatartót öltek meg a makulátlanok vagy maguk a rabszolgák. Gondolom, a következő részekből ki fog derülni, hogy életben maradt-e korábbi rabszolgatartók.

zizi77 2014.04.30. 08:57:32

@XocoLatte: egyébként lehet szidni pl. az alkonyat sorozatot is, de sok tini attól szerette meg az olvasást. Sőt még felnőttet is tudok, aki előtte évekig nem vett könyvet a kezébe, de a twilight után sorra olvassa ki a könyveket. Szerintem ennyire a trónok harca is jó példa.

zizi77 2014.04.30. 09:00:45

@Cervisia: szerinten Danynek egész egyszerűen hátországra van szüksége. Azok a hadjáratok, ahol nincs utánpótlás, és csak uccuneki elindulnak, nem igazán szoktak sikerülni. Amint van hátország, mehet visszaszerezni a családi bizniszt.

XocoLatte 2014.04.30. 09:00:46

@zizi77: OK, nincs min vitázni, én csupán jeleztem, hogy kétlem, hogy egy ennyire terjengősre és már az írója által is követhetetlenre duzzasztott izé nem éppen az a írásmű, amivel valaki a modernkori dislexiáját kezdi el kezelni.

zizi77 2014.04.30. 09:02:20

@XocoLatte: abban igazad van, hogy lassan követhetetlen, viszont mire erre rájön a delikvens, már be is szippantotta GRRM világa. :-)

Tempus-Anh 2014.04.30. 09:16:34

@XocoLatte: Nagyon jó a katalán nickneved :) Tökéletesen egyetértek Veled. Én úgy fogalmaztam, hogy VISSZAtéríti az olvasáshoz, tehát feltételeztem, hogy ezek ez emberek valaha olvastak, csak a korszellem hatására váltak vizuális fogyasztókká...

Littlewood · http://mslittlewood.blogspot.hu/ 2014.04.30. 09:20:33

@XocoLatte: @zizi77: Szerintem könyveknél is van egy áttörési pont, ami után már azért olvassa el mindenki, mert mindenki más is elolvasta. Egyszerűen megkerülhetetlenné válik, ha az ember nem akarja kizárni magát a beszélgetésekből. A Harry Pottert sem azért olvasta el x milliárd ember, mert annyira jó, azért csak az első pár milla olvasta el. Utána tömeghatás működik, ami beszippant olyanokat is, akik egyébként egyáltalán nem olvasnak.

@akrosztikon: Igen, így kellene lennie, de a sorozatból pont úgy tűnt, hogy az az összeterelt pár fő színesruhás még kevés is annyi keresztre. És igazad van, értelme csak akkor van demonstrálni, ha maradtak is (bőven, ráadásul, nem csak mint jogfosztott kisebbség).

Tehéntőgy 2014.04.30. 09:48:51

@Bikli néni: Ez tényleg életszerűen hangzik. @Meth, Not even once: Azért Melisandréval meg a Great Otherrel annyiban én óvatos lennék, hogy nem venném készpénznek a dolgot egy az egyben. Ez csak r'hllorista teológia, és Martin eddig mindig ügyelt rá, hogy a teológiák az univerzumában csak világértelmezés-kísérletek legyenek, ne ultimate igazságok. És Melisandre nagyhatalmú ugyan, de rengeteg dologban tévedett már, szinte sorozatban érti félre a látomásait. Attól, hogy a vörös papok bizonyos veszedelmes varázslatai (árnyszülött gyilkos, méregvédelem, Thoros esetén a feltámasztási szertartás) működnek, a teológiájuk még nem feltétlenül lesz igaz. Ld. még Mirri Mazz Duur és a Nagy Pásztor esetét ;-) Illetve mindenféle random vásári varázslónak is működni kezdtek a megkopott trükkjei Quarthban, pusztán attól a ténytől, hogy megszülettek a sárkányok...

Tehéntőgy 2014.04.30. 10:10:52

@Felagund: A régebbi Targaryen-uralkodók közül Kegyetlen Maegort elvileg a Vastrón ölte meg, de ez inkább amolyan hangulatos/jelképes hagyománynak tűnik. I. Daeront dorne-i felkelők ölték meg, és Maekar király is csatában esett el. Áldott Baelor egy másik hagyomány szerint nem halálra koplalta magát, hanem a nagybátyja, Viserys régensherceg megmérgezte, de ezt nem lehet biztosan tudni. Ezen kívül Rhaenyra királynőt a fivére, II. Aegon felfalatta a sárkányával. A többi uralkodó az Őrült Királyig úgy tűnik, hogy természetes halállal halt meg (már amennyire Martinnál ez kijelenthető). Illetve V. Aegon felrobbant/elégett egy sárkánytojás-kinyitási kísérlet során, az nem tudom, természetesnek számít-e :-)

Felagund 2014.04.30. 11:06:35

@Tehéntőgy: Aerys is természetes halállal halt meg, mivel egy kard a szívbe természetes, hogy véget vet az életnek... Bocs :D

Bikli néni 2014.04.30. 13:12:07

Hát ezt muszáj :D
www.facebook.com/photo.php?fbid=706178542757381&set=a.273397289368844.61475.271428366232403&type=1&theater
(Nem spoiler, csak egy fénykép, valami eszméletlen zseni csinált egy "The Kingslayer Brothers" feliratú pólót Blues Brothers-mintára :D)
Aki megmondja nekem, hol lehet ilyet csináltatni, annak nemes valyr nyelven mondok köszönetet érte.

Meth, Not even once 2014.04.30. 14:11:46

@Tehéntőgy: Nem, én sem hiszem, hogy R'hollor valóban létezne, és ő adná a mágiát a varázshasználóknak. Inkább úgy képzelem el, hogy van a tűzmágia és a jégmágia, a jégmágia a téltől erősödik, a tűzmágia pedig a sárkányok megjelenésétől. Ezt sajnos nem hangsúlyozzák eléggé a sorozatban, de a különböző mágiák a sárkányok visszatérése óta lesznek egyre erősebbek. Pl. a wildfire is sokkal erőteljesebb lett, ezt nem is értik a könyvben, hogy miért. Ugyanígy a sorozatban mondta Pyat Pree, hogy azért akarja bebörtönözni a sárkányokat, mert a közelükben sokkal erősebb a mágia.
Szóval maga a világkép valami olyasmi lehet, hogy a mágusok veszik valahonnan az erejüket, és ezt nem tudják ők sem mire vélni, így alkotnak különböző teóriákat, hogy Tűz istene meg Great Other.

Meth, Not even once 2014.04.30. 14:16:21

@Tehéntőgy: Amúgy a királyi Segítőkre sem vár túl jó sors, az előző talán 4-et meggyilkolták. Ned Starkot ugye lefejezték, Jon Arrynt megmérgezték, Aerys utolsó segítőjét, a pyromancert Jaime ölte meg, mielőtt felrobbanthatta volna Királyvárat, és még az az előtti segítőt kivégeztette Aerys valami miatt. Szóval az utolsó Hand Tywin volt, aki túl is élte a tisztséget. És persze Tyrion is volt Acting Hand, ő meg épp királygyilkosságért ül a cellájában.

Bikli néni 2014.04.30. 16:58:26

@Meth, Not even once: "Szóval az utolsó Hand Tywin volt, aki túl is élte a tisztséget."

Mivel Tywin még mindig Segítő pozícióban van (számos ellenséggel, és főleg egy Oberyn Martellel a nyakán), az ilyen megállapításokkal talán várjunk, amíg nyugdíjazzák vagy lemond, mint Benedek pápa :D

Cervisia 2014.05.01. 01:50:01

@zizi77: Egyszer már sikerült a családjának, nem?

Lakedaimon 2014.05.01. 10:57:04

Picit meglepett, hogy már ennyit megtudtunk a gyilkosságról, azt gondoltam csak később derül ki több. (De nem is most lepődtem meg először a sorozat folyamán)
Kisujj egyértelmű volt, hiszen ők készültek az esemény megtörténtére, és töviskirálynőre gyanakodtam kezdettől, mivel az ő közelükben volt utoljára a pohár, amikor a Pite vágás volt. Az indíték meg pont az volt nálam, amit mondott.

csutkababa 2014.05.02. 19:54:01

Csak én emlékszem rosszul, hogy nem nyaklánc, hanem hajháló ékkövekkel került Sansára, lila kövekkel, melyik egyike legalább a fojtogató méreg kristály volt, amit a Töviskirálynő vett ki ügyesen, miközben megigazgatta?

Felagund 2014.05.02. 22:56:25

@csutkababa: A könyvben. De ez a sorozat...

líder máximo 2014.05.03. 00:00:29

@Tempus-Anh: "másrészt pedig GONDOLKODNAK, amihez természetesen játék és a varázsvilágban történő megmerítkezés is társul, kilépés a mindennapok betonfalanszteréből és visszatérés valami boldogabb világba" - hát tuggya a faszom, nekem a GoT világa annyira nem tünik boldogabb világnak, mint a mostani, tér oda vissza a faszom.

fran7 2014.05.03. 09:10:57

@Meth, Not even once: Mivel nem olvastad a könyvet, s a filmben csak elrejtetten van erre utalás, a tűzmágia az üstököstől erősödik, ami mindenkit figyelmeztett, hogy a Télen kívül is durva idők jönnek.. A GoT a pitiánerség lexikona. Miközben széthull a világ, mindenki a legpitiánerebb dolgokkal van elfoglalva. Ez volt szereintem Martin eredeti célja, hogy ezt bemutassa, egy a miénktől eltérő közegben. Csak már ő is elfelejtettte.

Tempus-Anh 2014.05.03. 17:52:13

@líder máximo: Úgymint a gyerekkor boldog mesevilágába, nem a Westerosba.:) Amúgy vigyázz az önkényuralmi jelképre, letilthatnak...
süti beállítások módosítása