Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.
Hogy volt?

Tüskevár 1x01 - Nyaralás feltételekkel

2012. június 22. 09:00 - Gabba

Folytatva a klasszikus magyar sorozatok hogyvótozását az elkövetkező néhány hétben minden szünidei matinék elmaradhatatlan darabját vesszük közelebbről szemügyre. Dacolva a kötelező olvasmány elrettentő státuszával, az alapmű a 2005-ös Nagy Könyv felmérésben az 5. legnépszerűbb magyar regénynek bizonyult, valamicske részben köszönhetően a hogyvoltíró többszöri klikkelésének is. Az 1957-ben megjelent regényt tíz évvel később filmesítették meg, vágjunk is bele, felidézve messzeringó gyerekkorunk világát, amikor gyerekfilmek főszereplőit nem Pikachunak meg Shreknek hívták, hanem Gyulának, Bélának, horribile dictu, Gergőnek.

Részlet a Magyar filmhíradóból, 1967. június 10.

Folyamatosan épülő-szépülő szocialista hazánk fővárosának útjain suhannak a kék színű korszerű Ikarus autóbuszok, csilingelnek a vidám sárga színű villamosok, néhány éven belül pedig elkészül a piros metró a Deák tér és a Fehér út között. A növekvő forgalmat biztonságosan irányítják a forgalmasabb útkereszteződésekben szolgálatot teljesítő rendőrök és a folyamatosan bővülő közlekedési jelzőlámpa-rendszer. A gombaként előbújó korszerű lakótelepeknek köszönhetőn egyre több család költözhet új otthonba, a tanulóifjúság számára pedig az újonnan épülő világos és tágas iskolák biztosítják a tanuláshoz szükséges nyugodt környezetet. Természetesen így a tanév vége felé ezt a nyugalmat lassan felváltja a közelgő vakáció miatt érzett jóleső izgatottság…

Feltétel01.JPG

 

Az egyik ilyen korszerű iskola udvarán ismerkedünk meg főszereplőnkkel, a hetedik osztályos Ladó Gyula Lajossal, aki nyilván már sokadszorra meséli el valami Tiszán szerzett tutajos élményét, aminek köszönhetően a teljes 4028-as számú Stromfeld Aurél úttörőcsapat Tutajos néven ismeri. Állandó hallgatósága a veretes nevű Pondoray Béla (beceneve Bütyök) és Csillik Árpád (Bika). Tutajos és Bütyök közös nyaralást terveznek, de ennek helyszíne még bizonytalan. Bütyök két hetes táborba készül, de a Ladó szülők közül csak az apa támogatja ezt az ötletet (Hadd erősödjön a fiú!), anyuka ugyanis nem túl lelkes. A nagymama is adja alá a lovat: Még hogy táborba, de hát gyerek még! Ott minden reggel 6-kor kelnek, ráadásul krumplit kell pucolniuk! Végül megegyeznek, hogy Gyula elutazhat István nagybácsihoz, aki egy Keszthely közeli állami gazdaságnál főagromókus. A mérnök szülők ehhez viszont komoly feltételt szabnak: az év végi számtanjegy nem lehet 4-esnél rosszabb.

Feltétel02_.JPG

Tutajosunk nagyon megörül a vakációs tervnek, az utolsó héten már alig tud figyelni az órákon, gondolatai minduntalan elkalandoznak: Van ez a Szikora nevű srác a másik osztályból, zenésznek készül, állandóan a rock and rollról meg valami csikidamról mesél; a rock and rollt még tudom is, hogy mi, a kapitalista fiatalok azt hallgatva fetrengenek Coca Cola mámorban, de mi a fene lehet az a csikidam?, mereng magában. Majd lelki szemei előtt ladikok és kapitális horgászzsákmányok úsznak el, pedig éppen számtanóra van, Kengyel tanár úr folyamatosan feleltet a táblánál. Izzadnak a delikvensek a Π-vel való szorzással: ez rohadt nehéz, a Π-ba!, morogják többen a helyükön. Kengyel kihívja Tutajost is, akinek persze fogalma sincs, miről van szó, képtelen folytatni a feladatot. Hát így bizony nem adhatok év végén hármasnál jobbat, küldi helyére a tanár Gyulát.

Feltétel03.JPG

Bütyök biztatására Tutajos a szünetben Kengyel után rohan, hogy szeretne javítani, ez neki életbevágóan fontos. Kengyel cigarettázva hallgatja (iskolában!, a folyosón!, '67-ben!, ja kérem, azok voltak a kemény idők!): Majd meglátom, sok felelő van még, mondja végül és elvonul. A következő órán folytatódik a feleltetés, Gyulánk persze megint elmereng (ladik, csikidam, stb.), amikor a tanár újra felszólítja: Helyes ez a megoldás, Ladó? Szerencsére az osztály főstrébere buzgón bólogat, Tutajos erre benyög egy igen, tanár urat. Kengyel leülteti, Tutajos meg ott ül teljes bizonytalanságban. Ne majrézz, megadja a négyest, láttam, amikor beírta, vigasztalja óra után Bütyök.

Feltétel04_.JPG

Elérkezik az évzáró napja, a táblán a minden diáknak legkedvesebb felirat díszeleg, Lajos bácsi, az osztályfőnök kiosztja a bizonyítványokat az ünnepi úttörőnyakkendőbe öltözött tanulóknak. Pár szóval jó nyaralást kíván mindenkinek, majd kivonul az osztályból. A kordában tartott indulatok végre felszabadulnak, a fiúk egymás hátát ütögetve nagy hanggal szintén távoznak. (Itt hívom fel a figyelmet, hogy ekkoriban még egynemű osztályok voltak, külön a fiúk, külön a lányok, mondom, hogy kemény idők voltak.) Tutajos és Bütyök maradnak, mert Tutajos még nem merte megnézni a bizonyítványát. Guberálni kezdenek, persze nem a szemétben, hanem a bizonyítványban: soronként nézik meg a jegyeket. Alig kezdik el azonban, amikor belép a rettegett Kengyel és Éva nevű menyasszonya, aki szintén számtan-fizika szakos tanár. Engedélyt kér a fiúktól, hogy végignézhessék a guberálást, most komolyan, mit lehetne erre mondani? A letakart sorok közül egymás után bukkannak elő az osztályzatok, majd jön a megameglepetés: számtan – jeles! A vicces Kengyel meglepetést színlelve gratulál a fiúknak, majd ő is jó nyaralást kíván és a nővel lelép.

Feltétel05.JPG

A két barát csak nehezen tér magához: Mondtam én, hogy ötöst ad, hajtogatja Bütyök, feledve, hogy két bekezdéssel feljebb még csak a négyest látta beírni. Tutajos bevallja, hogy amikor belépni látta a tanárt, arra gondolt, bárcsak inzultálná őt a kengyelfutó gyalogkakukk, de most már minden meg van bocsátva, tuti a nyár! Pár nap múlva már a Déli pályaudvaron látjuk viszont a családot, Tutajos a vonatablakból integet: Bütyök, a kéthetes tábor végeztével gyere utánam István bácsihoz! A szülők még gyorsan mondanak pár szót (anyuka: Vigyázz a keszthelyi átszállásnál!, apuka: Aztán matekozz is! (nyári szünetben? nooormális?!), nagyi: Csókoltatom Nancsit!), majd a gőzmozdony vontatta szerelvény kihúz az állomásról. A család hosszan integet, elment a legnagyobb gyerek, énekelt meg egy hasonló szituációt a KFT 15 évvel később.

Feltétel06.JPG

Tutajos a rendkívüli izgalmaktól képtelen egy helyben ülni, először utazik egyedül, ennek megfelelően végig az ablakban lóg, fején takaros stüszi kalap, így dacol a szemébe röpködő szikrákkal. Füst száll az ég felé és zászlóval intenek, lángol az arcod és bámul a nép – bocsánat, most jövök rá, hogy ez egy másik járműről szól… Na mindegy, mire barátunk behalózza az uzsonnára csomagolt fasírtot, rántott csirkecombot, koviubit, cserkészkolbászt, virslisalátát, mézes puszedlit és császármorzsát, a 22.047 sorozatszámú gőzös már fékez is Sármellék állomáson. Felhangzik a hangosanbeszélő közlése: Figyálem, figyálem, számélyvonat érkezik Keszthelyről az Á vágányra, Á, mint Álámér, a vágány mellett kérjük vigyázzanak!

Feltétel07_.JPG

István bácsi segít lecihelődni a vonatról, az állomás előtt kétlovas kocsi várja a Pestről érkezett gyereket, a bakon idős kocsis ücsörög, aki Siklósi Balázs néven mutatkozik be. (István bácsi az öreg Siklósival pár évvel korábban rendkívül hatékony munkát végzett Siklós környékén, ott úgy is nevezték őt, hogy a Tenkes kapitánya.) Amíg hazafelé döcögnek, a főagromókus mesél a környék látnivalóiról, a Kis-Balatonról, a Tüskevár nevű régi romról, és Matuláról, az öreg csőszről. Az ő gondjára foglak bízni, egész nap a környéket járja, amit ő nem ismer, arról nem is érdemes tudni; nem szabok neked korlátokat, tanulj meg vigyázni magadra, vázolja fel nagy vonalakban az elkövetkező hét epizód eseményeit a nagybácsi.

Feltétel08.JPG

Estefelé a faluszéli ház tornácán ücsörögve Nancsi néni előszedi a könnyű vacsorának szánt lebbencslevest, sült csirkemellet, házi kolbászt, hasaszalonnát, sült oldalast, túrós csuszát, mellé a kilós kenyeret, tejfölös köcsögöt, meg a desszertnek szánt lekváros buktát fél vájdling barátfüle kíséretében, közben elszörnyedve nézegeti a Gyula gyereket: De sovány vagy, hát mit adnak neked otthon, na majd én gondoskodom rólad, hogy ne legyél ilyen keszeg! Pedig annál nincs is jobb, parázson sült keszeg, hogy még a szálkáját is el lehet rágni, veszi át a szót az öreg Matula. Majd elkéri Tutajos bicskáját, aminek szerinte alig van éle, még a meleg vizet se viszi el, de majd ő a faluban megköszörülteti a bognárral. Jó bicsak nélkül nem lehet meglenni odakint, közli Tutajossal, majd elbúcsúzik: Hajnal felé bezörgök, aztán indulunk a berekbe, addig is joccakát!

Feltétel09.JPG

Címkék: tüskevár
komment

Facebook kommentek

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ambiorix 2012.06.22. 12:56:17

Höhöj, kihagytad a legjobbat: amikor Kengyel a csónakban fekve (erős ravatal-feeling!), hirtelen felül, hogy
1. A frászt hozza Tutajosra,
2. Figyelmeztesse, hogy ne álmodozzon örökké. :)

Szanaszét Szolizott Szilikonos Szőke 2012.06.22. 13:02:12

"Bütyök két hetes táborba készül, de a Ladó szülők közül csak az apa támogatja ezt az ötletet (Hadd erősödjön a fiú!), anyuka ugyanis nem túl lelkes."

Tutajos lesz az... amúgy riszpekt, jó poszt...

Százholdas Pagony 2012.06.22. 13:07:40

Petrik József volt Bütyök hangja. Zenthe Ferenc tényleg nem az a 120 kilós, nagyhangú, nagyevő István bácsi. Bánhidi Laci Bácsi Matulája telitalálat volt. Laci Bácsi a "szekéren ülő beszédével" - ahogy Hofi Géza mondta. A régi Budapest képeit is szeretem. Az iskola a XI.kerületben a Baranyai utcában van, az Alléval szemben, az Októbet 23-a utcáról nyílik egy köz. Ott lehet bemenni. A filmen még tök kopár az egész környék, viszont mindenütt rengeteg gyerek van...

g-dúrban zúgó kabóca 2012.06.22. 13:12:22

@Pirx: Matula bácsit Kovács Lajos, István bácsit Eeperjes Károly... dzsízösz. nem igaz, hogy nem találnak egy tagbaizélt nagyhangú parasztembert erre a nyűves István bácsi szerepre. Kovács Lajos meg erősen no comment kategória. A castingost soha többé nem kéne ilyen munkakörbe engedni.

csubakkapákó 2012.06.22. 13:28:37

nemrég leszedtem talán 7 részt, kurva jókat aludtam rajta kb. az epizódik felétől, pedig a könyv - és persze az író - nagy kedvencem és a filmet is bírtam gyerekként.
István bácsi Zenthe-re kiosztva szerintem hiba volt, a Matula nagyon autentikus, pedig az öreg Bánhidi lacibácsi akkora városi volt, hogy szédült még a füvön is, nemhogy a nádasban, de igen jól hozta a figurát.
Volt a sorozatnak pár éve egy remake-je is (sajnos) na abban egy zsírdisznó 40-50 éves faszi volt a Matula, kb. 3 perc múlva döbbenten elkapcsoltam mikor az első epizódba belefutottam :-(

a szomszéd cigányember 2012.06.22. 13:28:55

István bácsinak értelemszerűen Újlaky Dénesnek kellett volna lennie...minden idők könyve! és a Téli Berek...

Deneware. 2012.06.22. 13:30:42

Matula vitán felül zseniális, Bánhidi Laci bácsi 100%-ban hiteleset alakít. Mondanám hogy minimum Golden Globe-ot az öregnek, dehát ennek sajna több akadálya is van...

Sokorai_Atala 2012.06.22. 13:36:02

@Pirx: jaja, kösz:)) Bánhidi bácsit imádtam.

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2012.06.22. 13:52:18

Micsoda, Bütyök hangját szinkronizálták? De miért? Mondjuk nekem is mindig furcsa volt a hangja, de azt hittem, ilyen mély hangja van és kész.

Amatőr 2012.06.22. 13:53:12

@a szomszéd cigányember: Talán negyedikes voltam, amikor a könyvtárosnéni ajánlotta a Téli berek-kel együtt. Aztán a fiam sem kötelezőként olvasta. Talán egyszer az unokám... Már ha akkor még létezik a Gutenberg galaxis.

És a film? Bár már tudom, hogy melyik snitt következik, ha épp vetítik, nem kapcsolom el. Számomra örök darab. Mint a könyv. Igazi kincs.

csorsza 2012.06.22. 13:58:52

BánhidiLacibácsi a Csöpi-filmekben a legjobb. Tényleg az alkesz öreg szerepe állt neki jól :)

csorsza 2012.06.22. 14:01:44

Ja, és az iskola nem volt hiper-szuper szocilista vívmány - a Téli berekben van egy jelenet, ahol Lajos bácsi, a pedellus, tesz egy kis szenet az osztályban a kályhára...
És Tutajos belvárosi gyerek volt - szintén a Téli berek elejéből lehet erre következtetni..,

István bácsinak Zenthe nem volt túl jó választás, valóban. Milyen lett volna pl. Bessenyei..? :)

Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2012.06.22. 14:17:21

Na ez az a kötelező olvasmány amit valóban érdemes benntartani a listában. Azoknak, azokról szól akik olvassák, tizenéveseknek, érthetően, nem túlbonyolítva.
Hogyvolt rulez

scsaba1 2012.06.22. 14:26:16

@g-dúrban zúgó kabóca:

Nagyjából azért nem lehet újraforgatni a Tüskevárat már soha sem ezután, mert Bánhidy Laci bá' volt a MATULA. És mivel már nem él az öreg, bármilyen filmes megoldás csak gyenge utánérzés lenne. (Ahogy az rebootokkal meg a remake-okkal lenni szokott rendesen)

cierre 2012.06.22. 14:34:37

Szólni kellene ennek a gabbanak , meg kollégáinak, hogy ez a könyv, amit láthatóan sohasem olvasott. Szánalmas…..

Tóthi 2012.06.22. 14:46:14

@csorsza: A tíz év is sokat számított, meg - gondolom - be kellett mutatni, mit fejlődött azóta a világ.

A könyvben (és a Téli berekben is) többször előkerül, hogy Tutajos családja úri família: Ákos atya nagykutya (sofőr, hivatali kocsi), István bácsi meg úgy nagyjából a helyi atyaúristen. Ehhez képest Bütyökéknél elég komolyan játszik a pénztelenség - szépen elbújtatták itt a cucilizmus ellentmondásait. :-)

Viszont pont ezt a hangulatot vágták agyon a filmben a lakóteleppel és a szereplőkkel. Bánhidi László zseniális, de a többiek MEH. Gyula nem egy lakli kamasz, hanem kiskölyök, és az is marad végig sajnos. Bütyök se hozza a figurát, bár itt a szinkron is bejátszhat. Zenthe Ferencet imádom, de itt olyan hiteles, mint Torgyán Józsi kaszával a kezében. Kengyel karizmatikus figurája helyett kaptunk egy tanárparódiát. Matula viszi a hátán az egészet, ha ő nincs, nézhetetlen lenne.

De a hogyvolt szokásosan jó. :-)

ziggy stardust · http://fagyis.blog.hu 2012.06.22. 14:47:45

látom más is megemlítette Bütyök hangját :)
számomra rettentően bütyök-idegen az a hang, mindig felkapom a fejem, megszokhatatlan....

Tóthi 2012.06.22. 14:48:01

@cierre: Szerintem ennek fuss neki újra...

AniBlues 2012.06.22. 14:51:47

Egyik kedvencem a Tüskevár+Téli Berek. Matula hatalmas.. "Lapjával húz, élivel meg kormányoz." :D

scsaba1 2012.06.22. 15:09:59

@Tóthi:

Annál is inkább, mert Bütyök Pondray, azaz valami lecsúszott vagy lecsúsztatott kisnemesi család sarja lehet. Ezt valószínűsíti a disszidens indiai nagybácsi is. (Vajon mikor dobbantott, a háború előtt, vagy a "felszabadulás" után?)

Egyébként Fekete István igazi írózseni volt. Kevesen tudják de a Téli berek elejét uraló "Minden Egész eltörött"-érzés a vérbe fojtott '56-os forradalom lenyomata a regényben.

csorsza 2012.06.22. 15:10:16

@Tóthi: hát, lehet, de a könyv-eredeti bájosabb volt. Nyilván, a kor dialektikája megkövetelte az eszme eredményeinek bemutatását.
Ugyanez érvényes Bütyökre is - ugye, a maharadzsai orvos nagybácsi, az akkoriban fekete pötty volt a káderlapon... :)

Tkp. Tutajos még a Téli berek végén is az ált. iskolába megy vissza, ha jól emlékszem, a hetedik osztályt gyűri. Vagy már a nyolcadikat? Tehát, 13-14 éves kölyök, max. kiskamasz.
Ja, Kengyel is egy afféle snájdig tanár, inkább az ántivilágot idézi a figura.

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2012.06.22. 15:31:00

Azért nemcsak a Matula volt a Bánhidi, hanem.

rennie 2012.06.22. 15:35:14

Na, hát nem csak nekem kedvencem a Tüskevár meg a Téli berek? Ilyen vén fejjel, 30-on túl is szívesen olvasom, századjára.
Matula bácsi a legnagyobb arc! Kár, hogy ilyen nevelőből kevés van. Hagyja, hogy megcsináld a magad kis hülyeségeit, mert tudja, hogy abból tanulsz, ha magad rájössz, hogy az úri szandál beleragad a sárba, de a gumicsizma, az bírja, és hasonlók.
A könyveknek van egy nagyon finom humora, nagyon bírom amikor leírja Tutajos hányavetiségét és annak következményeit.:)) Egyetlen negatívum, hogy időnként élteti a kommunizmust, dehát a Tüskevár 1957-ben jelent meg ha jól emlékszem, akkoriban meg ez kellett sajna.

rennie 2012.06.22. 15:36:32

Ja, még annyit, hogy bár most nincs előttem a könyv, szerintem sehol se írja, hogy István bácsinak egy 120 kilós zsírdisznónak kellett volna lennie, hanem hogy nagydarab, nagyhangú, határozott ember.

g-dúrban zúgó kabóca 2012.06.22. 15:48:13

@a szomszéd cigányember: számomra is a Tüskevár a magyar regények közül a non plus ultra. és nem azért, mert odáig jutottam a kötelezőkkel :) bármit olvastam azóta is, ahhoz az élményhez nem ért fel más. innen tudom, mi Magyarország leggyorsabb ragadozómadara, emiatt a könyv miatt babonáz meg a Kis-Balaton látványa, számtalanszor ismétlem magamnak, hogy "az igazság is lehet olyan szép, sőt néha szebb, mint a hazug ábránd", Tutajos jut eszembe minden alkalommal, ha a Gárdony táblát látom, innen tudom, mi az a szárcsa, akiknek még Matula is szinte gügyögött, és ha evezésre kerül sor, mindig beleköpök a tenyerembe stb. stb. stb.

g-dúrban zúgó kabóca 2012.06.22. 15:57:12

@rennie: jogos, a zsírosbödönt visszavonom :)

scsaba1 2012.06.22. 16:10:45

@rennie:

Tele van mindkét könyv utalásokkal, hogy István bácsi nehéz (a szó szoros és a szó átvitt értelmében is nehéz), nagydarab, nagyhangú, nagy erejű ember, akit a felesége is elhagyott, a székek és az egyéb bútorok felnyögnek alatta, a családtagjainak rokoni ölelés címén okoz nyolc napon túl gyógyulókat, egymaga képes elfogyasztani egy családi csomagolású vasárnapi ebédet stb...stb... Aki ezek után ebből Zenthe Ferencre asszociál... Egyébként imádom Zenthe Ferencet, de István bácsi figuráját csak hetven százalékosan sikerült belaknia.

Tényleg az vót' má', hogy a könyv 100x jobb, mint a film? :D

g-dúrban zúgó kabóca 2012.06.22. 16:27:09

@scsaba1: és még Nancsi néni is beszólt neki, hogyha így folytatja, megüti a guta egy szép napon ("mi? az szép nap lesz?? távozz boszorkány...").

és még azt szeretném mondani, hogy szerintem a könyv 100x jobb mint a film!

Mesé_lő 2012.06.22. 16:41:59

Kengyel nem matematika-fizika szakos (a menyasszonya valóban az), hanem matematika-földrajz szakos.
Vallenberg ne nézze az óráját, földrajz helyett is matematika lesz. Kicsit szabad idézet a könyből.

nyílméregbéka 2012.06.22. 16:42:01

Bárcsak a Tüskevár lett volna kötelező olvasmány nálunk, az öngyilkosságba hajszoló torokgyíkos horror Kincskereső Kisködmön (brrrr!) helyett.
Nagyon szerettem a könyvet, a film pedig régi kedvenc, még most is odaragadok elé, ha épp meglátom a tévében. _Régen bezzeg tudtak filmet csinálni!_ :-))) De most komolyan, nemrég ment a Kántor a Dunán, azt most láttam először, és olyan ügyesen meg volt csinálva - nem értem, most miért nem vagyunk képesek ilyesmire?
De ez a sorozat király, különösen Matula; és nekem Zenthével sem volt semmi bajom, szerintem jó volt ő is.
Egy hete jártam az igazi Kis-Balatonnál, és tényleg gyönyörű (még ha a filmet nem is ott forgatták).

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2012.06.22. 16:46:59

@nyílméregbéka:

Szerintem ott forgatták, de Tüskevárhoz semmi köze mert az a B-felvidéken van.

g-dúrban zúgó kabóca 2012.06.22. 16:56:45

@Panther_V: a könyv a Kis-Balatonnál játszódik. Nem ott, ahol a Tüskevár nevű település van.

Mesé_lő 2012.06.22. 16:57:06

@Panther_V: A Tüskevárban említett Tüskevárnak semmi köze a Balatonfelvidéken (a Somlóhoz közel) lévő Tüskevár településhez.
A könyvben szereplő Tüskevár a nádasban felépített török kori végvár neve (a könyv szerint)

Mesé_lő 2012.06.22. 17:04:28

@Panther_V: Pontosabb lett volna így fogalmazni (de nem bántani akarlak), hogy nincs köze a Balaton-felvidéken lévő Tüskevár nevű településhez.

(Így hárman tényleg ugyanazt mondjuk :) )

g-dúrban zúgó kabóca 2012.06.22. 17:40:37

na, ha már így egyetértünk, akkor most szálljunk rá Mesé_lő kollegára, aki nem kevesebbet állít, minthogy Kengyel nem matek-fizika szakos tanár volt. Pedig ide a bökőt, hogy de, csak sajnos nincs a közelemben a mestermű, így nem tudom idézettel alátámasztani. Az a tény, hogy föcióra helyett is matek lesz, nem bizonyít semmit, el is cserélhették.

L. B. Alberti 2012.06.22. 17:45:59

@Panther_V:

Néhány kép ott készült (pl. a Zalán átívelő híd, egyébként ez ma is megvan...), de a "berekben" zajló eseményeket a Ráckevei dunaágon forgatták.

VBasil 2012.06.22. 17:51:02

Kengyel matematika-fizika szakos volt, és Lajos bácsi a vajszívű magyar irodalom - földrajz tanár (és egyben osztályfőnök, aki nyugdíjba vonul a tanév végén) átengedte neki a földrajz órát, mondván, hogy az ő tárgyaiből már mindenki le van zárva.

Mesé_lő 2012.06.22. 18:05:23

@VBasil: Addig biztos, hogy földrajz helyett matek óra volt. Lajos bácsi magyar szakjára is emlékszem.
Sajnos most nem tudok utána nézi, mert az összes példány eltűnt itthonról.
De, ha tényleg Lajos bácsi volt a földrajz tanár, akkor megkövetem Kengyelt.

Gabba 2012.06.22. 18:08:20

köszönöm minden kommentelőnek az aktivitást, nemrég jubiláltam száz megírt poszttal, de eddig még egy irományomra sem jött ennyi reakció.

Hátulról kezdve: VBasilnak van igaza, Lajos bácsi (Pethes Sándor alakításában, aki a '30-as évek filmjeinek legnépszerűbb epizódszínésze volt) tanította a földrajzot.

Gabba 2012.06.22. 18:14:00

@nyílméregbéka: ha már szóbahoztad a Kántort, itt jobbra megtalálod róla a hogyvoltot
a szerző nevét nem árulom el ;)

Gabba 2012.06.22. 18:21:32

Bánhidy Laci bácsiról lehet mindenfélét mondani, hogy vérbeli városlakó volt, meg hogy szerette a tütüt, stb., de Deneware kollégának igaza van: amit ebben a sorozatban alakít az öreg, az 100%-ig hiteles, és komolyabb országokban már 40 évvel ezelőtt tévés különdíjat kapott volna érte.

Gabba 2012.06.22. 18:27:05

@rennie:
@scsaba1:
Fekete István csodálatosan ír, gyerekkorban nem nagyon szerettem (csak a Tüskevárt, meg A koppányi aga testamentumát), de mostanra oda jutottam, hogy akármelyik könyvét kezdem olvasni, úgy belefeledkezem, hogy ahhoz képest a Harry Potter sehol sincs...

Gabba 2012.06.22. 18:37:44

@Tóthi: Zenthe tényleg nem igazi István bácsi alkat, elég, ha csak azt vesszük, hogy a könyv szerint olyan a hangja, mint a doni kozák kórus legmélyebb basszusának.

Nyilván azért (is) esett rá a választás, mert abban az időben az egyik legnépszerűbb színész volt, akinek pár évvel azelőtt volt már egy sikeres tévésorozata.

Martian (törölt) 2012.06.22. 18:44:21

@Tacskó Muki: erre szokták megjegyezni, hogy az a buzi, akinek erről ez jut az eszébe. :)

Gabba 2012.06.22. 18:47:38

@Százholdas Pagony: kösz az infót, ismerős volt a háttérben a tornyos épület, de nem ismertem volna fel.

Tóthi 2012.06.22. 18:57:09

@csorsza: Valószínűleg zavarosan fogalmaztam, de arra céloztam, hogy számomra a filmből sokkal jobban kilógott a propaganda. Fekete István megdicsérte, amit tényleg eredménynek tartott (pl., "kasztrendszer" megszűnése, meg hogy Pondoray néni ingyen mehetett fürdőre), de azért a régi értékeket (jólneveltség vs. jampec a kávéházban) se vetette el, és hálistennek tűzdelte tele agitprop részekkel a könyvet.

@Mesé_lő: +1 szavazat Lajos bácsi magyar-földrajz szakpárjára. A könyvben valahogy úgy szerepel, hogy a gyerekek imádták az óráit, akár Petőfi(?) lírájáról, akár a hangyák államalkotó tevékenységéről beszélt.

Mackósajt66 2012.06.22. 18:57:23

Imádom a Tüskevárat, a regényt is, a sorozatot is. A sorozatnak a bevezető része üt el kicsit a regénytől, nem jön (valószínűleg nem jöhetett) át rajta az a finom társadalomkritika, amit az akkori rendszer nem túl nagy barátjának is nevezhető Fekete István beleszőtt a művébe.

PL. az iskola nem az a csilivili modern szocreál iskola, mint amit a filmben mutatnak, Bütyök nem azért nem megy Tutajossal, mert úttörőtáborba megy, hanem mert az anyja szegény mosónő, akinek segíteni kell a ruhák kihordásában, stb.

De úgy látszik, egy 1967-es filmben nem lehetett azt bemutatni, hogy a cucializmusban is vannak magukat fillérekért betegre dolgozó nyomorgó munkások, olyat meg pláne nem, hogy egy gyereknek is dolgoznia kell, hogy meg tudjanak élni.

Érdekes, ezt én is mindíg megjegyzem, amikor nézem, hogy kinek jutott eszébe Zenthét beválogatni István bácsinak, pl. az akkori színészek közül György László vagy Bessenyei lett volna jó erre a szerepre.
Bánhidy Laci bácsi viszont az örök Matula, mikor a regényt olvasom, akkor is őt látom magam előtt.
Azt viszont nem tudom, hogy a Dajka Margit által játszott Piri mama miért lett nagymama, valószínűleg túl bonyolult lett volna elmagyarázni a családi "státuszát"-

Tóthi 2012.06.22. 19:02:05

@Tóthi: Akarom mondani NEM tűzdelte tele agitprop részekkel a könyvet.

Gabba 2012.06.22. 19:07:22

@Tóthi: na azért, már megijedtem, hogy te másik könyvet olvastál :D

Gabba 2012.06.22. 19:09:41

Ja, és a lényeg: aki tévében akarja újranézni, szerda esténként kapcsoljon a Dunára, ott megy dupla részekkel.

Silvestris 2012.06.22. 20:06:28

Gyerekkoromban imadtam nezni, es bevallom toredelmesen, hogy amikor a gyerekek mint kotelezo olvasmany ismerkedtek vele, megvettem az egeszet videon, es telente idonkent megnezem az egeszet elejetol vegeig. Ugy vagyok veluk mint a Rejto konyvekkel, hiaba tudom, hogy mi kovetkezik bennuk, azert elvezem.

picikisköcsög 2012.06.22. 20:22:47

No, én azt mondom, hogy inkább 100x több Fekete István, Gárdonyi Gézát, Mikszáth Kálmánt, Jókai Mórt, ... kit is még(?) a kötelezők közé, mint Wass Albert, ....
Az öregről (Matula) csak annyit (mivel a Bujtor filmek [fő]szereplője volt), legkedvesebb pillanatom "Az elvarázsolt dollár"-ból:
"- Hát az öreg Matuska hol van?
- Igazoltan távol. Meghalt.
- Az nem lehet. Mondják meg neki, minden meg van bocsátva."
Ezért szeretem a "régi" filmeket, és hányok - egy-két kivétellel - az újaktól, mert ebben még igazi színészek dolgoztak, nem pojácák.
Silvestris: ugyanezt csinálom, csak félévente. És rohadtul nem szégyellem!

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2012.06.22. 20:23:24

1. "még a meleg vizet se viszi el" különféle változatait magam is használom, rámragadt.
2. sajnos a téli berek nem készült filmre, pedig több minden van benne ifjúságnevelésileg is.
3. Amúgy a Tutajos srácot játszó gyerekszínész szuperül illett a szerephez, mint keszeg tinédzser. (www.origo.hu/teve/20090825-elet-a-tuskevar-utan-seregi-zoltan-tutajos-utoelete.html)

MrKrafelsky 2012.06.22. 20:28:41

A szereplők megjelenitésével-ahogy olvasom, szinte száz százalékig mindenki egyetért, én se tudnék mást irni./Bánhidi Laci bácsi hihetetlenül jó!/
De még egy valakiről, akiről még nem sok szó esett, irnék. A Kis Balaton szívszorongatóan szép totálképeit,a madarakat, a nádasban lakó élőlényeket bemutató felvételeket Homoki Nagy István filmjeiből emelték át. Úgy gondolom, ezek a felvételek legalább annyira emlékezetesek, mint a kitünő szinészek játékai.

g-dúrban zúgó kabóca 2012.06.22. 20:32:53

@Sunsetjoy: hehe, hát most már inkább István bácsis a megjelenése :)
nekem is nagyon tetszett a sorozatban, szerintem nagyon jól csinálta. abban a kiadásban, amelyikben először olvastam a Tüskevárt nagyon szép rajzok voltak, és az ott rajzolt Tutajosra a filmbéli a megszólalásig hasonlított.

remekelek64 2012.06.22. 20:33:23

Könnybe lábadt szemekkel tudom csak olvasni a könyvet és nézni a filmet. Fekete István zseni volt, a legnagyobb magyar írók egyike, a film pedig ott van a magyar leg-leg filmek között.

Gabba 2012.06.22. 20:42:23

A Siklósi bácsis vonalhoz: ilyen nevű szereplő nincs a könyvben, csak a filmben. Ezt a rövid szerepet ugyanaz a Molnár Tibor játssza, aki Siklósi bácsit A Tenkes kapitányában. És mivel mindkét filmet Fejér Tamás rendezte, aki a Tüskevár esetében ráadásul a forgatókönyvet is írta, ez szerintem egy általa írt belső poén.

Tóthi 2012.06.22. 20:48:44

@Gabba: Ahhoz egy kicsit sokszor olvastam. Évente egyszer biztos előveszem.(Márpedig ez 4X fölött nem kevés.) :-)

A lányom most megy iskolába, így a könyvet még nem tudta elolvasni, de a filmet nagyon szerette tavaly. (Ezen felbuzdulva nézettem meg vele a Tenkes kapitányát is, teljesen belelkesült. Hetekig kurucokról és labancokról kellett neki mesélni.)

g-dúrban zúgó kabóca 2012.06.22. 20:51:14

@Mackósajt66: azért nem értem amúgy az ilyen jellegű változtatásokat (Piri mama), mert szerintem akkor is kb. minden néző kívülről fújta a regényt, szóval nyugodtan maradhatott volna Piri mama Piri mama, mindenki vágta volna, hogy mi van. (Amúgy Dajka Margitot nagyon szeretem, de ebben a rövidke szerepében szerintem nem alakított nagyot, kicsit manírosra sikeredett, akkor már inkább hagyták volna ki a karaktert.)

Az mekkora már, hogy az egész család kikísérte Tutajost a vonathoz :) annyira jó.

Azt meg nem értem a filmben sem, de a könyvben sem értettem, hogy Kengyel ugye belengette a 3-ast Tutajosnak, aki kepesztett a 4-esért. Ehhez képest a guberáláskor kiderült, hogy jelest kapott. Akkoriban az volt a 4-es? vagy Kengyel ekkora mókamiki volt és így megtréfálta szegény Ladót, hogy valójában 5-ösre zárta le?

SarahConnor 2012.06.22. 20:59:43

Fekete István zseniális. Kár, hogy a Kanadában élő fia mostanában belepiszkált az életműbe, és ezzel kérdésessé teszi nem egy mű valódiságát. Be kellett volna érnie a jogdíjakkal. A másik nagy gond az erőlködés, hogy Fekete Istvánt a múlt rendszer bírálójának, és ellenségének állítsa be, holott nem volt az. Mindenki tudja aki akarja, hogy a katasztrofális házassága miatt építette magának ezt a rendkívül egyedi világot,amiben az állatoknak nagy és fontos szerep jut, a nőknek viszont majdnem semmi. Egyábként az én kedvencem a Kittenberger Kálmán élete című munka, ami egy barátság csodálatos története.

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2012.06.22. 21:01:52

@g-dúrban zúgó kabóca:

Velem megcsinálta gimiben a fizikatanárnôm. Tökhármasra álltam (csak 5-ösöm volt és ugyanannyi egyesem) iratott a kétesre állókkal egy dogát - velem is - ötös lett, s 5-öst kaptam év végén.

lutria 2012.06.22. 21:07:31

A Tüskevár remake-je végülis sohasem fog elkészülni?
Már 6-7 éve leforgatták...

Gabba 2012.06.22. 21:13:10

@Tóthi: és a TK hogyvoltból is olvastál már fel neki? :)

Thresher 2012.06.22. 21:53:55

Az udvari jelenet a suliban kritikán aluli, értem én hogy gyerekek játszottak, de honnan szedték elő őket, találomra a játszótérről?

scsaba1 2012.06.22. 22:29:53

@Fenimore:

Viszont ugyanezen az állatok folyamatosan moralizálnak rabságról és szabadságról, hazugságról és igazságról. Mindenki tudja, aki akarja, hogy Kele vagy a Hú, nem csak egy rabságban tartott gólyáról vagy bagolyról szól.

Pl.
Amint Patákot bevezették az istállóba, Vahur szélsebesen rohant Miskához.
– Baj van a lábadban?
Miska kétértelműen pislogott.
– Ezt hiába magyarázom neked, Vahur. Ezt ti nem értitek. Még az öreg Toró se értené.
– Nem is értem – ásított a gólya –, vagy van, vagy nincs.
– Ha akarom, van, ha akarom, nincs.
A kutya és a gólya bambán néztek egymásra.
– Mondom, hogy nem értitek. Ha az ember lát, akkor van, ha nem lát, akkor nincs. Majd
lassan rájöttök.
Másnap Paták ment a piacra, harmadnap megint, negyednap megint… Szép, napos télidő
volt, és a barátok rendszerint kint sütkéreztek a pajta előtt.
– Most mindig Paták megy – nézett a kutya Miskára.
– Persze – intett a szamár –, amíg beteg a lábam…
– Nem beteg! – intett Kele szigorúan. – Tudjuk, hogy nem beteg.
– Berti nagyon okos – pislogott Miska jókedvűen –, Berti úgy tudja… Paták is nagyon
okos és előkelő… ő is tudja…
– Miska – rettent meg a kutya –, te mást mutatsz, mint ami van?…
– Vahur, az van, amit én mutatok. Bertinek az van. Veletek akarok lenni… tulajdonképpen
értetek csinálom…
– Lehet – bólintott a gólya –, de ilyesmi a szabad népnél nem fordul elő.
– Itt senki se szabad, Kele, hát előfordul. Nemsokára majd jó lesz a lábam…
– De hiszen nem beteg! – indulatoskodott a kutya, akinek becsületes fejében nem volt hely
Miska álnokságára.

Wilfridur 2012.06.22. 22:44:57

Érdekes a matekórás jelenetkép: ahogy a szorzásnál felírták a rész-összegeket, tizeniksz évvel később mi már más sorrendben tanultuk (de azért mutatták nekünk ezt a régebbi fajtát is). Tehát 1967-ben még ezt használták.

Kullancs1983 2012.06.22. 22:52:02

@picikisköcsög: Olvastál már Wass Albertet? Csak mert szerintem épp Fekete Istvánra hasonlít.

SarahConnor 2012.06.22. 23:29:18

@scsaba1: Igazán méltányolom ezt a valóban jellemző részletet az egyik nagy kedvencemből, de szerintem a kiemelt részletben Miska a szimulálás mikéntjét ecseteli a többi, nála naívabb, és őszintébb állatnak, ráadásul erre kegyetlenül rá is fázik a későbbiekben.
Kele pedig csak gondolja, hogy rabságban van, valójában a sebesülése, és a tél miatt vágják le a szárnytollait.
Ezzel együtt nem akarom a véleményem senkire ráerőltetni,de abban bizonyos vagyok, hogy Fekete István írói munkásságának nem volt a vezérfonala az antikommunizmus,és az antiliberalizmus, mint azt fia állítja a "Fekete István az édesapám volt" című fércművében. Ez leginkább azért fércmű, mert feladatának tekinti Fekete István írói nagyságának bizonyítását-mint borzadva láttam- számadatokkal!
Egyébként Fekete István saját hangját elég későn találta meg, és azok a művei amiért ma szeretjük, mind a Kádár rendszerben születtek. Egyik leggyengébb művének a Zsellérek-et tartom, mely a szolgalelkűség himnusza. Persze ez a szerző eredeti foglalkozásából is fakad.
Elnézést kérek, ha egy kicsit hosszú voltam, de Fekete István nagyon nagy szívügyem.

Szamiz67 2012.06.22. 23:56:49

15 éve a Kis-Balaton környékén kocsikáztam a barátnőmmel, amikor a Tüskevárra tekintettel egy napraforgó tábla mellett lementünk a partra. Kiszálltunk, előttem már futott a film, de aztán 10-15 másodpercünk volt beugrani a kocsiba, böglyök leptek el bennünket elképesztő mennyiségben, felhőként követték az autót több száz méteren keresztül, délben, nyáron... Szerintem is a ráckevei Duna ág lehet az igazi forgatási helyszín, a Kis-Balatonnál kizárt dolog, hogy nyáron vakáció idején forgatni lehetett.
Amúgy a filmben megjelenített tanár-diák viszony, a magázódás, erősen egy letűnőben lévő polgári világot idézett bennem. A 70-es évek ifjúsági filmjeiben (pl. Utánam srácok) már nyoma sincs ennek a feszességnek, ott már megjelenik egyfajta szocialista nihilizmus, minek tanuljak hangulat.

scsaba1 2012.06.23. 13:12:22

@Fenimore:

Akkor mit szólsz a Gyeplő nélkülhöz? Leginkább ez táplálkozik Fekete István eredeti foglalkozásából.

Másrészt egy rahedli regényt/novellát máshogy értelemez az ember 11 és máshogy 31 évesen (Pl. Móricz: Légy jó...). Óva intenélek attól, hogy a Kelét egy 11 éves gyerek szintjén próbáld meg értelmezni, mert tévútra visz. Jóval, de jóval több van ezekben a regényekben.

Másrészt visszatérő motívum, majd' minden állatregényében (novelláiról már nem is beszélve) a rabságban tartott állat(ok), akik jókat moralizálnak a rabság és szabadság viszonyáról. Ez talán véletlen lenne?

Harmadrészt Fekete István mélyen hívő katolikus volt (többek közt a klinikai eset feleségétől is ezért nem vált el, holott többen tanácsolták neki, mert a fogadalmát ő meg nem szegi, hogy egészségben-betegségben stb..stb.), már csak világnézeti alapon is szembe helyezkedett az értéknihilista kommunizmussal , noha bizonyos vívmányait elismerte.

"Egyébként Fekete István saját hangját elég későn találta meg, és azok a művei amiért ma szeretjük, mind a Kádár rendszerben születtek."

Ez meg végkép nem bizonyít semmit azon kívül, hogy elég idősen találta meg a saját hangját... :)

Bocs, de Fekete István nekem is a szívügyem, gyakorlatilag az összes könyve megvan (Még olyan ritkaságok is, mint az általa be nem fejezett Magasles is), meg minden érdekel, ami vele kapcsolatos.

g-dúrban zúgó kabóca 2012.06.23. 15:25:48

@Fenimore: "de abban bizonyos vagyok, hogy Fekete István írói munkásságának nem volt a vezérfonala az antikommunizmus,és az antiliberalizmus"

teljesen egyetértek veled!

dr. Dottyka, a Vörös Cipellős, Katgimis Angyal 2012.06.23. 17:59:39

Nagyon-nagyon köszi a hogyvoltot, nézem is megint két hete a sorozatot. Nekem is a kedvenc olvasmányaim voltak a Pál utcai fiúkon kívül és az Egri csillagokon kívül. Meghatározó élmények. Nagyon remélem, h ezeket a kötelezők közül nem akarják kivenni!

A film kvázi mai újraforgatása azért botorság, mert ezek az idők enyhén szólva is régen voltak, ezt ma már nem lehet annyira hitelesen előadni a mostani fiataloknak. Amúgy meg a régi is úgy jó, ahogy van, nem kell mindent felújítgatni.

bknn 2012.06.23. 19:42:23

Szerintem Gát György készítse el a remaket, 3D-s számítógépes animációs formában.

Gabba 2012.06.23. 19:57:41

@g-dúrban zúgó kabóca: az elején kérdezted, hogy miért kellett ezt a filmet hogyvoltozni. A választ megadja az eddigi 80+ komment - itt a blogon magyar íróról/könyvről ennyi hozzászólás még nem született egyetlen poszt kapcsán sem.

Gabba 2012.06.23. 20:03:47

@dr. Dorothy, a Vörös Cipellős- Lady N: szívesen :)
őszintén szólva nagy öröm írni róla

scsaba1 2012.06.23. 20:29:59

@g-dúrban zúgó kabóca:

Az valóban igaz, nem volt vezérfonala az antikommunizmus, mert Fekete István klasszikus értelemben véve nem politizált, nem tanmeséket írt, de érzékeny, sőt túlérzékeny íróember lévén a véleményét a maga finom eszközeivel beleszőtte a regényeibe.

Pl. a Téli berek egyik "csúcspontja":

Felnyitotta a doboz tetejét, csavargatott egy kicsit… kattogott egy kicsit, aztán megzendült
valami, először csak mint a mély sóhajtás, aztán tisztán, puhán, telten meglódult a kis
szobában a távoli harangszó.
A tűzhelyen az előbb még pattogott a tűz, a kutyák az ajtó előtt motoztak, és bent lépések
koppantak a padlón… de most csend lett, csak a harang simogató szárnyalása lengett a
levegőben, s a három embernek kimondhatatlan, leírhatatlan békesség szállt a szívére.
És ebben a döbbent csendben most már nem lehetett tudni, hogy honnan jön a harangszó,
mert ott volt mindenütt, mint a szél orgonája az erdők felett, ott volt a kunyhóban és a havas
berekben, hómezőkön, kívül és belül, nem kérdezett semmit, nem mondott semmit, csak volt
– talán kezdettől fogva, mint a jóság simogató örök vágya, hogy elmúljon, ami rossz, épüljön,
ami rom, gyógyuljon, ami seb, puhuljon, ami harag, olvadjon, ami fegyver, s ne szálljon soha
harangszó a bosszú és fájdalom üszkei felett… ne szálljon sehol a világon.
És nem lehetett megmozdulni ebben a csendben, ami elment, és visszajött mint a szeretet
emléke, mint a simogatás, ami régen elmúlt, s nem múlik el soha, mint egy táj, amelyben csak
távoli mezők vannak, és méhdongás, mint egy ünnep, amelynek nincs kezdete, és nincs vége,
mint a csillagos éjszaka, amelyben ott van már a hajnal, mint a fészek, amelyből holnap
biztosan kirepülnek a fiókák; mint az ölelés, virágok, emberek és világok ölelkezése, amiben
nincs más, csak Szeretet…
Állt a három ember, és elnéztek valahova messze, mert halkult a harang, távolodott, aztán
elhallgatott, és ott maradt a levegőben.

'57-től írta egyébként.

Tóthi 2012.06.23. 21:01:47

@scsaba1: Előre szólok, nem olvastam Fekete Istvánról életrajzi könyvet (kivéve a Ballagó időt, és a saját emlékeiből szőtt novellákat), így a véleményem erősen szubjektív.

Az írásaiból egy mélységesen humanista ember képe bontakozik ki, aki nem ideológiák dogmái szerint osztályozza a világot, hanem az emberségén szűri át, meglátva mindenben a jót és a rosszat egyaránt. Kritikusan szemléli a világot, de ez a kritika nem egy politikai rendszer szolgai dicsőítése, hanem sokkal inkább a maradandó értékek keresése az adott körülmények között.

Tóthi 2012.06.23. 21:54:51

@Gabba: Azt még nem, hagyom, hogy ő fedezze fel. :-)

g-dúrban zúgó kabóca 2012.06.24. 00:59:29

@Gabba: ami nem változtat a tényen, hogy mindenki kívülről fújja a történetet, tehát nem éppen itt volna a helye (az a gyanúm, azok száma, akik azért keresték fel ezt a posztot, hogy megtudják, miről maradtak le, a nullához konvergál).
Amúgy tökmindegy, hol, örülök, hogy szóba került.

g-dúrban zúgó kabóca 2012.06.24. 01:27:35

@scsaba1: egyébként mit jelent, hogy klinikai eset volt a felesége? Fekete életrajzát én sem olvastam soha, és eddig ezt nem is hallottam, csak itt most, tőletek.

egyébként nem tudom, másoknál hogy volt, de nekem sem általános, sem középiskolában egy hangot nem tanítottak Fekete Istvánról ('90-es évek eleje). ez hogy a fenébe lehet?? és miért? vagy csak nálunk volt így?? (hálisten', hogy a szülők pótolták a hiányosságot.)

Gabba 2012.06.24. 08:21:25

@g-dúrban zúgó kabóca:
"mindenki kívülről fújja a történetet, tehát nem éppen itt volna a helye"

Éppen ezért, mert pont azt tartottam kihívásnak, amit A Tenkes Kapitánya és a Kántor hogyvoltozásakor is: hogyan lehet a mindenki által ismert történeteket a blog jelmondatát figyelembe véve (sorozatepizódok zanzásítva, viccesen, akár gúnyosan) elmesélni.

Acron 2012.06.24. 09:43:48

Szia Gabba!
Nagyon örülök, hogy pont a Tüskevárt hogyvoltozod :) Imádom a regényt, meg a folytatását is, kívülről fújom én is. Ettől függetlenül nagyon jó olvasni a HV-t. Egyébként én megnézném az újat is, de még nem nagyon láttam sehol (neten sem, de lehet, hogy túl béna vagyok hozzá).

Mackósajt66 2012.06.24. 18:20:19

@Acron: Én azt hallottam, hogy évekig nem sikerült befejezni a filmet, mert hiányzott még néhány millió, ha igaz,most már kész, és idén szeptemberben mutatják be a mozik.

Egy négy perces előzetesét láttam, az operatőri munka nagyon szuper (bár a Homoky-Nagy István féle felvételek is klasszikusak), de a szereposztás...., maradjunk annyiban, hogy elég megosztó lesz.

Tutajos - ha jól láttam az a srác, aki a Sorstalanságban játszotta a főszerepet, ő nekem bejött
Bütyök - egy nagy lakli vörös böngyörhajú gyerek, na ő már kevésbé, nekem a regény alapján teljesen más elképzeléseim vannak Bütyökről (a sorozatbeli Bütyök sem az igazi, pláne Petrik József hangjával, de ennél jobb)

Matula - Kovács Lajos, szerintem teljesen téves választás, és nem Bánhidy emléke miatt. Kovács kb. a fia lehetne a regénybeli Matulának, és a testalkata sem az a kifejezetten szikár - hogy finoman fogalmazzak...:)

István bácsi - Eperjes Károly - megint sikerült mellélőni, úgy látszik ezt a karaktert valahogy sosem sikerül eltalálni. Abból a pár jelenetből amit láttam, nekem inkább egy István bácsi paródiának tűnt.

Kengyel - Rékasi Kari - bocsi, de ezen röhögtem, nem tudom miért , de nekem az jutott eszembe, hogy jéé, a Bartha Zsolt a Barátok Közt-ből:))

Molnár Piroska jó Piri mamának, Nancsi nénit nem láttam, ki játszotta, de nagyon be volt öltöztetve parasztnéninek:))

Hát, majd meglátjuk.....

Gabba 2012.06.24. 21:32:11

@Acron: ave a régi törzsolvasónak! :)

heti egy poszt várható, de ha vége lesz az eb-nek, akkor lehet, hogy kettő.
Még vártam volna egy kicsit vele, de a Duna elkezdte adni, így aztán bele kellett csapnom a lecsóba .
(Nancsi néni főzte amúgy:)

Százholdas Pagony 2012.06.25. 00:15:55

@scsaba1: Így van! Bánhidi Laci bácsi volt a MATULA!

Prof. William · http://profwilliam.wordpress.com/ 2012.06.26. 15:06:34

@Mackósajt66: Matulával teljesen egyetértek. Egy ilyen télen-nyáron "terepen" lévő viziembert sokkal inkább ilyen szálkás, vékony "régi Matula" - nak képzelek el...

Gabba 2012.06.28. 22:07:06

péntek reggel 9-kor új poszt, cél az itteni kommentszám megdöntése :)

Intizar 2012.06.29. 23:09:50

@Tóthi: Bocs, de kiderül egyáltalán a könyvből, hogy a cselekmény háború előtti vagy utáni? Rég olvastam,nem emlékszem világosan. Tudom, hogy a mű maga 57-es, de ez még semmire nem garancia.
Ja, és lecsúszott dzsentricsaládok ugyancsak voltak a "fölszab" előtt is, nem okvetlen volt szükséges hozzá az államosítás. Ráadásul, ha jól emlékszem, Béla gyereknek csak anyja van.

B. Bíró 2012.06.30. 07:22:33

@Intizar: igen, teljesen egyértelmű, hogy "ma" játszódik a regény. István bácsi állami gazdaságot vezet, esik szó arról, hogy "ma már" nincsenek szegények. Egyébként pedig enélkül is teljesen egyértelmű.

MagasMacska 2012.07.02. 15:59:14

@Gabba: Lajos bácsi magyart és természetrajzot tanított "akinek elcsuklik a hangja, ha Arany Toldijáról vagy a hangyák csodálatos államalkotó tevékenységéről beszél."
süti beállítások módosítása