Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.
Hogy volt?

Trónok harca 8x05 - The Bells (18+)

2019. május 14. 16:00 - sixx

27752147_412546bf1cb8db0ded828bb200314e55_o_1.jpg

Na, ez most rendhagyó lesz. Az Indexen ma megjelent epizódkritikámat toszom be klasszikus hogyvolt helyett, de kicsit felturbózva, hogy legyen valami extra kontent is. Ha a fogadtatás pozitív, lehet róla szó, hogy bizonyos sorozatoknál a hogyvoltokat kritikával ötvöző hibridposztokká alakítsuk, erről majd tessen nyilatkozni a poszt végén található szavazásban.

Ha valakit nem érdekel az okoskodás meg a részletek, csak a lényeg, annak röviden (haha) A harangok című epizód cselekménye:

  • Lord Varys az előző részben pedzegetett felségárulás rögös útjára lép és ugyan Tyrion ebben nem partnere, de ettől ő még igyekszik megmérgezni Daeneryst. Nem jön össze a dolog, a királynő tudomást szerez az árulásról Tyriontól, és sárkány általi halálra ítléli Varyst. Varys Havasnak is elmondja, mi a baja a királynővel, például az, hogy nem alkalmas a melóra. Havas, a világ második legjobban fizetett statisztája (500 000 USD/epizód) az erre az évadra számára rendszeresített két mondat (Ő a királynőm. / Nem akarok király lenni.) egyikével reagál, de ha agyonvernek, se tudom, melyikkel.
  • Havas szakít a nénikéjével, akit királynőjeként továbbra is szeret, de a vérfertőzésből nem kér. Ez azért meglehetősen hebrencs húzás, mert Dany eleve nem az a nő, aki a visszautasítást jól tűri, most meg idegállapotban van, mert a meglehetősen hányaveti módon kiszedett szemöldökű tolmácsnőjét lefejezték, és a töketlenek serege azt várja tőle, hogy nagyon odabasszon Cerseinek. Ilyenkor egy jó dugás/orál lehet a választóvonal a tömeghalál és a "csak nyugi, reptetem a gyíkot" között
  • Királyvár alatt elkapják a Vörös Toronyba igyekvő Jaime-t. Tyrion kiszabadítja, és könyörög neki, hogy rejtekutakon át mentse ki Cerseit a városból, menjenek Pentosba és kezdjenek új életet. A két testvér közötti dialógus és a búcsújuk az epizód fénypontja.

27752151_83d2f1307c187312a386abf2351ea502_o.jpg

  • A környék lakossága még mindig a Vörös Torony tövében akar menedékre lelni, a konfúziót kihasználva Jaime, a Véreb és Arya is bejut Királyvárba. Nem együtt, de együvé mennek: Jaime a csajához, Arya az apja gyilkosához, a Véreb meg a tesójához, aki Jaime csaját, egyben Arya apja gyilkosát védelmezi.
  • Daenerys a 36. perc körül felül Drogon hátára és le sem száll róla a 80.-ig, jó ha innentől 3 snittben látszik a feje. Először a nappal a hátában támadva felégeti Euron flottáját (nahát, ez a múltkor hogy nem jutott eszébe?) megsemmisíti a várfalakra telepített összes Skorpiót (jé, ilyet is lehet?), és mivel a sárkánytűz a követ is viszi, elkezdi leamortizálni a falakat.
  • A Makulátlanok, az északiak és a dothraki lovasbarbárok (azok nem meghaltak mind?) rárontanak Királyvárra, de mielőtt összecsapnának a Lannisterekkel, azok leteszik a fegyvert, megszólalnak a harangok, a város megadta magát. Daenerys a megadás ellenére felégeti a várost, benne mindenkivel, aki él és mozog. A gyalogosai vérengzést rendeznek amitől Havas és Tyrion teljesen kiborulnak, Havas egy nemi erőszakot is megakadályoz, miközben Tyrion a fején "ezt azért nem gondoltam volna" kifejezéssel mászkál, és haja szála sem görbül.
  • Cersei az utolsó utáni pillanatig a Vörös Toronyban marad, akkor indul el lefelé A Hegy és Qyburn kíséretében, amikor Drogon kvázi eltüzeli alóla a gránitot. A lépcsőn lefelé menet összefutnak a Vérebbel, Cersei továbbmegy.

27752143_aa813ce48dfcf92006d7a1d9fd956ceb_o.jpg

  • A Hegy megöli a neki emberkedő Qyburnt, és jön a Cleganebowl. A két testvér véres küzdelme, amiben van döfködés és szemkiszúrás is, döntetlennel végződik, azaz a Véreb a mélybe rántja bátyját, és mindketten szörnyethalnak Drogon tüzében (a Hegy ugye másodszor).
  • Jaime a toronyba belógás közben összefut Euronnal, aki kétszer megbicskázza, de cserébe hasba szúrja a kardjával. A torony alsó szintjén talál rá a síró Cerseire, a menekülőút addigra megsemmisül, hullanak a téglák, és a szerelmes testvérpár együtt veszti életét a rájuk omló Vörös Torony alatt. MONDOM MÉGECCER, CERSEI ÉS JAMIE LANNISTER, A SOROZAT LEGÉRDEKESEBB TESTVÉRPÁRJA, TÉGLA ÁLTALI HALÁLT HAL.
  • Arya, aki Cerseit megölni jött Királyvárba, a csata 99% százalékában menekül a sárkánytűz, a tömeg, a katonák és az összeomló épületek téglái elől. A csata végén lel egy fehér lovat, majd nagyon morcosan mered Daenerys irányába.

A Trónok harca eddigi évadaiban a klasszikus drámák szerkezeti felépítését követve általában az adott évad utolsó előtti epizódja volt a tetőpont. Ned Stark lefejezése, Királyvár első ostroma, a Vörös Nász, Castle Black és a Fal első ostroma, Dany első tűzokádással összekötött sétarepülése, a Fattyak csatája. (A hetedik évadot azért hagytam ki ebből a sorból, mert abban nem volt se köszönet, se tetőpont.) Ha az írók A harang című epizódot gondolták az évad, sőt az egész sorozat tetőpontjának akkor könyörgöm, ne engedjék őket a Star Wars-univerzum közelébe. Ez a rész ugyanis 80 perc alatt több karaktert tiport el, mint ahány az Éjkirály keze által hullott el.

Hogy ennek hol volt a kezdete, hogy mikor csúszott ki Benioffék alól a talaj, az nem ennek a cikknek a témája.

Fogjuk, fogják még eleget elemezgetni, és mutogatni a Trónok harcát, mint a modern sorozatkészítés állatorvosi lovát. Mi most foglalkozzunk csak ezzel az egy résszel, mert annyival, hogy "szar volt", nem lenne igazságos elintézni. Miguel Sapochnik rendező, a színészek, a stáb, az összes szakember és statiszta kalaplengetést érdemel, mert a zöld hátteres elcseszésektől (Dany a sárkányon, Cleganbowl, Euron a hajón) eltekintve vizuálisan kifogástalan rész kaptunk, az én ízlésemnek kicsivel több vérrel, mint indokolt lett volna, és néhol rémisztően Michael Bay-es beállításokkal, de még ezt is el tudom fogadni, ahogy azokat a hatásvadász képsorokat is, melyeknek magához a cselekményhez nem sok közük volt, de a háború borzalmáról szóló üzenethez igenis kellettek. Gondolok itt a tomboló erőszak elől oszlop mögé bújó, rettegő kislány arcára, majd a végén a szénné égett, Arya lábai előtt heverő tetemére, vagy éppen a pusztítás utáni képsorokra a csenddel és a levegőben szálló pernyével, ami bennem hirosimai képsorokat idézett fel.

A képi világ, a remek hang, csodás zene és az erős színészi játék mellett más öröme viszont nem volt az embernek. Összecsapott volt az epizód, elsietett csúcspontokkal mintha Beniofféknak lett volna egy listájuk, amiről az évad végéig 288 elemet kellene kipipálni, és mielőtt ennek a résznek nekiestek volna, még volt vissza 67 - megoldottak hát belőle negyvenet. És ez azért rém bosszantó, mert eddig (értsd: első hat, de inkább csak öt évad) minden olyan cselekménynek, amit az ember nem látott jönni, vagy ami teljesen váratlanul szakadt az arcába, rendesen meg volt ágyazva, csak tudta a fene, hogy pont annak ágyaztak meg évadokkal korábban. Ilyen volt a Vörös nász, de Ned lefejezése és Ollie árulása is. Mostanra ezt hajították sutba az írók, és itt van nekünk Véres Dany, Gyermekek Megégetője, Aki Zabos, Mert Egyedül Kell Aludnia. Mi a tököm ez? Felépítenek egy hőst, egy barbárok között túlélő gyereklányt, akinek jól meghatározható és körülírható elvei vannak, majd öt perc alatt őrültet faragnak belőle?

Nem magával az eseménysorozattal van baj, még a város felégetését is meg lehetne magyarázni, ha lett volna előzmény hozzá. Missandei halála? (Ami nem mellesleg mire is volt jó?) Hogy Havas otthagyta az ágyát? Hogy Vary elárulta? Ilyenek eddig is történtek vele, és nem billent meg, sőt, szépen megértettük, hogy miért nem. Ehhez idő kell, ami itt ugye nincs, hat rész, siessünk, emberek. A röhej az, hogy az HBO az előző évad előtt 2x10 részt kért az alkotóktól, és erre adott is volna pénzt, de Benioffék 13 részt vállaltak csak. Mert rájöttek, hogy soha a büdös életbe' nem fognak olyat írni, ami megüti a regények színvonalát. Ezt az utolsó évadot is két éven át rakták össze, ugye.

27752137_9dfeb269827a24ac1d45b979d11c6a5b_o.jpg

Két év alatt az írópárosnak sikerült kitalálni,

  • hogyan legyen a birodalom legélesebb eszű nemeséből, Tyrionból egy hiszéken, motivációit vesztő, ostoba báb,
  • hogyan mondjon saját magának ellen Jaime ötször öt rész alatt (Dany apját azért ölte meg, mert éppen Királyvárat akarta felgyújtani - most Tyrionnak azt mondja, leszarta az embereket, stb),
  • hogyan üsse agyon egy tégla azt a Cerseit (és Jaime-t), aki a sorozat egyik legjobban összerakott, legizgalmasabb karaktere volt, de a nyolcadik évadban kevesebb szerep jutott neki, mint Tormundnak, és akinek a halála a nézők szembeköpése volt
  • hogyan hagyják figyelmen kívül azokat a próféciákat, melyekre a társadalom és a sztori alapjait a könyveket jegyző George RR Martin felhúzta,
  • hogyan tegyék teszetosza mellékszereplővé Havas Jont, akit úgy emelnek piedesztálra, hogy effektíve egy gyászbeszéden kívül semmi olyat nem csinált a Fattyak csatája óta, amivel bizonyíthatna bármit is,
  • hogyan adja fel Arya az életét meghatározó bosszút a Véreb remek, de azért annyira nem űberfasza monológja nyomán, és meneküljön inkább el a Cereseivel való konfrontáció elől.

A nézői reakciók viszont brutálisan őszinték ls gyorsak manapság. Ezen az oldalon a Twitteren megjelenő posztok, megosztások, említések alapján azt nézi meg egy algoritmus, melyik karakter megítélése milyen éppen, pozitív vagy negatív. A végeredmény siralmas, ahogy a Rotten Tomatoes nevű kritikákat és nézői véleményket aggregáló oldal Trónok harca-szekciója is:

Screenshot (1).png

Az írók lépten-nyomon felrúgják a saját maguk felállította szabályokat és nem törődnek az előző évadok karakterfejlődésével sem. Drogon tüze az adott szituációtól függően pusztít, hol követ is, hol meg egy nyamvadt  szekeret sem. Hol a tél, ami a hetedik évadban megérkezett délre is? Miért mondta Bran, hogy Jamie-nek fontos dolga van Királyvárban? Hogy meghaljon? Egy kézzel pakoljon téglát? Milyen dolga ? Honnan kerültek elő a dothrakiak? Miért nem emlékszünk a negyedik évados Danyre, aki annyira kiborul egy gyerek elégetése miatt, hogy a sárkányait láncra veri?

És a bennem lakozó fan tapsolt a Cleganebowlnak, de ez tipikusan az a rajongói igényeket kiszolgáló öt perc volt, ami brutalitása és izgalmai ellenére is csak parasztvakításnak volt jó, ráadásul kísértetiesen emlékeztetett a Hegylakó ikonikus párbajára. Simán ki lehetett volna hagyni, bár legalább így volt egy olyan jelenet, amire legalább nem keserű szájízzel emlékszünk, és a Véreb karakterét sem pocsékolták meg a végére.

De ne csak szapuljunk, mutassunk valamiféle megoldást is. A lelkes reddit-olvasók máris megvágták Királyvár felégetését egy olyan verzióba, amiben a csalódott/dühös/félőrült Dany azzal a szimbólummal (Vörös torony) és ellenféllel (Cersei) végez csak, ami és aki leginkább a begyében voltak. A Lannister-katonák ezt látva leteszik a fegyvert, civil áldozatok száma minimális:

Egy tegnapi hír szerint van aki úgy véli, Martin már rég megírta a két hátralevő regényt, csak megegyezett az HBO-val, hogy a sorozat végéig nem adják ki őket. Ez persze nettó marhaság is lehet, Martin tempóját ismerve örülnék, ha 400 oldal valóban meglenne a hatodik kötetből. Az én elméletem más.

Szerintem Martin Beniofféknak azokat az ötleteit mondta el, amelyekben nem volt biztos, vagy amikről tudta, hogy a rajongói oldalak imádják (jégsárkány, Cleganebowl), és a sorozatnak köszönhetően rendelkezésére bocsátott fókuszcsoporton kiválóan le is tesztelhette őket. Remélem, olvassa a kritikákat.

Random gondolatfoszlányok a végére:

  • Martin többször nyilatkozta, hogy legjobban a karakterei rossz döntései és azoknak a következményei izgatják, teszem azt, Robb Starké, aki nem igazán gondolta végig, hogy ha beint Walder Freynek a lánya kezét illetően, abból később lesz egy Vörös nász. Ez az utóbbi két évadban csak nagyon marginálisan van jelen, és akkor is összecsapva. Varysnak elég volt nettó 34 perc Dany hű támogatójából a Team Havas zászlóvivőjévé válni, megszervezni a királynő megétetését, megírni az összes levelét, majd méltósággal elégni. Belső vívódás? Nulla. A folyamat ábrázolása? Nulla.
  • A karakterek mostoha sorsa a színészeket is idegesítette, joggal, teszem hozzá. Pont a Varyst alakító Conleth Hill borult ki azon, hogy Varyst biodíszletként hurcolták két kontinensen keresztül és butították le egy szarkavaróvá, míg az első öt évad szinte minden fontos eseményéhez volt valami köze így vagy úgy.
  • Az is tisztán látszik, hogy egy olyan összetett történetet, ami túlmutat egy Loston, (amit ugye a tévés összetettség egyik példájaként szokás emlegetni) olyan embernek kell írnia, aki ismeri a karaktereit, és akiben van annyi tehetség, hogy mozgatni is tudja őket. Benioffék inkább a kispadra ültettek szereplőket, mert nekik nem a karakter, hanem a cselekmény volt a fontos, míg Martinnál a karakterek tettei határozták meg a cselekményt. Cersei a nyolcadik évadot egy ablakban állva töltötte, Havas Jon téblábolva, Tyrion ostobaságokat csinálva, Varys meg utazgatva és egy kriptában kuporogva.
  • Az íróknak igencsak a hatodik évad végén kellett hozniuk egy döntést arról, hogy mi is a fontosabb: a téllel a Falnak eső Éjkirály és a próféciák, vagy a sakkjátszma, aminek a végén valaki ráül a rém kényelmetlennek tűnő Vastrónra. És ők úgy döntöttek, hogy a remek parasztvakításokat prezentáló zombisereg legyen a mellékszál, a mitológia kapja be, Bran dettó, az Éjkirály meg főleg, és koncentráljunk a „kié lesz a trón?” kérdésre.
  • Miközben ennek az egész regényfolyamnak az a lényege, legalábbis én ezt szűrtem le belőle, hogy amit látunk, az egy pillanat egy grandiózus, több tízezer éves történetből. Az a kerék, aminek a megállításán Dany dolgozik, az nem áll meg, hanem forog tovább, és a történelem szempontjából az, hogy ki ül a trónra, egyáltalán nem fontos.

Az utolsó rész előtt így álluk a halállistával (via CNN, aki fekete-fehér, annak annyi):

Screenshot from 2019-05-13 20-28-53.png

 

Címkék: 18+ trónok harca
292 komment

Facebook kommentek

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lilcsi manó 2019.05.20. 08:08:06

@nota19: kicsit elfelejtenem a mai pocsek reszt

nota19 2019.05.20. 08:16:33

@lilcsi manó: megértelek, bár ezt már semmi nem tudja elfeledtetni. Mindössze három apró momentum tetszett a részben, és talán egy negyedik is. Talán. Ha majd lehet róla beszélni elmondom.
Végig az kattogott a fejemben, hogy wtf? Wtf? Wtf???????

lilcsi manó 2019.05.20. 08:47:17

@nota19: most hogy felebredtem es jobban vegig gondoltam a filmet en is talaltam benne 1 db pozitiv dolgot, a legeslegvegen, ez a hajnali keles miatt elsore nem esett le, most ezzel vigasztalom magam :-)

nota19 2019.05.20. 09:26:02

@lilcsi manó: másodjára néztem meg. Továbbra is hülyeség a nagy része,de vannak benne jó pillanatok. Kár, hogy nem illeszkednek bele a történetbe.
Még emésztenem kell az egészet. : )

Gunsmoke 2019.05.20. 09:41:00

Tegnap néztem végig. Hatalmas csalódás volt. Igazából nem a történet ívével van a bajom, a karakterek "újfajta" motivációit is meg lehet magyarázni, ha nagyon akarjuk, de a sorozatnak épp az volt eddig a lényege és esszenciája, ahogy Sixx is írja, hogy a karakterek döntései alakították a cselekményt, de azok (a karakternek megfelelően) mindig logikusak és következetesek voltak. Nem akarom újra sorolni, hogy miért, de szinte az összes fő karaktert kiherélték és lenullázták ebben a részben, ami kurvára felbosszant. Igazából soha sem érdekelt, hogy ki ül a trónra, ki hal meg és ki marad életben, a történet nem ettől volt jó, hanem a karakterektől, akik cselekedtek, döntéseket hoztak, de mindig a karakter jellemein belül maradva, amire más karakterek cselekedetei és döntései ugyanúgy hatással voltak. Ezzel a résszel viszont átmentek valami teljesen másba, fanservice-be, parasztvakításba, erőltetetten sokkolni próbálóba, a nézőt hülyének nézőbe. Ezek után kurvára örülök, hogy már csak egy rész maradt belőle. A könyvet nem olvastam, de nagyon remélem, hogy Martin hamarosan befejezi, akkor nekiállok, hogy végig olvassam, mert a TV-s befejezés nem méltó hozzá.

Cymantrene 2019.05.20. 10:51:21

@Barca De Real: Szerintem az igazán jó könyveket az író magának írja.

A kanonikus nagy íróktól is számolatlanul lehetne hozni a példákat, hogy a programozott írás lehet jó, de zseniális nem valószínű. Jókai is írt olyat, amivel egyszerre akarta kitölteni az újságoldalakat és teszem azt megfelelni a Verne-t szeretőknek (pl. Egészen az északi sarkig). Olyan is, egyszer jó. Balzac nagy része szemét, Stendhaltól is a Vörös és fehér, amit az olvasók kérésére írt, a Vörös és fekete nyomába se ér.

Ráadásul ez egy krónika! A dolgok megtörténnek, és a krónikás lejegyzi, amiről tud és amit kedve-ereje enged. Nem kell kerek egész legyen történetívvel stb.

Az utolsó rész még nem láttam: este kiderül, utána is tudok-e ilyen türelmes lenni :-)

csillagporszem 2019.05.20. 10:59:39

Ez az utolsó évad hatalmas csalódás. Annyi jó van az egészben, hogy sikerült elérniük azt, hogy egyáltalán nem bánom, hogy vége a sorozatnak, még örülök is neki.
Az első 3 rész tetszett, azt hittem a gagyi 7. évad után kapunk valami jó kis befejezést, erre képesek voltak ezt a semmit összehozni az utolsó 3 részre? :( Erre kellett várni 2 évet? Legalább szóltak volna előre, hogy bocs de ne várjatok túl sokat a 8. évadtól. Nem tudom már melyik szereplő nyilatkozta azt, hogy a sorozat után a nézőknek terápiára lesz majd szülségük, de álmomban sem gondoltam arra, hogy azért, mert ennyire rossz lesz a sorozat a végére :)

csillagporszem 2019.05.20. 11:11:04

@nota19:
Hős vagy, hogy képes voltál 2x is megnézni. Soha nem fordult elő a sorozatban, de én a a mai rész második felét sokszor untam és vártam mikor lesz már vége, mégse kaszáljam már el a sorozatot a vége előtt 30 perccel :D Ami szégyen az írókra nézve, mert az első 6 évadot már néztem újra, van amelyik részt többször is és még úgy sem untam soha.

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2019.05.20. 11:34:50

@nota19: kíváncsi leszek, mert ha már kilenc évet töltöttem a sorozattal, akkor azért megnézem a végére. másfelől meg semmilyen elvárásom sincs, ha valakiknek, akkor a Tyrion-Sansa párosnak szurkolok valamelyest, de lehet más is.
majd este jelentkezem.

,, 2019.05.20. 13:07:21

én még/már nem tudom mit gondoljak. a tagadás fázisából (Dany, Jaime) túllépve most úgy látom h ez a 2 utsó rész abszolút Martin befejezése volt, szerintem az első regény megírása óta kb így akarta lezárni a főbb szálakat. Viszont nagyon keserűnek éreztem a hangulatot, még Got-szinthez mérve is. Magamat azért sajnálom, mert a végkifejlet tudatában már biztosan nem lesz kedvem újranézni soha a részeket. 8x03 után kellett volna abbahagynom, de ezt már mondtam.
a többit később

nota19 2019.05.20. 14:13:04

@,,: állítólag a befejezést egyeztették Martinnal. Nem is tudom mit mondjak. Ha ezek szerint Martin is így fejezi be, hát remélem, hogy legalább megmagyarázza. Itt erre persze nem volt idő, de nekem olyan volt, mint egy arculcsapás. Csak pislogtam, hogy most mi van???

,, 2019.05.20. 14:32:55

@nota19: igen, azt tudom, h egyeztettek, de azért bevillant egy-két dolog a kezdeti regényekből, h hát igen, voltak célzások (később kifejtem szívesen)
De amúgy biztos vagyok benne h olvasva élvezetesebb lett volna, pl Dany Mad Queen státuszba lépése ellen nagyon ellenkeztem, viszont egy Dany POV-n keresztül látni a "megőrülését" (ezt azért idézőjelbe rakom), az nagyon tuti lett volna/lesz

nota19 2019.05.20. 15:01:24

@,,: szerintem Dany nem őrült meg. Nem volt olyan klasszikus őrült, mint pl. az apja. Dany megszállott volt, persze lehet ez is egy őrület.

,, 2019.05.20. 15:26:06

@nota19: +már csak azért is nagyon Martinos ez a befejezés, mert nagyon sok volt benne a gyűrűk ura párhuzam, amiről tudjuk h mekkora alapmű neki

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2019.05.20. 15:32:37

@nota19: a legutolsó részt nem láttam még, az utolsó előtti ismeretében:
Daenerys nem volt hajlandó kiadni kezéből a már karnyújtásnyira fekvő trónt. pontosan tudta már, hogy Jon (= azaz Aegon) unokaöccse egyenesági férfi származott, nála nincs erősebb jogosult a trónra az életben maradottak közül. amúgy érthető a reakciója, mert az elmúlt években mindent feláldozott a trónra kerülésért, korábban és most, az utolsó évadban különösen gyorsan haltak mellőle közvetlen támogatói és követői.
a sorozatban különösen jól ábrázolták a House of the Undying látomását, egy az egyben az a dilemma került elő kék szirmú virággal (= utalás Rhaegar csokrára, amit azon a lovagi tornán Lyannának nyújtott Elya Martell helyett, közvetve Jonra).
Dany trónra kerülése viszont egyáltalán nem lenne hosszú távú megoldás, az öröklődés kérdése azonnal felvetődik, meg az is, milyen pacákot viselne el vagy fordítva ki viselné el őt és maradna életben Drogon mellett. egyszerűen túl erős és öntörvényű, nem a trónra való.

adódik a párhuzam a SW Anakinból Vaderré alakulással. ahhoz képest ez sokkal hihetőbb, még az összekapottsága ellenére is. kellett volna legalább még egy rész már Missandei és Rhaegal nélkül, amikor az időszűke és a kezdődő magány és eltávolodás drákói lépésre ösztönzi Daeneryst.
anno az SW3ban Anakin pálfordulása teljesen elnagyolt, George Lucas méltán bukott meg és került is ki kezéből a teljes SW franchise. ráadásul ott 2*3+1, azaz hét óra állt rendelkezésre egy teljes karakterívet és fejlődést bemutatni a töréssel együtt, feleannyira sem sikerült, mint a GoTnak Daenerysszel.

nota19 2019.05.20. 15:51:38

@adamskij: itt nem is Danyvel van a baj, az nagyjából korrekt. A baj ami ezután történik.

zizi77 2019.05.20. 17:14:01

@nota19: most kezdődnek majd csak igazán a hatalmi harcok!

nota19 2019.05.20. 18:31:28

Na, nagyjából lecsillapodtam, túl vagyok a sokkon, talán tudok most már értelmesen is hozzászólni.

Cérnahuszár 2019.05.20. 19:33:33

most már világos hogy miért mondta jamie-cercei páros hogy jó a befejezés és miért borult ki dany, jon, meg még páran....
jamie-cercei karaktere nem lett megerőszakolva, a többi igen.
hatalmas csalódás a záró évad, az embernek nincs kedve szólni sem, elemezni sem, újranézni sem, grat a hbo-nak hogy ezt elérték pár millió nézőnél.

Cérnahuszár 2019.05.20. 19:37:39

szégyellem hogy másoknak ajánlottam. Sajnálom hogy ha eljutnak a záró évadig, ezt kapják :(
Többé nem fog előfordulni.

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2019.05.20. 21:41:10

@nota19: node mégis min akadtál ki? :)

basszuskulcs, ez egy teljesen élvezetes és logikus végszó volt egy eléggé suta utolsó, és kissé célt tévesztett utolsó előtti évad zárásaként.
ide a rozsdás bökőt, hogy Martin már régóta megírta az epilógust, annyira óriási volt a váltás az utóbbi, már túlzottan patetikus részekhez képest.
szuper! :) részemről köszönöm szépen az elmúlt kilenc évet, a nagyszerű világleírást és a mindent. nagyon jól szórakoztam!

ati27 2019.05.20. 21:57:15

Hát ez a rész még gagyibb volt mint az eddigiek.. És nem csak a sztori miatt az szinte másodlagos. A logikátlanságok zavarnak engem. Pl, az egész város, meg a hajók tele vannak légvédelemmel. Most 1 db sárkánnyar minden cécó nélkül elintézi a csajszi azt a 100 hajót, meg a városban lévő minimum 50 bazi nagy nyílpuskát. És még csak meg sem karcolják.. Az előző részben meg simán 3 első nyíl eltalálja, amiből ráadásul 2 végzetes.. És mindezt egyből "takarásból"... Vagy most a csajszi simám felégeti 15 20 perc alatt az egész várost, ami olyan cirka 20-30 négyzetkilométer.. Bezzeg az éjkirály elleni csatában 2 sárkánnyal alig mentek valamire... Köszi bmeg. (az már nem is írom, hogy az a csata "logikailag" is gázos volt..) Akkor még a hülye árkot ami olajjal volt feltöltve is alig tudták meggyújtani. Mostmeg úgy hullottak az erőd bástgyái a sárkánytűztől mint a kártyavár. több méteres falak ide vagy oda.. Szóval baszott nagy vicc az egész... És ez csak egy a sok közül...

Knapp75 2019.05.20. 21:59:52

A hibái ellenére nekem tetszett a legutolsó rész, nagyon illet az előzőhöz.
A hangulata, a zenéje és a beállítások mellett voltak olyan dialógusok is, amelyek az első évadokat idézték. Nekem Dinklage, Harington és Clarke játéka is bejött, elhittem nekik mindent ebben a részben. (még Brannek is)
Nem akarok spoilerezni, de több dolgot is szépen keretbe foglaltak.
Simán lehetett volna ez az évad is 10 részes, hogy kibontsák a különböző konfliktusokat és motivációkat, így rohanós lett, de összességében örülök, hogy kaptunk legalább egy befejezést.
Olyan úgysem lehetett volna, ami mindenkinek tetszik, bár szerintem valami ilyesmi lenne a "tiszta" Martin verzió is, mint amit láttunk.

Az évad 3. részében ugye mindenki szuperhősként küzdött és halt meg, aztán az 5. epizódban meg a Lannister tesókat simán agyoncsapja a leszakadó menyezet.
Na most az utóbbi jobban illik Martin világához, ahol a szereplők emberiek, halandóak és esetlenek, ahol elbuknak a céljaik elérése előtt.
Mindegy, ha kapunk martinos befejezést egy történetszálnak, akkor is fanyaloghatunk, meg ha hálivúdit kapunk, akkor is.

@adamskij: Igen, ilyesmit akartam én is írni.
Nekem is a köszönöm jutott először eszembe.

Knapp75 2019.05.20. 22:02:12

Na megyek inkább aludni, mert kicsit sok lett a helyesírási hiba...

Barca De Real 2019.05.20. 23:16:59

@adamskij:
Abban egyetértek, hogy a szanaszét szórt cselekményt aránylag tisztességesen próbálták lezárni az utolsó részben, ennél többre aligha lehetett számítani.

Mondjuk ezzel együtt nekem az utolsó 2-3 évad kapcsán nem a "köszönöm" az első szó, ami eszembe jut - inkább olyasmi, ami Sixx-ből is kibukott...

Többször is olvastam itt azt a kifejezést a sorozatbeli cselekmények kapcsán, hogy olyan "Martinos". Hátizé, a krapek a Tűz és jég dala könyveken kívül (amiből eddig ötöt megírt, a maradék kettőt vélhetően soha) nem igazán mutatott semmit irodalmi téren, hogy kiérdemelje ezt a jelzőt. Persze, ez csak az én véleményem.
Akik itt abban reménykednek, hogy na majd Martin megírja/befejezi tisztességesen a történetet, iszonyat nagyot csalódnak majd - ne legyen igazam.

Bikli néni 2019.05.20. 23:37:39

Annyi minden kavarog a fejemben, spoileres leszek.

Először a lényegtelenek: ezek a filmes klisés koppintások, először Dany szónokol - Coin elnök a Hunger Games-ből (komolyan azt vártam, mikor nyilazza le valaki), meg Hux a Star Wars-ból.
Jon hajóra szállós jelenete a végén tisztára, mint amikor Frodó elhaj!zik Szürkerévből, de még előtte megmondja Samunak, hogy megmentettük a világot, de nem nekem. Rögtön ezután meg Brienne elkezdi írni a testőrparancsnokok könyvébe a memoárjait, Sam meg beállít A gyűrűk ura, izé, A tűz és jég dala 1. kiadásával. Hát baszki. (+1: Arya elhajózós jelenetét a The children c. dallal aláfestve lásd még a 4. évad utolsó jelenetében. Arya elhajózik Brayvosba, a The children aláfestő zenéjére.)

Megértettem, hogy múlik az idő az utolsó részben, hogy elmúlt a hosszú tél, de valami végtelen kiábrándító volt, hogy az elején sehol a tél, aztán hirtelen akkora hó van, ahogy ott sétálnak, hogy Drogont is belepi, aztán újra tavasz, és tádámm, az évszázados épületek újra állnak, mintha Drogon sose lett volna ott. Biztos van CSOK is, aztán azért lettek házak meg gyerekek. Facepalm.
Az egyetlen jelenet, amit megkönnyeztem, az Brienne már említett jelenete volt, ahogy emléket állít Jaime-nek.
Nekem az első két rész nagyon bejött, a harmadik is, a logikátlanságai ellenére is, de onnantól mélyrepülés az egész. Gondolkodtam, milyen lesz ezentúl úgy lenni, hogy nem várjuk többé Westerost - de Benioffék elérték, hogy ne legyen olyan rossz.

Cymantrene 2019.05.21. 00:07:03

Féltem az utolsó résztől, de kellemesen csalódtam. Méltó befejezése lett az egész sorozatnak.

lilcsi manó 2019.05.21. 07:37:16

@Bikli néni: lehet Brienne lett a testorparancsnok, nem? Valamiert ott ult a kistanacsban is

nota19 2019.05.21. 07:37:38

Egy apró hülyeség a részemről. Mi lett Szellem fülével? Tormund lerágta, vagy mi? Elnézést kérek.

lilcsi manó 2019.05.21. 07:55:46

@nota19: az nekem is feltunt, fent eszakon verekedett valakivel..
Erdekes Jon most hogy orult neki, 1 vagy 2 resszel ezelott meg siman elkuldte

nota19 2019.05.21. 08:07:51

Na jó, most már elmondom. Aki akarta már úgyis megnézte.
Ami tetszett:
Amikor Tyrion eldobta a segítő kitűzőjét.
Az, hogy Brienne befejezte Jaime fejezetét a Fehér Könyvben.
Az, hogy ott ért véget, ahol kezdődött, a falon túl.
Plusz még talán az is, hogy Tyirion és Bran beszélgetéseinek végre lett valami értelme. Mert eddig nem látszott.

Cérnahuszár 2019.05.21. 08:36:10

@nota19: szellem fülét még a 08.03-ban csócsálták meg a zombik deresnél

lilcsi manó 2019.05.21. 08:52:36

@nota19: es az hogy Jon tojt az ejjeli orsegre es ellovagol eszakra a vadakkal? :-) meg egy zold novenyt is mutattak, ugy tunik az ejkiraly halalaval a tel is visszahuzodik, ugy elhet mint eszakon (a faltol delre)

Sixx, legyszi, legyszi ne tilts ki innen, a fb mar tele spoilerekkel

Cérnahuszár 2019.05.21. 08:58:40

@lilcsi manó: inkább mint az éjjeli őrség. Én sem esküdtem volna fel újra, szivassák a fejesek azt akit akarnak. Így is csak egy lova volt meg a kardja, de legalább a szabadsága megmaradt.

nota19 2019.05.21. 09:10:32

@Cérnahuszár: ez jó válasz lehetne, de a negyedik részben még megvolt mind a két füle, ha jól emlékszem.
Mindegy, ez nem is lényeges, csak trollkodás a részemről. : )

Cérnahuszár 2019.05.21. 09:17:17

nem jól emlékszel, 4 rész, 3 perc 50-kor mutatják szellemet véres hiányzó füllel. Nincs kedvem képet feltölteni, és linkelni... De mindegy is valóban.

Cérnahuszár 2019.05.21. 09:19:37

4,5-ön áll az imbd-n az utolsó epizód...4x annyian pontozták mint a korábbi évadokban az epizódokat

nota19 2019.05.21. 09:19:49

@lilcsi manó: nade ki most az Éjjeli Őrség? Pont a vadak voltak azok, ha jól láttam. Ez egy hatalmas ellentmondás, de ezúttal a jó értelemben.

nota19 2019.05.21. 09:21:21

@Cérnahuszár: rendben. Nekem sincs kedvem visszakeresni.

Cérnahuszár 2019.05.21. 09:28:09

@nota19: tormund mondta hogy vállalják a fal őrzését, amig át nem jött az éjkirály. A deresei csata után mondta tormund hogy akkor ők visszaballagnak a fal másik felére, minden más felejtős. Amúgy az éjjeli őrség ha tényleg megmarad, már csak a bűnözők lerakóhelye lesz, mindenféle magasztos cél nélkül. Még kevésbé akar a fene odamenni.

nota19 2019.05.21. 09:34:53

@Cérnahuszár: de mégis ott voltak a Fekete Várban. Persze lehet, hogy csak az erőt gyűjtötték arra, hogy végre hazamenjenek. Az őrséggel kapcsolatban szerintem igazad van. Eddig sem volt egy elit alakulat (persze a kezdeteket leszámítva, amikor tisztesség volt ott szolgálni), de most mi maradt? És ki ellen? Ahh.

Cérnahuszár 2019.05.21. 09:35:24

keleti részt őrizték tormundék, amig le nem omlott. Jon meg kb 50 vaddal ment át most, akik maradtak. A falon túli királyság...nem lesz sok dolga ott sem

lilcsi manó 2019.05.21. 09:39:21

@Cérnahuszár: a fal sincs mar meg teljesen, a jegsarkany lebontotta, ugy meg nehez lenne megvedeni :-) kb mindenki akit oda kuldenek tovabb fog szokni eszakra

lilcsi manó 2019.05.21. 09:41:08

Amugy az feltunt hogy Tormund milyen jol megtanult lovagolni? :-)

,, 2019.05.21. 09:43:47

Most akkor Bran a legnagyobb főgonosz? Mert szerintem igen
Ha belegondolok, h az egész 8x03 az ő védelméről szólt...

Cérnahuszár 2019.05.21. 09:48:39

@,,: ugye martin azzal játszott hogy bemutatta a szereplők jó és rossz oldalát is, váltogatva és húzta az érzeélmeinket. Már tudjuk hogy danyé mi, és joné is. Brannak nincs rossz oldala eddig. És állítólag itt a vége...

borzlány 2019.05.21. 09:49:44

@Bikli néni: hát nálam is elérték, hogy nemcsak hogy nem sajnálom hogy nincs több, hanem szeretnék elfelejtkezni róla.

,, 2019.05.21. 09:53:55

@Cérnahuszár: javítsatok ki ha rosszul emlékszem, de ő volt az aki erősködött h el kell mondani Jonnak h targ...ő tudta előre h mi fog történni, beleértve azt is h dany kiborul és mi fog történni királyvárral... szóval az események láncolatát nemcsak előre látta, de ő indította el

,, 2019.05.21. 09:55:22

@Cérnahuszár: az h az elméletem szerint tudatosan több ezer ember halálát okozza, nekem elég rossz oldal

lilcsi manó 2019.05.21. 09:56:34

@Cérnahuszár: azert a hollova valtozassal eleg erzeketlen lett, Meera Reed is nagyon kiakad ra, nem biztos hogy o a legjobb kiralynak, kiveve persze ha csak vargolgat es amugy Tyrion csinal mindent :-)

Cérnahuszár 2019.05.21. 09:58:55

@,,: nem vagyok meggyőződve róla hogy ezért mondta...
meg arról sem hogy látja a jövőt is
amikor mondja neki jamie hogy a deresi csata után vajon feldobja-e hogy ő lökte ki az ablakon, visszakérdez hogy biztos-e abban jamie hogy lesz holnap?
persze lehet ez is szar forgatóköny-dialógus probléma, nem ez lenne az első ellentmondás, folyton ilyenbe ütközünk és nem lehet összeilleszteni a darabkákat.

Cérnahuszár 2019.05.21. 10:04:33

@lilcsi manó: hát eddig úgy van beállítva hogy pont az érzelem hiánya miatt lesz jó király, objektívan tud dönteni
a bordély meg úgy sem érdekli, szal azt átverik tyrionék

,, 2019.05.21. 10:12:26

@Cérnahuszár: Martinnak volt egy írása h szerinte milyen egy regényben egy jó uralkodó, nem az a lényeg h igazságos meg jó fej, hanem h milyen az adópolitikája, stb, vannak-é konkrét elképzelései adott dolgokról. Sztem a király és a demokrácia között a logikus lépés a szenátus lett volna, brannak semmi szerepe, mindenben ami gyakorlati a kistanács dönt

Cérnahuszár 2019.05.21. 10:23:45

ramsey az igazi hszh, mert megmondta: ha azt hiszed ennek jó vége lesz, nem figyelté eléggé

Cymantrene 2019.05.21. 10:56:53

Azért vicces, hogy a politikai haladás a Szent Német-Római Birodalom választófejedelmes uralkodó választásának bevezetését jelenti az öröklés helyett.

ezneménvagyok 2019.05.21. 12:36:05

Hát, elég meglepő volt ez az utolsó rész abból a szempontból, hogy ahogyan beharangozták, és ahogy ritkították a szereplőket az előző néhány epizódban, én arra számítottam, hogy a végét alig néhányan fogják megérni. Ehhez képest egyedül Dani ment a levesbe (előre láthatóan), pedig nálam erősen rezgett a léc Tyrion, Jon, a zsebcirkáló és a Féreg alatt is, hogy a mellékesebb karakterekről ne is beszéljek.

Az tetszik, hogy Tyrion mennyire hű az új, lebutított formájához. Még meg se melegedett alatta az új segítői szék, már elintézte a frissen megválasztott király meggyilkolását, amennyiben a pénzügyeket rábízta a széria legpénzéhesebb és leggátlástalanabb figurájára. Aki, ha szintén hű a karakteréhez, máris azon töri a fejét, hogyan tudná kiiktatni az ellenőrzési folyamatból a Mindent Látó Szemet...
(Bronn amúgy nálam az egyik legkedveltebb karakter volt, innen vitézlett le az utolsó szériák során odáig, hogy jobban rühelltem a két királynőnél is.)

Az továbbra is vicces, hogy a drótakik meg a makik szemlátomást osztódással szaporodnak (mondjuk a makulátlanok máshogy nem is nagyon tudnának, náluk még a szűznemzés is kizárt), ugyanakkor elég fura volt, hogy a vérek Dani véréből hogy eltűntek a képből a végére. Se Jon fejét nem követelték, pedig a vezérüket nem párharcban ölte meg (ami náluk azért nem lenne nagy dolog), se azt nem tudtuk meg, mi lett velük. Az nem túl valószínű, hogy a Féreg magával vitte volna őket Kubába, az meg több mint valószínűtlen, hogy beálltak Edmur nagyúrhoz (aki mellesleg fergetegeset alakított) földművesnek, szóval ez is egy elvarratlan szál.

És Sam mint nagymester?! Ne már!

Viszont egy dologban bejött a kiszivárogtatás: Arya a végén tényleg egy hajó fedélzetén áll, csak az irány más.

,, 2019.05.21. 12:45:52

@ezneménvagyok: egy dologban? Jelenetről jelenetre stimmelt az utsó 2 rész leakje

,, 2019.05.21. 12:57:05

@ezneménvagyok: btw davos komolyan felajánlotta a makulátlanoknak h alapítsanak saját házat Harrenhalban v csak hallucináltam? Hacsak tényleg nem osztódással szaporodnak, nem lenne túl hosszú életű dinasztia:)

Duke Silver 2019.05.21. 13:04:33

arra kíváncsi lennék, hogy ha Bran "élete" elfogy, akkor, mint, ahogy Brannel is történt, az új király megválasztásakor abba az illetöbe is "feltölti"-e a 3-szemü hollót, így biztosítva, hogy a kontinenst mindig egy mindenre emlékezö, mindent tudó elme legyen, mindig más-más családból, de végül is, ugyan az a "személy".

Jon, mint King beyond the Wall meg kb az a forgatókönyv, amit szerintem a karakter leginkább el tudott volna magának képzelni.

(remélem nem votlam túl spoileres... kicsit már úgy is mindegy, amilyen vége lett ennek az egésznek)

nota19 2019.05.21. 13:06:33

@,,: igen tényleg így volt. :) Davos nyilván le akarta nyugtatni őket. Gondolom. Davos az egyik olyan szereplő, aki végig önmaga tudott maradni, nekem az egyik kedvencem, örülök, hogy nem halt meg.

Duke Silver 2019.05.21. 13:07:11

@,,: az megint csak egy következetlenség volt a készítök részéröl... ahogy mostanában a memeken lenni szokott "Davos kinda forgot, that ..."

Ennyire tisztelték ezek ezt az egészet, enynire tiszteltek minket.

lilcsi manó 2019.05.21. 13:57:49

@Duke Silver: sztem arra szuletni kell nem lehet barki 3szemu hollo, Brannek is voltak fura almai, ugy kezdodott

Duke Silver 2019.05.21. 14:05:15

@lilcsi manó: ok,de akkor a kiválasztásnál mehetnek úgy is, mint ahogy a dalai lámát is keresik minden alkalommal.

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2019.05.21. 14:13:00

@,,: Highgarden & Reachet ajánlotta fel, Tyrion ráncai meg kisimultak, amikor Féreg Naath szigetét említette.
...ahol a könyvek szerinti lepkekór hirtelen kinyírja a makulátlan maradékot.

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2019.05.21. 14:14:58

@nota19: nekem egyedül ez maradt válaszolatlan kérdésként. a Watch egy nyílt börtön a falon, a független Észak felé hiába dezertálnak, északra meg ott a freefolk Jonnal.

,, 2019.05.21. 14:17:25

@nota19: annak én is örültem:)

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2019.05.21. 14:20:17

@Cérnahuszár: nézd, az Ámokfutók első lenezét több, mint hatvanezren vették meg egy év alatt anno. következik-e ebből, hogy szuperjó volt Kozsó? persze hogy geciszar volt.
szóval szavazhatnak tömegek 1essel, de kit érdekel? a korai black metalt se hallgatják ezerből egynél többen, mégis kurvajó lemezek születtek abban a stílusban. filmes példának meg mondhatnám az orvul meggyilkolt Pasolinit, aki csak igen jó vagy szuperjó filmeket készített, mégsem lett elismert.

ezneménvagyok 2019.05.21. 14:23:17

@lilcsi manó: "ki az a zsebcirkalo??"

Hát aki zsebben van és cirkál... :-D

ezneménvagyok 2019.05.21. 14:24:33

@,,: A helyszínre nem emlékeztem (mondjuk mindegy is), de igen.

nota19 2019.05.21. 14:28:09

@adamskij: az Éjjeli őrség, mint olyan egyszerűen okafogyottá vált. Jon meg is kérdezi: még létezik? Ez inkább egy menekülési útvonal volt Branék számára. Legalábbis szerintem.

ezneménvagyok 2019.05.21. 14:28:31

@,,: Én a port.hu-s előzetesre gondoltam, annak a vége nagyon nem ilyen. Valaki más pontosabban megjósolta?

Cérnahuszár 2019.05.21. 14:33:51

@adamskij: "érzem hogy mondani akarsz valamit" ehhez képzelj el egy erölködő arcot :D
ha megkönyörülsz rajtam konkrétabban írod mire reagáltál

,, 2019.05.21. 14:36:46

@ezneménvagyok: igen, nagyon részletes leak volt a redditen, olyan részletességgel h pl: "samwell felveti h válassza meg a nép az uralkodót, a többiek nevetnek"

Cérnahuszár 2019.05.21. 14:38:35

off mi a franc jó hányingerre? ami nem vényköteles, egész nap döglődöm
on

zizi77 2019.05.21. 14:51:04

@Cérnahuszár: coca-cola kikeverve belőle a bubi. Lehetőleg hideg, kicsi kortyokban, egyszerre nem sok!

zizi77 2019.05.21. 14:54:32

@zizi77: daedalon se receptes egyébként.

nota19 2019.05.21. 14:57:53

@Cérnahuszár: szódabikarbóna. De azzal vigyázz, mert ellentétes hatása is lehet. Akkor viszont hamar túl leszel rajta.

ezneménvagyok 2019.05.21. 15:33:29

@,,: Ja, az nekem kimaradt. Ez a másik a közelében sem járt.

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2019.05.22. 06:22:35

@,,: ilyen leakeket miért jó dolog elolvasni majd utólag rajtuk rágódni?

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2019.05.22. 06:25:19

@Cérnahuszár: arra gondoltam, hogy az ott szavazók zöme, vagy a petíciót létrehozók és aláírók sült bolondok. nekik Daenerys kellett volna, ártatlan gyerekek perzselt hulláin át.

nota19 2019.05.22. 06:39:47

@adamskij: ez szerintem is baromság. Gyerekes és ostobaság. Most már kezdek megbarátkozni a lezárással. Nem vagyok elégedett, de ez van.

,, 2019.05.22. 06:48:45

@adamskij: mondok egy rosszabbat: megnéztem a sorozatot ÉS utána még a könyveket is elolvasom (ha megjelennek), hiába tudom nagyjából h mi lesz a vége:)
2. kérdést nem értem, én biztosan nem rágódtam, egyszerű tényeket egyeztettünk a komitárssal h igaz volt-e v sem

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2019.05.22. 08:20:52

@,,: :D

rájöttem, mit hiányolok még: Meera spinoffot, ahogy északról pénzel és támogat egy déli rebellis csoportot vagy pszichológus iskolát nyit szociopaták kezelésére.

Cérnahuszár 2019.05.22. 17:51:20

@adamskij: az imdb-n szavazók zöme sültbolond? Akkor is sültbolondok voltak amikor a korábbi 7 évadot minden évben stabilan 9 pontra értékelték? Vagy csak most bolondultak meg, hogy levitték ezt 4 körülire_?

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2019.05.23. 11:14:50

@Cérnahuszár: akkor is az volt.
a GoT fanbase szuper példája az ultra-megrögzött és kedvencébe kapaszkodó kisgyerek mentalitású nerdöknek; ha nem az történik, amire vágyik, egyből üvölteni kezdi a világba a fájdalmát.
Martin is jókora részt hibás ebben, mert ő is tudatosan épít ezekre a szerencsétlen százezrekre, pláne amikor tegnap még rá is erősít, hogy majd a könyvek vége az nagyon más lesz. akkor mégis mi a fenéket beszéltek meg 3-4 éve?

szóval ez az elégedetlenség first world problem, míg milliók éheznek és többezer állatfaj veszélyeztetett. kurvára tudni kéne helyén kezelni a dolgokat, faszom.

William Hunter 2019.05.23. 11:55:46

@adamskij: "a GoT fanbase szuper példája az ultra-megrögzött és kedvencébe kapaszkodó kisgyerek mentalitású nerdöknek; ha nem az történik, amire vágyik, egyből üvölteni kezdi a világba a fájdalmát."
Ennek tükrében érdekes, hogy az S3.E09 (The Rains of Castamere) 9.9-en áll az imdb-n.
www.imdb.com/title/tt0944947/episodes?season=3
Ennyien nem kedvelték Robb Stark-ot, Talisa Stark-ot, Catelyn Stark-ot és Shaggydog-ot?

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2019.05.23. 12:10:10

@William Hunter: viszont a Red Wedding 2000ben jelent meg könyvben, a sorozat meg 2013ban ért az eseményhez.
a mostani részek mélyebb osztályzatait szerintem a történettel és a szereplők sorsával elégedetlenség alakítja. spec a záró rész szerintem messze az utolsó 2 évad legjobbja, simán Hardhome szintű.

SW példával ahogy a Rogue One, The Last Jedi vagy Solo is rendre közepes értékelésűek, nekem még elképesztően tetszenek és 9-10es filmek (kivéve az űrben mary poppinsi úszkálást).

William Hunter 2019.05.23. 12:25:50

@adamskij: "viszont a Red Wedding 2000ben jelent meg könyvben, a sorozat meg 2013ban ért az eseményhez".
Igaz :) A GoT fan kisebbség, aki előtte olvasta a könyvet, nem azt élvezte, hogy a fent említett szereplők elhaláloznak. Hanem a Red Wedding filmes megvalósítását. Viszont a többséget, aki nem olvasta, sokként érték a történtek. Ezért furcsállom a 9.9-et.

VT 135 2019.05.23. 12:57:32

@adamskij: Adamskij, nem tudsz te semmit... Vagy fogalmazzunk úgy, nem vagy képes kritikusi szemmel vizsgálni filmeket. Számodra úgy látszik, csak a látvány, meg a cím számít - a tartalom (pusztulása) teljesen lényegtelen.
Olyan ez, mintha készülne egy gulyásleves. Csak éppen marhahús helyett szója van benne, zöldségek helyett moszat, paprika helyett ólmozott festékpor - dehát ez számodra teljesen rendben van, hiszen ez akkor is LEVES, sőt: GULYÁSLEVES - hiszen az van ráírva az üstre.

Több millió Ft-ban fogadtam volna, h neked a Last Jedi is a kedvenced. Ugyanaz a hozzáállás.

Akkor elmondom ismét, mi a gond mind a kettővel: az, h mins a SW, mint a GoT felépített egy világot, benne a saját szabályaival. Ezekra tojtak magasan a TLJ, illetve a GoT utolsó évadai. csak hát az van, h ha kiveszed a szabályokat, radikálisan megváltoztatot őket, az olyan, mint amikor kiveszed egy háznak az alapköveit. Összeomlik.
A GoT másik meggyalázása a karakterek egybitesre csökkentése. Az egész sorozatban nem a látvány volt korábban a lényeg, hanem a karakterek, a karakterek fejlődése, a párbeszédek és pl. olyan nyalánkságok, mint a hatalom és egyén viszonya (és nem a szokásos, lerágott csont formájában).

VT 135 2019.05.23. 13:03:00

Sixx,
sajnos megértem, h ebből a szarkupacból már szinte lehetetlen bármiféle humort kicsikarni. :(
Egyedül nekik sikerült:
www.youtube.com/watch?v=jAhKOV3nImQ
(Game of Thrones Season 8 Pitch Meeting)

VT 135 2019.05.23. 13:13:02

@adamskij: Ja és pontosítsunk - a Rogue One nem közepes értékelésű, hanem többségében pozitív (imdb 7.8, rotten tomatoes 84%/86% "szakértők"/közönség) és azoknak, akiknek nem jött be a TFA és a TLJ, többségük jónak tartja a RO-t. Talán azért, mert a SW hangulatot sikerült többé-kevésbé átadnia és nem Kathlyn Kennedy Feminista/SJW ideológiájára koncentráltak...

Duke Silver 2019.05.23. 13:18:44

@VT 135: +1

+ nagyon irritáló, amikor teljesen logikusan, az eddig felépített szabályok hiányosságát számonkéri az ember, és erre vmi olyasmi a reakció, hogy aki így tesz, az egy pl "kisgyerek mentalitású nörd".

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2019.05.23. 14:07:59

@VT 135: a GoT egybitesre csökkentése Martinnál is megjelent: a Feast for Crows egy tortúra könyvként. még a sorozat is felhasználta a “meereeneese knot” problémát, amire a jó Martin deus ex machinaként reptette át Danyt a dothrakikhoz.
az tök egyértelmű, hogy a 7-8 évadok történetvezetése elmarad a korábbiaktól. nekem a 4es évad is szódás amúgy, pedig az még Martiné. viszont a befejezés egészen korrekt, ez nem D&D találmány. ahogy Arya szúrása sem.

Cérnahuszár 2019.05.23. 16:45:03

@adamskij: nem mond ilyet martin hogy a könyvek vége nagyon más lesz. Pont hogy nem mond semmi konkrétat.

VT 135 2019.05.24. 02:05:52

@adamskij:
"viszont a befejezés egészen korrekt, ez nem D&D találmány. ahogy Arya szúrása sem."

Arya szúrásában én sem látok kivetnivalót. Abban a 3 mp-ben. Mindabban, ami előtte volt a 8x03-ban viszont Holló-színház szintű abszurdumot. És ahogy annyian már rámutattak: ugyanazt a történetet meg lehetett volna valósítani úgy, h hiteles legyen.
De onnantól kezdve, h a könnyűlovasságot nekivezették a holtaknak, h a tüzérséget a gyalogság elé tették, h a védelem nagy része nem a várban volt, h a főszereplők mind vastag plot armorban nyögtek, innentől kezdve számomra meghalt a sorozat.
Olyan ez, h ha valaki nekem durván hazudik, átver, akkor onnantól többé már nem tudok hinni neki.

A 8x06-tal (is) úgy voltam éppen ezért, h már semmit nem jelentett számomra. Mint egy nő, aki megcsalt, átvert. Még játszhatja magát, még süketelhet, mielőtt végleg szakítunk, de komolyan már nem tudom venni.
Ettől függetlenül a befejezés szálakat - elengedve a GoT szabályait - hangulatosnak találtam, más kérdés, h semmi értelmük nem volt. De valahogy megnyugvást jelentett, h Jon ellovagol az északijaival. Bár röhögtem volna egy nagyot, ha, ahogy bemennek az erdőbe, egyszercsak előkerülnek a holtak és a Mások. :D

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2019.05.24. 08:28:10

@VT 135: az utolsó jelenetnél bennem is megmozdult a kisördög, hogy valami másokra utaló jellel lehetne feszültséget teremtni és nem lezárni a történetet. De lezárult, ugyanúgy, ahogy Tolkien is lezárta, Martin meg óriási Tolkien rajongó.

Ha neked tényleg a csata / stratégiai szálakkal volt fő gondod, akkor már a Blackwater csata idején toporzékolnod kellett volna. Teljesen értelmetlen volt Stanniséktől, hogy a hét királyság legnagyobb erődje ellen félig szedett-vedett flottával hajózik, bármi tűzerő híján. Euron flottájához képest pláne kismiska volt a Baratheon-hajóhad.
De oké, te főleg történelmileg hű csatákat, jelmezeket, viselkedést, stb. vársz; viszont a GoT nem történelmi műsor, hanem egy fiktív világ fiktív története (direkt nem írtam fantasyt).
Szabályokról is beszélsz, noha a GoT világ egyik fő erénye fantasyn, mint műfajon belül - és ezért nem írtam fantasyt - hogy felrúg minden, fantasyban Tolkien óta megegyezéses keretet, “szabályt”. De legyen, ez is egy nézőpont.

Amit ezzel szemben sokkal elfogadhatóbb kritikának tartok és osztom is, az a plot armour. Sajnos a 6-7-8. évadban teljesen nyilvánvaló volt, hogy néhány szereplő bármit tehet, úgysem hal meg, “mert neki később még szerepe lesz”. A zombimentő akcióban mindössze Thoros maradt ott, pedig Jorah majdnem leesett a sárkányról és mégis megmenekült. Abban az akcióban minimum még 2 karaktert ott kellett volna végezni, az egyiket egy mással küzdelemben.
Eleve a mások alig szerepeltek, pedig a hardhome-i csata egyik legjobb jelenete - és ez a könyvekben még egyáltalán nincs - a más vs. Jon küzdelem.
Ugyanígy reálisabb lett volna legalább két ütközet a holtakkal, pl az első végén az akkor már talán vereségre álló Night King feléleszti az időközben elhunytakat és emiatt nyernek. Ehhez képest Sam a The Long Night epizód legalább felében ücsörészik a hullapiramison és gonosz fejjel ide-oda szurkál. Que?? Ha tényleg archmaester lesz a történet végeztével, akkor nem oda helyezem ezt a karaktert, mégha Martin azt mondta is, hanem beteszem a Stark kriptába pár obszidián tőrrel, hiszen egy az egyben Sam már ölt mást.

Ha már problémákat írtam, nem tudok elmenni az R+L=J mellett. Mégis, mi ennek az egész titoknak a tovagyűrűző hatása? Azon kívül, hogy történt két párbeszéd Dany és Jon között, Sansa továbbadta a titkot és Varysig nyolcan tudták összesen, nem volt a végjátékra befolyásoló hatással. Dany úgyis felégette volna King’s Landinget Missandei (és Rhaegal, Jorah, stb.) elvesztése után. Nagyon kíváncsi vagyok, Martin valaha eljut-e eddig a pontig a regényekkel, de most erősen kételkedem, hogy neki lenne jó magyarázata arra, miért is annyira nagy titok, hogy Jon Lyanna és Rhaegar fia. Az Azor Ahai - Nissa Nissa mese elég csekély.

Szóval ezekkel a felvetésekkel arra célzok, hogy problémából a GoT során számos van és a fontosak alapvetően a történet vezetéséből adódnak, nem a körítésből (pl csata, stratégia) - az csak hab a tortán. Legalábbis szerintem.

SW-re visszatérve:
Kár volt belekeverned a feminizmust és a Disney vezetést. Ugyanaz a stáb hagyta jóvá végül a Rogue One-t, mint a Last Jedi-t vagy a Solo-t. Amúgy a GoT során számomra kiderült, hogy D&D jó producerek, iparosok, de nem kreatív zsenik. Viszont ott ül a SW csoportban Dave Filoni, akinél nagyobb és kreatívabb SW filmes nem rohangál ezen a bolygón. Nagyon remélem, hogy az ő keze benne lesz abban a trilógiában, amit D&D visz vászonra; ellenkező esetben jóval nagyobb esélyt látok a kudarcra, mint a sikerre.

Snedronningen 2019.05.24. 09:17:33

@adamskij: igen, lehetett volna egy másokra utaló jel. Arra gondolok, hogy pár évadal ezelőtt elvittek egy bébit és átváltoztatta az Éjkirály. Ahogy Drogon, mint tűz elrepült valahova, ugyanígy mutathatták volna ezt a kisfiút is, mint jég, jelezve, hogy csak tűzszünet van, de a dal nem ért véget, majd egyszer még folytatódik.

SaGa 2019.06.12. 15:06:34

Nekem csak egy kérdésem lenne azokhoz, akik szerint Dany városfelperzselős akciója és bekattanása nem volt eléggé előkészített: eddig mit néztetek? Vagy az első évad, a könyvek, amiket Martin írt kimaradtak?
Nem, nem kattant meg. Az egész élete erről szólt, erre készült gyerekkora óta. Ő Westeros jogos uralkodója, a Lanisterek trónbitorlók. És a bátyjától kezdve mindenki, aki körülötte élt, azt hajtogatta, a nép titokban sárkányos zászlókat varr és epedve várja, hogy megjelenjen végre az igazi király(nő), és máris fellázadnak, tömegével özönlenek a seregébe. Erre várt a félig leomlott bástyán ülve, sárkány háton, hallgatva a harangokat. Hogy a nép örömtáncot járva elősereglik, kibontják a sárkányos lobogókat, bezúdulnak a toronyba és darabokra szaggatják Cerseit. De nem. Bújkálnak, rettegnek, most is, amikor itt a lehetőség tényleg levetni magukról a bitorló hatalmát, annak már ereje sincs, és a jogos királynő mellé állni. Ha ilyenek, pusztuljanak… Mert a sárkány sosem kér, elveszi, ami jár…
Milyen előkészítést, felvezetést vártál volna ezen kívül, kedves Sixx? Miért a forgatókönyv írókat kell ekézni, mikor maga a szerző is erről írt mindvégig?
süti beállítások módosítása