Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.
Hogy volt?

Twin Peaks 3x15 - A halál csak egy átmenet, nem a vég

2017. október 25. 11:00 - Rodnay Gan

A fenséges Twin Peaks-i hegygerinc előterében Nadine Hurleyt látjuk, ahogy vállára vetett „aranyásóval”, határozott léptekkel halad Nagy Ed benzinkútja felé, azzal a konkrét céllal, hogy „felszabadítsa” férjét, Ed Hurleyt. Mármint, hogy elmondja neki, mindig is tudott róla, hogy Normát szereti és Norma is szereti őt, és hogy pusztán bűntudatból maradt vele ilyen sok éven keresztül. De ennek ezennel vége, most menjen és éljen Normával boldogan tovább, ő most már meglesz egyedül is. Ed érthető módon köpni-nyelni nem tud, de aztán csak észbe kap: irány a Dupla R!

1501.jpg

Ahol aztán jön a méretes pofára esés: Norma ugyan szokás szerint ott van – ez a nő tényleg az egész életét a kávézójában tölti – de sajnos ott van vele üzlettársa, Walter is, így aztán Nagy Ed magába roskadtan rogy le a pulthoz, hogy kérjen egy kávét (és egy ciánkapszulát). Viszont Ed azt nem hallja, hogy Norma éppen azt közli Walterrel, hogy eladja neki az összes többi üzletét, hogy több időt tudjon fordítani a Dupla R-re és a családjára. Így aztán már tényleg semmi akadálya nincs annak, hogy Twin Peaks reménytelen szerelmespárja végre-valahára együtt lehessen, és Ed azon melegében meg is kéri Norma kezét (mondjuk, nem rémlik, hogy a benzinkúton rögtön el is vált volna Nadine-tól, de hagyjuk a szőrszálhasogatást). A kávézó úrnője persze igent mond, miközben Otis Redding már-már giccsesen romantikus dala szól a háttérben, Shelly pedig meghatottan nézi őket. Úgy látszik, még David Lynchnek is van szíve.

1502.jpg

Nem úgy Mr. C-nek, aki éppen a „The Dutchman’s”-be (a „Holland”-hoz) tart, ahol Ray elmondása szerint Phillip Jeffries rejtőzködik, és ami nem egy valós hely. Rögvest látjuk is, hogy mennyire nem az: hiszen ez ugyanaz a benzinkút mögötti vegyesbolt, ahol a nyolcadik részben a favágók felbukkantak! Most is éppen itt dekkol egy, aki fel is kíséri Mr. C-t a lépcsőn, hogy – miközben ugyanaz a Penderecki-mű szól, mint az atombomba felrobbantásakor - vibrálva el is tűnjenek, és egy (másik dimenzióban lévő?) szobában bukkanjanak fel, ahol már várja is Mr. C-t egy újabb favágó. Ez pedig még kevésbé bizalomgerjesztő tag, mint az előző volt, neki éppen vér folyik a szájából, és egy elektromos kütyüt (egy kibelezett wurlitzer lenne?) kezel, amin egy kapcsolót meghúzva néhány másodpercig meglátjuk a Tűz, jöjj velem!-ben is többször megjelenő, „Jumping Man”-nek nevezett, hosszú orrú figurát, de úgy ám, hogy a nagy vibrálás közepette az arca néha átváltozik Sarah Palmerévé!

1503.jpg

Aztán a favágó koppint egyet a botjával, mire újabb feketére mázolt arcú figura bukkan elő, majd újabb folyosó, újabb lépcső, végül egy motel belső udvara, ami kísértetiesen hasonlít arra a Red Diamond City Motelre, ahol Leland Palmer anno meglátta, hogy Laura és Ronette is kapcsolatban áll Teresa Banksszel. Itt újabb favágók vannak és egy több, mint bizarr figura: egy különös nő, hálóköntösben és béna frizurával, aki végül is kinyitja Mr. C-nek a nyolcas szoba ajtaját, ahol végre találkozhat Phillip Jeffriesszel. Még ha nem is pont ugyanúgy fog kinézni, mint ahogy emlékeztünk rá. És hogy mi annyira furcsa a hálóköntösös nőben? Hát az, hogy férfi (az már fel sem tűnik, hogy ő is visszafelé beszél)!

1504.jpg

Na de vissza Phillip Jeffrieshez, aki ezútal már enyhén szólva sem David Bowie alakjában jelenik meg. Hanem akkor hogyan? Hát egy gigantikus teáskannaként, és Mr. C vele „beszélget” arról, hogy ő akarta-e megöletni, ő hívta-e fel a motelben öt nappal ezelőtt (nem), és hogy ki a fene az a Judy, akiről 1989-ben beszélt, amikor felbukkant az FBI philadelphiai központjában, és hogy Judy pontosan mit is akar tőle? Erre Jeffries azt válaszolja, hogy miért nem kérdezi meg tőle ő maga, és megad neki bizonyos koordinátákat (480 55’ 1.4), majd közli vele, hogy már amúgyis találkozott Judyval. Ezt Mr. C nem igazán érti (nincs egyedül), sokat azonban nem lamentálhat a dolgon, mivel megcsörren a telefon, és amint azt felveszi, rögvest kint találja magát a vegyesbolt előtti telefonfülkében.

1505.jpg

Ahol már pisztollyal a kezében várja Richard Horne, aki közli is vele, hogy felismerte egy fényképről, amit az anyjánál látott: ő Cooper, az FBI ügynöke. Mr. C kábé két másodperc alatt lefegyverzi a kölyköt, majd kicsit megrugdossa, csak hogy érezze a törődést, aztán betessékeli a kocsiba, mondván, majd útközben beszélgetnek. Arra azért persze még marad ideje, hogy ismét (?) eküldjön egy „Las Vegas?” üzenetet a mobilján, gondolom, Diane-nek. A vegyesbolt közben elektromos hang- és fényhatások közepette, hatalmas füstfelhőt eregetve eltűnik, mintha sosem lett volna ott.

1506.jpg

A hajnali erdőben, hatalmas mamutfenyők árnyékában, Steven Burnett, a vörös segggfej és dugibabája, Gersten Hayward bujkálnak (utóbbinak amúgy egy szép nagy kulcs lóg a nyakában). Steven szemmel láthatóan nincs a legjobb fizikai és pszichikai állapotban, görcsösen masszírozza a lábát, totál el van szállva, és a dolgokat súlyosbítandó, van nála egy csőre töltött pisztoly is. Még a sorozatban megszokottakhoz képest is teljességgel érthetetlen sületlenségeket beszél, valamiről, amit ő követett el (Gersten szerint nem), és nagyon úgy néz ki, hogy éppen öngyilkosságra készül. Nagy romantikusan még közli a csajjal, hogy imádta a sunáját, azonban egy kutyáját sétáltató férfi megzavarja a szétrebbenő párocskát. A faszi a kutyájával (akit nem más alakít, mint a Twin Peaks másik agytrösztje, Mark Frost!) elrohan, Gersten a fa mögé bújik, Steven pedig fejbe lövi magát (bár ezt nem látjuk, de a lövés hangja és a lány egek felé emelt, kétségbe esett tekintete eléggé valószínűsíti a dolgot).

1507.jpg

Mark Frost a Fat Trout Lakókocsiparkba siet, ahol elmondja Carl Roddnak, hogy mi történt. Én pedig itt ragadnám meg az alkalmat, hogy elbúcsúzzak Harry Dean Stantontól, aki sajnálatosan azon színészek körét gyarapítja, akik a forgatás óta hunytak el. Az örökké gyűrött, leharcolt, vékonydongájú színész, aki főszerepet tán Wim Wenders remek Párizs, Texas-án kívül soha nem is játszott, sokkal inkább állandó karakterszínész volt, akit mindenki szeretett. Én pedig innentől fogva mindig úgy fogok rá emlékezni, ahogy néhány résszel korábban ült a padon, szívta a cigarettát, és földöntúli nyugalommal nézte a kisfiút, ahogy az édesanyjával fogócskázik. Viszlát, Harry Dean!

1508.jpg

A Roadhouse-ban közben épp egy nagyon fasza kis számot hallgatnak az emberek, a ZZ-Top Sharp Dressed Man-jét, amikor James Hurley – keresve a balhét – odasétál Renee-ék asztalához, ahol egyébként ott ül nevezett férje, Chuck is. Aki pedig – nyilván ő is hallotta már a Just You-t – kapásból elkezdi ütlegelni a szerelmetes biztonsági őrt, miközben a haverja meg jól megrugdalja. Egészen addig, amíg Freddie Sykes közbe nem lép, és zöld kesztyűje jól irányzott ütéseivel kábé eszméletlenre nem veri a két delikvenst. Freddie-vel nem jó szívózni, annyi szent! Közben látjuk, hogy az FBI Las Vegas-i irodájában árnyékra vetődnek, és nem a megfelelő Jones családot viszik be kihallgatásra.

1509.jpg

Szintén Las Vegasban, Duncan Todd irodájában a főnök épp arról kérdezi Rogert, hogy van-e hír Tony Sinclairről, amikor betoppan Chantal, és kinyírja mindkettejüket. Nem sokkal később aztán békésen eszeget férjével a kocsijukban, miközben kedves kis pszichopata beszélgetést folytatnak. Sólyom és Bobby eközben beviszi a két bajkeverőt (James és Freddie) a sittre, így aztán az ottlévő diliház már ötfősre duzzad. A szemtelen asszonyon (akinek a stáblista szerint Naido a neve) amúgy még a srácok is ledöbbennek.

1510.jpg

A piros ajtós házban „Dougie Jones” éppen vacsorához készülődik, miközben Janey-E arról áradozik, hogy lassan minden álmuk valóra válik. Dougie persze szokás szerint helyesel, majd elkezdi nyomkodni a távirányítót. A tévében pedig éppen az az Alkony sugárút (Sunset Blvd.) megy, ami David Lynch kedvenc filmje, nem véletlen, hogy innen vette saját karaktere, a halláskárosult FBI igazgató nevét is. És ráadásul éppen az a rész van, amikor kimondják Gordon Cole nevét, Cooper fejében pedig hirtelenjében világosság gyúlik! Az elektromosság sisteregni kezd, Coop pedig a konnektor felé veszi útját, hogy a villája nyelét a csatlakozóba dugva pontosan olyan hatást érjen el, mint amire bizton számíthatott. (Nem ám utána csinálni otthon, gyerekek!) Janey-E sikolt, Sonny Jim fél, én azonban rettentően örülök, mert ez minden bizonnyal azt jelenti, hogy az igazi Cooper ügynök végre vissza fog térni! Viszlát, Gyagyás Cooper, nem fogsz hiányozni!

1511.jpg

Margaret Lanterman felhívja Sólyom seriffhelyettest, akivel – ez már régen kiderült - egészen sajátos spirituális kapcsolatban vannak. A Tuskó Lady viszont ezúttal nem tanácsot ad, hanem elbúcsúzik, hiszen haldoklik, és hiába tudja, hogy a halál csak egy átmenet, nem a vég, mégis fél elhagyni ezt a világot. Figyelmezteti Sólymot, hogy emlékezzen mindenre, amiről beszéltek, és hogy figyeljen oda arra a valamire, a Kék Fenyő-hegyen, a Hold alatt. „Haldoklom.” – mondja búcsúzóul a valóban haldokló Catherine E. Coulson. Sólyom pedig leteszi a kagylót, majd összehívja a Jó helyi erőit (Frank, Lucy, Andy és Bobby) hogy közölje velük a hírt. És ahogy az őket alakító színészek valóban végtelenül lesújtva állnak a seriff-hivatalban, miközben azt is látjuk, ahogy Margaret kunyhójában lassan kialszik a fény, arra gondolok, hogy talán soha korábban nem láttam még filmeseket ennél szebben és meghatóbban elbúcsúzni alkotótársuktól.

1512.jpg

Ezek után már-már bosszantóan banális Audrey és Charlie vitatkozása, akik még mindig nem indultak el a Roadhuse-ba, és már megint a nagy büdös semmin veszekszenek. David Lynch néhány rész alatt simán elérte, hogy egykori kedvenc női karakterem jeleneteit unjam a legjobban. Na nem baj, a Roadhouse-ban legalább buli van, a The Veils játszik, miközben két motoros kinézetű fazon kitesz egy pápaszemes ázsiai kiscsajt (Ruby) egy boxból, aki aztán a táncolók között, a földön mászik négykézláb, majd egy hatalmasat sikolt. Amilyen különös és zaklatott (emellett remek) a Veils-dal, nem is csodálkozom rajta különösebben. A stáblista alatt pedig néhány másodperce újra felbukkan a nőnek öltözött hátborzongató férfi a motelből, csak hogy végképp összezavarjon.

1513.jpg

Túl vagyunk hát az évad legérzelmesebb részén, láttunk szerelmet, életet, halált, de még egy gigantikus teáskannát is. És hogy lehet-e ezt fokozni még tovább? Meggyőződésem, hogy igen.

Címkék: twin peaks
komment

Facebook kommentek

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Celtic 2017.11.04. 10:57:13

Az a teaskanna tenyleg lenyugozo. Kinek fogan meg ilyen orult otlet a fejeben ? Kivancsi lennek, Lynch vagy Frost volt az otletado...

Pácsó Ármándó 2017.11.04. 17:10:11

@Celtic: És micsoda "élete" lehet Jeffriesnek, ma egy kis Lipton, holnap meg Earl Gray :-)

Celtic 2017.11.04. 20:21:51

@Pácsó Ármándó:
:)
Azert asszem itt egy roppant fontos kerdes tisztazasra szorul: most a teaskanna vagy a goz igazabol a volt ugynok ? Engem semmi mas nem nyugtalanit ebben a 3. evadban, csak ez....

Pácsó Ármándó 2017.11.04. 20:50:57

@Celtic: Remélem az évadzáróban minden nyitott kérdésre választ kapunk! :-)))

Celtic 2017.11.05. 10:29:20

@Pácsó Ármándó:

:)

Igen, mar nagyon varom azt a hogyvoltot :)
süti beállítások módosítása