Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.
Hogy volt?

Trónok harca 2x05 - Harrenhal árnyai

2012. május 01. 13:00 - sixx

Renly táborában nyitunk, a katonák izgágáskodnak a mezőn, hogy mi értelme kardod csörtetni a sötétben az nem tiszta, de mit értek én a hadviseléshez. A király Catlyn Starkkal tárgyal a sátrában, csak egy testőr védi, a manusgádzsi Brienne, mondjuk Catet elnézve elég is, tán még ő maga is meglepődne, ha kivont tőrrel rontana a szakállasra. Cat azt bizonygatja Renlynek, hogy Robb nem akar a Vastrónra ülni, mert minek, kényelmetlen ülőalkalmatosság az és eleve kardokból kovácsolta valami keletnémet iparművész, neki az északi országrész kell, punktum. Renly hisz neki, és bólint, oké, akkor összebandázunk, aztán ha vége a háborúnak, ő lesz az északi király, és akár Matildának is szólíttathatja magát, leszarom. Ugyanazt a hűbéresküt kell aláírnia, mint amit az apja Robertnek.

Hát jó, mondja Cat, de muszáj Stannisékat felkoncolni? Muszáj, mondja Renly és közben Brienne máris vetkőzteti, mert páncélban csak nem lehet aludni. Amikor már nincs rajta semmi olyasmi, ami megvédhetné, a sátorba bekúszik Stannis és Melisandre szellemgyermeke, elővesz egy nagyon is kézzelfogható kardot és hátba döfi Renly-t, amitől Cat sokkot, Brienne meg idegösszeroppanást kap. Renly ott fekszik meghalva, mellette Brienne - ez a kép fogadja a sátorba berontó két katonát, akik valahol joggal hiszik, hogy a kétméteres szőkenő a gyilkos. Brienne viszont túl dühös ahhoz, hogy eltűrje a vádaskodást és két perc alatt legyakja a hepciáskodókat, majd lerogy gyászolni. Cat a lelkére beszél, te, ne maradjunk itt, mert baj lesz. Mennek is.

Másnap reggel Kisujj elgondolkodva figyeli Stannis közeledő flottáját, Ser Loras pedig ágyasát, Renly siratja a királyi sátorban, jajajajaj, ki fogja leberetválni a mellkasom ezentúl. A testvére, Renly álfelesége vigasztalja, te, menjünk haza, mert Stannis emberei kinyírnak menten. Margaery sokkal pragmatikusabb, mint Loras, aki a sátorba belépő Kisujjt egyből kardélre hányná, mert azt gyanítja (valahol joggal), hogy amaz kész elárulni Stannisnak. Kisujjnak azonban más tervei vannak, és szépen rávezeti a meglehetősen egyszerű fiatalembert, hogy Stannist nem lehet csak úgy megölni pont most, amikor annyi katona védi, szóval tessék gyorsan lelépni, és majd később bosszulni. Loras duzzog még egy kört, de balra el. Margaery viszont marad, és ha már ilyen jól összejöttek, Kisujj megkérdezi, akar-e királynő lenni. Nem egy királynő akarok lenni, jön a válasz, hanem A királynő. Ez a nő kibaszott veszélyes.

Cersei és Tyrion Királyvárban tárgyalják ki az eseményeket, egy trónkövetelővel kevesebb, ez jó, de Stannis serege hirtelen kurva erős lett, ez meg nem az, ingatja a fejét Tyrion. Cersei vedel és kicsit be is van baszva, kit érdekel Stannis meg a serege, nekünk több pénzünk van. Tyrion sóhajt egyet, nehéz lehet ilyen fafejű rokonnal együtt élni. Meg fognak minket támadni, fogod az agyaddal, szótagolja lassan, mint egy gyengeelméjűnek szokás. Ó, attól nem félek, mondja Cersei, a király (mármint Joffrey, a pöcsfej) éppen a védelmet szervezi. Tyrion ettől kicsit megretten, és hogyan képzeli a város védelmét a király, ha szabad tudnom? Nem szabad, mondja diadalmas mosollyal a félhülye Cersei, aki nem képes felfogni, mekkora szarban vannak, csak az számít neki, hogy kitoljon az öccsével. Tyrionnak nem hiba van több esze, mint a teljes családnak összesen (mínusz a fater), most jön jól a Cerseit dugó rokongyerek, Lancel, aki egy közepes kutyaól nagyságú hordszékbe bebújva köpi el Joffrey nagyszerű tervét (ami persze Cersei agyából pattant elő): egy futótűz nevű anyaggal fogják megvédeni a várost.

Stannis közben partra szállt Renly táboránál és vér nélkül a seregéhez csatolta az öccse harcosait, de van egy kis problémája, mégpedig Ser Davos, aki kicsit kibukott a szellemgyerek megszületését övező horrorelőadáson és most szeretné ezt a dolgot tisztázni királyával, aki viszont (érthetően) kurvára nem akar erről beszélni. Davosnak az is bassza a csőrét, hogy a vörös rébék állandóan Stannis seggében kajtat, és ha úgy foglalják el Királyvárat, hogy akkor is mellette ül/áll, az Stannisnak lesz nagyon kellemetlen, mivel a nép a nő sikerének tudja majd be a hadjáratot. A becsvágyó Stannisnak más sem kell, így meggondolja magát, Melisandre nem lesz mellettem, mondja, de ugyanazzal a lendülettel azért kitol Ser Davosszal is, és rábízza a flotta vezetését a támadás idejére. Davos nem túl boldog, ez nagyjából a biztos halálnak felel meg arrafelé. Jó nagy geci ez a Stannis is.

Tyrion és Bronn, a kváziközépkor Stan és Panja Királyvár utcáit rója, mert mennek a pirománokhoz, akik a futótüzet állítják elő ipari mennyiségben. Út közben egy őrültnek tűnő faszi szónoklatát hallgatják a városban uralkodó erkölcsi fertőről, testvérek hálnak egymással a királyi ágyban, még jó, hogy vérfertőző ágyékuk gyümölcse romlott, utal Joffrey-ra, a pöcsfejre, mire Tyrion csak hümmög, hogy ja, ezzel azért nehéz vitatkozni. A faszi egyre jobban belejön és megemlíti, hogy a rohadt király piszkos munkáját egy démoni majom végzi el, amiről Bronn egyből leveszi, hogy Tyrion az, de a törpe csak heherészik, höhö, démoni majom, höhö. Az te lennél, jegyzi meg a zsoldos kifejezéstelen arccal, az emberek téged hibáztatnak a nyomorúságos állapotokért. Tyrion már nem vigyorog.

A Vas-szigeteken Theon örömmel közelít hajója felé, amivel majd a Kövesparton vegzálhatja a halászembereket, de a legénysége szarik a fejére, az egyik konkrétan ki is jelenti, hogy fasznak kell ő ide, hiszen életében nem volt még kapitány, semmit nem tud a kalózkodásról, nemi erőszakról és fosztogatásról, amit minden rendes ember az anyatejjel szív magába errefelé. Theon kicsit kétségbeesik, de jön egy fazon, Degmar, aki a szájába rágja, hogy bizonyítani kell az emberek előtt, és ehhez nem elég egy halászfalut felégetni. Meg eleve, milyen kalóz az, aki parancsot teljesít? Degmar sugallatára Theonnak terve lesz menten: a kőparti falvak helyett a Deres környékén álló egyik várat támadja majd meg, mert jobban hangzik, és nagyobb a zsákmány is. Ezt egy kicsivel tovább gondolja, hoppácsak, Deresből katonákat küldenek majd a várhoz, ami azt jelenti… És csak vigyorognak Degmarral egyre.

Harrenhalban Tywin beismeri, hogy alábecsülte Robb Starkot, és ha azt várják, hogy majd jól a saját dugájába dől, akkor bajban lesznek, mert a srácnak van érzéke a hadvezetéshez. Arya mindezt apró mosollyal a szája sarkában hallgatja, ő ugye a pohárnok vagy miafasz Tywin mellett. Az egyik Lannister-rokon, Reginald megjegyzi, hogy talán ha aludnának egy kicsit, akkor jobban menne a haditerveszkábálás, mire Tywin kiakad és hazazavarja, faszom az ilyen beszari fazonokba felkiáltással. Kemény. Aryától azt kérdezi, hova valósi, mire a lány hazudik egyet, de lebukik, mert nem ismeri a Szűztói uraság címerét. Tywin nekifut még egyszer, naszóval, északi vagy, az addig rendben, de honnan? Arya most jól hazudik. Mit gondolnak a népek Robb Starkról? Hogy egy farkas hátán lovagolva harcol, néha átváltozik farkassá, és nem lehet megölni. Tywin erre visszakérdez, szerinted is így van? Nem, mondja Arya, bárkit meg lehet ölni, és náz, de úgy, baszki, úgy, hogy beleborzong az ember, mondjuk Charles Dance (Tywin) se semmi, ahogy állja a tekintetét - ez a legjobb jelenet ebben a részben.

Arya megy vízért és út közben összefut Jaqennel, az egykori rabbal, aki már Lannister színekben parádézik. A csávó iszonyú idegesítően beszél, egyes szám harmadik személyben, ami még a királyi többesnél is modorosabb és bénább. A lényege: mivel Arya adott neki egy fejszét amikor ott ült az égő szekéren, két társával együtt megmenekült a biztos haláltól, így három élettel tartozik a Vörös istennek. Arya szeme megvillan, azaz? Bárkit megölsz? Bárkit, mondja a másik komoly képpel. Jó, akkor a Ticklert, azaz Csiklandozót tessen elsőként, mert ő egy nagyon geci ember (ő kínozza a szerencsétleneket). Jaqen bólint, Arya kissé tamáskodva néz utána. Maisie Williams nevét érdemes megjegyezni, jó színésznő lesz belőle. Északon Jonék menetelnek a hóban, hideg van és fúj a szél, szar lehet. Egy Félkezű nevű felderítő csapatával találkoznak majd az Elsők Ökle nevű ormon, amiről Sam mindent tud hiszen olvasott ember, ami viszont az Éjjeli őrségben olyan, mint pink tüllszoknyában menni Jobbikos rendezvényre.

Tyrion a piromantákból kiszedi, hogy már elég régen Cersei parancsára készítik a futótüzet, amiből annyi van, hogy egy kisebb banánköztársaságot fel lehetne égetni vele. Bronn pont ettől tart, mármint a felégetéstől, hiszen az a terv, hogy a támadókat jól megsorozzák katapultok segítségével, de Királyvár védői nem tapasztalt katonák, és ha beszarnak, és csak egy tégelynyi futótűz is kifolyik, akkor leég az egész kupleráj, mert ezt nem lehet még eloltani sem - Tyrion pl. hallott valakiről, aki ráhugyozott és leégett a farka. A piromanta ezt nem próbálta, de valószínűsíti a dolgot, eléget ez mindent, még a követ is, a Targaryen klánnak ez volt a fegyvere az utolsó sárkány halála után. Bronn horkant egyet, de jól jártak vele, mi? Tyrion felméri a helyzetet és dönt: mostantól nekem gyártod a cuccot, nem a félkegyelmű testvéremnek.

Qarthban Dany megtanítja az egyik iszonyú cuki kis sárkányt magától enni - nyers húst nem esznek, viszont eddig tüzet sem tudtak okádni. Most már tudnak, nagyon aranyos és cseppet sem gagyi a CGI. Dany kapott valami kék ruhát attól a nagydarab szerecsentől, aki kezeskedett értük, és nagyon jó kedve van, bár két szobalánya éppen fúj egymásra, mert az egyikkel kedvesebb, mint a másikkal, vagy valami hasonló érdektelenség miatt. Az ajándékozó Xaro kicsivel később egy kertben vezeti körbe Danyt, és mutogatja, mint a véres kardot, ami Ser Jorah-nak nem tetszik túlságosan. Nem hát, mert szerelmes Danybe, amit Xaro azonnal le is vesz, de Dany csak legyint, ugyan már. Xaro a vállát vonogatja, jól van akkor, te tudod. Egy kopasz, kékes szájú, szürke arcbőrű fazon terem Dany elé, Pyat Pree, a boszorkánymester, majd mutat egy trükköt, és megkettőzi önmagát, hoppá. Gyere el a Halhatatlanok csarnokába, jó lesz, mondja a Sárkányok anyjának, na ja, ezek után rohannék én is.

Közben a kertben a dothraki legénység javában azon van, hogy mindent ellopjon, ami mozdítható, ejnyemár. Ser Jonah-nak egy furcsa maszkot viselő nő azt mondja, vigyázzon a királynőjére, mert sokan akarják a sárkányokat és ebbe bele is lehet halni akár. Mire Jorah visszafordul, Dany már sehol, Xaro palotájában van, ahol kap egy nagyszerű üzleti ajánlatot: a faszi finanszírozza a teljes "Foglaljuk vissza a Vastrónt" kampányt katonákkal, hajókkal, tokkal, vonóval, cserébe csak annyit kér, hogy Dany legyen a felesége. Ez később okoz némi galibát, mert amikor Dany Ser Jonah tanácsát kéri ki a dologról, az egyrészt figyelmezteti, hogy ez túl nagy ár, másrészt megvallja, hogy belezúgott. Dany igen szarul fogadja a dolgot, mert számára Jonah csak egy hűséges testőr, nem több.

Brienne és Cat az erdőben menekül, mondjuk nem túl lendületesen, mert éppen lepihennek. Brienne bosszút akar állni Renly haláláért, naná, hogy Stannis a célpont, mire Cat rámutat, hogy levágják, ha a tábor közelében meglátják, felejtse el. Brienne kicsit meginog, a klasszikus lovagi erényekben hisz, és ha nincs cél, nincs akit szolgáljon, elveszve érzi magát - Cat vállat von, állj be hozzám. S lőn, Brienne Cat Stark lovagja lesz. Közben Deresben Bran udvart tart, de nagyon nehéz dolga van, mert az öccse folyamatosan diót tör az asztalon, és ez kibaszott idegesítő, egy olyan nyakleves simán kijárna neki, mint amit Bendegúz kapott a bakterházban. Ser Rodrik zavarja meg az unalmas délelőttöt, megtámadták a szomszédokat, mi legyen? Hát, menjünk megvédeni őket, 200 emberrel tessen lelépni, de gyorsan. Bran ezután Hodor és Osha társaságában kilovagol, és közben a vadnőt a háromszemű varjúról faggatja, amit álmában lát feszt. Bran álmában a tenger elöntötte Derest, Osha ettől kicsit megretten, de elüti, a tenger száz mérföldre van.

Jon Snow-ék találkoznak Félkézzel, aki közli velük, hogy Mance nagy sereget gyűjt, és mivel ő is fekete ruhás volt, tudja, hogyan harcolnak, milyen taktikát követnek és így tovább. A terv: be kell lopakodni a táborába, kinyírni, ettől beszarnak a vadak és visszamennek a vackukba. Nekem ez elég öngyilkos küldetésnek tűnik, még jó, hogy Jon Snow önként jelentkezik rá. Tipikus mártír, ezt is Ned Starktól örökölte. Ser Mormont nem nagyon akarja elereszteni, de belemegy, Sam lesz az inasa mostantól.

Harrenhalban Arya éppen a kardforgatás alapjait tanítja Gendrynek, amikor nagy puffanás hallatszik, mindenki összeszalad, hát nem a Csiklandozó esett olyan szerencsétlenül le a várfalról hogy az arca hátrafelé néz éppen? De. Arya felnéz a falra, ahol az egyik sarokban Jaqen áll egykedvűen és felemelt ujjal jelzi, hogy egy adóssággal megvolna. Arya elmosolyodik.

Minden, amit a sorozatról tudni érdemes, itt elolvasható.

A Trónok harca a comment:com-on:

Címkék: trónok harca
97 komment

Facebook kommentek

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nemethv · http://backtotheukblog.wordpress.com 2012.05.01. 13:25:54

Ez a sorozat mar kezd lassan annyira osszetett lenni hogy szerintem tiz evadnyi anyagból sem lehetne kihozni a végét :) [bár a konyveket nem olvastam, nem ismerem hogy van-e/mi a vége]
Jó írás btw.

Blobov 2012.05.01. 13:33:58

Btw ölég gyenge rész volt, főleg az előzőhöz képest.

cherrymaja 2012.05.01. 13:48:32

Szerintem nagyon jó rész volt ez is! Az
elején még kissé kusza volt a rengeteg új szereplő miatt, de mindegyik szépen belesimul a Nagy Egészbe, megvan a helyük, egyik sem fölösleges. A sárkényok tényleg aranyosak :)
Gratula a hogyvolthoz is, így lesz (/10 helyett 10/10-es a rész! :)

Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2012.05.01. 14:28:07

Eddig nem tudtam volna jót írni a sorozatról, de ez nagyon jóváírt minden eddigit. Begyorsítottak, a könyvhöz képest jó pár esemény került előre, nem baj, és most nem volt csöcsparádé sem.

cézé 2012.05.01. 15:32:31

Nagyon tetszett a rész. Az Arya-Tywin párbeszéd hihetetlen mennyire jó volt. A gyerek színészek könnyen el tudnak rontani jeleneteket, de ez nagyon rendben volt.

nyílméregbéka 2012.05.01. 17:51:05

Úgy néz ki, az évad legnagyobb csattanói még előttünk vannak. A második fele olyan lesz, mint valami sugárhajtású hullámvasút, már ha követik a könyvet!

Tetűség ugyan elgépelést szóvá tenni, de a "sérkény" marhára tetszett :-))

Livius 2012.05.01. 18:08:44

Ha jól emlékszem, a könyvben nem Bran álmodik a tengerről, de úgy tűnik pár szereplőt kihagytak az egyszerűség kedvéért. Illetve Arya sem pohárnokoskodott Tywin mellett. Sebaj, részlet kérdés. :)

beacska 2012.05.01. 19:08:17

@Livius: de pohárnok volt VALAKI mellett Harrenhalban...de már én sem emlékszem, ki volt az aktuális "Úr" akkoriban

bög 2012.05.01. 19:21:55

sixx, az epizód címe szerintem inkább harrenhal szelleme. Ami ugye Arya maga.

Exploiter 2012.05.01. 19:30:12

@Livius:

Ja, ez a greenseer vonal kimaradt kicsit.

Asszem 2012.05.01. 19:48:21

@cézé: egyetértek, sezrencsére arya és joffrey szerintem zseniális telitalálat

tsb 2012.05.01. 19:55:52

@beacska: Az Lord Bolton lesz, sokkal később, a többi spoiler.

b0lha 2012.05.01. 20:26:24

veletlenul sem direkt fikazni akarok, ugyanis engem pont az elso evad vett ra arra, hogy elolvassam a konyveket. namarmost annyira ramentem, h nem birtam ki, es az 5. reszt angolul olvastam el. ugyh nagy lelkesedessel vartam a 2. evadot, ami sajnos nagyon elkeseritett, sztem tobb karaktert is nagyon torzitva talalnak, illetve, annak ellenere, h van szex a konyvben, itt tulsagosan nagy hangsulyt kap :/. kivancsian varom a tovabbi reszeket, de engem a szeriatol elijesztettek, pedig az elso evad nagyon popec volt!

LAVÓRVAGÁNY 2012.05.01. 20:47:30

Charles Dance egy zseni. A kiscsaj meg méltó partnere.

prunoki 2012.05.01. 21:18:44

A Kisujj az nem a nagydarab kopasz? Azt írod, hogy ő van a sátorban és fékezi a bosszúvágyat, de szerintem az a Lord "Vélisz". Fogalmam sincs, hogy kell írni.

vargatom 2012.05.01. 22:33:08

@prunoki: Kisujj becsületes neve Petyr Baelish, röviden Lord Baelish...

vargatom 2012.05.01. 22:34:09

@nemethv: Az epizód elején láthattad Martin (a szerző) kedvenc módszerét a túlzott összetettség elkerülésére - időnként pár szereplő elhalálozik, és mindjárt egyszerűbb lesz minden...

beacska 2012.05.02. 00:05:19

@tsb: ja igen. nem csoda, hogy kicsit összevonták a barangolást, nagyon szétszórttá tette a könyvet...szerintem...

beacska 2012.05.02. 00:07:21

sixx, köszönet Jaqen képéért...imádom...

beacska 2012.05.02. 00:13:01

egyébként Qarth-i bevonulás a könyvben is így volt? én emlékszem egy jó kis szaftos jelenetre, de már nem tudom, lehet, hogy nem is ez a város volt? elég egy igen v. nem, nem akarok spoilerezni, csak nem tudok a könyvben utána nézni (e-book)

kaktusztea 2012.05.02. 00:41:06

Messze a legjobb rész a 2. évadban.Az utolsó kettő annyira gyenge volt a sok csöccsel, meg belezéssel, hogy már kezdtem elkeseredni, de ez remek volt. A párbeszédek, a hangulat, mind nagyon a helyén volt.

parrre 2012.05.02. 01:27:30

Mi a baj a csöccsel? Ide minél többet!

Tájfájter 2012.05.02. 06:53:04

Ja, ez nem is volt igazi rész, nem voltak benne csöcsök :-)

Arya barangolásai-menekülései és pár szereplő ott is össze van vonva, mint ahogy Bran esetében is hiányoznak mellőle a Frey apródok és a mocsárlakók, nem tudom, hogy tényleg Asha lesz-e hivatott átvenni a testvérpár szerepét. Elég érdekes lenne mondjuk.

Másik, hogy ha Arya bárkit megölethetne Harrenhalban, miért nem Tywin Lannister nevét mondja? Ez kicsit bukta a filmben, és visszaüt, hogy összevontak karaktereket és pont a fő Lannistert rakták be oda... Főleg miután tudja, hogy kicsoda, és Robb ellensége...

lilakáposzta 2012.05.02. 08:39:52

@Tájfájter: Asha =/= Osha , Osha a Deresben lakó vad nő, akit Branék szedtek össze az erdőben. Asha pedig eredetileg Theonnak a húga, csak átnevezték Yarára. Biztos azért, mert nagyon hasonlít, főleg hallás után.

Tájfájter 2012.05.02. 08:54:58

@lilakáposzta: KÖsz, félreérthető volt a javításom, az előző hozzászólásomban elgépeltem Oshát Asha-ra és azt szerettem volna javítani ;)

Jack__Bauer 2012.05.02. 09:12:02

@Tájfájter: ezen /mármint, hogy miért nem kérte Tywin Lannister, vagy akár Cersei megölését/ a könyvben is erősen elgondolkodik utólag...

Jack__Bauer 2012.05.02. 09:14:04

Egyébként a leírásban szerintem félreértés az a rész, hogy Jon Snow közvetlenül Mance Ryder likvidálására jelentkezett volna. Egyelőre csak az őrszemeket akarják kiiktatni.

A püspök inasa 2012.05.02. 09:47:55

Eddigi legjobb rész szerintem is. Most kezdenek pörögni az események. Csak olyan kár, hogy már a felénél vagyunk. Világos, hogy meg kellett rendesen ágyazni az eseményeknek, hogy legyen súlyuk a jövőben, de akkor is az a véleményem, hogy az eddigi négy részben volt pár olyan üresjárat, hogy háromba is össze lehetett volna sűríteni. A regényben is a könyv felétől indulnak be az események, így a sorozatban is az a jó, ha inkább arra koncentrálnak.

De szerintem innentől minden rész egyre jobb lesz.
(Egyébként az Éjjeli Őrség menetelése ott a világvégi hóban-fagyban sose volt világos nekem. Pontosan mit is akarnak? Hisz azt már régen tudják, hogy Mance Ryder összegyűjtötte az összes vadat, hogy a Fal ellen támadjon. Ezek meg kimennek páran ott kolbászolni a vadak saját vadásterületére, ahelyett, hogy szépen behúzódnának a Falhoz, megerősíteni a védelmi vonalakat, felkészülni. Szóval nem nagyon értem a küldetés lényegét.)

És végre volt kép Stannis flottájáról! Egy ilyent hiányoltam a múltkori részből.

Emmett Brown 2012.05.02. 10:13:29

@A püspök inasa: csatázni akarnak, mert itt több esélyük van, mert a vadak családdal/állatokkal vannak, így kevésbé szervezettek. A Falat nem tudnák védeni, van kb 1000 max 1500 emberük 300 kilométeres szakaszra.

chrisred 2012.05.02. 10:44:58

Jaqen szövege igazán itt a filmben lett béna és modoros, hogy logikátlanul váltogatta az egyes szám első és harmadik személyt, amikor magáról beszélt. A könyvben végig következetesen harmadik személyt használt, ami azt sugallta, hogy nem az anyanyelve a westerosi.

Tájfájter 2012.05.02. 10:45:40

@A püspök inasa:
Első körben azért mentek ki, hogy megnézzék hova tűntek a vadak a falvaikból, aztán a Caster csávó mondta hogy bizony gyülekeznek, na most már ha úgy is kint vannak, akkor megnézik mennyire gyülekeznek ezek a vadak, meg ha Caster kidobta őket, akkor mennyire lehet hinni a szavának. :)

Tájfájter 2012.05.02. 10:49:58

@Jack__Bauer:

igen, emlékszem, de a könyvben sokkal tovább sanyargatták őt a Hegy emberei, és Harrenhal-ban emlékemim szerint nem is nagyon találkozott Tywin-nel (Cerseivel meg ugye pláne, hiszen ő Kings Landing-ben van), ergo logikus volt, hogy 3 olyan nevet mond, akik ott vannak Harrenhalban és ártottak neki.

A filmben Tywint berakták Harrenhalba és Arya a pohárnoka lesz, és itt szerintem erősen csorbul a logika, főleg, hogy a Tywin-Arya párbeszéd után kapja az ajánlatot a 3 névre.

chrisred 2012.05.02. 11:00:59

@Tájfájter: A könyvben egyébként nem is Csiklandozó az első áldozat.

lilakáposzta 2012.05.02. 11:06:39

szerintem hozzák a könyvet és tywin lelép harcolni. neki sokkal "vidámabb" halála lesz. :D

Felagund 2012.05.02. 11:08:03

@Tájfájter: Nagyon hirtelen jött neki a lehetőség, és végső soron ő mégiscsak egy tizenkevés éves kislány, nyilván azt a nevet mondta, aki az "ő szintjén" a leginkább veszélyes/gyűlölt volt.
Tywin meg éppenséggel kiemelte a foglyok közül, és még csak az sem biztos, hogy Arya tudja, hogy pontosan milyen viszonyban is van a királynéval.
De egyébként tényleg elgondolkozik rajta utólag, mint azt már fentebb is említették :)

Jokerpofa 2012.05.02. 11:29:12

@chrisred: muszáj ilyen poénokat lelőni? ez a sorozat hogyvoltozása, nem kellene a könyvből spoilerezni. köszi

Felagund 2012.05.02. 11:30:37

@Theodoro: Ez hol spoler? Tudod ki az? Ugye nem. Hát akkor?

Tájfájter 2012.05.02. 12:04:57

@Felagund: Érthető, de ez megint oda mutat vissza, hogy a könyvben sokkal tovább "szenvedett" a Csiklandozó és haverjai miatt és ott indokoltabb, hogy az ő neveiket mondja.

Ezért írtam, hogy a szerep összevonások nem igazán szerencsések itt.

Felagund 2012.05.02. 12:06:33

@Tájfájter: Hát, a Csikalndozó majdnem kinyírta a haverját, szóval szerintem jogos, de egyébként a jeleneten is lehet látni, hogy annyira meglepi az ajánlat, hogy kb az első nevet mondja ki, ami az eszébe jut...

vargatom 2012.05.02. 12:13:40

Azért lovagol ki északra az őrség, hogy a feltámadó holtak kérdésének és Benjen Stark eltűnésének járjon utána.

Az, hogy a nomád törzsek elhagyták a szálláshelyeiket, csak utána derül ki, és Quorin is csak azért tud Mance Ryderről, mert addigra már előrébb tart a felderítéssel (az őrség másik erődjének ő a parancsnoka, ha jól emlékszem).

Ha ezt mind tudták volna a Falon innen, akkor nem kellett volna kilovagolni :) Az a kb. 300 ember, akit összeszedett az öreg, nagyon kevés...

pocimon 2012.05.02. 12:41:38

@Felagund: ha kis esze van, nem a pálya végi főszörny ellen küldi első körben, ami esetlegesen visszaüthet, akkor ha elkapják és kiszedik belőle a felbujtót (talán ezért ütötte ki első elsőnek a helyi 'ofisöl' vallatót), aztán lehet túlbecsülöm :)

A püspök inasa 2012.05.02. 13:23:35

@Felagund: Jó, ez így igaz, de amikor megtudják, hogy Mance összevonta az összes embert egy hatalmas hadsereggé, akkor miért nem az az első értelmes gondolat, hogy uccu vissza a Fal mögé? Csak nem gondolják komolyan, hogy nyílt csatába mennek a jégfennsíkon - ami a vadaknak az otthona, nekik ismerős terep - kb. 300-an nemtomhányezer ellen?
Na jó, végülis mindegy, így találta ki az író, szóval elfogadom, csak éppen eltöprengtem rajta....

A püspök inasa 2012.05.02. 13:29:34

Bocs, az előbbi választ rosszul címeztem...

Egyébként nem tudom miért kifogásolják egyesek, hogy Tywin Harranhalban? Én úgy emlékszem, hogy igenis a könyvben is járt ott, Arya látta is őt, szóval nincs ezzel semmi hiba. Az meg, ha filmes szempontból átvariálnak pár szálat, az egyáltalán nem baj, ha maga a sorozat érthetősége, feszültségteremtése megköveteli. Tudomásul kell venni, hogy az ami a könyvben jól működik, az egyáltalán nem biztos, hogy filmen ugyanúgy, ezért szerintem bizonyos esetekben elengedhetetlenek a változtatások. Engem sokkal inkább zavar az olyasmi, amikor valakinek a karakterét tüntetik fel más színben. Eddig Stannis zavar egy kissé...

Felagund 2012.05.02. 13:30:38

@A püspök inasa: Ezt gondolom nem nekem akartad, de hamár :)

Már nem emlékszem egészen pontosan, de azt hiszem Mormont megelőző csapást akart mérni a vadakra, akiknek a serege nem csak hogy baromi rosszul felszerelt és fegyelmezetlen volt, de a nők és a gyerekek is velük vonultak, ami különösen sebezhetővé tette őket, hiába voltak többezren, a 300 fegyelmezett, jól képzett, jól felfegyverzett fekete testvér simán szét tudta volna zavarni őket, hogy a több kilométeresre nyúlt menetoszlopukat jól megtervezett rajtaütésekkel szétzilálja.
Elivleg ugyanis megvolt az az előnyük, hogy ők tudták, hogy a vadak gyülekeznek, de azt a vadak elvileg nem, hogy az Éjjeli Őrség kivonul ellenük, tehát még a meglepetés ereje is az ő oldalukon lett volna.

2012.05.02. 13:38:27

Számomra ez az első értékelhető rész.

Én a magam részéről a Starkokért szorítok, de valójában a Lannisterek elképesztő politikai erejük miatt gyakorlatilag verhetetlenek. Sajnos Stannis árulóként vagy tolvajként tekint Robbra, Renly kifingott, tehát a múltkor győztes Stark-Baratheon megegyezésre az esély kereken nulla. Dorne semleges, a háborút pedig a Tyrellek párállása fogja eldönteni, akiket igenis érdekel a trón. A Vas-szigetek kretén kalózai akcióznak, és ez a legundibb dolog számomra, mivel semmi értelme hátbatámadniuk Robbékat, a lázadást a royalista csapatok közösen verték le, ugye emlékezünk a Jaime - Jory párbeszédre az ajtónál. Na, és hol van több dodó...? Na hol...? hát persze, hogy a Köves part halászainál. (Ehhez csak gratulálni tudok.)

Az essosi szál egyre gyagyább, de legalább beindult, kezdjük érezni, hogy Deny vaginája nagyobb fegyver, mint a sárkányai.

Jó tanulság ez a továbbiakban a női szereplők számára.

Felagund 2012.05.02. 15:17:17

@Fyall: Nem tudom feltűnik-e, de Dany esetében senki se a vaginájára, inkább a sárkányára gyúr, az, hogy egy jó bigét is kapnak mellé, az szinte mellékes ;)

2012.05.02. 15:32:11

@Felagund: Hát. A sárkányok sehol nem voltak, mikor a lovasember naplementézni vitte. A szöszi lovag igazi beszt lávchy frendként (= a legjobb barátom vagy, de sosem dughatsz meg) védelmezi, nélküle már kipurcant volna. A kövér fekete barátunk sem látta a sárkányokat, csak Deny didkóit.

Ebben a történetben a hűséges nőkből előbb lesznek halottak, mint uralkodók :)

Felagund 2012.05.02. 15:34:28

@Fyall: Khal Drogo még valóban azért vette el, mert egzotikus külföldi volt, de amióta a sárkányok kikeltek, azóta ment csak fel igazán Dany ázsiója...
Hozzá hasonló szépséget bármelyik jobb rabszolgapiacon lehet kapni, szóval az annyira nem játszik, és Xaro meg is mondta, hogy egyszer házasodott szerelemből, annak se lett jó vége ;)

Bikli néni 2012.05.02. 15:42:27

@Fyall: Emlékeim szerint a könyvben finom utalás történik arra, hogy Xaro pont nem a vaginákhoz vonzódik ;) (épp ezért nem is értettem ezt az "egyszer házasodtam szerelemből" szöveget).
Drogot csak az utódlás érdekelte kb, emlékezz vissza, eredetileg a Vastrón is teljesen hidegen hagyta.

Dr Keynes 2012.05.02. 16:11:43

@vargatom: Engem nagyon meglepett, hogy se perc alatt kiiktatta az egyik főbb szereplőt - bár mondjuk azt Eddard Stark, Robert Barratheon kimesélésével megmutatta az első részben is, hogy nem szívbajos ezen a téren.

Még nem olvastam a második könyvet, de az első a film után is zseniális volt. Jó kis sorozat.

chrisred 2012.05.02. 16:56:25

@Fyall: Miért lennének a Greyjoyok kretének (mármint mindegyik, mert akadhat köztük olyan is, azt elismerem)? Végre azt csinálhatják, amihez értenek, támadt egy kis hatalmi űr, szabad fosztogatni való. Miért harcolnának mások céljai miatt?

cézé 2012.05.02. 17:55:14

@A püspök inasa: Érdekes, nekem meg épp Stannis tetszik:)

gunsmoke (törölt) 2012.05.02. 20:20:28

Az a jó a fantasy műfajban, hogy bármit ki lehet találni, a képzeletnek semmi sem szab határt. Akár azt is bele lehet szőni az ilyen történetekbe, hogy egy harmadik láb nő ki xy seggéből, csak megfelelő mitológia és egy jól fogalmazó író kell hozzá. Persze nem szabad átesni a ló túloldalára, mert ha csak azért szőnek bele a történetbe megmagyarázhatatlan eseményeket, mert az jól hangzik, de semmi egyéb funkciója nincs, csak a "szemfényvesztés", akkor egy idő után az egész sztori hiteltelenné válik.

A Game of Thrones első évadában az volt a jó, hogy remekül egyensúlyozott a ráció és a fantázia határán (vagy egy kicsit azon túlmenően), most viszont kezd az egész átmenni véres Jancsi és Juliskába.

2012.05.02. 20:23:42

@chrisred: Mer':

ad1. eddig sosem vezetett jóra,
ad2. nem gáz a győztes oldalra állni,
ad3. akkor is állást foglalnak, ha nem akarnak, tudniillik Észak megtámadásával a Lannisterek malmára hajtják a vizet, akik legalább annyira az ellenségeik, mint a Starkok,
ad4. ha már mindenkit utálnak, akkor legalább annyit várhatnának, míg ölik még kicsit egymást, és
ad5. miért mennének a vad és csóró mellesleg túl nagy Észak ellen a gazdag és szintén védtelen Kaszter-hegy helyett?

Logikátlan és reménytelen.

fran7 2012.05.02. 21:24:46

@gunsmoke: Bár a Jancsi és Juliska is elég véres. Elég, ha belegondolsz, milyen lehet az égett zsír illata. De a vér folyása és a kreatívnál kreatívabb halálok még elég jellemzőek lesznek a sorozatban. S a tél még csak közeledik és nem ért ide. Néha mondjuk én is túlzásnak érzem a brutalitást a könyvben.

Daenerys 2012.05.03. 03:32:51

Azért pont a Csiklandozót kinyíratni, mikor az csak jóval később és jóval epicebb módon történt volna... *facepalm*

zizi77 2012.05.03. 07:42:56

@Fyall: Szerintem itt Greyjoy apukát inkább a bosszú motiválja, mert a Starkokat hibáztatja a fiai haláláért. Ráadásul ez tényleg a legjobb lehetőség számára, hiszen alig maradt északon épkézláb ember, irtó könnyű dolga van. Az más kérdés, hogy Theon egy rohadt kis féreg.

beacska 2012.05.03. 08:05:06

@Fyall: tévedsz! Tán csak a "lovag" szerelmes belé, a szó romantikus értelmében, bár mint száműzött, neki is lehetnek "hátsó" (khmmmm) gondolatai. Az összes többi csak vélt vagy valós hatalmat lát benne. a Khannak csak egy üzleti ajánlat volt. Kezdetben...

panka 2012.05.03. 08:40:30

@Fyall: Általában a férfiak még nem látják a vaginát, amikor elkezdenek hajtani a nőre. Nyilván így van ez a sárkányokkal is, elég a létezésének a tudata :).

panka 2012.05.03. 08:42:34

@chrisred: mert gyengék. És azért gyengék, mert izomból akarják megoldani azokat a dolgokat, amiket a Lannisterek aggyal. Látszik is a különbség a két Ház közt.

2012.05.03. 09:59:30

@Bikli néni: A szerelemnek sosincs jó vége, vagyis csak a vége jó. Jó rossz.

@zizi77: Érdekes, hogy az egész történetben mindenki el tudja rakni a bosszúját egy háborúval vagy generációval későbbre, amikor tényleg kiteljesedhet, szövetkezni tud a céljai érdekében, és most azt akarod mondani, hogy Balon papa raj, hogy szövetségesek nélkül, elégtelen erővel egy rosszul időzített támadást indít egy olyan világban, ahol szinte kizárólag a szövetségek számítanak.

Ez nem bosszú, hanem színtiszta butaság.

@panka: A vaginához mindig jár egy házisárkány. Ezek nem korunk emberei, hanem már pragmatikus férfiak, a házisárkányhoz keresik a vaginát.

zizi77 2012.05.03. 10:17:12

@Fyall: Ha jól emlékszem a könyvekből, a greyjoyok soha nem szövetkeztek senkivel. Politikailag elég gyenge lábakon állnak, de az időzítés szerintem pont megfelelő. A lényeg abban van, hogy a fater nem is akar senkivel szövetkezni, mert nem tűr beleszólást a dolgaiba. A szövetség meg ugyebár kompromisszum. Az elégtelen erőről most ne beszéljünk, mert az spoiler.

zizi77 2012.05.03. 13:05:12

Akit érdekel, most láttam, hogy a Sárkányok tánca magyarul végre előrendelhető 05.29-re.
Aki nem olvasta az előzőeket, ne nézze a tartalmat, mert erős spoiler.

chrisred 2012.05.03. 13:35:11

@panka: Talán mert a Lannisterek feneke alatt ott van Westeros legnagyobb aranylelőhelye, ők meg az isten(ek) háta mögötti kis sziklákon élnek a tenger közepén.

Harald Blåtand 2012.05.03. 17:13:30

@Fyall: Valóban butaság, politikus szemmel, de a Greyjoyok (Theon ill. később majd Euron kivételével) kalózok, nem politikusok. Balonnak a szomszédság kirablásán, az erőszaktételen, és a Starkokon vett bosszún kívül az egyetlen "politikai" motivációja szvsz annyi, hogy az amúgy koldusszegény Vas-szigeteket csak rablóhadjáratokkal lehet jólétben tartani, és erre a szigetek urának biztosítania kell a lehetőséget, ha úr akar maradni. Később majd látszik, hogy a szigetek társadalma sokkal "demokratikusabb", mint Westeros többi területéé. A Greyjoyok elég ősi dinasztia ahhoz, hogy ők adják a mindenkori királyt, de ha Balon túl sokáig ül a seggén, megégetheti magát.

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2012.05.04. 23:53:51

OFF

"Margaery viszont marad, és ha már ilyen jól összejöttek, Kisujj megkérdezi, akar-e királynő lenni. Nem egy királynő akarok lenni, jön a válasz, hanem A királynő. Ez a nő kibaszott veszélyes."

Egy kis okoskodás, persze, nem lényeges, de ugye van olyan a magyar nyelvben, hogy "királyné" vs. "királynő" közti különbség.
Királyné: a csaj férje él, együtt uralkodnak.
Királynő: a csaj férje meghalt, és egyedül uralkodik tovább.

Mivel a II. kötet közepénél járok, nem tudom mi lesz Margaery sorsa, így lehetséges, hogy létezik egy harmadik értelmezés is, amiről nincs sejtésem, passz.

ON

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2012.05.04. 23:59:09

Ja, amúgy istenkirály volt a mostani rész, a Fal jelenetek is odabasztak, nem semmi tájakon forgattak. Ideje vót már kiszedni Havas Jont ebből az intéző szerepből. Másik kedvencem, Bron ebben a részben is kegyetlenül tolta a szöveget, Tyrionnal együtt, nagyon ki vannak találva!

beacska 2012.05.05. 12:24:02

sixx, nem akarok kötözködni, de a Trónok Harca játékban feltett kérdés biztos, hogy jó? Mert bár 3 élettel tartozik Jaqen a Vörös Istennek, az nem azt jelenti, hogy a Vörös Isten a tűz, ahonnan megmenekültek, ezért tartozik ő 3 HALÁLLAL Aryának??? Vaaaagy, mivel Arya jóvoltából nem kapta meg a Vörös Isten a 3 élőt, így Arya tartozik 3 halállal az Istennek, amit J. teljesít helyette?(egyébként válaszoltam a játékra, tehát nem olyan lényeges, csak elmerengtem ezen)

zumm 2012.05.08. 00:43:30

@Csehszlovák Kém: A királyné férje halála után is királyné marad szerintem (sőt, anyakirályné, mert a fia ül a trónra), a királynő meg királynőnek születik, vagy legalábbis saját jogán ül a trónra.

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2012.05.08. 01:04:33

@zumm: Rosszul tudod, és teljesen kevered is. Még egyszer, leegyszerűsítve:

Királyné: a király felesége
Királynő: nőnemű király (tehát nem marad "királyné" a férj halála után), egyedül uralkodik.

Anyakirálynő: II. Erzsébet anyját hívták Anyakirálynőnek, mivel őt is Erzsébet nevet viselte. Azért kapta ezt az elnevezést, hogy ne keverjék össze a két Erzsébetet. (És nem azért, mert az anyakirálynő anyja volt :))

Például nem minden nyelv képes ezt így megkülönböztetni. Angolul pl. a "queen" szó mindkét esetben a használatos.

chrisred 2012.05.08. 09:12:43

@Csehszlovák Kém: Így van, pont ezért a magyar fordításban választani kell a kettő közül, de egyik sem fedi le teljesen azt, amit az angol szó jelent.

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2012.05.08. 09:19:25

@chrisred: Mire gondolsz, milyen többletjelentése van az angol "Queen" szónak?

zumm 2012.05.08. 15:08:07

@Csehszlovák Kém: Ha a király halála után az özvegy királyné uralkodik, akkor lehet királynő, de nem ez a jellemző, hanem az, hogy van más trónörökös. Ha elolvasod a mondatot, ott van benne, hogy arról az esetről beszéltem, ha más ül a trónra (pl. a fia). Cersei se lett királynő, hanem a tini fia lett király. Fel se merült, hogy Cersei legyen az uralkodó, csak Robert testvérei jöttek számításba a kis fattyú helyett.

ALÁBB SPOILER IS LESZ
Margaery tehát csak háborúval, a Vastrón meghódításával lehetne királynő, királyné viszont házasság útján is - és annak fényében, hogy a kérdés-válasz akkor hangzott el, amikor még élt Renly, bizony királyné akar lenni, csak úgy, hogy más királyné ne legyen.

zumm 2012.05.08. 15:15:25

@Csehszlovák Kém: Vagyis jogos volt a megkülönböztetés a részedről, hogy királyné és nem királynő, csak azt akartam jelezni, hogy a királynéből nem lesz automatikusan királynő, na.

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2012.05.08. 16:18:10

@zumm: Teszek még egy kísérletet: abban az esetben, ha a királyné férje meghal, automatikusan királynő a megnevezése, mivel a király (a férje) már nem él.

Az általad beemelt konkrét példa tök más szitu, ott ugye van egy kiskorú, ténylegesen nem uralkodó, de kinevezett király (Pöcsfej) és Cersei, aki ebben a felállásban a gyakorlatilag uralkodó régenskirálynő. És nem királyné, mert a férje már elhalálozott.

Tudom, most meg a régens szóval zavarhattalak meg, de mondom, régens az a személy, aki a törvényes uralkodó helyett uralkodik. Erre akkor kerül sor, ha a törvény szerinti uralkodó kiskorú (pl, esetünkben Pöcsfej) vagy beteg, vagy értelmi fogyatékos, stb.

Na, remélem clear :)

zumm 2012.05.08. 16:42:29

@Csehszlovák Kém:
"Teszek még egy kísérletet: abban az esetben, ha a királyné férje meghal, automatikusan királynő a megnevezése, mivel a király (a férje) már nem él." Ez igaz, ha ő lesz az uralkodó. Ha más lesz az uralkodó, akkor nem lesz királynő. Ez hülyeség vagy netán véletlenül ráhibáztam?

De ha a régens nő régenskirálynő és nem régenskirályné, akkor hogyhogy nincs régenskirály, de van régensherceg? Pedig ő uralkodik papíron.

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2012.05.08. 17:09:12

@zumm: Úgy vélem nemhogy ráhibáztál, de tökéletesen meg is értetted a különbséget :)

A sorozatban Cercei jelen helyzetben régenskirálynőként segíti Pöcsfej király uralkodását. Az most más kérdés, hogyan.

Utolsó kérdésed pedig már nemcsak a (képzelt) középkorban, de napjainkban is kemény eset: nehezebb egy nőnek gyerekkel újraházasodnia :)

Viccet félretéve: a régensherceg megnevezés a régens szinonimája, akkor ha a régensséget az uralkodónak öröklési rendben legközelebbi felnőtt férfirokona látta el.

Régenskirályról akkor beszélhetnénk, ha mondjuk - csak elméletben - Cersei nem élne és Tywin papa az Impet nevezi ki Pöcsfej mellé, mint segítőt (lásd a sorozatban a Király Segítője), nu, akkor Tyrion lenne a régenskirály.

De kapaszkodj meg, létezik régenstanács is, sőt a magyar történelemben kormányzónak (Horthy) hívták azt az arcot, aki a törvény szerinti uralkodó hiányában (lásd: király nélküli királyság) uralkodott.

Durva, mi? :P

zumm 2012.05.08. 18:57:34

@Csehszlovák Kém:
"Úgy vélem nemhogy ráhibáztál, de tökéletesen meg is értetted a különbséget :)" Igen, de korábban is ezt írtam, arra meg a magad kedves lekezelő-kioktató stílusában azt írtad, hogy rosszul mondom.

A "régenskirály" szóra nálam 2 érdemi találatot ad ki a Google, abból is az egyik címe "írjunk közösen regényt", ezért vonakodva hiszem el, hogy ez egy létező fogalom, szerintem az simán régens. A "régenskirálynő" szóra 138 találatot ad ki (és 29-et jelenít meg, mondván, hogy a többi nagyon hasonlít ezekre), ha a "Cersei", "Game of Thrones", "Trónok harca" és "Tyrion" keresőkifejezéseket letiltom. A régenskirálynők mindegyikére van találat régenskirályné verzióban is. A "régenskirályné" szóra 114 ezer találat van ugyanazon keresőkifejezések letiltásával. Hol rejtegetik a neked -nyilván minden okkal - igazat adó szakirodalmat? Megmutatod nekem, aki olyan buta vagyok, hogy azt hiszem, hogy ha létező fogalom lenne, arról az internet is tudna?

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2012.05.08. 20:14:55

@zumm: Igen, mert első reakciód félreérthető volt, én Margaery elnevezésére reagáltam a poszt alapján, és te erre szóltál hozzám egy általam félreértett mondattal ("A királyné férje halála után is királyné marad szerintem"), mivel nem derült ki, hogy Cerseire gondolsz. Ha lekezelőnek érezted volna a hangnemet, akkor elnézést kérek.

Most visszaolvastam a kommenteket még egyszer, nincs vita köztünk, lényeg, hogy akkor királynő az uralkodónő, ha saját jogán van trónon és nem gyámkodik vagy férjezett, mert ezekben az esetekben királyné.

A régenskirály, régensherceg mindkettő a régens szinonímái, nincs ezekkel baj, ritkábban használjuk.

zumm 2012.05.08. 20:20:36

@Csehszlovák Kém: A keresés közben amúgy azt találtam, hogy a könyvek magyar fordításában Cersei felváltva régenskirálynő és régenskirályné, biztos, ami biztos.

A lekezelő hangnem el van nézve, de csak most az egyszer :)

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2012.05.08. 20:37:30

@zumm: Hogyan szerepelnek ezek a kifejezések angolul a könyvben?

queen regnant: A queen reigning in her own right (ez lesz a királynő) De a szótár ezt a kifejezést adja meg a régenskirálynéra is..

queen: férjezett királyné

zumm 2012.05.08. 21:20:23

@Csehszlovák Kém: Cersei Queen Regent, és Queenként emlegetik folyton. Úgyhogy a régens stimmel.

zumm 2012.05.08. 21:30:38

@Csehszlovák Kém: Elszállt a hozzászólásom, Cersei Queen Regent a könyvekben.

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2012.05.08. 21:51:37

@zumm: ...és ezt fordítják le magyarul egyszer így, egyszer úgy, hát ez a fordítás következetlensége, de erről már volt szó talán az első poszt alatt, hogy ilyen szempontból lenne mit javítani.

Most már csak Margaery státusa kérdéses, legalábbis a hogyvolt szöveg alapján. Ugye Renly nincs többé, Margaery pont a királynő fogalmának minden attributumát teljesíti. Tehát sixx szövegét értsem úgy, h Margaery egyedül óhajt uralkodni tovább, férj nélkül, hűbéresei felett, vagy még inkább, a Hét Királyság "first ladyje" szeretne lenni? Mer' akkor tényleg durva a bula! Ha lehet, spoiler nélkül.

zumm 2012.05.08. 22:05:36

@Csehszlovák Kém: Tényleg, ezt benéztem, egyszerre olvastam az évad hogyvoltjait, és valamiért azt hittem, ezt még Renly életében jelenti ki.

Szerintem Cersei helyére pályázik, ő most "The Queen", csupa nagy kezdőbetűvel. Előtte azt mondja, hogy attól még Renly nem volt király, hogy jól megaszonta, úgyhogy ő se volt királyné. Renlyhez azért ment hozzá, hogy - annak sikeres és gyümölcsöző hadjárata után - a Hét Királyság királyának felesége, az utána jövő király anyja legyen szerintem. Most elölről kell kezdenie, az ominózus tekintetet szerintem Kisujj érti, de a nézőt ott hagyják válaszok nélkül :) És itt talán bele is fér, hogy angolul nem egyértelmű, hogy új házasságot vagy hadjáratot sejtet, lehet, hogy magyarul befolyásos koronás nőnek kéne fordítani a rejtély megőrzéséért :D

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2012.05.08. 22:35:08

@zumm: Az csak a véletlenek különös összjátéka lehet, hogy a "The Queen" pozijára csupa testvérbaszó, testvérfaszverő, meglehetősen nyitott lányok és asszonyok mutatnak érdeklődést? A nemes vonásokkal agyonvágott Stark Katalin meg egy férfinővel bolyong az erdőben, muha.

zumm 2012.05.08. 22:48:20

@Csehszlovák Kém: Szegény Catelyn, elindult, hogy hazahívja a férjét meg a lányait, aztán most hol van ő, Ned meg a gyerekek... De szerintem a hatalmat sose azok akarják, akik jól bánnának vele, hanem akik hatalmasak akarnak lenni és kész. Renly talán kivétel volt, de kellett is győzködni, hogy megkoronázza magát.

zumm 2012.05.08. 22:57:05

@Csehszlovák Kém: A nők meg tényleg nem viccelnek. Cersei mondjuk szerelmes a testvérébe, vagy valami ilyesmi, és szerintem csak az udvarban töltött évek meg a kurvázó férje vitte el a hatalomvágy felé, bár persze otthon se feltétlenül alázatosságra nevelték. Margaeryből még nem sokat láttunk, de a jelek szerint hataloméhes, mondjuk ő a bátyjával nem izélne, csak hagyná, hogy a férje hetyegjen tesóval, hogy aztán gyereket tudjon csinálni neki. De elfeledkezel Danaerysről, ha láttad a hatodik részt, kifejtem, de spoilerezni nem akarok.

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2012.05.08. 23:12:40

@zumm: Ne, ne :) Még az ötösnél járok, meg a könyvvel is nagyjából a filmmel párhuzamosan haladok.

Azért kemény a nők szerepe, mert a "hagyományos tudásunkban" abszolút egy férfiközpontú történelemszemlélet létezik, különösen igaz ez a középkorra. Oké, nem felejtem el, hogy ez egy kitalált világ, és nem sok elsődleges forrásunk maradt már egy mondjuk 800 évvel ezelőtti világról, de el tudok játszani a gondolattal, hogy nagyobb szerepük lehetett egykor.

Danaerys, hm sötét ló nekem. Azért a kis punciját simán odaadta a vadembernek, igaz, sok választása nem is volt, és az eddig látott részek alapján simán ő is a Vastrón visszaszerzésére koncentrál, amiért bármire (?) képes lehet. Egyértelműen báttya fölé nőtt, nemcsak azért mert "I have the dragons".

zumm 2012.05.08. 23:31:49

@Csehszlovák Kém: Szerintem sokkal többet tettek és hatottak a nők a mi történelmünkben is, mint amiről a férfiak által írott krónikák regélnek :)

Szerintem ne is előzd be nagyon a könyvvel a sorozatot. Én tavaly nyáron elolvastam az összes kötetet, és bár nagyon jó volt teljesen beszippantódni, most kicsit bánom, hogy nem érnek akkora meglepetések, amekkorák érhetnének.

zizi77 2012.05.09. 07:22:51

@zumm: Engem érnek, mert elég sok helyen más a film, mint a könyv....

zumm 2012.05.09. 10:36:07

@zizi77: Azt írtam, nem érnek _akkora_ meglepetések. Persze, van egy-két más megoldás, de azért a történések hasonló irányba haladnak tovább, és például Renly meggyilkolásán nem lepődtem meg, hiszen olvastam a könyvben. Annak meg, aki most látta csak a sorozatban, jó nagy flash lehetett. Azt meg, hogy pl. Kisujj eljött tárgyalni Renlyvel vagy Margaery kimutatta a foga fehérjét, nem érzem ugyanekkora meglepetésnek.

zumm 2012.05.09. 10:55:05

@zizi77: Ettől függetlenül nagy lelkesedéssel nézem a sorozatot, persze, várom hétről hétre :)
süti beállítások módosítása