Hogy volt?

Gyilkos elmék 5x15 - Public Enemy

2010. július 15. 11:00 - hex.kelly

Fiatal házaspár copfos leánygyermekkel ugrik ki egy terepjáróból egy templom előtt, késésben vannak. Odabent már javában megy a mise, leülnek gyorsan az egyik hátsó padsorba. Aztán sorolnak előre áldásosztásra, a kislány bepróbálkozik, hogy ihat-e Jézus véréből, de az apja azt mondja, hogy majd ha 21 lesz, vagy elsőáldozáskor. Aztán mindenki visszaül a helyére, a feleség a kislánnyal küzd, hogy ne babázzon, hanem imádkozzon. A mögöttük lévő eddig üres padsorban egy férfialak bőrkesztyűt húz, kés pengéje villan, és míg a nő és a kislány a babát cibálja, a mellettük ülő férj nyakát a kesztyűs ember egyetlen mozdulattal elvágja, majd távozik. A férfi a nyakához kapva, hörögve esik ki a padból a padlóra, a felesége jajveszékelve siet segítségére, rohan a pap, kiabál orvosért és 911-ért, és mondja a nőnek, hogy vigye innen a kislányt. Karjaiban tartja a férfit, aki alatt egyre nagyobb a vértócsa, tudjuk jól, mit jelent ez.

Quantico-ban JJ a családnak mutatja a templomban megölt férfi egyenruhás fotóját: Paul Collins századost a rhode island-i Providence-ben ölték meg, két hét alatt ő a harmadik személy, akinek nyilvános helyen elvágták a torkát. Collins nemrég tért haza a negyedik iraki missziójáról, kitüntetett háborús hős. Az első gyilkosság az egyik helyi étterem mosdójában, a második egy önkiszolgáló mosodában történt. Morgan azt mondja, úgy tűnik, a gyilkosnak nem az áldozat érdekli, hanem a gyilkosság módja. JJ egy elnagyolt fantomképet mutat, Prentiss szerint akkor máris le lehet szűkíteni a kört EGÉSZ Providence-re. (Hahaha!) JJ már szólt a helyi nyomozást vezető Moreland nyomozónak, hogy szedje össze a nemrég szélnek eresztett bűnözők és dilinyósok listáját. Hotch azt mondja, akár pszichotikus epizódjai miatt öl a gyilkos, akár nem, sietni kell, mert ha a fickó belelendül, az egész város potenciális célponttá válhat. Főcím és idézet Rossi-tól: Mutassatok nekem egy hőst, és írok nektek egy tragédiát. - Show me a hero and I will write you a tragedy. F. Scott Fitzgerald

Csapat a gépen (és egy kontúrmániás stylist-ot kaphatott a produkció, mert Morgan körszakálla hangsúlyosabb, mint valaha, Hotch szempillafestéke is megszaladt, és Rossi hajfestése a harmadik a szörnyűségi listámon, rögtön Torgyán doktoré és a folyosószomszédomé után), és arról beszélnek, hogy a gyilkosságok talán bemelegítésül szolgálnak egy ámokfutó tömeggyilkosság előkészítésben. Ilyen esetekben a gyilkosságok kezdete egybeesik a kontrollvesztéssel, és mivel az elkövetőknek rendszerint nincs túl sok társas kapcsolatuk, a gyilkolást kiváltó stresszhelyzet az utolsó emberi kapcsolat elvesztése lehet. Ezek a gyilkosok mindig férfiak, és - az iskolai lövöldözőket leszámítva - inkább 40-50 közöttiek. Reid az amerikai ámokfutótörténelméből hoz példát (gyorséttermi lövöldözések). Hotch azt mondja, itt most nem az áldozatokra kell koncentrálni, hanem az elkövetési helyszínekre. Melót oszt landolás utánra, lássuk, ki hová megy.

Rossi a templomban kezd, ami előtt Collins százados fotója van kirakva, a lépcsőn virágok, mécsesek, az együtt érző népség meg hátnemborzasztózik. Rossi átbújik a sárga szalag alatt, Kendellen atya már várta.

Hotch és Reid a rendőrségen ütnek tanyát, Moreland nyomozó morog, hogy nem csak két profilozóra számított, Hotch közli vele, hogy a többiek már dolgoznak városszerte, és kéri, hogy menjen Prentiss-ért a mosodába. Moreland rábólint, de előtte még a térképet fürkésző Reid-et kérdezi, vajon hol csap le a gyilkos legközelebb. Reid szerint passz, de valószínűleg az eddigieknél is nyilvánosabb helyen. Hotch hívja Garcia-t, aki már el is kezdte összeszedni a helyi tömegjeleneteket, ahol felbukkanhat a gyilkos. De lehet, hogy tévednek, mert most egy nőt látunk egy buszmegállóban ácsorogni. Megpillant egy oda érkező férfit, aki épp most gyújt rá, az arcát nem látjuk, csak egy sebhelyet a bal kézfején. Ismerős bőrkesztyűt vesz fel a kezeire, majd penge villan, ám ebben a pillanatban megáll egy busz, a nő felugrik rá, a gyilkos elteszi a kést, kesztyűs keze pimaszul integet a busz után. (Huhh, megúsztuk.) JJ és Morgan érkezik a Collins-házhoz, ahol hemzsegnek az újságírók, de JJ ügyesen lerázza a kérdéseket. Collins özvegye még fel sem fogta a történteket, és intéznie kellene a temetést is, de a ház előtt sűrítő sajtó mindent megtesz, hogy az otthonában se legyen biztonságban: befelé fényképeznek az ablakon, a kislányt úgy kell elrángatnia onnan. Eközben az atya már a templomban meséli Rossi-nak, mi és hol történt. Eléggé ki van bukva, hogy nem tud személyleírást adni a gyilkosról, de Rossi rávezeti, hogy ha a Collins-családot nem látta az előttük ülő nyájtól, akkor a gyilkost sem láthatta. Rossi beül a padba, ahol a gyilkos volt, és egy klassz képi megoldással "eljátssza" a JJ-nek és Morgannek igencsak kikészülve mesélő özvegy által is éppen most elmondott eseményt.

A kislány a szobaajtóban áll, odahívja JJ-t, és azt mondja, hogy ő kezet fogott a gyilkossal, az ostyaevés után, amikor azt kellett mondani, hogy Béke veled. A nőnek eszébe jut, hogy tényleg, és kiborul, hogy a gyilkos hozzáért a lányához. Morgan visszarángatja a földre, elsoroltatja vele, mit csináltak, de a nőt megviseli az emlékezés, ezért kimegy a szobából. JJ azt mondja Morgan-nek, hogy ha végeztek, ő itt marad a nővel és a kislánnyal. Morgan meg azt, hogy ez a gyilkos nem ámokfutásra készül, ahhoz túlságosan is hidegvérű és türelmes.

Prentiss a mosodában játssza el az ottani áldozat utolsó mozdulatait, mikor Moreland megérkezik, és beszáll a hangos pantomimezésbe. A kés kapcsán Prentiss elmondja, hogy a tömeggyilkosok és az ámokfutók gyakran fetisizálják a fegyverüket, és semmiért meg nem válnának tőle. Az, hogy a gyilkos a helyszíneken hagyja a késeket, arra utalhat, hogy félelmet akar kelteni, mert hiszen az amerikaiak jobban berezelnek egy széthagyott kés láttán, mint egy fegyver miatt. (Gratulálok.) A nemi erőszak áldozatai pedig inkább kiáltanak segítségért, ha fegyvert látnak, míg késtől fenyegetve inkább "együttműködnek". De akkor mi a célja a gyilkosnak?

Az érkező Rossi válaszol: magának a helyszínnek a fenyegetése. Mindhárom helyszín régóta a város életének része, tehát a város közösségét támadja a gyilkos, nem az egyéneket. Rossi azt kéri, menjenek vele, mutatni akar valamit. A helyszínekre autózva mutatja, hogy a középületek elleni támadás a városlakók elleni támadás, tehát mindenkit érzelmileg érint: ezért van mindhárom helyszínnél egy rakás virág, mécses, és emlékező emberek. Ez a fontos a gyilkosnak: a nyilvánosság, a részvét, a közös reakció, egy szép nagy show. Moreland azt kérdi, hogy ezek szerint a gyilkos újralátogatja-e a helyszíneket. Rossi azt mondja, ennél többet tesz: újraéli a gyilkosságokat, megtalálta a módját, hogy a tetteit soha ne felejtse el a város.

Járőrök ülnek egy büfében, a helyi lap cikkét olvassák a templomi gyilkosságról, és arról beszélnek, hogy a gyilkos tényleg nem fél semmitől, ha egy templomban gyilkolt fényes nappal. A pultos azt mondja, ha nem kell nekik semmi más, akkor kiugrik a bolt elé egy cigire. Az egyik utánaszól, hogy "Connie, ha nem vigyázol, a cigi ki fog nyírni." A pultos kilép az ajtón, megáll a kirakat előtt, rágyújt, és ott van a sebhely a bal kézfején, hát ez a gyilkos, ÉS TÉNYLEG NEM FÉL SEMMITŐL, mert a büfével szemben, az út túloldalán Rossi, Prentiss és Moreland éppen most érkezik, és mennek be együtt a rendőrség épületébe!

JJ a Collins-házban teázást játszik a kis Sophia-val, az anyja, Meg hoz igazit is JJ-nek, és mondja, hogy JJ túl jól játszik ahhoz, hogy ne legyen sajátja, ugye van? JJ mondja, hogy igen, egy kisfia van. A nő azt mondja, jövő héten lesz a kislány elsőáldozása. JJ hívást kap, Rossi mondja neki, hogy elkészült a profil, de valamit meg kell tennie. Sophia-t elküldi az anyja a szobájába, JJ pedig elmondja neki, hogy a profil szerint a gyilkos idejöhet. Meg Collins erre azt mondja, ha a gyilkos idejön, ezúttal nem fog kezet fogni Sophia-val.

A Csapat többi tagja elkezdi a profil kiadását a helyi erőknek: a gyilkost nem késelőként, hanem gyújtogatóként kell elemezni, mert nem az áldozatait választja meg akkurátusan, hanem a helyszíneket. És bár a gyilkos sosem gyújtana fel semmit, a viselkedése mégis megegyezik a gyújtogatóéval: a célpontjai a városi közösség életének meghatározó helyszínei. A nyilvános helyen, nagy tömegben elkövetett véres gyilkosságokkal félelmet kelt. Egy szociopata, aki képtelen együttérzésre, és a tűz végéig nem gyújt újabb tüzet. (A gyilkos éppen cigarettára gyújt a városi piac bejáratánál, majd elkezd követni egy barna hajú nőt.) A torok elvágása, a tűzhöz hasonlóan, egy látványos dolog, és a tettes biztosra megy: ha egy helyzet nem alkalmas a gyilkolásra, akkor kivár. (A nő egy virágárusnál válogat, a gyilkos mögé lép, kesztyűt húz, penge villan, jajj!) Mivel élvezi, amit csinál, újra és újra meg akarja tenni, sikerélménye van, ettől még veszélyesebb. Újabb helyszínekre vadászik, és meg-meglátogatja a korábbiakat.

Hirtelen csörögni kezdenek a telefonok, Hotch-ot JJ hívja a Collins-ház ablakából, mert az összes újságíró rohanvást távozik. Hotch azt mondja a többieknek: újabb gyilkosság történt. Moreland nyomozó most kapja az infót, hogy ezúttal a piacon. Hotch azt mondja az indulni készülő rendőröknek, hogy a helyszínre érve figyeljék a tömeget, elsősorban azokat a férfiakat, akik a tetthelyre, és nem az áldozatra koncentrálnak. Hotch kis telefonos vita után meggyőzi a maradni akaró JJ-t, hogy menjen ő is a helyszínre.

A helyszínen nagy a tömeg, Rossi Moreland-nek segít kiemelni a tömegből a gyanús elemeket, mikor Prentiss hívja a virágárus-stand mellől. (ÉÉÉÉÉS Rossi úgy veszi föl a telefont, hogy Emily-nek szólítja!) Vérnyom van, de kés ezúttal nincs. JJ félrehívja az egyik újságírónőt, alkut köt vele, hogy a nő ne fújja fel nagyon az ügyet, ne bátorítsa a gyilkost. Morgan pedig a barna hajú nőt kérdezi ki (merthogy a virágárust ölte meg a gyilkos): egy pillanattal a támadás után már valaki elkezdett segíteni az áldozaton. Prentiss megtalálja egy kukában a gyilkos véres ruháját, Rossi azt mondja, ha a gyilkos hozott váltóruhát, tudta, hogy ezúttal véres lesz. Morgan hívja, hogy valószínűleg a gyilkos kezdett segítségért kiabálni. Rossi rohan szólni a helyieknek, hogy a gyilkos még itt van, zárják le a környéket, és válasszák külön a férfiakat a nőktől, és mivel megvannak a véres ruhák, Hamupipőke-vadászati módszerrel kell kiszűrni a gyanúsítottat. Az egyik kordonnál egy járőr meglátja a gyilkost, utána megy a buszok közé, köszönnek, mert ismerik egymást a büféből. A rendőr gyanútlanul a kordonon belülre akarja kísérni, de a gyilkos vállon és nyakon szúrja, majd elmenekül.

A rendőrségen az egyik járőr hőzöng, amiért az FBI-parancs teljesítése miatt meghalt a társa, a nyomozó leállítja. Prentiss azt feleli, hogy ez a gyilkosság minden bizonnyal önvédelemből történt. Rossi elmondja nekik, hogy az elkövetési mód nem felel meg az eddigieknek, tehát valószínűleg a gyilkos újabb támadásra készül. A Garcia által összeállított listán szereplő helyeken meg kell háromszorozni a rendőri jelenlétet. A rendőrök távoztával a Csapat arról beszél, hogy ha a gyilkossal sikerül elhitetni, hogy valamelyik helyszínt "nem késelte halálra", talán visszatér befejezni a munkát, és akkor el lehet kapni. Ha például Collins özvegye kiáll és beszédet mond. JJ szerint nem fog menni, és nem is szívesen kér ilyesmit Meg-től. Aztán persze mégis megkéri, és persze Meg nem-et mond.

Hotch és Rossi az őrsön töprengenek. 16 órája halt meg a járőr, és a gyilkos nem csinált még semmit. Talán a járőr gyászában részt tud venni? Hotch gyorsan megkéri a nyomozót, hogy adjon egy listát azokról a helyekről, ahol a járőr társasági életet folytat. Mint például a büfé, ahol a kollégák a járőr lelki üdvéért alkoholos kávét isznak a gyilkos pultjánál, és arról beszélnek, hogy el akarják kapni a gyilkost.

Garcia bejelentkezik a Csapatnál kihangosítón, megvan a járőr törzshelyeinek a listája, a többiek mondják, mit keressen: olyan 25-30 közötti férfi alkalmazottat, aki csonka családban nőtt fel, bántalmazták, fiatalkorúként pedig párszor elkövetett ezt-azt. Garcia meg is találja Connor O'Brien-t, akinek 10 éves korában az apja által a biztosításért balesetnek álcázott tűzben halt meg az anyja. Már mondja is, hol dolgozik most, a nyomozó meg, hogy az itt van szemben! Rohannak át, a járőrök ott vannak, de a gyilkos már nem, lelépett. Indulás a lakására, ami szintén üres, de a fala tele van az anyja halálának újságcikkeivel, a fiók meg késekkel, gyönyörű. Garcia mondja az újabb információkat: a tűz után a kissrác vallomásával az apja életfogytiglanit kapott, amit 1 hónapja enyhítettek: 5 év múlva szabadulhat. Szóval ettől kattant be a gyilkos. Látjuk is, a könyvtárban járkál, és a brutális apja emlékeit idézi fel, amikor megpillant egy nőt és a babakocsiban ülő fiát. Közelebb megy, előveszi a kesztyűjét, penge villan, jaj ne már!!!

Csapat az őrsön, jön a hír a könyvtári támadásról. Rossi azt mondja, itt az idő, tőrbe kell csalni a gyilkost: el kell játszani, hogy a nő nem halt meg, szervezni kell egy gyertyás virrasztást. A gyilkos oda fog jönni, és el lehet kapni. Mindenki indul is, JJ a folyosón összefut Meg Collins-szal, aki végre hajlandó segíteni.

A gyilkos Providence utcáit rója, az egyik bolt TV-jét nézi. A helyszínen a Csapat, a rendőrök és a mentők remek színházat csinálnak, a kameráknak, a gyilkos ezt a TV-ben látva kiakad, és kirohan a boltból, mikor azt hallja, hogy az életéért küzdő nőnek virrasztást szervez Meg Collins estére, a kórház elé. Ahol az egész csapat ugrásra készen várakozik. Moreland szúrja ki a gyilkost, Morgan megkergeti, egy taxi állja útját, így könnyen elfogják. Az idióta vigyorogva kérdi, hogy ugye nem is élte túl a nő a támadást, a nyomozó azt mondja, ne vigyorogjon.

A gyilkos szerint a sitten majd királyként kezelik, mert rendőrt ölt. A nyomozó azt kéri, azt nézze meg előbb, hogy az őrsön hogy fogják kezelni, amiért rendőrt ölt.

Csapat a gépen hazafelé arról beszél, hogy a gyilkos az apja miatt lett-e gyilkos, és hogy választhatott volna más módot is arra, hogy "többre vigye" az apjánál. Reid azt mondja, ő például PhD-zik. (Ez kész!) JJ egy képeslapot ad körbe, amit mind aláírnak, Morgan pedig azt mondja, a gyilkos ugyanott bűnözött, ahol az apja, csak idő kérdése, mikor találkoznak a sitten.

Elsőáldozás van a templomban, Sophia is ott van, az anyja mosolyogva nézi, ahogy a miseborból kortyol. A mosoda is újra üzemel, az őrsön pedig felkerül a megölt járőr képe a hősök falára. Sophia az elsőáldozás után otthon a postát bontja, kinyitja a csapat által küldött képeslapot és boldogan mutatja az anyjának az 500 dolláros csekket, ami benne volt (aláíró: David Rossi). A börtönben narancssárga kezeslábasban libasorban haladnak a rabok, valaki egy kést nyom a gyilkos kezébe, aki néhány rabot megelőz, és az előtte lévő rabhoz szól: Hé, apa! A férfi megfordul, azt kérdi, az anyja tudja-e, hogy itt van (mi van?), aztán már csak hörög, ahogy a fia elkezdi szurkálni, sokszor, még a földre rogyása után is. Záró idézet Rossi-tól: Ha az apa ad fiának, mindketten nevetnek. Ha fiú ad apjának, mindketten sírnak. - When a father gives to his son, they both laugh. When a son gives to his father, both cry. William Shakespeare (Egyébként lehet, hogy nem is.)

Címkék: gyilkos elmék
14 komment

Facebook kommentek

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

basel 2010.07.15. 17:25:15

www.enotes.com/lit/group/discuss/what-does-this-quote-mean-when-father-gives-h-68645

Elég meggyőző, hogy nem Shakespeare... A zsidó közmondás tűnik nyerő befutónak.

hex.kelly 2010.07.15. 18:21:22

@basel: igen, ezt az oldalt olvastam én is, azért írtam oda, mert szerintem sem az. De tény, hogy sok magyar idézetes oldal is Shakespeare-ként hozza. Pedig inkább hangzik szólásmondásnak, mint költő művének.

Nem mellesleg: Hellóka, rég "beszéltünk" :-)

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.07.15. 21:11:07

Én nemtom. A babás óta elég langyik a részek. Semmi talányos deviancia, semmi hatalmas titok. :/

hex.kelly 2010.07.15. 21:27:02

@neccharisnyás útonálló: Na, majd a jövő héten ;-) Jön a Gubler-rendezte epizód.

LoVeLA 2010.07.15. 21:51:20

Szerintem jó rész volt. Az eleje is durva volt.. meg nem hittem, hogy a könyvtárban megöli az anyukát tényleg:(
Mellesleg egyszert egy képet twittelhetnél a folyosószomszédod hajáról:D

hex.kelly 2010.07.16. 08:15:02

@LoVeLA: Sajnos nem tudom, ez egy tavalyi dolog, Sanyi bácsi azóta már lenövesztette és le is vágatta. De a retinámba égett, soha nem feledem, örök viszonyítási pont lett.

piszy 2010.07.16. 10:47:47

Izgalmas rész volt, az unsubtól kirázott a hideg, nagyon jó színész választottak.
És döbbenetes volt, hogy ennyi embernek kellett meghalnia; nem hittem, hogy ilyen mértékű lesz az öldöklés. Általában hamarabb megállítják, nem?

basel 2010.07.16. 13:30:50

@hex.kelly: Ó, olvaslak én majd minden héten, csak ritkán szólok hozzá:)

Kőváry Orsolya · www.irodatunder.hu 2010.08.04. 23:27:10

Nagyon hiányzik már az új hv. *.*

nemrozsa 2010.08.31. 12:11:20

Hát már sosem lesz új hogyvolt???? :(((((

hex.kelly 2010.08.31. 13:52:18

@nemrozsa: @Orso-borso: Lesz, csak akadt némi műszaki nehézség is közben, ráadásul eléggé besokalltam a borzalmaktól, noha nem tűnik nagy ügynek kívülről nézve. Megpróbálom mielőbb folytatni :-) A Mosley Lane-nek a 2/3-a kész van, talán annak a témája viselt meg nagyon, nem tudom. De hamarosan lesznek újabb hv-ok, mert az 5. évadot mindenképpen meg akarom csinálni.

nemrozsa 2010.09.03. 07:27:39

Igazat adok, az egész évadból a Mosley Lane viselt meg engem is a legjobban, iszonyatos hangulatú az egész rész. Türelmesek vagyunk, a türelem meg egyszer csak majd hogyvolt-ot terem.
süti beállítások módosítása