Hogy volt?

Gyilkos elmék 5x12 - The Uncanney Valley

2010. június 24. 15:00 - hex.kelly

Éjszaka a vidámparkban egy biztonsági őr járőrözik, az egyik körhintánál valamit látni vél, lengeti az elemlámpáját, aztán a hinta megmozdul, elindul, zene felharsan, fények gyúlnak, az őr pedig az ijedtségtől kis híján maga alá piszkít (pironkodva mondom, hogy dettó). A körhinta közepéről a gépészember lép elő röhögve, de az őr nincs vicces kedvében. Az elsuhanó lovacskákat nézi, majd két emberi kart pillant meg, és kiabál a gépésznek, hogy azonnal állítsa le a hintát. Az őr felugrik a lassuló körhintára, és az egyik hintóhoz siet, amiben egy halott nő hever. Őr hívja rádión a kollégáját, a gépész meg csak pislog.

Egy napsütötte parkban taták sakkoznak, Reid meg ősrégi könyvekkel az ölében egy padon ül, és valami szótárból szavakat tanul. (Állati ellentmondásos, hogy bár 2,5 másodperc alatt végighúzza az oldalon az ujját, közben azért mozog a szája.) Egy 12 év körüli kisklapec ül mellette, aki önmagával sakkozik időre (beszarás), és kérdi, hogy ő is úgy látja-e, hogy 5 lépésben mattot fog kapni magától. Reid felnéz a könyvhalom alól, és közli, hogy jó lesz az háromnak is. A srác tesz egy próbát, Reid olvas tovább, de közben elnyom egy kaján vigyort, mert naná, hogy igaza volt. A srác mondja neki, hogy már hiányolták mind Reid-et, aki elmeséli, hogy volt egy kollégája, akivel a világon a legjobb volt sakkozni, de egy nap besokallt, és lelépett. Ő meg sakkozással gyászolta veszteségét, és rájött, hogy a sakk és a történelem is csak ismétli önmagát, de mindig máshogy. A srác tátott szájjal bámulja, szerintem a zseniknek valahogy együtt funkcionál a szája és a szeme. Reid sms-t kap JJ-től, helyzet van, szedi a cókmókját, és elrohan.

Quantico-ban JJ már mutatja is a körhintás holttest képét: Rita Stewart a második huszonéves nő, akit holtan találtak Atlantic City-ben. A szép ruha, a gondos manikűr, frizura és smink azt jelzi, hogy a gyilkosuk azt akarta, hogy jól nézzenek ki, mikor megtalálják őket, ez nagy bűntudat jele (ki van vele segítve a két csaj nagyon). A két nő elrablása 2 hónappal korábban történt, és mivel semmi közös nem volt bennük, a rendőrség nem kötötte össze az eltűnésüket. Amikor viszont az elsőt egy játszótéri hintába ültetve, a másodikat meg a körhintán megtalálták ebben a fura elmaszkírozott állapotban, már nyilvánvaló volt, hogy a BAU kell.

Egyiket sem erőszakolták meg, és az egyik nő stroke-ban, a másik agyvérzésben halt meg. Reid a toxikológiai jelentést böngészve arra a következtetésre jut, hogy mindkettejük alaposan be volt gyógyszerezve, sőt: az idegrendszert bénító szerekkel a gyilkos saját megbénított testeik fogságába zárta a feltehetően végig tiszta tudatuknál lévő nőket. És tényleg: egy fej nélküli alak valami szép kendőt terít egy loknis hajú, ülő nő hátára, majd megfordítja a székét: a nyitott szemű nő teste nyugodt és mozdulatlan, csak a szemén látszik a félelme, ahogy megpillantja azt, ami eddig mögötte volt. Főcím és idézet Reid-től: Bármi, amiről nem tudsz lemondani, mikor az már nem hasznos számodra többé, hatalmába kerít téged, és ebben a materialista korban rengetegen vagyunk tulajdonunk rabjai. - Anything you cannot relinquish, when it has outlived its usefulness, posesses you, and in this materialistic age, a great many of us are posessed by our posessions. Mildred Lisette Norman

Csapat a gépen már nyakig van a profilozásban, új külsérelmi nyomokat sorolnak a szadizmus definíciójába: precíz manikűr, nagy műgonddal ondolált frizura, és kiváló, felfekvések nélküli fizikai állapot. Prentiss bedobja a tizenöt epizódonkénti nagy kérdést: ÉS MI VAN, HA NŐ AZ ELKÖVETŐ?

Merthogy annyira gondoskodó, törődő és részletekre ügyelő ez a gyilkos, hogy csakis nő lehet. Na de a holt súly, amit el kell rendezni, mikor megszabadul a holttestektől? Nem nagy ügy, mindkét nő pici volt, 50 kg se. Hotch azt mondja, hogy oké, akkor nézzük, mi van, ha tényleg nőt kell keresni. Morgan azt mondja, semmi, csak jobban passzol a profil. Mivelhogy az áldozatok hajszíne eltér, márpedig egy nőnél ez nem számít, csak a férfiaknak fontos. "Igen, a férfiaknak fontos" - sóhajtja Garcia a laptopból, és ez annyira igaz, hogy Morgan fel is kapja és körbemutatja mindenkinek: Huncutka haja vörösre vált!!! Garcia elmondja, hogy a halott nők ruhái sifonból készültek, ráadásul méretre, mintha rájuk öntötték - de legalábbis szabták - volna. Úgy tűnik hát, hogy ez köti össze az áldozatokat: a testalkatuk. ( 1. Ennyit arról, hogy a fittség és a túlsúly-talanság a hosszú élet titka. 2. Akinek kedves az élete, egyen egy kis csokit, chipset.) JJ kifakad: nehogy most valaki azt mondja, hogy a gyilkosnak hús-vér próbababák kellenek! Hotch munkát oszt, majd megkéri Garcia-t, hogy nézzen utána az elmúlt 2 hónap eltűntjei között van-e még olyan, aki megfelelhet a gyilkos fura gusztusának.

Kis hullamontázs után JJ-t, Morgan-t és Prentiss-t Cotrone nyomozó fogadja az atlantic city-i őrsön, és mondja, hogy a nők családjai már itt vannak, hozták a kért fényképeket, de minek is? Morgan már az első áldozat anyjának, Prentiss meg a második férjének magyarázza, hogy azért, mert úgy tűnik, hogy a testalkatuk miatt akadt meg a gyilkos szeme rajtuk. Mindkét nőről kiderül, hogy nagyon csinosak és picik voltak, szerettek vásárolni, és soha de soha nem vettek volna fel maguktól olyan ruhát, mint amilyenben megtalálták a őket. A vidámparkban boldog felnőttek és gyerekek mennek körbe-körbe a csicsás körhintával, szól az az idegölő hintazene, borzalmasan vidám mindenki. Hotch telefonon mondja az első áldozat megtalálási játszóterén sétáló Rossi-nak, hogy a jelek szerint a gyilkos a gyermekkor meghatározó helyszínein hagyta a hullákat.

Tekintve, hogy a sorozatgyilkosok gyerekkora nem felhőtlen, valószínű, hogy azért ilyen helyeken hagyta a hullákat, hogy ők boldogak legyenek helyette is. (Ajj, de beteg egy elme szül ilyesmit!) Rossi úgy logikázik, hogy ekkora holtsúlyt akkor sem tudott volna feltűnés nélkül mozgatni. Hacsak nem használt a gyilkos nagyméretű járművet és kerekesszéket. És ha az van neki, akkor a bejárathoz legközelebbi rokkant-parkolóhelyre jogosult! (Ha ez a film nálunk játszódna, Morgan 2 perc múlva berúgná Hajdú Péter ajtaját.)

Reid a hullaházban van, a dokinő megmutatja neki, milyen koreográfiával lehet egy ekkora holttestet egyedül mozgatni, és azt mondja, hogy ezt mindenki simán megcsinálja, akinek van egy kis egészségügyi múltja. Reid azt kérdi, hogyan juthat a gyilkos a nőknek beadott szerekhez. A dokinőnek lövése sincs, mi meg tudjuk, House is milyen leleményes volt, ha kellett neki Vicodin, kár is ezen rágódni. Reid rákérdez a nők hajára. Ja, hát póthajak voltak a hajukba varrva, mivel a motorikus funkciók elvesztése miatt rengeteg hajuk kihullott. (Áhh?!) És tuti, hogy még éltek, mikor a póthajat kapták. Valamint évszázados badarság az, hogy a halál után nő a haj és a köröm. (Fenemód informatív ez az epizód.)

Reid az őrsre visszaérve hadarási világcsúcsot döntve hosszan vázolja elképzeléseit Hotch-nak és Rossi-nak: ennyi törődés után miért öl a gyilkos - témában. Főnök konstruktívan kérdez, Tapasztalat summáz: a halál nem cél, csupán az emberrablás mellékterméke. Morgan és Prentiss is befut: az áldozatuk termetüknél fogva gyakran igazíttatták a megvásárolt ruháikat, de nincs átfedés a szabók között. Hotch azt mondja, hogy ha a szabók kiszervezték a munkát, akkor lehet, nézzenek ennek utána. Vörös Huncutka jelentkezik, nem talált több releváns emberrablást két hónap környékén, viszont a múlt héten két aprócska nő tűnt el. Csakhogy: mindkettő egye nappal a nők halála előtt tűntek el, akkor most mi van? Hotch hozza a megfejtést: csak akkor engedi a gyilkos meghalni az áldozatát, amikor már van helyette másik. Este egy parkolóban egy fiatal aprócska nő siet a kocsijához, beteszi a vállfás tisztaruhát, és arra lesz figyelmes, hogy kicsivel odébb egy nagydarab nő bénázik egy kerekesszékkel egy furgon hátuljánál. Odamegy hozzá, és felajánlja, hogy segít betenni a kocsiba. Gyorsan beugrik, behúzza a széket, a nagydarab nő is fellép, aztán sokkoló villan, aprócska nő eszméletlenül landol a padlón, Tank Aranka meg csak nézi, majd így szól: Olyan szép vagy!

Másnap reggel Prentiss és Reid érkezik egy utcai padhoz, a nyomozó fogadja őket, és igen, a padon a film elején riadtan pislogó, Mary Newsome (jó név) nő ül, persze már halott. Prentiss azt mondja, itt az idő, hogy átnézzék az elmúlt 48 órában eltűnt nők listáját. Nyomozó el, Reid pedig a tollával túr bele Mary hajába. (Na fiam, ezért nincs neked nőd, mert nem tudod, hogy kell nekikezdeni.)

Ami szintén kihullott ugye, de neki nem póthaja van, hanem parókája, és hozzá van varrva a fejbőréhez, basszusúristen! (És most a tegnap este elrabolt lányt látjuk, kap szép ruhát, meg infúziót a vénájába, és félméteres műszempillákat, hogy passzoljon a loknijaihoz. Szegény ijedten tekintget jobbra és balra, és közben zenélő doboz dallamát halljuk, nekem most felfordult a gyomrom.)

Az őrsön Morgan-ék megtudják, hogy a tegnap elrabolt nőt Bethany Wallace. A tisztítóból jött ki éppen, az alkalmazottak nem láttak semmit, de elmondták, hogy van pár privát szabó, akikkel kapcsolatban vannak. Van már kép is Bethany-ről, Morgan gyorsan fel is tűzi a táblára, és Hotch, Rossi meg ő csak bámulnak: a megölt nők helyére a megszólalásig hasonlító újakat rabolt Aranka! Reid és Prentiss most esik be a szobába: előbbi azt mondja, hogy Aranka egy GYŰJTŐ, utóbbi meg azt, hogy KÉSZ A PROFIL. Már mondják is a helyi erőknek, akik bőszen jegyzetelnek: egy nőt keresünk, aki egy gyűjtő, azaz egy olyan zakkant, aki csakis és kizárólag a gyűjtött tárgyai közelségében érzi jól magát. Ha borul a kollekció, borul az elme is, és pótlásra vágyik. Nagyon befordult és antiszociális (naná, kevés partiarc gyűjt kistestű nőket, vagy legalábbis máshogyan). Feltehetően sérült a frontális lebenye, ugyanis az agynak ez a része a felelős az alapvető freud-i fantázia és realitás mezsgyéjén való egyensúlyozásért. Ez azt eredményezi, hogy bár képes mindennapos tevékenységekre (autóvezetés, vagy sifonruha-varrás), de nem képes különbséget tenni élő és halott vagy kötődés és veszteség között.

A nyomozó azt kérdi, hogy akkor Aranka nőket gyűjt? Rossi azt feleli, hogy nem nőket, inkább babákat. Pontosabban a pár hónapja valahogyan elveszített babáit pótolja a nőkkel. A nyomozónak ez sok, nem képes elfogadni, hogy három nő azért halt meg, mert Arankának elvették a játékát. (Pedig ennél kevesebbért is öltek már.) Prentiss azt mondja, fogadja el, mert a legutóbbi parókavarrás technikája megegyezik a porcelánbabák hajasításával, szóval igen, babák. Rossi újra kihangsúlyozza, hogy Aranka nem gyilkos, ő csak egy szép és hiánytalan kollekcióra vágyik, hogy lelke teljes lehessen, és traumáit feldolgozhassa. A ruhavarrási vonalat követve kell nyomozni utána. JJ például az első áldozat lila ruháját viszi egy szabóságba, ahol a finnyás fősztájliszt varrónője a ruhát nézve közli, hogy csodálatos kézimunka a varrás minden öltése, aki ezt csinálta bizony egy művész! Prentiss pedig Hotch-ot riasztja, Bethany férje pánikban tartózkodik, neje ugyanis cukorbeteg. Nem tudtuk már, mi hiányzik?!

Bethany egy székben ül, Aranka érkezik, és az arcába mosolyog (rosszat fogok álmodni). Felteszi a nő bal kezét az asztalra, Bethany körbenéz: még két kómakolléganő ül az asztalnál, puffos ujjú sifonruha és infúziós állvány még soha ilyen közelségben nem volt egymáshoz, ez a kép dadaista versért kiált. Aranka úgy játszik teadélutánt, mint a lányom (csak utóbbinak ép a frontális lebenye, és fizikailag is óvodás), a három nő meg ijedten bámul egymásra, kimondhatatlanul tragikus ez a bénultság. Aranka vigyorogva issza a semmit az üres csészéből, Bethany lehunyja a szemét, és mikor kinyitja, egy könnycsepp gördül le az arcán.

Rossi egy orvossal beszélve érdekes hírt visz Hotch-nak: Bethany cukorbeteg szervezete talán gyorsabban dolgozza fel a beadott szereket, tehát talán visszanyeri a teste fölötti uralmat. Az inzulinra viszont továbbra is szüksége van, szóval az idő fogy. Morgan és Reid egy porcelánbaba-boltostól megtudja, hogy a nyolcvanas évek végén egy helyi babagyártó cég próbálkozott felnőttnek öltöztetett babák forgalmazásával, de leálltak, mikor kisebb botrány kerekedett. Ugyanis meghirdettek egy babaversenyt, amiben ruhát kellett varrni, és fogalmazást írni a babáról, mire több olyan leírást kaptak, amiben a kislányok bántalmazásról, szexuális zaklatásról írtak. A versenyt és a gyártást lefújták, a babákat és a fogalmazásokat pedig átadták a rendőrségnek. Bethany eközben menekül, bizarr képsorokon át jövünk rá, hogy sajnos csak "fejben". Ám a keze valahogy mégiscsak meg-megmozdul, az odaillesztett csészét öt lökésből padlóra küldi. Aranka jön, morcos és bizalmatlan, visszateszi a csészét az asztalra, mellé Bethany kezét, és távozik. A két másik lány riadtan néz Bethany-re, aki egy negyed Mona Lisa-nyit mosolyog rájuk!

Reid és Morgan a versenyre küldött fogalmazásokat bújják, Prentiss pedig a babákat és a ruháikat nézi, és az érkező JJ-nek mutat egy ruhát: ugyanazzal a különleges öltéssel készült, mint az áldozatok ruhái! A beküldő neve Samantha Malcolm, rajta van a neve azon a listán, amelyiken az áldozatok által ismert varrók vannak, és Morgan már veszi is elő Samantha Malcolm fogalmazását: Sally nem szereti a "villámlós szobát". (Hoppá, az előbb Aranka Sally-ként mutatta be a két másik nőnek Bethany-t!) Garcia pedig már mondja is nekik kiakadva, hogy bár 10 éves koráig nem volt semmi különös vele, de a babaverseny kapcsán kiderült, hogy elektrosokk-terápiát kapott. Méghozzá az apja, dr. Arthur Malcolm, aki jelenleg is pszichiáterként dolgozik.

A doki azzal magyarázta a terápiát, hogy így majd Samantha fel fogja tudni dolgozni az anyja elvesztését. Samantha-nak nincs saját tulajdona, a gyámságban minden az apja nevén van, lakóhelyeként pedig az apja intézete a lakóhelye, de oda biztos nem vitte az elrabolt nőket. Az apjának van pár ingatlanja, meg JJ-nek is három címe, ahol varrni szokott, Hotch azt mondja, hogy mindet meg kell nézni. Reid állati pipa Malcolm dokira, szerintem élve fel akarja koncolni a gyermekek elektrosokkolásáért, Hotch is így érezheti, mert megkéri Rossi-t, hogy menjen Reid-del.

Samantha nővérruhába öltözve közli a "babáival", hogy most távozik, legyenek kedvesek egymáshoz. Ahogy elmegy, Bethany mozgásba lendül: nagy nehezen sikerül kiszednie magából az infúziót, a másik két nő csak bámul rá, ahogy rekedten megszólal: lépjünk le innen! Aztán valahogy lekászálódik a székről, elkúszik egy kis asztalig, útközben letépi egy próbababa végtagjait, megszerzi a telefont, de nincs vonal. Visszakúszik az asztalhoz, és kihúzza az egyik kómakolléganő infúzióját. Samantha az apja intézetéhez érkezik, a buszról leszállva látja, hogy egy rendőrautó hajt be a kapun, majd Rossi-ék a nagy fekete batárral. Samantha frontális lebenye azt súgja, hogy ez valóságos bajt jelent, ezért inkább nem megy be a kapun. Az apja viszont odabent van, és nem vágja, minek keresi az FBI az ő lányát, kizárt, hogy bármilyen emberrabláshoz köze legyen. Rossi már menne is, de Reid a doki legfelső könyvespolcáról kezdi leszedegetni a plüssállatokat, és felsoroltatja, mely kis betegének emlékét őrzi.

Aztán közli vele, hogy szerinte megerőszakolta a lányát, majd elektrosokkolta, hogy nehogy elkotyogja valakinek, végül megajándékozta néhány porcelánbabával, a sorozaterőszakolók ugyanis mindig ajándékoznak. Majd áttért a kis pácienseire, és mindegyikről van emlékeztető a könyvespolci gyűjteményben. A doki kikéri magának, Reid azt mondja, hogy a bíróságon majd az ügyész minden kislányt beidéz, és Reid lesz az, aki mind elé leteszi a polcon megtartott játékot, és akkor majd kiderül, mennyire voltak TERÁPIÁS eszközök a játékok. Rossi azt mondja, hogy ha most megmondja, hol van a lánya, megmondják az ügyésznek, hogy segített. Doki kinyögi, és kéri, hogy tényleg szóljanak az érdekében. Reid még visszafordul az ajtóból, és azt mondja, túlságosan is nagy becsben tartja a trófeáit, de szerinte nem teljes a gyűjtemény, mondja csak el, hol a többi.

Bethany eközben ájultan fekszik a padlón, kómakolléganője lábbal ébreszti, hogy Samantha épp most lép be a házba. Bethany visszailleszti bele az infúziót, és visszaküzdi magát az asztalhoz. Samantha belép, és észreveszi a leesett telefont, meg az egyik leamortizált próbababát, ollót ragad, és "babáit" vizslatva járja körbe az asztalt, majd leül Bethany mellé, és szomorúan kéri, hogy ne hagyja el. A nő kéri, hogy engedje el őket, de Samantha-nak nem jön be az ötlet, bejön viszont a szobába egy helyes és okos, de nagyon izgulós pasi, aki bemutatkozik neki: Spencer vagyok, az FBI-tól jöttem, tudom, mit tett az apukád veled, és tudnod kell, hogy soha többé nem fog már bántani téged. Jön a lelki fröccs, kiderül, hogy amikor Samantha-nak ki kellett költöznie az apja klinikájáról, el akarta hozni az irodából a babáit, de épp egy másik kislány játszott vele (aki utána nyilván elektrosokkot kapott), és azt mondta az apja, hogy már sosem jönnek vissza a babái. Spencer azt mondja, hogy az apja nem mondott igazat, elhozta neki a babáit. Samantha boldogan nyitja ki a színes koffert, tényleg benne van a három baba.

Reid mentősöket kér az óraszíjától, Bethany pedig már kel is fel a székből. Rossi érkezik, a nyomozóval meg egy csapat mentőssel. Reid nem engedi, hogy megbilincseljék Samantha-t, hanem megígéri, hogy ha elmegy a bácsikkal, örökre a babáival lehet. Samantha és a nyomozó el, mentősök tüsténkednek, Rossi pedig bókol egy nagyot: Szép munka volt, Reid ügynök. (Sünt a ferdítő fordító fülébe.)

A parkban a kölyök már megint magával sakkozik időre, Reid megáll mellette, és közli, hogy 12 lépésből mattot fog kapni. A srác szerint kizárt, Reid viszont biztos benne, ezért leül. Köréjük gyűlnek a taták, és tizenkét gyors lépést látunk, míg apja kedvencétől idéz: Az életben, eltérően a sakktól, a matt után is folytatódik a játszma. - In life, unlike chess, the game continues after checkmate. Isaac Asimov

Címkék: gyilkos elmék
26 komment

Facebook kommentek

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ebilafan 2010.06.24. 15:53:21

Ez mekkora rész volt!!!

Tisztán emlékszem minden pillanatára, ami azt hiszem, sokat elmond.

A kezdőjelenet engem is kiakasztott - valahogyan mindig a gyerekeknek szánt dolgokból (babák, bohóc, körhinta stb.) lehet a legferdültebb, legborzongatóbb szituációkat kihozni.

"Ennyit arról, hogy a fittség és a túlsúly-talanság a hosszú élet titka." De imádlak ezért! XD Na meg a Hajdúpetis beszólás. :)

Én annál a résznél rezzentem össze nagyon, amikor kiderült, hogy szerencsétlen nő rávarrta az áldozat fejbőrére a parókát.
Erről jut eszembe: nem tudom, kik voltak a vendégszínésznők, akik a babákat alakították, de kalapot le, mert pusztán a szemeikkel is olyan érzelmeket tudtak eljátszani, hogy az ember szíve belesajdult. Gondoljatok bele, milyen nehéz feladat: összetett érzelmeket produkálni mimika nélkül. *taps*

Babákról csak annyit: nekem az egészről életem egyetlen barbija jutott eszembe. Talán tízévesen kaptam, nem mert akartam volna vele játszani, de társak nyomása már ott beindult, "ha neki van, pezsgőspohárral meg minden, akkor nekem is legyen egy." Eladdig (és aztán is) olvasós/diázós/matchboxos/legós lány voltam. Plüssmaci OK, de baba nem kell. Ennek megfelelően a rettentően unalmasnak bizonyult barbit elébb kifestettem filccel (emósbarbi:), leégettem a haját a hajszárítóval, majd mikor nem akart bekattanni a lába a cipellőbe, úgy oldottam meg (mérnökgondolkodás), hogy levágtam a lábujjait. (Nem, nem vagyok pszichopata, de a barbiban csak egy darab műanyagot láttam már akkor is.) Na, azután került a játékláda mélyére, majd a szemétbe. Szóval, jobb, hogy velem nem történtek olyan dolgok, mint az UnSubbal, mert én lehet, hogy nemcsak felöltöztettem volna a "babáimat." XD

Jonathan Frakes mocskos pedofilszerepben: priceless. Anno a Next Generation magyar vetítésekor tizenegy-tizenkét éves fejjel nagyon belezúgtam a magas, barna hajú commanderbe, mentségemre szóljon, hamar elmúlt! (Ahogy az illető nyalkasága is. :P)
Reid a rendelőben gőzvasalóval ment át a pasason, öröm volt nézni a kis hőst! :) De most komolyan.

Na, első blikkre ennyi a véleményem, köszönjük a HV-t! (Nem baj, ha hosszú, sőt!)

KiWiSaGe 2010.06.24. 16:14:43

Ez tényleg egy kiakasztó rész volt.
Nagyon sajnáltam a csajt, de akkor is kirázott tőle a hideg.

A CM részek után mindig duplán ellenőrzöm, hogy bezártam-e az ajtó, ezután a rész után viszont emlékszem, hogy nem sokra voltam, hogy a széket is a kilincs alá tegyem, de gondolom, így jár, aki 5 évadnyi Criminal Minds után sem tanulta meg, hogy hajnali fél 2-kor már nem szabad ilyet nézni.

hex.kelly 2010.06.24. 16:17:54

@KiWiSaGe: Hát, én meg úgy döntöttem, hogy a lányom SOHA nem fogja megkapni a porcelánbabát, amit a Dédi vett neki pár éve, de eddig a dobozában várta a szekrény mélyén, hogy a leány felnőjön a feladathoz.

Tehát: Sértetlen porcelánbaba (talán) sötétkék ruhával, dobozában eladó :-))))

ebilafan 2010.06.24. 16:26:21

@KiWiSaGe: Mint már említettem, ezzel nem vagy egyedül. Ami meg a paranoiát illeti: ha éjjel CM maratont tartok (így viszgaidőszakban nem nagyon:), a többszörösen bezárt ajtó elé egy deszkalapot fektetek, ami a bútornak ütközve fizikailag is lehetetlenné teszi a bejutást. Tűzvédelmi szempontból nem előnyös, de nekem túl élénk a fantáziám. XD

@hex.kelly: Nekem is volt egy, anyu szerint gyönyörű, engem a hideg rázott a hófehér arcától már hétévesen is, így látványelemként fejezte be a pályafutását a nagyim örökké bevetett díszágyán. :)

Kőváry Orsolya · www.irodatunder.hu 2010.06.24. 18:40:44

@ebilafan: hú én is nagyon sok jelenetre emlékszem belőle, pedig az én memóriám általában rövid időn belül törli az ilyesmit.
@hex.kelly: kegyetlen jó volt a rész, és nagyon jó a hv.

zoxó 2010.06.24. 19:00:46

Azt hiszem, a nyáron elkezdem letölteni a CM összes eddigi részét:).

"Ha ez a film nálunk játszódna, Morgan 2 perc múlva berúgná Hajdú Péter ajtaját."
- ezen azért rendesen kifeküdtem:DD.

hex.kelly 2010.06.24. 19:05:09

Az epizódot Breen Frazier írta, aki a Gyilkos elmék írógárdájának oszlopos tagja, korábban meg könyékig túrt a feszültségben, mikor a Szellemekkel suttogó-t meg az Alias-t és a Roswell-t csinálta.
A rendező meg - naná, hogy - nő, Anna Foerster, aki eredetileg operatőr, és összesen háromszor rendezett, ebből kétszer Gyilkos elmék-et (a másik epizódja a Cold comfort, ami arról a flúgos balzsamozós gyilkosról szólt).

Nem tudom, hogy a bizarr történet miatt, vagy az operatőr-rendező erős képei miatt, de nekem is nagyon élénk emlékeim voltak, és mikor rájöttem, hogy ez az a rész, amiről hogyvoltolni kell, nem is örültem, mert sanszos volt a hányinger meg a rémálmok.

braces 2010.06.24. 19:24:08

Koszonom a hogyvolt-ot

szemely szerint meg egy CM-ot sem lattam, nem merem megnezni oket, boven eleg nekem a hv is, hogy osszerezzenjek minden zajra.

hex.kelly 2010.06.24. 20:38:22

@braces: Azért ez a mostani egy kifejezetten hátborzongató epizód volt, de szerintem máskor tehetnél egy próbát :-)

@ebilafan: Hol a műelemzés, nem írtál egy sort sem! Pótolom, míg befutsz :-)
A keretsztoriban - ami Reid és a kiskölök beszélgetése - elhangzott "nagy igazság" visszaköszön Samantha történetében. Reid a sakkos hasonlattal azt mondja, hogy minden BAU-s (és más) eset meghatározott számú motívummal indul, az ügyek menete és a kibontásuk is hasonló koreográfia szerint történik, de a végkifejlet, és persze a részletek azok, amik eltérőek. Ezért egyszerűsítettem le úgy, hogy a történelem ismétli önmagát, csak másként.
A gyerekmolesztáló doki trófeákat gyűjtött, vagyis tulajdonképpen emlékeket. Ehhez kislányokat bántott, és lelkifurdalását úgy tompította, hogy ajándékot adott nekik.
Samantha voltaképpen babákat gyűjtött, amik a rémes gyermekkorának egyetlen szépségforrásai voltak. Ehhez kistermetű nőket rabolt és bénított meg, és lelkifurdalását úgy tompította, hogy gondjukat viselte, és haláluk után vidám helyekre vitte őket.
A doki elektrosokkal és dilibogyókkal kezelte a kislányokat, a lánya elektromos sokkolót használt, és durva gyógyszerezést alkalmazott.
Az egyik gimis barátnőmnek volt erre egy mondása: ugyanaz, csak pepitában. (és ez még a sakkhoz is passzol)
Semmi sem ugyanaz, és mégis.

hex.kelly 2010.06.24. 20:40:56

@zoxó: Elég kicsi ez az ország ahhoz, hogy bizonyos dolgokra csak egyféle asszociációs lehetőség legyen :-)))
Ha tudnád, milyen pipa voltam, hogy csak olyan képet tudtam volna kivágni a rokkantparkolóhelyről, amin Rossi háttal van!

lunanyuszi (törölt) · http://lunanyuszi.blogspot.com/ 2010.06.24. 21:13:09

Igen, ezek a babák eredeti méretükben és anyagukban is félelmetesek tudnak lenni.
Lenyűgöző rész volt, meg szuper hogyvolt.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.06.24. 21:14:40

Nagyon jó rész volt! És ezúttal végre nem a gyilkos perverz ösztöneitől paráztam. Hanem kb. minden egyébtől: kezdve a körhinta zenéje - Alice Cooper egyik számában frankón ezzel riogat - egészen a rohadt szemét, kiirtásra jelölt karakterig, akit Frakes játszott.
A záróidézet meg annyira igaz.

Summa summarum, rendre hozta ez az epizód azt, amiért szeretem a sorozatot: hétköznapi borzalmakból happy end.

HV csillagos 5ös. Hajdúpetyás szöveg pedig hatalmas LOL!

Valaki elmesélhetné már, hogy ez a hajhullás tényleg igaz? A kómában lévő emberek megkopaszodnak?

Elloth 2010.06.24. 21:17:39

Sikerült elkapnom ezt a részt és azt kell mondjam, hogy brutálisan jó volt! Főleg a babákat játszó színésznőknek jár a taps. Reid meg olyan édes volt, ahogy Samanthahoz beszélt. Azt hiszem gyakrabban fogom nézni ezentúl a sorozatot. :D

lunanyuszi (törölt) · http://lunanyuszi.blogspot.com/ 2010.06.24. 21:46:55

@Elloth: Reid márpedig mindig édes, kérlek :) Amúgy tényleg igazad van, ritka arcát mutatta akkor...
És igen, a babákat játszó színésznők hatalmasak voltak, bele sem gondoltam előtte abba, amit @ebilafan: mondott, hogy csak a szemükkel játszottak. Nem semmi...

hex.kelly 2010.06.24. 22:02:01

@lunanyuszi: A kiskorúm azért is nem kapta meg a babát, mert a frász kerülget a porcelánbabáktól. A másik ilyen a bohóc, naná, hogy van abból is egy hatvancentis példány, utálok rendet rakni a gyerekszobában. A non plus ultra hidegrázás természestesen a porcelán bohócbaba. Szóval szerintem Gálvölgyi János egy igen bátor és erős idegzetű ember.

@neccharisnyás útonálló: A szájbarágó amerikai forgatókönyvírók ezt nem taglalták túlzottan. A dokinő azt mondta, hogy "a motorikus képesség hiánya miatti állapot okozta a hajhullást, ez nem meglepő ilyen fiatal nőknél". Reid meg erre azt mondta, hogy "Ja, igen, a pszichés sokk fizikai tüneteket produkált".
NEM TUDOM, JÁR-E ERRE VALAKI ORVOSFÉLE, VAGY ORVOSFÉLE HOZZÁTARTOZÓJA, DE ÖRÜLNÉNK EGY KICSIT BŐVEBB MAGYARÁZATNAK, mert elég vastag még a ködréteg ezen a hajhullás-dolgon.
Az írók egyébként fontosabbnak tartották elmagyarázni az átlag-amerikai nézőnek, hogy a halál után nem nő meg sem a haj, sem a köröm, az csak úgy tűnik.

@Elloth: Nézd, nézzétek minden szerdán, mert az ötödik évad ANNYIRA TUTI, hogy minden epizód "übereli" a megelőző részt, igazán bámulatos sztorik jönnek!

hex.kelly 2010.06.24. 22:08:16

@lunanyuszi: Azért ezen én közben gondolkoztam: ha a nők le voltak bénítva, mi a helyzet a szemmozgató izmokkal?
Csatlakozom, a babanők bámulatosan teljesítettek!

LoVeLA 2010.06.24. 22:45:09

Tényleg szuper HV lett :) A babáktól/bohócoktól én is irtózom...

A haj/köröm azért tűnik úgy mintha nőne a halál után, mert a bőr visszahúzódik.

Amit @ebilafan írt a babanőkről, eddig nekem se esett le. De tényleg fantasztikusak voltak.

nemrozsa 2010.06.25. 07:31:17

Iszonyatosan morbid rész volt, nem mindegyiktől szoktam beparázni, de ettől tényleg rendesen. Annyira hátborzongató volt, amit művelt velük és ahogy ültek ott, bezárva a testük börtönébe.
A hajdúpetis mondat tényleg jól passzolt, hangosan felröhögtem itt az irodában. :)))

hex.kelly 2010.06.25. 19:22:33

@nemrozsa: Remélem, nem toltak le a csendháborításért :-) Igen, hátborzongató: a puffos ujjú ruhák, a négycentis műszempillák, a festett száj és az infúziók, jaj!
A legfélelmetesebb az volt, mikor Bethany "fejben" próbált megszökni: felállt, kihúzta az infúziút, elkezdett helyben futni, aztán hasra esett, próbált kúszni előre, de akkor meg leestek a lábai, mint egy babának, ááááááh! Most is kiráz a hideg, ha eszembe jut.

hex.kelly 2010.06.25. 19:27:01

@LoVeLA: igen, ezt magyarázta a dokinő, hogy ahogy a holttest elveszíti a víztartalmát, összehúzódik a test, és azért olyan, mintha nőne. Pedig mennyi horrorfilmet építettek erre a tévhitre, hosszú haj, félméteres körmök :-D

Laliath 2010.06.28. 08:52:04

kirázott a hideg, ahogy olvastam.
ezt nem lehet kiheverni

piszy 2010.06.29. 08:24:39

Nagyon jó hv, köszönjük.
Engem is két dologtól rázott ki a hideg: amikor hozzávarrta a parókát a fejbőrhöz (brrrrrrh.....), és amikor a babának öltöztetett nőket először láttam meg a teadélutánon.
Penelopénak nagyon jól áll ez a vörös haj.

piszy 2010.06.29. 11:04:09

Ja, és még valami, amit nem értettem: miért kellett az áldozatok családtagjainak MEGMUTATNI azt a fényképet, amin a nők a hintán/körhintán megtalált helyzetükben vannak???????

hex.kelly 2010.06.30. 16:36:17

@piszy: Azért kellett megmutatni, mert a viktimológiához fontos volt tudni, hogy maguktől vettek-e föl ilyen ruhát, vagy a gyilkos adta rájuk.

wmitty · http://utanamsracok.blogspot.com 2012.07.10. 22:38:15

hát, hallva itt duplára zárt ajtókról, deszkával kitámasztott bejáratról, irtózásról porcelánbabáktól, zenedoboz hangjától, bohóctól - talán az sem meglepő, ha én meg tucatnyi CM-HV egymás utáni elolvasása nyomán a közben eszegetett dinnyére nézek egyre gyanakvóbban... Piros furcsa izében kis fekete pontok, nos, egyre viszolyogtatóbb, majdhogynem ijesztőbb látvány! De komolyan!
süti beállítások módosítása