Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.
Hogy volt?

Hogyan tette tönkre a karrierjét a Walking Dead annak az embernek, aki az egészet elindította

2018. június 03. 11:00 - Sick Rhymes

gallery-1475072704-gettyimages-119598902.jpg

Kétség sem férhet hozzá, hogy 2010-ben a Walking Dead első évada a peak tv korszak és úgy általában a tévésorozatok egyik fontos mérföldköve volt. Nem csak azért, mert feltette az AMC-t a menő tévécsatornák közé, vagy azért, mert innentől kezdve egészen napjainkig tartó zombiőrületet kezdett el a popkulturában, hanem azért is, mert elindította minden idők egyik legsikeresebb sorozatát. Robert Kirkman képregényének adaptációját Frank Darabontnak köszönhetjük, a magyar származású (teljes neve Frank Árpád Darabont) író, rendező, producer volt az, aki az első évad kreatív agya volt. Aztán a második évad közepén kirúgták, a Walking Dead poptörténeti mérföldkő lett, Darabont pedig szinte teljesen eltűnt Hollywood süllyesztőjében.

Darabont egészen a Walking Dead 2010-es debütálásáig Hollywood egyik kedvenc írója volt, ha horrorfilmekről vagy thrillekről volt szó. Olyan szkripteket köszönhetünk neki, mint A légy 2., A massza, A köd, Frankenstein, de például ő írta és rendezte a Remény rabjait és a Halálsoront  is, mindkettőért jelölték a legjobb adaptált forgatókönyv Oscarra (illetve a Halálsoront legjobb filmre is), de egyszer sem sikerült nyernie. Ennek ellenére óriási hír volt a maga idején, hogy Darabont (aki a Mesék a kriptából és Az ifjú Indiana Jones kalandjai miatt egyébként sem volt ismeretlen a tévés világban) lett egy ilyen merész tévés vállalás fő kreatívja. És Darabont nagyon bevált, hiszen mindenki imádta az első évadot, ami 5 milliós nézettséggel nyitott - nem rosszul, egy kábeltévétől.

Ennek ellenére az AMC 2011-ben 25 százalékkal megvágta a sorozat költségvetését. Darabontnak ez érthetően rosszul esett, nem csak a sorozat óriási sikere miatt, hanem azért is, mert a Walking Dead az ő szerelemprojektje volt, amit évekig próbált eladni mindenkinek az NBC-től a Foxon át a Turnerig, hiába. Darabont úgy alkalmazkodott a helyzethez, hogy a második évadot egy darab helyszínre, Hershel farmjára írta spórolási okokból, ami meg az AMC-nél vágta ki valamiért a biztosítékot, és bőven az előkészítési fázis előtt bekérték tőle a forgatókönyvet, ami meglehetősen szokatlan dolog az iparágon belül. A feszültség csak fokozódott, amikor Darabontnak nem tetszettek a második évad leforgatott jelenetei, és ennek a maga obszcén, őszinte, sokszor durva stílusában rendszeresen hangot is adott. Végül az évad közepén kirúgta az AMC, de Darabont cserébe beperelte a csatornát, és ennek a bírósági ügynek köszönhetően derült ki sok évnyi találgatás után, hogy pontosan miért is kellett távozni az embernek, akinek köszönhetjük a Walking Dead adaptációját.

A bíróság által kiadott emailekben kiderült, hogy Darabont iszonyatosan durván beszélt a stábjával. Egyrészről azzal vádolta őket, hogy miattuk szúr a szíve és lesz lassan infarktusa, másrészről hozzá nem értésről, szándékos szabotázsról  és a forgatókönyv fel nem fogásáról beszélt írt a stábnak egyik alkalommal. Egy másik alkalommal feltette a költői kérdést, hogy

Miért fizetünk ezeknek az operatőröknek, ha ezt Ray Charles is jobban csinálná?

- írta egy másik levélben. Ray Charles ugyebár egy vak zenész volt, de jó hat-hét évvel a sorozat forgatása előtt elhunyt.

De a rendezőkkel sem bánt kesztyűs kézzel, egyikükről azt mondta, hogy egy agyvérzést kapó kollégájára emlékezteti, egy másikról pedig úgy beszélt, mint egy tapasztalatlan középiskolás. Nem kímélte az AMC fejeseit sem, konkrétan őket hibáztatta azért, amiért ő egymagában az írói gárda, mert a kibaszott lusta seggfej showrunnerek öt hónap időpocsékolás után ezt is ráhagyták.

Nem csoda, hogy ezek után megváltak Darabonttól, aki 2013-tól jogi úton próbált elégtételt venni. 280 millió dollár bevételt követeltek a csatornán, de a bírósági papírokból (és korábban más hasonló perekből) kiderült, hogy az úgynevezett hollywoodi könyvelés egész egyszerűen benyelt minden profitot, sőt, a Walking Dead igazából deficitet termel. Egy példa:

2013-ig Darabont szerint 159 millió dollárt keresett az AMC a sorozattal, azonban a könyvelői papírok szerint ebből elment

  • 13 millió dollár forgalmazásra
  • 11 millió dollár a forgalmazással járó díjazásra
  • 160 millió dollár a gyártásra
  • és további 12,5 százalékos adminisztrációs önköltség

Ez azt jelenti, hogy a Walking Dead konkrétan három évad után 24 millió dollár mínuszban volt, ami tényleg elég nehezen hihető.

Darabont és ügyvédei a kezdetektől azt gondolták, hogy a hollywoodi könyvelést kijátszva olyan szerződést kötnek rögtön a legelején, hogy a bevételből akkor is kapjanak százalékot, ha azt a csatorna ilyen-olyan módon kihozza mínuszra. A szerződésben például az is szerepelt, hogy Darabont és az őt képviselő ügynökség minden Emmy- és Golden Globe-jelölésért 25 ezer, -díjért pedig 50 ezer dollárt kapott volna. Ráadásul Darabonték bevételre mentek rá, amibe az is beletartozik, hogy a magas nézettség miatt drágábban adtak el az AMC a reklámidőt, adta el más csatornáknak a sugárzási jogot és hirdetett a sorozaton belül más produkciók. Darabont állítása szerint ő és az ügynöksége 15 és 10 százalékot kellett volna kapjon a Walking Dead által termelt bevételből.

Az érdekes, hogy itt kiderült, mennyit fizetett az AMC csatorna más sorozatokért, mint a Breaking Bad vagy a Mad Men. A Breaking Badért és később a Better Call Saulért 1,7-2,5 millió körüli összegeket részenként, ez az ár pedig emelkedett minden új évadnál. A Mad Men esetében például már 4 milliót fizetett az AMC epizódonként a Lionsgate-nek egy idő után. A Walking Dead viszont speciális eset, mert az AMC Network (a tévécsatorna) az AMC Studiostól (a gyártó) rendelte a részeket, tehát voltaképpen maguknak fizetnek a gyártásért. Jelenleg részeként 1,9-2,4 millió dollárt, ami nevetséges kevés ahhoz képest, hogy a Walking Deadről beszélünk, és hogy a Mad Men ennek a dupláját is érte korábban. És itt jön a lényeg

két bírósági szakértő szerint, ha a Walking Deadet nem az AMC gyártja, hanem egy másik stúdió, és piaci alapú árat kéne fizetnie érte az AMC-nek, akkor a magas nézettség miatt 23,2-28,7 millió dollárt kéne érte fizetniük részeként.

Azért ez nem mindegy, ha profitból kapsz százalékot. Az AMC amúgy azzal védekezik, hogy korábban Darabonték mindenhol árulták a műsort, és igazából ő kockáztattak óriásit, amikor bevállalták a Walking Deadet. Az ügy még jó pár évig eltarthat, de Darabonték ragaszodnak ahhoz, hogy részenként 20-30 millió dollárból kéne százalékot kapniuk, nem pedig ennek a tizedéért. Érdekesség, hogy a 2017-ben kikerült bírósági papírok szerint az AMC 2016 őszén hasonló szerződést adott Greg Nicoterónak, a Walking Dead zombijaiért felelős maszkmesterének, amivel a licencdíj is megnőtt, vagyis az epizódért is többet kezdett fizetni a csatorna, Darabont és az őt képviselő ügynökség pedig több mint 3-3 millió dollárt kapott a 2016-os évadért.

frank-darabont-2010.jpg

Az egész bírósági ügy egyik legszórakoztatóbb pontja egyébként, hogy a Darabontot folyamatosan szakmaiatlansággal vádoló AMC képviselőinek gonoszságát az író-rendező ügyvédje Neganhez hasonlította.

A lényeg, hogy Darabont szerint az AMC szándékosan próbálja anyagilag és szakmailag kevésbé sikeresnek beállítani a Walking Deadet, hogy a valód bevételből ne tudjanak igazságosan részesülni azok, akik nélkül az AMC lehet nem is lenne most ott, ahol. Látványos példa, hogy az AMC vezérigazgatója, Josh Sapan fizetése 2014-ben egyikről a másikra 323 százalékkal emelkedett, összesen 40,3 millió dollárt keresett évente, és ezt bizony a Walking Dead sikerének is köszönheti.

 Az ügynek még nincs vége, azonban Darabont karrierjének lehet, pedig csak 59 éves. A Walking Dead óta mindössze két munkája volt, a TNT-nek legyártotta 2013-ban a Mob City című '40-es évekbeli noir sorozatot tele csupa jó tévés nevekkel (Jon Bernthal, Milo Ventimiglia, Robert Knepper), de hiába kapott egész jó kritikákat, az első évad után elkaszálták. Legutoljára a 2014-es Godzillán dolgozott, neki kellett kicsit helyrepofoznia a forgatókönyvet, amiért még a stáblistára sem került fel. Van nála két Stephen King-könyv megfilmesítési joga, illetve fel-feltűnik a neve néha elhalt pletykáknál (Doc Savage, A köd-tévésorozat), de legutoljára épp azért írtak róla 2015-ben, mert kreatív különbségek miatt otthagyta az élőszereplős Hófehérkéhez készülő, a Vadászra fókuszáló prequelt.

(forrás: Hollywood Reporter)

Címkék: médiaipar per amc
komment

Facebook kommentek

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Serrin 2018.06.04. 09:58:01

Állítólag azért ilyen buták a zombik a TWD-ben, mert nem ő csinálja már.
Pl.: az első részben a kislány még a babáját is viszi magával. Amikor a helycsere megtörtént, akkor az összes ilyen ötletet kivágták, pedig jó lett volna.
süti beállítások módosítása