Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.
Hogy volt?

Blindspot 1x02 - A Stray Howl

2016. április 01. 09:00 - Lilac Scorpion

Előző rész egyperces hogyvoltozása, majd flashback helyett előreutalással indítunk, mert a változatosság gyönyörködtet. Egy fekete terepjárót lőnek éppen szilánkjaira, közben Jane tíz órával előbb a múltja elvesztésén agonizál. Meg is lehet érteni, de Borden doki megunja ezt hallgatni. Rorschach-teszteli a nőt, hátha az asszociációs gondolkodás újabb emléket hoz elő az elvesztett múltból. A második foltképnél újra előjön az erdőben lövöldözős jelenet és a titokzatos férfi, de semmi új. Ellenben mint kiderül, Jane-t az előző epizód óta valaki felvilágosította potenciális Navy SEAL-es múltjáról. Erről viszont Borden mintha nem akarna túl sokat beszélgetni, pedig Jane-en talán segítene vele. Snitt: kócos nő reggelit készít: ő Kurt Weller húga, Sarah, aki épp valami családi összeruccanást hirdet a bátyónak. Kurt a sok munkára hivatkozik, nyom egy barackot az asztalnál ülő kissrác fejére és elpályázik a melóba. Egész békésnek tűnő családi viszonyok – nem minden sorozatban fordul elő.

01.jpg

Bent az FBI-nál Weller egy fegyverekkel teli szobába vezeti Jane-t, mondván; ha a legutóbbi emléke piffpuff közepette jött elő, hátha most is előbújik valami. Jane kezében mindenesetre van pár emlék: gond nélkül betáraz és kibiztosít egy gépkarabélyt, majd szarrá lövi a céltáblát, alig hibázva. Közben Patterson Wellernek magyarázza a Jane testén található tetoválások átláthatatlan, ámbár sejthetően rendszerszerű mivoltát. A tetoválónak célja volt, ha erre valaki még nem jött rá a maga józan paraszti szürkeállományából. Weller felvilágosítja a szöszi kriminológust a Jane tarkóján talált hegről, ami Patterson szerint régi sérülés eredménye, egyébként pedig az a több száz tetkó-felirat, amit találtak a nő bőrén, több mint kéttucatféle nyelven íródott, szóval amúgy is van épp elég bajuk, kit érdekel egy heg. Patterson egy külön programot fejlesztett ki Jane tetoválásainak megfejtésére, amely a betöltött fényképeket a hozzáférhető összes adatbázisban futtatja.

02.jpg

Közben Kurt nekiáll közelharcot gyakorolni Jane-nel, aki egyelőre úgy tűnik, kijött a gyakorlatból, de elég gyorsan összekapja magát. Kurt egyébként jól tippelt, lőgyakorlat közben előjön egy második emlékkép: a hosszú hajú Jane a múltban egy templomban lőtt agyon egy apácát. Mielőtt ezt Jane bevallhatná, Reade beront a szobába: Chao, a kínai srác, akire a fél előző epizód épült, halott. Persze ez csak kis csapatunknak újdonság, a nézőknek kevésbé. Rohanás a laborba. A halál oka állítólag agyvérzés, de Kurt okosabb ennél, és rá is mutat a biztonsági kamera felvételére, amin a Jane emlékéből ismerős lövészoktató pasi hagyja el éppen Chao szobáját, dokinak öltözve. Patterson fut be lélekszakadva: megfejtett még egy tetoválást, így újabb ugrás az ő elméletére. (Kissé kaotikusra sikeredik ez az epizód, de legalább nincs idő Jane újabb nyavalygására „az utolsó összeköttetésem is kidöglött ahhoz, aki elrabolta az életem” jelmondattal.)

03.jpg

Patterson villámgyorsan kontextusba hozza Jane egyik tetkóját az előző epizódban megfejtettel (t.i. a bal füle mögötti kínai írással), amelynek fordítása egy cím volt. A címben szereplő számok ebben a varratban is feltűnnek, némi csavarral, hiszen egyfajta poli-alfabetikus kódmegfejtést is alkalmazni kell, hogy az ominózus cím szám-mentes részét használva kulcsszóként, kibogozhassanak az új betű- és számhalmazból egy nevet: Arthur Gibson őrnagyét. Nevezett katonai pilóta volt, és egy sérülés miatt leszerelve Brooklynba költözött. A team indulna, Jane nyafog, Mayfair diri ellenvet, Weller beadja a derekát: persze, hogy televarrt csaj is velük tarthat. Mondjuk erre nem volt jó ötlet elvinni – az ajtót nyitó pasi pár elutasító mondat után kizárja őket, és a team alig jut pár tíz méterre, Gibson magára robbantja a kies családi villát. (A főcím is a tetoválások köré épül, rövid és nem túl ütős, kíváncsi vagyok, meddig hagyják meg.)

04.jpg

A team ugyan jól van, de a tűzoltók nem találnak a házban hullát, vagyis elterelő hadművelet volt a robbantás: Gibson majd’ egy órát nyert magának. Powers, a légierő egykori parancsnoka elmondja nekik, hogy az expilóta sérülése, ami miatt visszavonult, pszichés volt. Tragédiát okozott, civilek haltak meg miatta, és ezt nem bírta lelkileg. Irodai munkára is alkalmatlan lévén, státuszáról letiltották és elbocsájtották, ekkor a magánélete is tönkrement, a paranoia és a poszt-traumatikus stressz elhatalmasodott rajta, bedőlt az élete. A tiszt nem mondhat ennél többet, a team útnak ered, miközben Jane megint magára reflektálva elemzi azt a keveset, amit Gibson életéből megtudtak. Megkérdezi Wellert, szerinte is a múltja határozza-e meg az embert, Kurt pedig rábólint. Zapata és Reade összenéznek, ezek tudnak valamit a főnökről. Patterson csörög a kihangosítón: Powers hazudott. Gibsont nem tiltották le a munkájáról, helyette „szigorúan titkos” státusszá léptették elő, és visszaküldték Nevadába… ahol, vágja rá Weller, a légierő drónprogramjának központja található. Oké, Gibson drónpilóta, de New Yorkba költözésével miért nőtt a hozzáférése még tovább? Powerssel nem stimmel valami.

05.jpg

Rosszul világított lakás. Alex nevű férfi a konyhába lépve Gibsont találja, aki épp pisztolyt fog Alex kislányának fejéhez. Gibson a pszichopaták megszokott beszédét vágja le: mindenki magamra hagyott, de most bosszút állok, és te ebben segíteni fogsz nekem, vagy szitára lövöm a lányod fejét! Alex befogva. A légierő központjába bejutva a férfi kicserél egy elektronikai berendezést (talán vezérlőműszer?) egy másikra, majd végignézi, ahogy elstartol egy repülő, Gibson pedig láthatóan egy távvezérlővel variál valamit. Az irodájából kilépő Powers és kísérete egy kocsi felé tart, ami mellett ekkor csapódik be egy bomba. Senki nem marad életben.

06.jpg

Weller a teamet instruálja, Patterson robbanóanyagot vizsgál, a többiek agyalnak. Ki lesz a következő célpont? Reade saját magukat hibáztatja: ha nem látogatják meg Powerst, Gibson nem nyírja ki később. Reade-nek komoly kételyei vannak Jane tetoválásának kutatásával kapcsolatban, és nyíltan Kurt ellen érvel. Weller elküldi inkább nyomokat vadászni Zapatával, Jane ellenben elbizonytalanodik. Csapdák lennének a tetkók? Egyelőre nem tudjuk meg, Mayfair diri az irodába rendeli Wellert, majd nekiesik a légierő tábornokának. Egykori pilóta házat robbant, kocsit robbant, egykori parancsnok halott, mi a franc folyik itt? A tábornok elismeri az esetek közötti összefüggést a drónprogram kontextusában: a drónok által a kormánynak lehetősége van beavatkozni, ha bármilyen értelemben felforrósodna az országban a helyzet. A repülő mindirobotok közül egy felett vette át az irányítást Gibson délelőtt: túszul ejtette az egyik repülés-technikus (eszerint Alex) lányát, így kényszerítve a szakembert, hogy a kiszemelt drón vezérlőkártyáját kicserélje, ezáltal a műszer kikerült a műhold irányítása alól. Drón relokalizálása kizárva, a műhold nem látja, hiszen így van tervezve, Gibsonnak pedig még két rakétája van. Weller ordítva vonja felelősségre a tábornokot, aki nem értesítette az FBI-t időben, de Mayfair kiküldi. Majdnem mindegy, attól még szarban vannak, de keményen.

07.jpg

A laborban a felpaprikázódott Reade Pattersont is próbálja a maga oldalára állítani: Jane tetoválásai aggasztóak, készítőjük többek között tudott az országban működő, szigorúan titkos státuszú drónprogramról. Előzőleg egy terroristát állítottak meg a segítségével, emlékezteti Patterson, de Reade nincs meggyőzve. Jane közben azt latolgatja, vajon Gibson ismerte-e őt, Zapata szerint kell valami összeköttetés, mert a pilóta neve titkosírással Jane testére került. A nőnek újra beugrik az elkövetett templomi gyilkosság és a „bűnbánat” szó, de nem sokat törődnek vele. Mayfair tisztában van vele, hogy a tábornok hazudik, de Wellernek akkor sem szabad fenyegetőznie, ha történetesen gyűlöli az eltűnt kisgyerekes eseteket. Van valami személyes emléke egy Taylor nevű kislányról, akinek az eltűnéséért magát hibáztatja, ugyan csak 10 éves volt, amikor az ügy történt. Ami érdekesebb, hogy Kurt a lánnyal együtt játszott, amikor az egy vágást szerzett a tarkójára – pont oda, ahol Jane hege is van, és még hasonlítanak is egymásra. Lehetséges, hogy Jane Doe lenne a rég eltűnt Taylor Shaw, Kurt gyerekkori szomszédja? Nos, Mayfair nem osztja az elképzelést, Pattersonnak ellenben sikerült bejutnia a széfbe; az egyetlen dologba, ami épen maradt Gibson házrobbantásában. Egy pár dokumentumtól eltekintve majdnem üres számítógép kerül elő, az egyik tartalomban azonban időpontokat és helyszíneket találnak, amelyek mind egy-egy robbanásos balesethez köthetőek. Mayfair szerint dróntámadások ezek is, a feljegyzett monogramok szerint a végrehajtók Arthur Gibson és egy őrnagy, bizonyos Ivan Musgrave voltak. Team indul.

08.jpg

Jane valamiért a csapat hivatalos tagjának érzi magát, és durcázik, mikor a lépcsőfordulóban hagyják. Így azonban ő pillantja meg először Musgrave-et, aki menekülőre fogja, Jane meg utána. Egy emelettel lejjebb bezuhannak egy lakásba, és pár szarrá tört berendezés árán a nő lefegyverzi és majdnem meg is fojtja a palit. Reade egyre ellenségesebb, de nincs idő beszólogatni; bilincs a csuklón, irány a központ. Musgrave ellenkezne: Gibsont ő maga köpte be, de többet nem hajlandó elárulni az ügyről, csak Powers jelenlétében. Zapata felvilágosítja Powers haláláról, Musgrave lefagy, a háttérben Jane felfedezi a titokzatos lövészoktató-kamudokit, de már hiába szól Wellernek. Az ügynök fejében feláll az összefüggés, és épphogy bejutnak a házba, a Musgrave-nek szánt bomba is lecsap. A por elül, és látszik, hogy Reade-be durván beleállt egy repesz. Jane látja el, majd rohan ki a ház elé. Kocsik rommá égve, egy hulla a földön, a hapsi a múltból azonban újra eltűnt, kicsit már unom. A központban Musgrave-nek hogyvoltozzák az epizódot, aki vall: a kormány 5 gyilkossághoz adta hozzájárulását, a járulékos veszteség beismerhetetlenül sok. Gibson ezt a szituációt akarta megállítani, ehhez pedig Musgrave segítségét kérte, csak épp nem kapta meg, helyette a kolléga felnyomta, a légierő pedig ellehetetlenítette az addigi életét. Weller és Musgrave Gibson utolsó célpontját próbálják kideríteni. Az üvegfal mögött Jane kételkedik, Zapata pedig kérlelhetetlenül elítéli Gibsont (ezáltal az önmarcangoló Jane-t is): aki szörnyű dolgokat tesz, szörnyű ember. Aki megállítja, az a jófiú.

09.jpg

Weller a tábornokból próbálja kiszedni a drónok irányítási helyét, a nagykutya pedig elköpi: az FBI legfelső három emeletén van a pilótaközpont. Gibson a műszakváltásra vár – mivel a drónokat átfedés nélkül reptetik 12 órás etapokban, naponta kétszer minden pilóta az épületben tartózkodik. Következő váltás: egy óra múlva, evakuálás kizárva, mert Gibson lecsapna. Újabb House-os folyosón sétálás, Weller a kimenkítést tervezi, Patterson Gibsont nyomozza, sikerrel. Az expilóta által használt robbanószert beazonosítva a nyomok egy bizonyos céghez vezetnek, akiknek (jé!) Gibson is dolgozott korábban. A drón potenciális irányítási helyszínei Brooklynban vannak, a Garamont Construction két magasépítési területe közül valamelyik lesz az. (Azért ötletekben nem semmi a sorozat.) A kocsiban jön a kötelező lelkizés, Jane utal az emlékbeli templomi gyilkosságra, de Weller nem akarja tudni, csak megnyugtatja: Jane már más lett azóta. Most segít, a jót teszi, mégpedig azonnal, tehát jó ember.

10.jpg

Építési terület megvan, Weller indul a toronyba, Jane a kocsinál marad. Gibson persze fent bujkál az ezredik emeleten, de miután párszor sikertelenül próbálja leszedni Kurtöt, beugrik a liftbe, és a kocsit szemeli ki célpontul. A szakadozó rádión át Weller hiába értesíteni Jane-t, addigra Gibson lent van. Az epizód első jelenete tér vissza: Jane az ülésen fekszik, a pasi szitára lövi a szélvédőt, és menekül a kocsijával. Jane meg utána, én meg Reade-del együtt kapkodom a fejem: szóval tud vezetni? Autósüldözés, leszorítási próbálkozások ezerrel, végül Gibson kisodródva egy konténernek vágódik, Jane pedig a továbbszáguldó kocsival ráhajt egy biciklitárolóra. A terepjáró felborul, Jane-nek félájultan újra víziói támadnak: a lelőtt szerzetesnő zsebéből egy pendrive kerül elő. Weller megérkezik, kihúzza a roncsból (a nőnek SEMMI baja nem lett!), és fegyverrel kényszeríti az éppen magához térő Gibsont a vallomásra. A technikus elrabolt kislánya a toronyban maradt, innen szabadítja ki Kurt, és adja vissza az apjának. Megmentettük, mondja Jane, és ezúttal komoly érzelmek vannak az arcán, ahogy az ügynökre néz.

11.jpg

A légierő újra eltussolja a robbanásokat: motorhiba és gázcsőtörés. Reade újra kirohan Jane tetoválásainak kutatása ellen, mondván, nem építkezhetnek folyton ezekre. Weller kontra érvel: ha a Gibson-nyúl nem most ugrik elő a bokorból, ugrott volna később, amikor nem tudják megállítani. Mayfair véget vet a vitának, de Kurttel még tárgyalnivalója van – ha Jane a rég eltűnt Taylor Shaw, egyezni fog a DNS-ük, de a dirinek erős kételyei vannak ezt illetően. Weller meggyőzhetetlen, ő „érzi”, hogy megtalálta gyerekkori játszótársát. Jane persze újra kételkedik, már Gibson indítékaiban, amelyek eredetileg jók akartak lenni, de Weller rávilágít, más dolog véget vetni egy törvénytelen rendszernek, és más dolog az ebből kifejlődő bosszúvágytól vezérelve gyilkolászni. Egy kicsit Jane-ről is beszélgetnek, Weller mintha szintén érezne valamit, amit még csak sejteni lehet, és ezen csak erősít, hogy Jane-t is izgatja a kérdés: miért nem csak „FBI” van a hátára írva, Kurt neve nélkül. Patterson megkapta a halott Chao laboreredményeit. Hatalmas adag kálium-klorid, mérgezés… a Jane amnéziájáért is felelős hapsi alapos munkát végzett, persze dokiként azonosítani senki nem tudta.

12.jpg

Kurt otthon elmeséli a húgának: talán megvan Taylor Shaw, Sarah pedig sokkolt. Taylor elrablásával és megölésével az ő apjukat vádolták, az anyjukkal is ezért ment szét a házassága. Ha Jane tényleg Taylor, az apjuk ártatlan, beszélniük kell vele, annál is inkább, hogy a tüdőrákja végstádiumban van. Jane az ideiglenes lakásában zuhanyozni készül, amikor befogja a száját a titokzatos mérgezős pali a múltjából. Ötletem sincs, mi jöhet ki ebből.

komment

Facebook kommentek

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szociál · szociesatjukol.blog.hu 2016.04.01. 09:40:09

Gyanítom a következő Emmy gálán Weller alakításáért megkapja az Arany málna díjat, már az első rész után elengedtem a sorozatot, és a képeket nézve jól tettem.

Is 2016.04.01. 12:46:23

@szociál: Pedig egész jól kialakult. Nem azt mondom, hogy eget rengető, de vannak benne jó dolgok. Meg persze olyanok is, amiktől a fejemet fogom... :)

Lilac Scorpion: Pusztán az érdekesség kedvéért szerintem érdemes lenne az anagramma címek másik változatát is odaírni a HV-k elejére.

Gabba 2016.04.01. 23:52:37

Nekem nincs bajom a sorival, és hozzá a hogyvolt is jó, mi kell még? :)

tnsnames.ora 2016.04.03. 18:15:30

Tartom továbbra is, hogy a script és rendezés jó, ráadásul a második részre emeltek is a téteken. Az adrenalin-fröccs, egy jól menedzselt vezérfonallal rendben megvan. Mondjuk a mélyérzelmek mellékszálainak kidolgozására nem nagyon jut se idő se energia sajnos

Na de a casting, uramatyám, nem is tudnék felidézni ennyire rosszat (sorozatnál). Például ki hiszi el a szőke nőnek az IT-guruságot? Nekem kifejezetten fáj, minden másodperce a képernyőn. De Weller egész csapat sótlannak hat sokszor, még a néger beszólogatós srác a legjobb karakter közülük.
süti beállítások módosítása