Indiana-ban vagyunk, Royal nevű városban este moziba igyekszik a nép, Steve McQueen-filmet adnak, mindenféle korosztály kíváncsi A masszá-ra. Odakint elcsendesedik a személyzet is: bezár a pénztár, a büfé, egy árnyék megkerüli az épületet, a hátsó ajtón egy fekete ruhás alak lép be, kezében piros benzines kanna. Locsolja a bejáratot, a büfé pultját, a folyosót. Odabent némelyek filmet néznek, mások csőröznek, és van, aki csak alszik. Az egyik lány füstöt lát beszűrődni az első ajtón, a fiúja riaszt mindenkit. Az emberek kiabálva-sikítozva rohannak a vészkijárat felé, épp akkor, mikor a filmben is menekülnek a statiszták. Az összes kijárat zsákutcának bizonyul: füst és lángok mindenhol.
5 órával később JJ Qouantico-ban az épphogycsaknem pizsamás, ásítva kávézó csapatnak mutatja a tűzről készült híradást. A 2000 lakosú városban ez a második gyilkos gyújtogatás: két nappal korábban a szabadidőközpontban történt meg ugyanez, ott 12-en haltak meg, a moziban 19-en, túlélő sehol nem volt. A híradásokból kimaradt, hogy másfél héttel korábban egy étterem is fel lett gyújtva, de már zárás után, így ott nem sérült meg senki. Bárki is gyújtogat tehát, két hét alatt nulla áldozattól eljutott a 31-ig. Reid szerint a gyújtogatások során történő halálesetek rendszerint véletlen balesetek. Hotch azt mondja, 31 halál nem lehet baleset, és ha egyszer egy gyújtogató nekilendül, nem fog leállni. Főcím és idézet Hotch-tól: Mindannyian egy égő házban élünk. Nem hívhatjuk a tűzoltókat, nincs kiút. - We all live in a house on fire. No fire department to call, no way out. Tennessee Williams
Csapat a gépen az aktákat bújja. Ki lehet húzni a listáról a hős-gyilkos komplexusosokat, mivel nincs megmentett áldozat, viszont a tűzoltókat és más hatósági személyeket nem lehet kizárni. JJ azt mondja, ő ilyen kisvárosban nőtt fel: ha itt valakiről elkezdenek kérdezősködni, egy pillanat alatt első számú közellenséggé válik. Hotch azt mondja, akkor változtatni kell a bevett profilozási módszereken.
Garcia feladata lesz, hogy mindet lenyomozza, különös tekintettel azokra, akik elsőként szoktak a helyszínekre érkezni. A híradásokat és a privát videókat és fotókat is fel kell kutatni, mert a gyújtogatók szeretik nézni a művüket, és terjessze ki a keresést hasonló tüzekre az egész államban, mert a gyilkos talán máshol gyakorolt. És az ő dolga előásni mindent a 31 áldozatról, és nemcsak a száraz adatokat, hanem a személyes kapcsolatokat, pénzügyeket, fasírtokat, egyszóval a kisvárosi sompolygó boszorkányüldözés indul!
Carlson rendőrfőnök fogadja JJ-t és Hotch-ot a közösségi ház előtt. Bemennek, a bálteremben leterített holttestek sorakoznak a padlón, a rendőrfőnök szabadkozik: a kórház pici, nincs elég hely ennyi holttestnek. Egy másik terem tele van hozzátartozókkal, itt a város egyetlen orvosa, Rawlings doki is, az ő unokaöccse is meghalt. Hotch azt mondja neki, hogy a gyilkos újra le fog csapni, küldje haza ezt a sok embert, mert nem biztonságos ekkora tömegjelenetekkel kísértésbe hozni. JJ azt mondja, erős a gyanú, hogy az elkövető helyi. A doki hüledezik, Hotch közli, hogy rendszerint ez így van, szóval próbálunk majd nem ujjal mutogatni, de most az emberek biztonsága a fontos, nem pedig a háborítatlanság. (Egy lesötétített szobában egy asztali lámpa ég, az asztalon egy szemüveg, hátrébb, a homályban egy alak idegesen fel-le mászkál.) A mozi bejáratánál a járdán fényképek, virágok, plüssállatok. Odabent egy tűzoltó magyarázza Morgan-nek és Prentiss-nek, mi történt, közben csodaszép tűzeffekteket varázsolnak köréjük: így terjedt a tűz.
A legtöbben füstmérgezésben haltak meg, néhányukat eltaposták. A tűzoltó rendszer nem tudott működésbe lépni, mert a gyilkos elzárta a vízvezetéket. Rossi a másik tűz helyén beszélget a mentősökkel, az egyik azt mondja, ilyen kis közösségben néha csak úgy lehet valakin segíteni, ha felejtünk. Rossi azt mondja, ezekre a néhákra kíváncsi a leginkább. JJ átnézett minden híradást, semmi feltűnőt vagy használhatót nem talált. Garcia képernyőről mondja, hogy ő sem, 450 km-nyire volt tavaly kukatűz, meg karácsonyfatűz. Hotch azt mondja, szélesítsen 750 km-t, kell lennie valaminek, és kérdi, mit talált az áldozatokról. Garcia felsorolja a retyerutyaságok fokait, de Hotch-ot nem ez érdekli, hanem a privát dolgok, a szennyes, a titkok. Garcia azt mondja, ő nem profilozó. Hotch szerint viszont most annak kell lennie, mert nincs sok idő. Délután tele a templom, a halottak gyászszertartása van, a doki a sarokban áll Hotch-csal és kérdi, hogy és ezzel a tömegjelenettel mi van? Ez jó, mert a gyilkos talán itt van. Közben Prentiss és Morgan a telefonjaikkal pásztázza a nyájat, Garcia pedig messziről súgja a fülükbe, melyik suhancnak mi a sara a nyilvántartás szerint. Hirtelen szirénázás hallatszik: odakint száguld a tűzoltóautó. A csapat a helyszínre ér, egy bár égett le, a tűzoltó mondja, hogy Molotov-koktélt dobtak be, öten voltak bent. Morgan észrevesz egy láncot lakattal az ajtón, és mutatja Rossi-nak: a gyilkos biztosra akart menni. (Szemüveges alak valami tűz-videót néz a neten, és jó neki.) A tűzoltó kicsit sértődötten azt mondja, hogy ez sovány, ezt ő is tudja.
Ám Morgan szerint a tűzoltónak ez egy lakat és egy lánc, hogy mindenki meghaljon, a profilozónak viszont ez 5 olyan áldozat, akiknek a halálát minden áron kívánta a gyilkos. Tehát ez a legfontosabb tűzeset, ez fog elvezetni a gyilkoshoz. A rendőrfőnök Hotch-nak és Prentiss-nek kesereg: négyen haltak meg, a pultoslány még él, de nagyon megégett. A korábban Rossi-val beszélő mentősnő érkezik sírva és rohanvást, egy tűzoltó fogja vissza, a rendőrfőnök mondja Hotch-nak, hogy ez Tina, a bár bennégett tulajának, Jason-nek a menyasszonya. Garcia épp egy fehértáblát vonszol be a kuckójába, mikor Morgan hívja, és nincs flörtölős kedvében: kicsi a város, de sűrű a mocska. Kérve-kéri, hadd menjen vissza a cybertérbe. Sajnos nem lehet, újabb öt nevet akar neki Morgan mondani. (A gyilkos a már korábban látott félhomályban ül, a fejét fogja, és hintázik előre-hátra.) A csapat a helyi erőknek mondja el, hogy a gyilkos bosszúból gyújtogat, és vélt vagy valós sérelméért az egész közösséget teszi felelőssé. Egyértelmű, hogy helyi, vagy itt nőtt fel, de ennek ellenére kívülállónak érzi magát, a gyilkolással azonban hatalmat szerzett az egész város felett. A bár felgyújtásánál kell keresni azt a személyes indokot, amit sokan tudnak, de mélyre temették. Ezért muszáj lesz mélyre ásni. (A gyilkos már egy asztalnál ül, előtte újságkivágások a tűzesetekről, elkezdi elégetni őket.) Hotch és Rossi immár a kórházban van, a doki beviszi őket a pultoslányhoz.
Arról kérdezik, volt-e olyan vendég, aki távolabb ült a többiektől, esetleg ideges volt. Nancy azt mondja, volt egy srác, szomorúnak tűnt, kérdezik tőle, ki volt az, de a lány gépei már egyre sűrűbbek csipognak, ezért a doki kiküldi Hotch-ékat. Az őrsön a Csikócsapat távmosolyog Garcia-val, aki a helyi újságból mindenkiről tud mondani ezt-azt, például, hogy a bárban meghalt házaspár babát várt, legalábbis pocakleső kommandó figyelte a feleséget városszerte. Prentiss szerint ez rémes, JJ szerint faluhelyen már csak így megy. Morgan telefonon kapja Hotch-tól az infókat, majd elmondja a többieknek, hogy volt egy vendég, aki hol ide, hol oda ült, de a pultoslány nem ismeri. Reid felveti, mi van, ha ismeri, csak nem ismerte fel? Ha a moziban ismerte a járást, de a bárban kereste a jó helyet magának, ahonnan láthat mindent és mindenkit, akkor talán Royal-ban nőtt fel, de aztán elköltözött. A mozi a negyvenes években épült, a szabadidőközpont a hetvenes években, a bár viszont csak 5-6 éve. (A gyilkos levelet ír, de pár szó után mindig összegyűri a papírt, és újat kezd. A leghosszabb mondat, amit látunk: Nem akarok mást, csak egy utolsó....) Hotch és Rossi megérkezik, mikor Garcia folytatja a bártulaj, Jason adataival: ő nem helyi lakos, Indianapolisból költözött ide, és bárt nyitott, az apja pénzéből, az apjáról elnevezve. Két nappal ezelőtt, a kitűzött dátumnál korábban vette feleségül Tina Wheeler-t, aki egy helyi mentős, és már korábban utánanézett, mert ő is rendszerint elsőként érkezett a helyszínekre. Tina ötéves volt, mikor a szülei tűzben lelték halálukat, ami után őt és a tesóját, Tommy-t a royal-i nagyszülőknél helyezték el.
És hát, Tina-ról van is mit küldjön, de Tommy-ról semmi értékelhetőt nem talált, mintha a föld nyelte volna el. Hotch három szót mond: Találd meg, Garcia! (Gyilkos tovább bíbelődik az újságpapírral, és egy olyan lapot vesz a kezébe, melyen hirdetésben hívja meg Tina Wheeler és Jason Elliot a város népét 2009. április 4-én tartandó menyegzőjére a közösségi házba.) Garcia ingázik a fehértábla, a faliújság és az asztala között, porzik a billentyűzet, lapozza a dossziékat. Aztán telefonálni kezd, majd állva folytatja, ahogy hallgatja a vonal túloldalát, kezd elborzadni, végül megköszöni az információkat, és elköszön, majd azt mondja, Istenem.... Hívja Hotch-ot, és közli, hogy talált valamit. Csapat a rendőrfőnöknek és a dokinak elmondja, hogy a bártűz célpontja Jason volt, méghozzá az esküvő miatt. Kérdezik, mit tudnak Tina testvéréről, Tommy-ról. A rendőrfőnök azt mondja, semmit, tíz éve színét sem látták, de Reid szerint látták, mert itt van, csak senki nem ismeri fel, mert tíz év alatt sokat változott a külseje. Garcia kérdezi, emlékeznek-e rá? Kellene, mert a doki volt az orvosa. A doki azt mondja, emlékszik, kicsit labilis volt. Garcia szerint naná, hogy az volt, hiszen végignézte, hogy haltak tűzhalált a szülei. A doki szerint Tina gyorsan tovább lépett.
A csapat szerint meg Tommy vesztesége akkora volt, hogy az egyetlen szeretetforrása Tina lett. Tekintve, hogy 6 éves kor körül meghatározóvá válik ez, Tommy világa kizárólag Tina köré szerveződött. A rendőrfőnök azt mondja, 8 éves koruk körül már saját külön nyelvük volt, ez kicsit zavaró volt. De az ideges Garcia szerint érthető volt, abszolút megérthető. Kis forszírozásra a rendőrfőnök kiböki, hogy pletykák kaptak szárnyra városszerte, hogy Tommy és Tina kapcsolata TÚL KÖZELI, bár semmi sem volt biztos. Garcia azt mondja, hogy kicsapták a fiút az iskolából egy pletyka miatt. A rendőrfőnök szerint okkal. Garcia szerint ez nem igaz. Hotch szerint "Garcia!!!". Garcia beszélt egy tanárral, aki elmondta, hogy az egész iskola és az egész város a fiú ellen fordult a hülye pletyka miatt. És hallott mást is. (Hotch megint mondja: Garcia!!!) A 14 éves Tommy-t felnőtt férfiak kis híján halálra verték. Csontjait törték, kilyukadt a tüdeje is. A rendőrfőnök szabadkozik, hogy csak utólag értesült az esetről. De azt javasolta a nagyszülőknek, hogy küldjék el a fiút. Így került Tommy bentlakásos iskolába, elszakítva az egyetlen embertől, akihez kötődött: Tina-tól. Reid azt mondja, ha ez így történt, a város nyakig bűnös abban, amivé Tommy vált. Rossi azt mondja, beszélni kell Tina-val. A háza viszont üres, és dolgozni sem ment be, a mobilja is a házban maradt, Hotch kéri a rendőrfőnököt, hogy zárja le az egész várost.
Garcia a Csikócsapatnak meséli, hogy Tommy csak fél évig volt a bentlakásos iskolában, utána három évet töltött a fiatalkorúak börtönében. És kérdi, a többiek szerint mennyire lehet kiakadva? Morgan szerint biztos nagyon. Emily azt mondja, hogy hát mégiscsak egy egész város fordult ellene. Ja, Garcia nem Tommy-ra értette, hanem Hotch-ra.
Csikócsapat néz egymásra, Garcia magyarázza, hogy Hotch kérte, hogy ásson mélyre, és miatta hívta fel az iskolát, meg adta ki magát FBI-ügynöknek, és nem is vádolna senkit bűnrészességgel, de atyaég, hát most ő is csak egy szóbeszédre alapozva ítélkezik a város népe felett?! Morgan ocsúdik fel leghamarabb, és kéri Garcia-t, hogy koncentráljon Tommy-ra. A fiú 16 évesen távozott az intézetből, aztán 5 év múlva bukkan fel újra a 450 km-re levő Franklin-ben (ott volt a kukatűz, csak szólok), és nagy mennyiségű üzemanyagot szerzett be 2 hónappal ezelőtt. Más nyom nincs. Tina házában Hotch és Rossi nézelődik, próbálják kitalálni, hol lehet a testvérpár, de nem könnyű, mert Tina életéből mintha kiradírozták volna Tommy-t: sehol egy fotó, vagy bármi, ami róla szólna. Valami épület lépcsőjén vannak pedig, felfelé mennek kézen fogva, és Tina kérdezi a fiút, hogy mi a fenéért jöttek ide? Rossi a lány hálószobájában kutakodik, és az ágy alatt végre talál valamit: egy doboz tele fényképekkel, papírokkal. Ennyi maradt tehát Tommy emlékéből.
Tommy eközben azt mondja Tina-nak, hogy neki ő az egyetlen, a mindene, és most már nem árthatnak nekik a többiek, és újra látjuk a rendőrfőnök beszámolójakor mutatott közjátékot, amikor egy vénasszony rájuk szólt a moziban, amiért túl közel hajoltak egymáshoz. Tina-nak leesik, hogy Tommy ölte meg a sok embert, és Jason-t is, de Tommy rákiált: hallani sem bírja Jason nevét. Reid talált egy meghívót az 1998-as tavaszi bálra, a rendőrfőnök szerint oda mindenki el szokott menni, nem sokkal az után verték meg Tommy-t. Száguldanak is a közösségi házba, ahol Tommy egy terembe vezeti be Tina-t, felkapcsolja a villanyt, táncoló párocskákat vizionál. Kéri a lányt, hogy emlékezzen, milyen jó volt itt, de Tina pánikol, és nem akar újra táncolni, de Tommy ismét rákiált. Hotch, Rossi és a helyi erők rohannak fel a lépcsőn, be a bálterembe, ahol Tina kéri Tommy-t, hogy engedje el. Tommy nem akarja, inkább felgyújtaná az egész várost. Ehhez kezdetnek felrúgja a mellette levő benzineskannát, a tartalma folyik szanaszét, a fiú gyufát gyújt, és tartja a kezében. Hotch azt mondja neki, hogy engedje el Tina-t, hiszen szereti, nem akarhatja bántani. A többiek is megismétlik, Tommy vizionált táncosai lassan eltűnnek, helyükön a fegyveres rendőrök és az ügynökök veszik körbe.
Tommy azt mondja Tina-nak, hogy szereti, Tina sírva feleli, hogy tudja. A gyufa elég, Tommy elengedi a lányt, a fiút megbilincselik, Hotch felállítja a kannát, és miközben Morgan elviszi Tommy-t, Tina Prentiss karjaiban zokog. Hotch idéz: Az őrület határáig szerettem. Ezt hívják elmebajnak. Ezt, ami nekem az egyetlen érezhető módja szeretni. - I have loved to the point of madness. That which is called madness. That which to me is the only sensible way to love. Francoise Sagan
Quantico-ban Garcia szedi le az áldozatok fotóit és a tarka post-it-okat a falról, szekrényről, mikor Hotch belép hozzá. Garcia mondani kezdi, hogy tudja, hogy a profilozás a mélyre ásásról szól, és tudja, hogy csak így lehet elkapni a gyilkosokat, de ő a jót akarja látni az emberekben, ez az ő választása. A borzalmakkal terhelt elmébe való belemászás megnyomorította a jókedvét, és ez nagyon nem jó. Hotch azt mondja neki: Garcia, csak meg akarom köszönni a kiváló munkádat ebben az ügyben. És megértem, hogy amit tettél, az nehéz volt a számodra, de a közreműködésed létfontosságú a csapat sikereihez. Tudom, hogy te csak a jót látod az emberekben, Penelope, mindig. És azt akarom, hogy soha ne változz meg.
Facebook kommentek