Tavaly hosszú kihagyás után tért vissza Fudzsi/Fuji a száguldó cirkusz menetrendjébe – kinek mi tetszik, én maradok a magyar verziónál –, s szolgáltatott anno10 pontos győzelmet Lewis Hamiltonnak. A 2009-re kihirdetett, kissé megbolondított versenynaptár szerint a továbbiakban Szuzukával felváltva fognak versenyeket rendezni Japánban; tehát remélem mindenki jól megnézte a pályát, mert Fudzsi csak két év múlva bukkanik fel újra a varázsdobozban. Monzához, és Szingapúrhoz hasonlóan maradtam a ’majd meglátjuk mit dob a gép’ koncepciónál a befutót illetően, mivel nem csak az utolsó két futamra-, de az egész évre jellemző volt a lutri. A VB pontverseny állását tekintve megállapíthattuk, hogy reális esélye már csak két pilótának volt: Lewis Hamilton és Felipe Massa személyében. – igen, matematikailag 5-nek, de ugye senki nem gondolta komolyan, hogy Heidfeld feltámad hamvaiból, behúz 3 db 10 pontos győzelmet, miközben mindenki más nullázik, majd Braziliában pezsgőfürdős, cigánykerekekkel feltupírozott parádét rendez a dobogó felső fokán ?-. Ami érdekes, hogy Hamilton tavaly ugyanebben a cipőben vágott neki a japán futamnak, annyi különbséggel, hogy akkor a másik piros overallos pilóta lihegett a nyakában (bár, akkor még Alonso is erőteljesen képben volt). A múlt szezonban nem sikerült brillíroznia az utolsó futamokon – nos idén... egyenlőre folytatódik a tendencia.
Tavaly végig esős hétvége, majd cunamiba illő felhőszakadásos vasárnap fogadta a pilótákat; minek következtében kedvenc SC-unk mögül rajtolt a japán futam. Hál Istennek idén a majd’ vízbefulladástól megkíméltek minket az égiek, a folyamatos időjárási károgás újfent nem jött be: nulla eső, száraz pálya, kellemetes 18 fok várta a pilótákat. Az pénteki első szabadezdés hozta a papírformát: Hamilton, Massa, Kovalainen, Raikkonen, Alonso első ötössel. A második szabadezdés kicsit már meglepőbb befutóval zárult: a leggyorsabbnak Timo Glock bizonyult (ahhoz képest, hogy életében először ment ezen a pályán...), akit a szingapúri futamon brillírozó Fernando Alonso követett. Ezután következett a két VB esélyes: Hamilton és Massa, majd Raikkonen, Webber, és hoppácska: Nakajima... - hazai pálya, he ?- felállásban folytatódott a rangsor.
A pénteki szabadezdéshez hasonlóan a szombati idõmérõn sem volt esõ, bár pár darab pocsolya fellelhetõ volt ugyan a délelõtti zuhiból kifolyólag. A Q1-ben Hamilton kezdett a leggyorsabb idõvel, no nem sokáig, mert Glock az elõzõ napohoz hasonlóan ismét villantott egyet, mellyel az élre ugrott. Ekkor érkezett Massa, majd zúzott egy izmos idõt, amit Hamilton 3 percen belül tovább javitott. Glock úgy látszik tényleg vérszemet kaphatott, mert berakétázott egy, még ennél is gyorsabb köridõt: s átvette a vezetést! Hamilton, Massa, Raikkonen, Kovalainen, Alonso sorrendet produkáltak. Nagy meglepetésre Nick Heidfeld kiesett... ejnye! A Q2-ben a Ferrari felrakta a lágygumikat, melynek köszönhetõen elõször Raikkonen, majd Massa futott egy ámulatosat. 1.17.2.... Nem sikerült a legjobb 10-be kvalifikálnia magát Coulthardnak sem, és Webbernek sem. Az idõmérõ harmadik etapját Raikkonen kezdte, s futott egy olyan 1.18-as kört, hogy a közelében nem volt senki...se Massa, se Hamilton! Az elsõ kör utáni sorrend: két Ferrari, két Merci (Hamilton, Kovalainen), majd Kubica, Glock, Alonso. Hejjj, de Raikkonen másodszorra is rakétázott: 1.18.6! És Massa másodszorra sem tudta megverni! Hamilton viszont: letolta a két Ferrarit, 1.18.04-gyel! A rajtsorrend végül: Hamilton, Raikkonen, Kovalainen, 4. ALONSO, Massa csak az ötödik.. Kubica, Trulli, Glock, Vettel. Az idõmérõn produkált teljesítménye alapján Massa számomra csalódás, Alonso viszont kellemes meglepetést okozott a 4. helyen.
Eljött a vasárnap: gulyásleves, túrós palacsinta, és zéró esõ. Pedig kikészítettem a sárga felfújható mentõmellényemet, hátha olyan zuhi lesz, mint tavaly, s tán még a tv-bõl is kifolyik a nedû. Nos, Safety Car-os indulás nélkül is sikerült õrültekházába illõ rajtot produkálni a versenyzõknek. Raikkonen lerajtolta csudamód Hamiltont, aki ezt egy fél másodpercig sem birta elviselni persze, s ennek örömére szétkommandózott mindenkit, akit csak ért az elsõ kanyarban. A nagy eszetlenkedés közben elfékezte magát, s nem elég, hogy saját maga kiesett a pályáról, kitolta Raikkonent, és Kovalainent Massával egyetemben - köszönjük Lajos!; ezzel Kubica és Alonso került az élre. A kavarodásban Coulthard szétverte magát, Nakajimával karöltve, igaz utóbbinak sikerült egy ER-ba beillő gyors életmenő beavatkozásnak köszönhetően visszállni a versenybe.
Már épp kezdett volna tisztulni a tájfun utáni köd, mikor Massa belerongyolt Hamiltonba, aki bepörgött mint a búgócsiga, s egy jóideig nem tudott megfordulni a forgalom miatt. A koccanás miatt kénytelen volt kilátogatni a boxba, amivel az utolsó helyre sikerült visszajönie. Az elsõ körök utáni sorrend: Kubica, Alonso, Kovalainen, Trulli, Raikkonen 5., Bourdais 6., Massa 7. Kisvártatva Raikkonen villámban megelõzte Trullit, ezzel feljött 4. helyre, mialatt Massa a piruett-halmoknak köszönhetõen úgy megzavarodott, hogy körökön keresztül nem találja a pályát... Ezután Raikkonen üldözõbe vette Kovalinent – IS, ’a rajtmanőverbe nem kötelező belezavarodni mindenkinek’ felkiáltással. Kubica közben szépen osont az élen elfele, de semmi számottevõ elõnyre nem tudott szert tenni. Sutiltõl a 8. körben könnyes búcsút vehettünk, mivel defekt miatt nem tudta folytatni a versenyt. A középmezõnyben Massa Bourdaist-, Rosberg pedig Buttont támadta körökön keresztül. 12. kör után semmi változás nem volt fellelhető, nyugalmas körözgetés következett egy ideig: Kubica-Alonso-Kovalainen-Raikkonen quartett egymás hegyén-hátán, minimál eltéréssel, tekintve, hogy sem Kubica, sem Alonso nem tudott nagyon elnyúlni.
Ugyanez volt jellemző a középmezõnyre: Rosberg Fisichellával kergetõzött békésen, miután megelõzték Buttont. Nem sokkal ezután Kovalinen autója füstfelhõbe furkolózva megállt, s kénytelen volt csatlakozni Couldhardhoz a pálya szélén. Ezzel párhuzamosan a rajt-manõver miatt vizsgálat alá vont Hamilton kapott egy boxutca áthajtásos büntetést; majd Massa került terítékre a Hamilton -búgócsiga effekt miatt, s kapott ugyanilyen letöltendõ szabadságvesztést. Massa a döntés után kijött kerékcserére, ezzel megkezdve az első kerékcserék folyományát. Utána érkezett Kubica, majd Raikkonen-, végül Alonso is kilátogatott a szerelõkhöz a boxba. Hamarosan megérkezett Hamilton is a boxba, hogy mielőbb letudja az áthajtásos büntetését. Trulli közben átvette a vezetést, majd Bourdais, Piquet, Vettel, Alonso sorrenddel folytatódott a mezőny. Massa a boxáthajtás után a 14. helyre jött vissza. Trulli, majd Vettel sorrendel folytatódott a kerékcserélők száma.
Bourdais ekkor már vagy 6. kör óta tudhatta magáénak a neve melletti 1. számot. Utána Piquet, majd Alonso, Kubica, Raikkonen sorrend volt fellelhető a képernyő alján futó szalagcsíkon. Massa a 13., Hamilton pedig a 14 helyen nyomta a gázpedált, ami valljuk meg barokkos túlzás!!! Közben Rosberg és Barichello összeakasztotta kicsinykét a bajuszt, hogy el ne aludjanak az arra hajlamosak az vasánap délutáni sziszta közben. Bourdais végre kijött kereketcserélni, ezzel Pique vette át a vezetést - az a Renault sem harmatcsepp könnyûrre volt tankolva. Utolsó ’elsõkerékcserélõkként’ Piquet kiállt az élrõl, majd sikerült Bourdais elé visszajönnie, de milyen brilliáns megmozdulással! Alonso ezek alatt nagyon komolyan nyomta elöl, változatlan követő-kommandóval a háta mögött: 2. Kubica, 3. Raikkonen, 4. Webber. Féltávnál Webber is kijött végre kereket cserélni, mialatt Hamilton megelõzte Buttont, ezzel a 13. helyre sikerült felkúsznia. A 8. helyen figyelõ Heidfeld, és a 9. Rosberg ekkor még mindig nem volt kint boxutcát-látogatni...-ez el is tartott ugyanígy a 27. körig, amikor végre Heidfeld is kijött boxutcázni. Rosberg viszont töretlenül rótta a köröket a pályán. A hátsó traktusban Massa beérte, majd megelőzte Webbert, s jött fel ezzel egy árva újabb poziciót.
A második kerékcsere kiállások sorát Hamilton kezdte, mialatt Alonso ûridõket nyomott elöl, akárcsak Raikkonen, aki a második leggyorsabb idõt repesztette. A 42. körben VÉGRE meggyött Rosberg is kerékcsere-tankolás kombóra, ezzel párhuzamosan a pályán Hamilton próbálkozott Barichelloval - tök feleslegesen persze. Alono után Kubica is elérkezetnek látta az idõt a második kerékcseréjére, ami kipipálása után a 7. helyre tudott visszajönni. Közben Raikkonen fastest lap: a verseny második harmadában a szokásos gyorskör futkosás meglegyen, ahogy szokta. Raikkonen ezután kiment boxutázni, és mindenki ’RODGÓ-RODGÓ’ imákat mormolva szorított, hogy a Ferrarinál el ne bohóckodjanak megint valamit. Sajnos azonban egy enyhe tank-beragadás, és Rosberg feltartás következtében nem sikerült Raikkonennek Kubica elé visszaérnie. Az élmezőny ekkor: Trulli, Piquet, Bourdais elsõ hármas, a 4. helyen Alonso. Pár körrel később Trulli kiállt az élrõl, ebből kifolyólag Piquet vette át a vezetést; hátul közben Massa megfutotta a leggyorsabb köridõt, de annnyira elmerült a gázpedál-nyomkodásban, hogy Bourdais box-kijövetelekor nem figyelt az érkezõ pilótára oszt jól belement – szerintem... Raikkonen ismét pulzusszámot emelt, és elkezdte hátulról simogatni Kubicát. Piquet is kijött második tankolása, és sikerült Trulli elé visszajönnie. Alonso, Kubica, Raikkonen, Piquet, Trulli, Bourdais, Massa, Vettel, Webber, Heidfeld rangsorrendben vonultak ekkor a pilóták.
Végül Massa is megérkezett a második kerékcseréjére, amelybõl a 10. helyre sikerült visszatalalálnia a pályára. Ezután következett az újabb felülvizsgálat: ezúttal a Massa-Bourdais ekszident állt górcsõ alatt. Közben Piquet megérkezett a Kubica-Raikkonen duó mögé, és állt be közéjük vonatozni körökön át. Piquet egy pillanatig teljesen komolyan gondolta, hogy legyakja Raikkonent, aztán persze végül mégsem, de meg kell hagyni brilliántosan tartotta magát (ebben nagy szerepet játszott, hogy az Ő kerekei is kopásnak indultak így kénytelen volt visszavenni a tempóból). Massa ezalatt Heidfeldet kergette, majd előzte meg, s ezzel sikerült felkapaszkodnia 9. helyre. Ám ezzel sem elégedett meg, és õrült módjára nekiiramodott a 8. helyen autókázó a Webber után. Massa 2-3 körön belül beérte az ausszit, és ha nem is túl sportszerûen Webber részéről, de átugrotta őt is, ezzel: 8. hely, 1 darab pont.
Befutó: Suzuki Szamuráj, helyett Fudzsi Szamuráj: Fernando Alonso. Zsinórban másodszorra elsõ a Renault-val.. hmm, hát nem gondoltam volna, hogy sikerült duplázni - gratula! Második helyen Kubica-, harmadik helyen pedig Raikkonen érkezett be a célba. Negyedikként intették le Piquet a másik Renault-val, Briattore örülhet: úgy látszik csapata feltámadt hamvaiból. További befutó sorrend: Trulli, Bourdais, Vettel, Massa, Webber, Heidfeld, Rosberg. Hamilton végül a 12. helyet szerezte meg, majd Barichello, Button; a sort pedig a 15. helyen Nakajima zárta. Bourdaist a verseny leintése után utólag 25 mp-ces büntetéssel súlytották a Massával való összeakadás miatt, ezzel végül Massa 2 pontot zsákmányolt, s 5 pontra faragta hátrányát a nullázó Hamiltonnal szemben. VB pontállás: 84 ponttal Hamilton vezet, második Massa 79- , harmadik Kubica 72 ponttal - köszönhetõen a második helynek, majd Raikkonen 63 ponttal következik a negyedik helyen. A Ferrarinak sikerült visszavennie vezető helyét a konstruktõrök versenyében, köszönhetően Raikkonen harmadik helyének. A VB címet illetõen még mindig nem dõlt el semmi.. sőt, Kubica kimondottan tavalyi Raikkonen megmozdulásokat produkál, aminek személy szerint NAGYON örülök! Jövõ héten innen folytatjuk Sínából.
Kép hegyek: http://indafoto.hu/selli8/f1_fuji_forras_gettyimages
Facebook kommentek